Gå til innhold

Kjøpe bolig med samboer forskjellig egenkapital


Gjest 16818...18c

Anbefalte innlegg

Gjest 16818...18c

Hei

 

Er i ferd med å kjøpe bolig med samboer og vi kommer til å gå inn med forskjellig egenkapital 

 

Boligen er 5 630 00 totalpris med omkostninger 

Egenkapitalen min blir på 2 400 000 

Hennes 600 000 kr 

Og resten blir lån som vi ønsker å betale ned likt 

Hvordan blir det med alt, er det riktige valget? 

Tinglyse da eierandel på 35% på henne og 65% på meg?blir det da riktig å betale ned likt og eventuelt når vi selger, så får jeg min andel og 50% av verdiøkning? 

Vi er ganske ferske her så setter pris på all tips her hva som lønner seg mest. 

 

Anonymous poster hash: 16818...18c

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Guest 16818...18c said:

Hei

 

Er i ferd med å kjøpe bolig med samboer og vi kommer til å gå inn med forskjellig egenkapital 

 

Boligen er 5 630 00 totalpris med omkostninger 

Egenkapitalen min blir på 2 400 000 

Hennes 600 000 kr 

Og resten blir lån som vi ønsker å betale ned likt 

Hvordan blir det med alt, er det riktige valget? 

Tinglyse da eierandel på 35% på henne og 65% på meg?blir det da riktig å betale ned likt og eventuelt når vi selger, så får jeg min andel og 50% av verdiøkning? 

Vi er ganske ferske her så setter pris på all tips her hva som lønner seg mest. 

 

Anonymous poster hash: 16818...18c

Med deres utgangspunkt regner jeg frem til en eierandel på 66 og 34%. Denne vil ikke forandres selv om boligen skulle endre verdi. Ved et eventuelt salg bør du få 66% av summen, helt uavhengig hvor stor belåning dere hver for dere har benyttet i kjøpet.

Endret av -sebastian-
Lenke til kommentar
Gjest e0191...caa
-sebastian- skrev (4 minutter siden):

Med deres utgangspunkt regner jeg frem til en eiefordeling på 66 og 34%. Denne vil ikke forandres selv om boligen skulle endre verdi. Ved et eventuelt salg bør du få 66% av summen, helt uavhengig hvor stor belåning dere hver for dere har benyttet i kjøpet.

Såfremt de bruker eiefordelingen på lånet også.

Anonymous poster hash: e0191...caa

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Guest e0191...caa said:

Såfremt de bruker eiefordelingen på lånet også.

Anonymous poster hash: e0191...caa

Nei, lånets størrelse har egentlig ingenting med saken å gjøre. Det er summen av egenkapital og lån som viser hvor mye hver går inn med og som representerer hvor mye de eier av boligen. Her er en artikkel som belyser temaet godt: https://pengeverkstedet.no/blogg/slik-deler-dere-boliglanet-og-utgiftene-riktig/

Lenke til kommentar

Det som er rettferdig her er at eierandel følger andel av den totale finansieringen, dvs. EK+gjeld. Så om prisen er 5,63M, du stiller med 2,4M i EK og hun med 0,6M, så blir lånet på 2,63M. Deler dere lånet på to så vil hun stå for 1 915 000 av den totale finansieringen og du for 3 715 000. Da eier du, etter den etter mitt skjønn mest rettferdige fordelingen, 66 % og hun 34 %. 

Dersom dere har mulighet til å dele prisen på to så kan hun være ansvarlig for 2 215 000 av lånet og du for 415 000. Dersom hun har rimelig mulighet til å betjene 2,2 mill i lån vil jeg anbefale å vurdere en slik fordeling. Det å eie 50/50 gjør ting mye lettere. Du kan da spare mer av pengene du ellers ville brukt til nedbetaling. 

Banken deres bør være villig til å dele lånet i to slik at hun faktisk betaler ned på sitt lån og du på ditt. De vil kreve at du er ansvarlig overfor banken også for hennes lån, så en slik løsning vil gjøre at du subsidierer henne (du gir en garanti du ikke tar noen provisjon for, som er mye større enn hennes tilsvarende for ditt lån), men det bør man kunne leve greit med i et samliv. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest 16818...18c

Mange takk for svar 

Hva blir løsningen om dette er scenariet 

 

Jeg går inn med 2.4  Mill 
hun går inn med 0.6 Mill
Vi betaler likt på lånet 
Vi har ulik eierandel av  boligen 
Hun eier 35 % jeg eier 65 % 
Vi pusser opp og fordeler utgifter der helt likt 50/50 
Når vi skal da selge, så  blir følgende regnestykket ( om dette stemmer i det hele tatt ) 

jeg får tilbake 2.4 mill  ,  50 % av det vi har gått inn med for å pusse opp, utgifter på lånet , og 65 % av verdiøkningen ? 
Hun får da 0.6 mill , 50  % av det vi har gått inn med for å pusse opp  , utgifter på lånet  og 35 % av verdiøkningen 

Eller er jeg helt på bærtur her nå 

Anonymous poster hash: 16818...18c

Lenke til kommentar

Jeg ville sagt som følger:

Dere begynner med en eierandel på 66/34.

Når dere så pusser opp leiligheten og betaler likt for dette, kan vi regne ut en ny eierandel. Din eierandel på 66% vil bli noe lavere, hennes noe høyere. For å regne ut dette ville jeg tatt opprinnelig kjøpesum av bolig lagt sammen med kost av oppussing, og deres respektive del blir så hva dere gikk inn med i kjøpet pluss oppussing, delt på den nye totalverdien av leiligheten. Pusser dere opp i rimelig tid innen kjøpet ville jeg sagt det er en god antagelse å se bort fra midlertidig verdistigning mellom kjøp og oppussing. Når en kommer til endelig salg av bolig bruker dere den nye eierbrøken for å regne ut hvor mye dere skal få hver. Dette begynner å bli komplisert, les vanskelig å godta for den med minst eierandel, og det kan være lurt å se på muligheten for å eie 50/50 i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Gjest 16818...18c skrev (4 timer siden):

Mange takk for svar 

Hva blir løsningen om dette er scenariet 

 

Jeg går inn med 2.4  Mill 
hun går inn med 0.6 Mill
Vi betaler likt på lånet 
Vi har ulik eierandel av  boligen 
Hun eier 35 % jeg eier 65 % 
Vi pusser opp og fordeler utgifter der helt likt 50/50 
Når vi skal da selge, så  blir følgende regnestykket ( om dette stemmer i det hele tatt ) 

jeg får tilbake 2.4 mill  ,  50 % av det vi har gått inn med for å pusse opp, utgifter på lånet , og 65 % av verdiøkningen ? 
Hun får da 0.6 mill , 50  % av det vi har gått inn med for å pusse opp  , utgifter på lånet  og 35 % av verdiøkningen 

Eller er jeg helt på bærtur her nå 

Anonymous poster hash: 16818...18c

Alt kan strengt tatt avtales, men mitt råd er å finne en eierbrøk og følge denne. 

Lenke til kommentar
Gjest e0191...caa
-sebastian- skrev (21 timer siden):

Nei, lånets størrelse har egentlig ingenting med saken å gjøre. Det er summen av egenkapital og lån som viser hvor mye hver går inn med og som representerer hvor mye de eier av boligen. Her er en artikkel som belyser temaet godt: https://pengeverkstedet.no/blogg/slik-deler-dere-boliglanet-og-utgiftene-riktig/

Ville du gått med på en slik avtale, du betaler 50% av lånet/oppusingen men får bare 34% av verdistigningen?

Anonymous poster hash: e0191...caa

Lenke til kommentar
29 minutes ago, Guest e0191...caa said:

Ville du gått med på en slik avtale, du betaler 50% av lånet/oppusingen men får bare 34% av verdistigningen?

Anonymous poster hash: e0191...caa

Den ville blitt noe høyere enn 34%, avhengig av størrelsen på oppussingen. Men ja, jeg ville godtatt det.

Ikke glem hvor takknemlig en i utgangspunktet burde være av å ha muligheten til å kjøpe seg inn i leilighet i den klassen med 600k EK og drøyt 1.3M lån.

Endret av -sebastian-
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror samboeren din spurte om det samme i en annen tråd.

Jeg sier det samme her som der.

Hvis dere ønsker å investere i forholdet så går dere inn med det dere har, betjener lån - utgifter mm 50/50.

Ved evt salg får du din egenkapital, og hun hennes. Overflødig fortjeneste fordeles 50/50.

Husk at dere ikke får det huset i førsteomgang uten hverandre.  Ja det heller markant mot at det er pga deg. Men igjen.. Invester i forholdet, eller dere selv.

Jeg har sett det utallige ganger før, og kommer til å se det i fremtiden.. Skjevfordelinger som oppleves "urettferdig" ( Selv om det ikke er det strengt tatt) skaper en bør på en part sine skuldre, og over tid vokser det til noe man ikke ønsker i et forhold.

Er det helt krise og man er en person som alltid skal tjene på alt selv, så kan man avtale en viss % fortjeneste av innskutt egenkapital ved salg/brudd. Slik at man ikke kommer helt tom ut av det, men igjen.. Uten hverandre hadde dere nok ikke fått huset/leiligheten heller og et potensielt overskudd senere. Så noe å tenke på det også.

Jeg har alltid investert i forholdet selv om jeg taper økonomisk på det i lengden, men for meg så er det bare penger. Når jeg snur meg om og ser på venneparene våre som har gått fra hverandre pga økonomiske uenigheter da en part fremstår "grisk" ( ja sorry kompis. det er det du vil gjøre dersom man tenker på seg selv ) og den andre ikke "kan" være grisk så ryker det fort som fy.

Og en siste ting..Ja du vil nok irritere deg over det dersom dere går fra hverandre.. Men igjen så er jo dette et "worst case" scenario.

 

 

Lenke til kommentar
-sebastian- skrev (1 time siden):

Den ville blitt noe høyere enn 34%, avhengig av størrelsen på oppussingen. Men ja, jeg ville godtatt det.

Ikke glem hvor takknemlig en i utgangspunktet burde være av å ha muligheten til å kjøpe seg inn i leilighet i den klassen med 600k EK og drøyt 1.3M lån.

Slik tankegang ender ofte opp med at en part skal føle seg underdanig. Just sayin.

Lenke til kommentar
1 hour ago, LD93 said:

Tror samboeren din spurte om det samme i en annen tråd.

Jeg sier det samme her som der.

Hvis dere ønsker å investere i forholdet så går dere inn med det dere har, betjener lån - utgifter mm 50/50.

Ved evt salg får du din egenkapital, og hun hennes. Overflødig fortjeneste fordeles 50/50.

Husk at dere ikke får det huset i førsteomgang uten hverandre.  Ja det heller markant mot at det er pga deg. Men igjen.. Invester i forholdet, eller dere selv.

Jeg har sett det utallige ganger før, og kommer til å se det i fremtiden.. Skjevfordelinger som oppleves "urettferdig" ( Selv om det ikke er det strengt tatt) skaper en bør på en part sine skuldre, og over tid vokser det til noe man ikke ønsker i et forhold.

Er det helt krise og man er en person som alltid skal tjene på alt selv, så kan man avtale en viss % fortjeneste av innskutt egenkapital ved salg/brudd. Slik at man ikke kommer helt tom ut av det, men igjen.. Uten hverandre hadde dere nok ikke fått huset/leiligheten heller og et potensielt overskudd senere. Så noe å tenke på det også.

Jeg har alltid investert i forholdet selv om jeg taper økonomisk på det i lengden, men for meg så er det bare penger. Når jeg snur meg om og ser på venneparene våre som har gått fra hverandre pga økonomiske uenigheter da en part fremstår "grisk" ( ja sorry kompis. det er det du vil gjøre dersom man tenker på seg selv ) og den andre ikke "kan" være grisk så ryker det fort som fy.

Og en siste ting..Ja du vil nok irritere deg over det dersom dere går fra hverandre.. Men igjen så er jo dette et "worst case" scenario.

 

 

I dette scenarioet er det jo også skjevfordeling. En person låser inn store mengder kapital mens en annen ikke. 

Lenke til kommentar

Kjør 65/35 eierandel, hvor oppussing også deles i følge brøken. Du kan være raus ved at du ikke krever leie for den delen du eier over 50%.

Om dere velger 50/50 eierandel, hvor hun da tar opp vesentlig mer gjeld en deg. Blir det gjerne slik at du får så mye bedre råd at du ender med å betale tilsvarende mer på andre områder. Typisk forbruk. 

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar
Gjest 01884...a79

Vi kjøpte med ulik egenkapital, (men vi er gift) 

Vi har bare kontrakt på at dersom huset selges v evnt brudd eller andre årsaker så er 1.4 mill av overskuddet øremerket til meg (det jeg betalte "mer" en han i egenkap.) , men vi eier 50% av boligen sammen, og dermed også 50% av kostnadene. 

Anonymous poster hash: 01884...a79

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...