Gå til innhold

Sette inn ny harddisk i NAS som er i bruk


Anbefalte innlegg

Jeg har en Zyxel NAS 326 som jeg nylig installerte to interne Harddisker i. Den ene en 2tb og den andre en 500gb. I tillegg har jeg to eksterne harddisker på 1 tb plugget i bakpå. I og med at det er en tid siden jeg hadde NAS sist (en Zyxel 325 v2 NAS som er i stykker nå ), så hadde jeg helt glemt hvordan alt fungerte. Dermed brukte jeg de samme hdd opp igjen, men kom ikke på at det kunne være lurt å ha lik størrelse på de 2 interne harddiskene . Og i og med at mengden data jeg skal lagre (stort sett bilder) begynner å nærme seg 500 gb, hadde det vært kjekt å ha en større disk en den på 500gb. Så jeg hadde tenkt å få tak i og sette inn en på 2 tb i stedet for den på 500gb. Men hvordan gjør jeg dette uten at jeg mister noe data?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det enkleste er nok å kopiere alt over til en annen harddisk (USB-disk eller i en datamaskin etc) og så sette inn en ny 2TB disk og så sette dem opp på nytt i NASet. Deretter kopierer du bare inn filene dine igjen.

Mulig det går an å oppgradere størrelsen ved å bytte ut 500GB disken med en 2TB og la den rebuilde og så øke størrelsen fra 500GB til 2TB på RAIDet ditt etter dette, men dette må du sjekke opp om går før du prøver isåfall. Er litt forskjellig oppførsel på ulike leverandører og modeller.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
vidor skrev (9 minutter siden):

Det enkleste er nok å kopiere alt over til en annen harddisk (USB-disk eller i en datamaskin etc) og så sette inn en ny 2TB disker og så sette dem opp i NASet. Deretter kopierer du bare inn filene dine inn igjen.

Mulig det går an å oppgradere størrelsen ved å bytte ut 500GB disken med en 2TB og la den rebuilde og så øke størrelsen fra 500GB til 2TB på RAIDet ditt etter dette, men dette må du sjekke opp om går før du prøver isåfall. Er litt forskellig oppførsel på ulike leverandører og modeller.

Hvordan kopierer jeg inn alt igjen på denne NASen uten at det tar flere døgn da? Synes det var litt komplisert å finne ut av denne NASen og jeg er ikke så teknisk av meg lengre. Brukte over ett døgn på å få filene fra en USB hdd og inn på den interne, men dette var fordi det gikk trådløst og jeg fikk mange avbrudd underveis hvor jeg måtte manuelt godkjenne filer. Alt tar jo litt tid når det er snakk om i underkant av 400gb. Men det skal kanskje gå an å kopiere raskere via USB porten på forsiden av denne? Men det aller beste hadde jo vært om det gikk an å gjenopprette fra den gjenværende disken eller noe.

Lenke til kommentar

Hvis det er mange små filer (bilder, dokumenter, musikkfiler) så tar det lengre tid enn med færre og større filer. Det er bare slik det fungerer med dagens teknologi. (og Wifi er mye tregere enn kabel som nevnt over)

Jeg finner følgende om din NAS: The NAS326 and NAS520 support RAID0, RAID1, JBOD and BASIC.

RAID0, JBOD og Basic er løsninger som ikke gir beskyttelse mot at en disk feiler, og jeg antar at disse ikke er benyttet.
Jeg regner med du bruker RAID 1 som er det foretrukne valget ditt for å ikke tape data hvis en disk feiler.

Det enkleste er som nevnt over å midlertidig lagre dataene et annet sted først. En slik kopi burde du uansett ha slik at hvis du skulle gjøre noe feil, og miste alle data så har du en kopi liggende. Deretter setter du opp NAS på nytt med ny disk.

Og når du først skal oppgradere 500GB disken, så kan du kanskje tenke deg å kjøpe to nye 4TB slik at det blir lengre til neste oppgradering? Prisen for dette ligger på 2000 akkurat nå. Anbefaler denne modellen, den støyer muligens mer enn det du bruker nå hvis sjenerende støy er en faktor (NAS på Stua eller lignende).
https://www.netonnet.no/art/data-og-nettbrett/nettverk/nas/seagate-ironwolf-st4000vn006/1025268.11010/

Det går raskere å kopiere filer hvis du inne i NAS-grensesnittet kan kopiere data fra Raid til en ekstern disk koblet til blå USB-kontakt (USB3). Hvis du gjør dette med en datamaskin som mellom-mann så tar det mye lengre tid fordi data overføres fra NAS-Kilde -> PC -> NAS-Destinasjon (du kan heller ikke slå av eller koble fra pc mens dette pågår).

Jeg kjenner ikke til Zyxel sin NAS løsning, men jeg har 7 års erfaring med en 4-disk Synology NAS, og der brukte jeg et raid som heter SHR som gjør slike oppgraderinger til en drøm. Men jeg har også havnet i en situasjon der jeg måtte kopiere ut alle data, og konfigurere NAS på nytt. Dette var 6-7TB så det tok vel en dag eller to.

Jeg ser for meg at du kan løse dette slik:

  1. Kopier alle data ut av NAS til et trygt sted, som en ekstra backup hvis noe skulle skje.
  2. Koble fra eksterne disker slik at data på disse blir uberørt.
  3. Bytt disker slik du ønsker (bytte ut 500GB med 2TB, eller begge til 4TB)
  4. Konfigurer NAS på nytt med minst en disk i BASIC, eller RAID1.
  5. Kopier tilbake filene i punkt 1
  6. Hvis du valgte BASIC i punkt 4, så konverter denne til RAID 1 med begge diskene tilkoblet.
  7. Når filene er på plass, og du kjører i Raid 1 så kan du trygt slette kopien du tok i punkt 1.
Endret av Thor.
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Sissel B said:

Så både den gamle på 2tb og den nye på 2tb må formateres og alt må settes opp på nytt? 

Etter det som er kommet fra nå tror jeg du har 3 stk 2TB og en 500GB i RAID-systemet ditt og to eksterne 1TB disker på utsiden som ikke er i RAID, men som fungerer som uavhengige disker. Du kan sannsynligvis koble en av disse direkte opp mot din datamaskin og nå tak i filene dine. Du kan sannsynligvis også koble denne i fronten på NAS og kopiere fra den til RAID. Er bare å teste.

Da slipper du jo å ta kopi av dataene siden du allerede har dem og bare kan kopiere derfra.

Hadde bare slettet 500GB RAIDet, nappet ut 500GB disken, satt i ny 2TB disk og satt opp RAID1 på nytt og deretter lagt inn fra backup du allerede har koblet til gitt at du har sjekket at det er mulig. Er du noe som helst i tvil, ta en ekstra kopi som nevnt før, sånn at du ikke risikerer noe.

Lenke til kommentar
vidor skrev (11 minutter siden):

Etter det som er kommet fra nå tror jeg du har 3 stk 2TB og en 500GB i RAID-systemet ditt og to eksterne 1TB disker på utsiden som ikke er i RAID, men som fungerer som uavhengige disker. Du kan sannsynligvis koble en av disse direkte opp mot din datamaskin og nå tak i filene dine. Du kan sannsynligvis også koble denne i fronten på NAS og kopiere fra den til RAID. Er bare å teste.

Da slipper du jo å ta kopi av dataene siden du allerede har dem og bare kan kopiere derfra.

Hadde bare slettet 500GB RAIDet, nappet ut 500GB disken, satt i ny 2TB disk og satt opp RAID1 på nytt og deretter lagt inn fra backup du allerede har koblet til gitt at du har sjekket at det er mulig. Er du noe som helst i tvil, ta en ekstra kopi som nevnt før, sånn at du ikke risikerer noe.

Da har jeg nok forklart meg dårlig 😛 Zyxel NAS 326 har plass for kun 2 interne disker. Jeg har altså en harddisk på 500gb og en på 2 tb. I tilleg har jeg to eksterne 1tb hardisker utenfor som er uavhengige harddisker som jeg har satt opp sikkerhetskopiering til. Så planen var å kjøpe en intern hdd på 2 tb, og fjerne og erstatte den på 500gb med denne, slik at jeg får utnyttet etterhvert all plass på den "gamle" 2 tb harddisken.

Lenke til kommentar

Du kan ta ut den gamle 500GB og sette inn en ny 2TB. Den vil da (forhåpentligvis) automatisk rebuilde arrayet ditt til 500GB. 

Etter dette er det mye mulig du bare kan utvide volumet fra 500GB til 2TB siden du nå har plass på begge diskene. Hvis ikke er det bare å slette volumet og lage nytt på 2TB. Husk backup selvsagt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
57 minutes ago, Sissel B said:

Da har jeg nok forklart meg dårlig 😛 Zyxel NAS 326 har plass for kun 2 interne disker. Jeg har altså en harddisk på 500gb og en på 2 tb. I tilleg har jeg to eksterne 1tb hardisker utenfor som er uavhengige harddisker som jeg har satt opp sikkerhetskopiering til. Så planen var å kjøpe en intern hdd på 2 tb, og fjerne og erstatte den på 500gb med denne, slik at jeg får utnyttet etterhvert all plass på den "gamle" 2 tb harddisken.

Dette høres rart ut. Du har to RAID. Et på 500 GB og et på 2TB. Altså tar dette opp 4 disker tilsammen (500GB + 3x 2TB)

Når jeg sier uavhengig, så mener jeg vanlige disker uten RAID, noe du ikke har koblet til Zyxel-boksen din.

Backupen din ligger i såfall på RAID, så med mindre du kan kopiere mellom RAIDene f.eks via webgrensesnitt mot NAS (sånn at data ikke går via datamaskin over WiFi) så er det nok lurt å satse på ekstra kopi mot en USB-disk for å kunne kopiere dette raskt tilbake.

Du kan teste om det går å kopiere mellom RAID først.

Mulig det er andre tekniske muligheter, men jeg kjenner ikke denne Zyxel-boksen spesifikt, så rådene skal funke uansett løsning.

 

Lenke til kommentar
13 minutes ago, vidor said:

Dette høres rart ut. Du har to RAID. Et på 500 GB og et på 2TB. Altså tar dette opp 4 disker tilsammen (500GB + 3x 2TB)

Når jeg sier uavhengig, så mener jeg vanlige disker uten RAID, noe du ikke har koblet til Zyxel-boksen din.

Backupen din ligger i såfall på RAID, så med mindre du kan kopiere mellom RAIDene f.eks via webgrensesnitt mot NAS (sånn at data ikke går via datamaskin over WiFi) så er det nok lurt å satse på ekstra kopi mot en USB-disk for å kunne kopiere dette raskt tilbake.

Du kan teste om det går å kopiere mellom RAID først.

Mulig det er andre tekniske muligheter, men jeg kjenner ikke denne Zyxel-boksen spesifikt, så rådene skal funke uansett løsning.

 

Nei, ser ut som det er 2 disker i samme raid. Er en eller annen GUI for å sjekke SMART status, det gjør du per disk, ikke per array vanligvis.

 

Personlig så hadde jeg tatt ut de 500 GBene, du sier du har USB tilkoblinger på NAS boksen, kan du også kopiere filer i den? Kanskje du kan gjøre alt fra boksen og da er det den ekstrerne disken som er flaskehalsen her.

Lenke til kommentar

IMG_20221004_071022.thumb.jpg.6fb321f1da6f851328c7f0b35d0b2f5e.jpg

Her gir det kanskje ett bedre bilde av hva det er. Kommer vel fram hvor mye ut av det jeg er med raid osv 😂. Men lærer mye av svarene jeg får på dette forumet da 😁👍

Spørs om jeg får prøve meg litt fram. Finne fram full bruksanvisning for den på nett, koble fra de to eksterne diskene og sette inn ny og se hva som skjer. 

NAS 326 står oppført med to usb 3.0 porter og 1 usb 2.0 port. Det kan vel tyde på at den framme er 2.0 og tregere å kopiere via enn de to bak 🤔

Lenke til kommentar

Jeg får ikke ting til å stemme i forhold til hva som er fysisk og det du forteller om logisk, så sats på å kopiere ting før du bytter eller endrer noe i RAID-oppsettet ditt og sjekk at du kan lese det med disken koblet til datamaskinen etterpå sånn at du er 100% sikker.

Etter dette kan du prøve det som bildet viser for å kopiere tilbake igjen.

Husk å justere Copy Direction rett i forhold til om du skal ta kopi til USB eller legge tilbake via USB.

Lenke til kommentar

Slik som det virker så her det to disker i ett aray med raid 1, en 2Tb og en 500Gb som da bruker minste disk som mal på partisjonsstørrelse. Derfor er det bare en partisjon på 500 Gb.

Slik jeg oppfatter det så skal det da kun være slik seedberg sa å ta ut 500Gb disken og erstatte den med en 2Tb disk og rebuilde og deretter øke størrelsen på raidet.

Er mulig det er en diskbytte wizard eller lignende i softwaren til NAS boksen

Endret av Lugmeister
  • Liker 1
Lenke til kommentar

fra manualen https://www.zyxel.com/global/en/support/download?model=nas326https://www.zyxel.com/global/en/support/download?model=nas326

Replacing with larger disks
You can replace smaller disks in a RAID 1, RAID 5, or RAID 6 with larger disks.
Replace disks one-by-one.
Replace the smallest disk in the volume or disk group first.
After replacing a disk, you must use the Internal Storage screen’s Manage link to repair the
volume.
Wait for the repair process to complete before you replace another disk

 

Vil anbefale som andre nevner og ha en ekstern backup også av viktige filer i tillegg til NAS boksen.

 

Endret av Lugmeister
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...