Gå til innhold

Trenger tips til servering på 30årslag


Anbefalte innlegg

Om en måneds tid skal jeg arrangere 30årslag. Det blir en ganske uformell affære men jeg vil gjerne ha et bord med div mat og snacks på slik at folk kan forsyne seg som de selv ønsker. 

Men jeg trenger litt konkrete tips til hva slags retter man kan servere. 

Kyllingvinger, kanapeer, lefse med laks og kremost, sånne type ting, fingermat

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Milhouse85 skrev (4 timer siden):

Hva slags type gjester kommer? Når på dagen er det? Alkohol eller alkoholfritt? Type selskap?

Det enkleste er å bestille et klassisk koldtbord gjennom et cateringselskap. Da betaler du en stykkpris - og får alt du trenger. 

Gjester blir stort sett venner, et og annet familiemedlem i noenlunde samme alder, Alkohol = Mye.

Har sett litt på catering, men tenkte og lage det meste selv, trenger bare ideer til hva

Lenke til kommentar
Eriksendrul skrev (3 minutter siden):

Gjester blir stort sett venner, et og annet familiemedlem i noenlunde samme alder, Alkohol = Mye.

Har sett litt på catering, men tenkte og lage det meste selv, trenger bare ideer til hva

Hvor mange kommer? Varm eller kald mat? Har alle sitteplass eller må noen stå for å spise? Tenker du bestikk eller kun fingermat? Noen med allergier i gruppen? Skal du ha det hjemme hos deg selv, eller skal maten fraktes? Budsjett? 

Jeg er kokk. Så kan godt lage en kjapp liste med ymse forslag om du ønsker. Med mengdeberegning også om du vil.

Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (34 minutter siden):

Hvor mange kommer? Varm eller kald mat? Har alle sitteplass eller må noen stå for å spise? Tenker du bestikk eller kun fingermat? Noen med allergier i gruppen? Skal du ha det hjemme hos deg selv, eller skal maten fraktes? Budsjett? 

Jeg er kokk. Så kan godt lage en kjapp liste med ymse forslag om du ønsker. Med mengdeberegning også om du vil.

Vennekretsen er noe begrenset så det er ikke invitert mer enn ca 10 stk, men de har også fått beskjed om at de kan ta med seg noen om de ønsker det, Så om vi blir 10 eller om vi blir 25 det vet jeg egentlig ikke før selve dagen, det er veldig uformelt, de som er invitert har fått beskjed om at det skal bli noe mat men ikke middagsporsjoner. Har regna på at vi har stoler og bord nok til 20 stk uten å hente flere, ja det blir hjemme.

Et bord med 1-2 varmmat retter kanskje (har 2 store varmefat tilgjengelig) og noe fingermat, kanapeer av noe slag, noe snacks, Det blir ikke noe klokkeslett for når vi skal spise da folk kommer litt i hytt og pine pga jobb/barnevakt osv, så tanken var at dette skulle være tilgjengelig til det er tomt, Bare for å ha noe å by på annet enn potetgull og saltstenger. Tenkte da og sette frem tallerkener/boller i en stabel på/ved bordet alt ettersom hva det blir av varmmat 

Så mengden mat finner jeg nok ut av noe nærmere datoen, Men konkrete retter/kanapeer eller annen fingermat syntes jeg det er vanskelig å finne på, har riktignok fått noen ideer av å se på cateringsider. 

Det vil også bli satt ut et mindre utvalg av blandevann, brennevin og øl om noen skulle få manko på det. 

Jeg lager mye mat selv og liker å lage mat så evt tips trenger ikke være super enkelt. Budsjett vet jeg rett og slett ikke men hadde ikke tenkt å bruke all verden av kroner, kommer vell langt med noen tusenlapper

 

Så en veldig lite formell bursdagsfeiring med noe bedre utvalg av snacks/mat enn pølse i lompe og potetgull, Men som sagt ikke i så store mengder at det blir et middagsselskap.

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar

Alright.

Vel, antar dere skal drikke & slå dere litt løs. Da er det lite kjekt med tung mat. Det gjør at man fort blir litt sløv - og da er det igjen ikke like artig å slå seg løs med dans og andre sprell. Kommer folk i finstasen er heller ikke grisete og fett mat spesielt lurt.

Jeg syns det er artig med en liten velkomstrett sammen med noen bobler.

Starter:
Vårruller er jo alltid populært. Men hva med noe med litt mer futt i - slik som somalisk samosa. (Da har dere noe å snakke om, hehe). Ikke alle er like fan av koriander. Så lag noen med, og noen uten. Disse er enkle å lage. Lag gjerne tre ulike dipsauser, en grønn, en svart, en rød/lys/blank.

Eventuelt noe enklere, slik som en rekecoctail med avokadokrem i et enkelt glass.... sammen med noe musserende, slik som rabarbravin (må bestilles: https://www.vinmonopolet.no/Land/Latvia/Abavas-Musserende-Rabarbravin-Brut/p/13687901)

Basisutvalget til Vinmonopolet er ganske labert. Men bestillingsutvalget de har er gigantisk stort og veldig bra. Så her kan du bestille ganske mye kreative og morsomme bobler. 

Hovedrett:
Miang Kum er herlig fingermat som kan ligne litt på taco. En rett fra thailand. Det kan være en utfordring å få tak i betelblader Men veldig lett og god mat. Anbefaler bruk av reker. 

Eventuelt...
Koreansk bibimpap er en artig rett du kan forberede på forhånd. Den må ikke serveres varm - men lun/romtemperert er den vel så god. Der kan du gjøre din egen lille tvist også om du vil. 

Litt chapati (roti) er alltid greit å ha på siden.... 

Dessert? 
Kake er jo alltid populært. Men, du kan få et artig party-triks fra meg. Hehe....
Istedenfor strøsel på toppen. Bruk godteri som popper i munn. Det tror jeg de har på Europris. 

Eller hva med klassikeren - den amerikanske smores. Der man må varme opp eller "grille" marshmallows over en flamme eller lignende... før man klemmer den sammen mellom to stykker kjeks eller lignende. Kjør på med nutella i mellom. Kan bli mye artigheter av slikt. Hehe.

^
Dette er ganske enkel mat å tilberede. Du skriver selv at du liker å lage mat, og at du syns det er kjekt. Derfor gikk jeg for noe litt mer spenstig. Det kan derimot være utfordrende å kjøpe/finne alle råvarende. Spesielt ferske betelblader. 

Nå er sesongen for beter her. Så hva md en chipsskål med ulike beter? Litt utfordrende å få til. Men veldig gøy om du mestrer det. 

Ristete kikerter er også godt som snaks. 

I det hele tatt.... Hvorfor kjøpe chips når man kan lage selv? Finnes jo et hav av muligheter.

Men allikevel. Sørlanschips hører alltid med en god & enkel pilsner. :)

Kanskje litt i overkant eksotisk dette her...... ?

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1Dr.E skrev (25 minutter siden):

Jeg er av typen som bestiller 1 stor pizza per 4 gjester ... 😄

Da har du ikke serlig grådige gjester.

Sist jeg var en plass hvor det ble bestilt pizza var det en pizza pr 3.

Alt ble spist opp. 🤤

 

Men tilbake on topic.

 

Her støtter jeg kokken helt ut med kake med poppende godteri på toppen. Det er fantastisk festkake 

Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (3 timer siden):

Alright.

Vel, antar dere skal drikke & slå dere litt løs. Da er det lite kjekt med tung mat. Det gjør at man fort blir litt sløv - og da er det igjen ikke like artig å slå seg løs med dans og andre sprell. Kommer folk i finstasen er heller ikke grisete og fett mat spesielt lurt.

Jeg syns det er artig med en liten velkomstrett sammen med noen bobler.

Starter:
Vårruller er jo alltid populært. Men hva med noe med litt mer futt i - slik som somalisk samosa. (Da har dere noe å snakke om, hehe). Ikke alle er like fan av koriander. Så lag noen med, og noen uten. Disse er enkle å lage. Lag gjerne tre ulike dipsauser, en grønn, en svart, en rød/lys/blank.

Eventuelt noe enklere, slik som en rekecoctail med avokadokrem i et enkelt glass.... sammen med noe musserende, slik som rabarbravin (må bestilles: https://www.vinmonopolet.no/Land/Latvia/Abavas-Musserende-Rabarbravin-Brut/p/13687901)

Basisutvalget til Vinmonopolet er ganske labert. Men bestillingsutvalget de har er gigantisk stort og veldig bra. Så her kan du bestille ganske mye kreative og morsomme bobler. 

Hovedrett:
Miang Kum er herlig fingermat som kan ligne litt på taco. En rett fra thailand. Det kan være en utfordring å få tak i betelblader Men veldig lett og god mat. Anbefaler bruk av reker. 

Eventuelt...
Koreansk bibimpap er en artig rett du kan forberede på forhånd. Den må ikke serveres varm - men lun/romtemperert er den vel så god. Der kan du gjøre din egen lille tvist også om du vil. 

Litt chapati (roti) er alltid greit å ha på siden.... 

Dessert? 
Kake er jo alltid populært. Men, du kan få et artig party-triks fra meg. Hehe....
Istedenfor strøsel på toppen. Bruk godteri som popper i munn. Det tror jeg de har på Europris. 

Eller hva med klassikeren - den amerikanske smores. Der man må varme opp eller "grille" marshmallows over en flamme eller lignende... før man klemmer den sammen mellom to stykker kjeks eller lignende. Kjør på med nutella i mellom. Kan bli mye artigheter av slikt. Hehe.

^
Dette er ganske enkel mat å tilberede. Du skriver selv at du liker å lage mat, og at du syns det er kjekt. Derfor gikk jeg for noe litt mer spenstig. Det kan derimot være utfordrende å kjøpe/finne alle råvarende. Spesielt ferske betelblader. 

Nå er sesongen for beter her. Så hva md en chipsskål med ulike beter? Litt utfordrende å få til. Men veldig gøy om du mestrer det. 

Ristete kikerter er også godt som snaks. 

I det hele tatt.... Hvorfor kjøpe chips når man kan lage selv? Finnes jo et hav av muligheter.

Men allikevel. Sørlanschips hører alltid med en god & enkel pilsner. :)

Kanskje litt i overkant eksotisk dette her...... ?

 

 

Helt innafor dette, Er som sagt glad i å lage mat så ingen ting i veien med noe som har litt ingredienser i, tusen takk for tipsene 

Lenke til kommentar

Du kan jo prøve å se om det finnes noen i bydelen som driver med catering? I min bydel er det en del innvandrere som lager hjemmelaget indisk/pakistansk/vietnamesisk osv. og som markedsfører det gjennom bydelshuset.

Litt risky, men kjekt å støtte lokale. Du kan jo be om smaksprøve.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...