Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Elbileiere vil tilbake til drivstoff? - Når økonomisk fordel reduseres.


plankeby

Anbefalte innlegg

3 hours ago, Hollabaloo said:

Ganske sikker på at akkurat den der kan tilskrives en slurvete skrivefeil og ikke at vedkommende faktisk trodde makstaket gikk fra 70 ned til 50. Har gjort meg skyldig i sånt slurv selv en gang i blant. 

Støttes. Hilsen delvis dyslektisk og kronisk selvretter.

Endret av Theo343 (takk for meg)
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DrAlban3000 skrev (1 time siden):

Uten å praktisk talt gi en barnefamilie som skal ha ny bil 250 000.- og billigere bilhold, hvor mange hadde løpt til sin første elbil? Det svaret får vi idag av samfunnet. Veldig få.

Er det ikke nettopp derfor de økonomiske insentivene er så viktige? For miljøet sin del. Rettere sagt VAR så viktige. For det er de tydeligvis ikke lenger for AP og SP.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (5 minutter siden):

Er det ikke nettopp derfor de økonomiske insentivene er så viktige? For miljøet sin del. Rettere sagt VAR så viktige. For det er de tydeligvis ikke lenger for AP og SP.

De eneste som virkelig mener at miljø trumfer økonomi er vel MdG. Så at el-biler ble gjort ekstremt billig ift fossil var et slags forlik mellom miljø og økonomi, der inntektene til staten ikke forandret seg (vesentlig dyrere med fossil, billigere for el) . Den dagen det kun finnes elbiler, så kommer vi til å klage like mye på drivstoffavgift, bompenger, moms, parkeringspriser og veiavgift som det vi gjorde når vi kun hadde fossilbiler. Inntektene må inn, men resultatet er jo et bedre miljø ihvertfall. 

Bilen, vil nok aldri slutte å beskattes som luksus, men det har vi levd med siden den kom.

Lenke til kommentar
Zeph skrev (3 timer siden):

Sjølv om det blir dyrare så er det framleis rimelegare enn drivstoff.

Eg kjøpte elbil fordi kjørekomforten er fullstendig overlegen. Skal aldri tilbake til drivstoff om eg kan unngå det.

Alle visste at elbilfordelane skulle forsvinne gradvis, det var kun snakk om tid.

Det kommer jo helt an på om man sliter videre på en nedbetalt bil man allerede har med beskjeden (og derfor miljøvennlig) kjøring.

Dieseldyret mitt er 12 år gml og helt nedbetalt (kostet 110K i innkjøp som brukt for 4 år siden) bruker bare ca 25 liter pr mnd + svc + forsikring = 1000/mnd.  Suveren komfort med automat, skinnseter og topp lydanlegg.  

Sammenlignet med ny elbil som fort blir 10 000/mnd i 5-7 år før det blir nedgang til 500/mnd  (forutsatt at den da ikke trenger service/ny batteripakke).

For de som har bil som hobby/status-symbol er det greit nok til å grønnvaske imaget.

 

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (5 minutter siden):

Bilen, vil nok aldri slutte å beskattes som luksus, men det har vi levd med siden den kom.

Den forrige regjeringen var jo på god vei bort fra AP sin "luksus-beskatning" av biler, hvor blant annet sikkerhetsutstyr ble rammet av vektavgift. Nå er vi på full fart tilbake dit. Tiårets tilbakeskritt...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Rune_says skrev (31 minutter siden):

Det kommer jo helt an på om man sliter videre på en nedbetalt bil man allerede har med beskjeden (og derfor miljøvennlig) kjøring.

Dieseldyret mitt er 12 år gml og helt nedbetalt (kostet 110K i innkjøp som brukt for 4 år siden) bruker bare ca 25 liter pr mnd + svc + forsikring = 1000/mnd.  Suveren komfort med automat, skinnseter og topp lydanlegg.  

Sammenlignet med ny elbil som fort blir 10 000/mnd i 5-7 år før det blir nedgang til 500/mnd  (forutsatt at den da ikke trenger service/ny batteripakke).

For de som har bil som hobby/status-symbol er det greit nok til å grønnvaske imaget.

 

Du kan sjølvsagt ikkje samanlikne ein 12 år gamal bil med ein ny elbil på den måten. Då kan du like godt samanlikne ein eldre Leaf med ein ny drivstoffbil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (14 minutter siden):

Du kan sjølvsagt ikkje samanlikne ein 12 år gamal bil med ein ny elbil på den måten. Då kan du like godt samanlikne ein eldre Leaf med ein ny drivstoffbil.

Fordi? Om opplevd komfort og nytte er like stor, er det vell det samme når bilen er produsert? 

 

Rune_says skrev (48 minutter siden):

før det blir nedgang til 500/mnd 

Forsikring på elbil er veldig dyrt, så kostnaden blir nok en del høyere. Tyngre biler spiser også understell når d e blir kjørt langt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 hours ago, DrAlban3000 said:

 

Så lager man en forestilling om at elbileiere kjører el pga miljøet. Merkelig.

Det er absolutt ingen som kjøper bil for miljø. Skal man tenke miljø, så skal man klare seg uten bil. Elbil er det beste av to onder.


 

2 hours ago, Hanhijnn said:

Er det ikke nettopp derfor de økonomiske insentivene er så viktige? For miljøet sin del. Rettere sagt VAR så viktige. For det er de tydeligvis ikke lenger for AP og SP.

Insentivene var viktig for å få fart på teknologien og for å få bransjen til å satse, og ikke direkte for miljøets skyld.

Nå er bransjen overbevist og teknologien god nok.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
1 hour ago, Sjørøver said:

Forsikring på elbil er veldig dyrt, så kostnaden blir nok en del høyere. Tyngre biler spiser også understell når d e blir kjørt langt. 


Kjøpte nylig en EQS 450 4MATIC. 
Forsikringen på denne var rimeligere enn det jeg betalte for den Vitara S 1.4Turbo jeg kjøpte for fire år siden.

Men du betaler altså langt mer for din Polestar 2 enn det du betaler for xc90? Høres suspekt ut..🤔

  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 hours ago, Baranladion said:

De eneste som virkelig mener at miljø trumfer økonomi er vel MdG.

Veldig enig. Miljøforkjemper grenser dessverre av og til mot irrasjonalitet og galskap innimellom.

Quote

Bilen, vil nok aldri slutte å beskattes som luksus, men det har vi levd med siden den kom.

Bilen en luksus? I verdens rikeste land? Jeg kan være enig i at bil var luksus i Norge før 1970-tallet men etter det har den virkelig vært å anse som allemannseie. Jeg hadde selv ikke råd til å eie bil før jeg var nærmere 27, men likevel ser jeg ikke på det som en luksus i dagens Norge. Å kalle avgifter på bil en luksusskatt i 2022 viser hvor langt bak i fortiden tankegodset til våre politikere befinner seg, når de bestemmer nåtidens skatter og avgifter.

Endret av Theo343 (takk for meg)
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
5 hours ago, Theo343 (takk for meg) said:

verdens rikeste land?

Et uttrykk som folk slenger rundt seg men kan ikke si jeg er enig. Folket skattes til døde og mange tjener bare akkurat nok til at de holder seg i live. Det er mange land som har langt høyere velferd, men de er gjerne små land organisert som skatteparadis, eller land som har store reserver olje.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, kremt said:

Et uttrykk som folk slenger rundt seg men kan ikke si jeg er enig. Folket skattes til døde og mange tjener bare akkurat nok til at de holder seg i live. Det er mange land som har langt høyere velferd, men de er gjerne små land organisert som skatteparadis, eller land som har store reserver olje.

Helt enig i at det er misbrukt av politikere i generasjoner. Men likevel synes jeg på langt nær at personbil skal være luksus i et land som Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (16 minutter siden):

Et uttrykk som folk slenger rundt seg men kan ikke si jeg er enig. Folket skattes til døde og mange tjener bare akkurat nok til at de holder seg i live. Det er mange land som har langt høyere velferd, men de er gjerne små land organisert som skatteparadis, eller land som har store reserver olje.

“skattes til døde”

”akkurat nok til at de holder seg i live”

Har du sett lengre enn til svenskegrensa eller? På kva forhold menneske lev under i mange andre land?

Det finnes sjølvsagt mange skjebnar i Norge òg, men fleirtalet har det bra. Veldig bra relativt sett. Mykje grunna ein fungerande velferdsstat. Den er ikkje perfekt, men langt betre enn mange alternativ der ute.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, Fartnoccio said:


Kjøpte nylig en EQS 450 4MATIC. 
Forsikringen på denne var rimeligere enn det jeg betalte for den Vitara S 1.4Turbo jeg kjøpte for fire år siden.

Men du betaler altså langt mer for din Polestar 2 enn det du betaler for xc90? Høres suspekt ut..🤔

Skjørøver kjører gjerne Performance biler. Forsikringselskaper har høyere pris på dem. Model 3 Performance,  Polestar 2 Performance osv koster nok en del mere enn de andre modellene. Litt som at alle R motorsykler koster mye mere å ha forsikret enn andre.

Min Tesla Model 3 (ikke performance) koster en tusenlapp mindre i året enn min gamle Ford Mondeo Diesel gjorde, så forsikring der er ikke ille.

Endret av Complexity
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...