Gå til innhold

Hva bruker AMS (smart strømmåler) selv av strøm


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
xlarge skrev (22 minutter siden):

Jeg har en kamstrup måler og for meg ser det ut til at den faktisk bruker mellom 30 og 50 w, noe som beyr mange kroner når hytta er uten støtte fra staten. (5-8 kr. daglig hvis områdeprisen er 6,50 inkl. mva.).

Er det noen som har funnet frem til faktisk forbruk?

Dette må vel være feil?

Hvordan kom du frem til den målingen?

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (11 minutter siden):

Dette må vel være feil?

Hvordan kom du frem til den målingen?

Hytta er pt. stengt ned og jeg bruker shelly cloud smarthus hvor alt er dekket inkl. alarm, kamera, router osv. men strømforbruket er hele tiden litt høyere enn det som finnes ellers av strømbrukere.

Jeg har til og med sjekket om jordfeil/sikringene bruker strøm, men det er bare 0,1w pr. sikring. Hele hytta er nettopp kontrollert fordi jeg fikk nytt opplegg i sikringsskapet så det er ingen andre strømtyver.

Jeg hadde håpet at AMS-en ikke telte med i mitt strømforbruk, men det ser ikke slik ut.

Lenke til kommentar
37 minutes ago, xlarge said:

Jeg har en kamstrup måler og for meg ser det ut til at den faktisk bruker mellom 30 og 50 w, noe som beyr mange kroner når hytta er uten støtte fra staten. (5-8 kr. daglig hvis områdeprisen er 6,50 inkl. mva.).

Er det noen som har funnet frem til faktisk forbruk?

Ut fra det jeg vet så skal selve strømtrekket (inkl. HAN port og kommunikasjonsmodul) til måleren ikke telles som forbruk på måleren (altså det er nettselskapet ditt som "betaler" for den strømmen). Men igjen, til slutt er det jo alle kundene som betaler for det over nettleia.

Lenke til kommentar
Terje2k skrev (1 minutt siden):

Ut fra det jeg vet så skal selve strømtrekket (inkl. HAN port og kommunikasjonsmodul) til måleren ikke telles som forbruk på måleren (altså det er nettselskapet ditt som "betaler" for den strømmen). Men igjen, til slutt er det jo alle kundene som betaler for det over nettleia.

Hvor vet du det fra?

 

Lenke til kommentar
Just now, xlarge said:

Hvor vet du det fra?

 

Jeg mener jeg leste det i ett av de papirene fra NVE når jeg gravde litt om HAN Port. Det er en av grunnen til at det er "så lite effekt" tilgjengelig på HAN porten (argumentet var at det er det nettselskapet som betaler for eller noe sånt).

Jeg prøvde å finne kilden nå i farta men gjorde ikke det, skal se på det senere om jeg finner den igjen når jeg er på data'n!

Lenke til kommentar
6 minutes ago, xlarge said:

Hytta er pt. stengt ned og jeg bruker shelly cloud smarthus hvor alt er dekket inkl. alarm, kamera, router osv. men strømforbruket er hele tiden litt høyere enn det som finnes ellers av strømbrukere.

Jeg har til og med sjekket om jordfeil/sikringene bruker strøm, men det er bare 0,1w pr. sikring. Hele hytta er nettopp kontrollert fordi jeg fikk nytt opplegg i sikringsskapet så det er ingen andre strømtyver.

Jeg hadde håpet at AMS-en ikke telte med i mitt strømforbruk, men det ser ikke slik ut.

At måleren skal trekke 30-50w høres usannsynlig høyt ut, hvor skal den energien bli av? (måleren blir vel ikke så varm?)

Kan det være innenfor måle(u)sikkerheten til det du måler med? Hvis det er "current-clamps" som kan gå opp til 16-30-50-100A en plass, er de ofte ikke presise ved lavt strømtrekk med mindre analogkretsen som konverterer til digitalt er veldig dyr.

Lenke til kommentar
Quote

- Selv om strømmen er stengt, er det viktig for oss å ha kommunikasjon med måleren. Da kan vi se at strømforsyningen til din hytte er som den skal, og vi har mulighet for å varsle deg om eventuelle feil i anlegget. Måleren vil fortsette å registrere et null-forbruk, og du vil kun bli belastet for fastbeløp på nettleien, forteller Ronny Paulsen, avdelingsleder i BKK Nett.

https://nett.bkk.no/artikkel/58ea6331-cc4f-4493-ba62-44522521a2ca

Om ingenting bruker strøm (annet enn måleren selv) skal den registrere 0.

Lenke til kommentar
Terje2k skrev (8 minutter siden):

At måleren skal trekke 30-50w høres usannsynlig høyt ut, hvor skal den energien bli av? (måleren blir vel ikke så varm?)

Kan det være innenfor måle(u)sikkerheten til det du måler med? Hvis det er "current-clamps" som kan gå opp til 16-30-50-100A en plass, er de ofte ikke presise ved lavt strømtrekk med mindre analogkretsen som konverterer til digitalt er veldig dyr.

Jeg bruker shelly for å styre all strøm og shelly-ene har eget forbruk på ca. 0,1 w som jeg har regnet med. Verisure alarmsentral bruker ganske mye fordi den våkner hvert 15. sekund og sjekker. Det ligner litt på AMS-en som er aktiv mange ganger i minuttet. Jeg har ingen tro på at den kan bruke så lite som 0,7w (Aidon). Det må i så fall være når alt annet strømforbruk er null, hvilket det ikke er i mitt tilfelle.

Lenke til kommentar
27 minutes ago, xlarge said:

Jeg bruker shelly for å styre all strøm og shelly-ene har eget forbruk på ca. 0,1 w som jeg har regnet med. Verisure alarmsentral bruker ganske mye fordi den våkner hvert 15. sekund og sjekker. Det ligner litt på AMS-en som er aktiv mange ganger i minuttet. Jeg har ingen tro på at den kan bruke så lite som 0,7w (Aidon). Det må i så fall være når alt annet strømforbruk er null, hvilket det ikke er i mitt tilfelle.

Hvis du går hit: https://www.kamstrup.com/no-no/stroemloesninger/smartestroemmaalere/meters/omnipower-three-phase-meter/documents

Og ser på "Datablad" for "OMNIPOWER® three-phase meter (en-GB)", side 9, ser du at selve målekretsen inne i Kamstrup bruker <0.1W / 0.4VA. Dette er riktignok uten kommunikasjonsmodul som kan trekke litt, men finger opp i lufta og ta grovt i, så burde ikke måleren trekke mer enn 5w, selv med egen 2G/4G radio. Jeg vil tippe lavere enn dette også.

Hva en slik måler trekker er dokumentert via. spesifikasjoner og kan måles med korrekt utstyr. Dessuten tilsier fysikken at de kan ikke trekke 30-50w, da de ikke har kjøleløsning for å "bli kvitt" den energien. 

Jeg vil tippe at dette er enten:
A) Det er noe annet du har "glemt" som fortsatt får strøm i din hytte
B) Måleusikkerhet shelly greiene du har, uten å vite modellnummer kan ikke vi hjelpe deg noe, men jeg har ville sjekket spesifikasjoner på det.

Endret av Terje2k
Lenke til kommentar

Takk Terje2k. Selv om Kamstrupen er ganske varm å ta på så virker din konklusjon plausibel.

Shelly er velkjent og gjør det meste. Alt fra smartstikkontakter til belysning og "alt" måler watt og kwh med 2 desimaler. Eget-bruken er ingenting eller under 1w. Der er det ikke noen feilkilde.

Moderne ovntermostater i motsetning til gamle, bruker faktisk ganske en del strøm selv om de ikke er på, men tilknyttet strøm. Litt kjedelig når de kanskje ikke er i bruk på den varme årstid.

Endret av xlarge
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...