Gå til innhold

Rammelån krav?


Anbefalte innlegg

Det står klart og tydelig at så lenge man er innenfor 60% lån av verdien til boligen så er man innenfor kravene til rammelån.

Eller har jeg misset noe totalt?

Fikk blant avslag av banken uten noe mer forklaring

Jeg har totalt oppusset huset, og huset har gått fra 5.7M i verdi til 7.8M    Jeg har også fått gjelden min til 4.7 ( noen knappe tusenlapper over 60%)

Dette er hos DNB, jeg tenker å bytte tog, men noen som kan komme med tips hvor jeg burde søke? evt hvem som har gode renter på rammelån.

 

Takk uansett ^^

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DIYDari skrev (23 minutter siden):

Det står klart og tydelig at så lenge man er innenfor 60% lån av verdien til boligen så er man innenfor kravene til rammelån.

Eller har jeg misset noe totalt?

Fikk blant avslag av banken uten noe mer forklaring

Jeg har totalt oppusset huset, og huset har gått fra 5.7M i verdi til 7.8M    Jeg har også fått gjelden min til 4.7 ( noen knappe tusenlapper over 60%)

Dette er hos DNB, jeg tenker å bytte tog, men noen som kan komme med tips hvor jeg burde søke? evt hvem som har gode renter på rammelån.

 

Takk uansett ^^

Ramma blir vel uansett maks opp til 60% belåningsgrad. Da blir det ganske meningsløst med rammelån når belåningsgraden allerede vaker rundt 60%. Husk at rammelån ofte har dårligere rente enn vanlig lån også. 

Men du svarer egentlig på ditt eget spørsmål. Du er over 60%.

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (2 timer siden):

Hvordan dokumenterer du verdiøkningen? Er du sikker på at de aksepterer denne dokumentasjonen som grunnlag for sin verdsettelse? 

Det er en e-takst som er noen dager gammel. 

Betalte inn 30.000 slik at jeg er under 60% også.. Blir forbauset hvis de plutselig godtar, da er det bare å hive seg rundt om ny bank for de setter f'''n ikke pris på kunder de har hatt i over 10 år med slik vurdering.

Endret av DIYDari
Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (5 timer siden):

Ramma blir vel uansett maks opp til 60% belåningsgrad. Da blir det ganske meningsløst med rammelån når belåningsgraden allerede vaker rundt 60%. Husk at rammelån ofte har dårligere rente enn vanlig lån også. 

Men du svarer egentlig på ditt eget spørsmål. Du er over 60%.

Joda, men 20.000 er jo mikk makk.  Vet om flere som har fått rammelån godkjent på 65% feks.  uten noen ekstraordinære grunner lagt til.  Også hos DNB, men er nok bare banken som er dritt.

Lenke til kommentar
DIYDari skrev (2 minutter siden):

da er det bare å hive seg rundt om ny bank for de setter f'''n ikke pris på kunder de har hatt i over 10 år

Det er det som virkelig er dumt. Er du trofast så tar de deg som en selvfølge. Jeg skiftet selv fra DNB til S Bank og fikk en mye bedre avtale!

Endret av Woff
Lenke til kommentar
DIYDari skrev (6 timer siden):

Det står klart og tydelig at så lenge man er innenfor 60% lån av verdien til boligen så er man innenfor kravene til rammelån.

Eller har jeg misset noe totalt?

Fikk blant avslag av banken uten noe mer forklaring

Jeg har totalt oppusset huset, og huset har gått fra 5.7M i verdi til 7.8M    Jeg har også fått gjelden min til 4.7 ( noen knappe tusenlapper over 60%)

Dette er hos DNB, jeg tenker å bytte tog, men noen som kan komme med tips hvor jeg burde søke? evt hvem som har gode renter på rammelån.

Takk uansett ^^

Har du spurt om ei forklaring?

Om DNB ikkje vil så går du til neste bank. Er ikkje verre enn det.

Lenke til kommentar

DnB sitt svar var : Pga usikkerhet i rentemarkedet kan vi ikke gi deg dette lånet.

Jeg sa at jeg kan betale ned mer på lånet og komme under 50%.  Fikk da verbalt nei over telefon, og jeg burde heller søke igjen i Desember

La inn en søknad hos Sbanken, tok meg kanskje 2 minutter? Og innen 20 min fikk jeg godkjent søknad, og prosessen er allerede i gang.

 

Resultatet pga en rask behandler inne hos Sbanken = DnB ringer og spør hvorfor jeg skal bytte bank, jeg forklarer og de tilbyr meg nevnt rammelån, men til en rente som er svimlende 1% over sbanken sin på samme lån... Altså ? DnB flår jo kundene sine.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tror DNB er veldig forsiktige om dagen. De er jo nesten alltid kjappest ute med rentehevelsene, og er nok usikre om dagen hvor mye de tør å gjøre for å ikke tape noe penger.

Min bror driver å tenker å bytte bolig, og søkte nytt lån hos DNB som han har boliglånet hos i dag, da måtte han ha 15% egenkapital ved siden av, da de ikke godtok leiligheten han har i dag som egenkapital. Har godt under 50% belånt den leiligheten, mellom 30 og 40% ett sted. Dette var for å få det som vel kalles mellom lån, da han blir sittende med begge leilighetene i ett par måneder.

Var null problem hos Nordea å bruke eksisterende leilighet som egenkapital.

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Marzo said:

Hva er egentlig grunnen til at man vil be om rammelån når man allerede har brukt opp rammen? 
For å slippe avdrag?

Jeg vurderer rammelån når min fastrenteavtale går ut neste sommer, simpelthen fordi jeg kan betale ut hele lånet om jeg vil, men ønsker imidlertid å ha enkel tilgang til disse pengene om jeg ser et behov for det.  Med rammelån kan du øke og sænke som det passer deg uten å søke på nytt så lenge du er innenfor rammen da. 

Lenke til kommentar
5 minutes ago, tigerdyr said:

Jeg vurderer rammelån når min fastrenteavtale går ut neste sommer, simpelthen fordi jeg kan betale ut hele lånet om jeg vil, men ønsker imidlertid å ha enkel tilgang til disse pengene om jeg ser et behov for det.  Med rammelån kan du øke og sænke som det passer deg uten å søke på nytt så lenge du er innenfor rammen da. 

Man får vel innfri et lån ganske lett uavhengig av betingelsene? 
Og et ubrukt rammelån har månedlige gebyrer selv om man ikke bruker kreditten. 

Så lenge man har brukt hele rammen vil man ikke kunne låne mer uten å få ny takst og kontakte banken, tilsvarende en tradisjonell refinansiering.
Innbetalinger kan man gjøre på alle typer lån? 

Hva er gevinsten, slippe å betale avdrag?

Lenke til kommentar
1 minute ago, Marzo said:

Man får vel innfri et lån ganske lett uavhengig av betingelsene? 
Og et ubrukt rammelån har månedlige gebyrer selv om man ikke bruker kreditten. 

Så lenge man har brukt hele rammen vil man ikke kunne låne mer uten å få ny takst og kontakte banken, tilsvarende en tradisjonell refinansiering.
Innbetalinger kan man gjøre på alle typer lån? 

Hva er gevinsten, slippe å betale avdrag?

Nei, det handler om å kunne innbetale maksimalt på lånet så du slipper å ha så mye penger stående på vanlig bankkonto til liten rente som en økonomisk buffer, og når du så faktisk får bruk for pengene likevel, overførere du enkelt pengene fra lånekontoen ("øker lånet") etter behov uten å måtte søke lån på nytt.  

Lenke til kommentar
DIYDari skrev (1 time siden):

Resultatet pga en rask behandler inne hos Sbanken = DnB ringer og spør hvorfor jeg skal bytte bank, jeg forklarer og de tilbyr meg nevnt rammelån, men til en rente som er svimlende 1% over sbanken sin på samme lån... Altså ? DnB flår jo kundene sine.

Har vært i samme situasjon, ikke med tanke på rammelån, men økt lån for noe oppussing og bilkjøp kontra å selge unna oppsparte fond som er laaaangsiktig. Ingen problematikk med 5x eller betjening;, da vi per i dag har høyere leieinntekter totalt enn låneavdrag og -renter. Det var riktignok også DnB, men en lokal filial som jeg frem til et visst tidspunkt føler har fungert som en "nærbank". 

Etter å ha 'shoppet' litt, fikk vi tilbud om økt låneramme på over tre ganger så mye som hos DnB ville tilby. Ettersom vi har et godt forhold til kundebehandleren hos DnB, ville vi gjerne høre med de med denne "vektstangen". Da kunne de plutselig overgå de andre med 20% igjen. Det lønner seg å bruke andre tilbud aktivt. 

Vi valgte likevel å bytte, ettersom DnB lå på 0,8 % høyere rente og vi uansett ikke hadde behov for å benytte oss av på langt nær hele rammen. Vi fikk på det tidspunktet tilbudt 1,49% i ny bank, med 2,29% hos DnB. 

Det er da veldig tilfredsstillende å svare når de ringer og lurer på hvorfor i all verden vi ønsker å bytte bank. Litt kjipt er det likevel når man har vært trofast kunde i et kvart århundre, men det er nå sånn det er.

Lenke til kommentar
49 minutes ago, tigerdyr said:

Nei, det handler om å kunne innbetale maksimalt på lånet så du slipper å ha så mye penger stående på vanlig bankkonto til liten rente som en økonomisk buffer, og når du så faktisk får bruk for pengene likevel, overførere du enkelt pengene fra lånekontoen ("øker lånet") etter behov uten å måtte søke lån på nytt.  

Så for folk flest som har litt struktur på privatøkonomien er det ingen fordel? 

Klarer ikke se for meg et senario for folk flest hvor det helt uforutsett blir akutt behov for kapital som man ikke kan kontakte banken å få løst. Som vi leser er det ikke så komplisert: 

Quote

La inn en søknad hos Sbanken, tok meg kanskje 2 minutter? Og innen 20 min fikk jeg godkjent søknad, og prosessen er allerede i gang.

Men spørsmålet mitt var hva som er fordelen med et rammelån uten tilgjengelig kreditt? 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Marzo said:

Så for folk flest som har litt struktur på privatøkonomien er det ingen fordel? 

Vet ikke hva du ligger i "struktur", men rammelån er gunstig for de med kontroll på økonomien.  Det er for de uten kontroll at rammelån kan slå negativt ut siden de ikke tvinges til et automatisk månedlig avdrag. 

1 hour ago, Marzo said:

Men spørsmålet mitt var hva som er fordelen med et rammelån uten tilgjengelig kreditt?

Vet ikke hva du mener.  Det du har i rammelån er per definisjon din tilgjengelige kreditt.  Hvis du spør om det gir mening å konvertere fra vanlig boliglån til rammelån på samme beløp og innenfor samme sikkerhet, så kommer det som sagt an på dine finanser og grad av økonomisk kontroll. 

For å ta et eksempel:  Jeg har omtrent 4,5M i boliglån og 3,7M i banken på diverse høyrentekonti.  Det gir p.t. mening å ha slik fordi boliglånet er låst på 1,44% og renten jeg får på høyrentekonti er høyere enn det.  Den dagen fastrenteavtalen går ut, blir det sandsynligvis mest lønnsomt å gå over til et rammelån og bruke alt på mine høyrentekonti til å redusere lånet (men ikke lånerammen).  Om jeg så etterhvert får lyst å bruke 1M på en ny bil eller skyde inn et par mill på en utleieleilighet eller fondsinvesteringer, så kan jeg bare gjøre det uten noe tull med nye lånesøknader og kostnader for nyetablering av lån.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 minutes ago, tigerdyr said:

Vet ikke hva du ligger i "struktur", men rammelån er gunstig for de med kontroll på økonomien.  Det er for de uten kontroll at rammelån kan slå negativt ut siden de ikke tvinges til et automatisk månedlig avdrag. 

Med struktur så mener jeg struktur. Folk som er strukturerte nok til at de kan planlegge sine investeringer og økonomiske forpliktelser godt nok til at man ikke må ha 1 million i tilgjengelige midler til en hver tid.
Rammelån er ikke gunstig når det generelt har høyere rente enn tradisjonelt lån.
Men det er fleksibelt, for de som trenger det, men det koster.  

Quote

Vet ikke hva du mener.  Det du har i rammelån er per definisjon din tilgjengelige kreditt.  Hvis du spør om det gir mening å konvertere fra vanlig boliglån til rammelån på samme beløp og innenfor samme sikkerhet, så kommer det som sagt an på dine finanser og grad av økonomisk kontroll. 

For å ta et eksempel:  Jeg har omtrent 4,5M i boliglån og 3,7M i banken på diverse høyrentekonti.  Det gir p.t. mening å ha slik fordi boliglånet er låst på 1,44% og renten jeg får på høyrentekonti er høyere enn det.  Den dagen fastrenteavtalen går ut, blir det sandsynligvis mest lønnsomt å gå over til et rammelån og bruke alt på mine høyrentekonti til å redusere lånet (men ikke lånerammen).  Om jeg så etterhvert får lyst å bruke 1M på en ny bil eller skyde inn et par mill på en utleieleilighet eller fondsinvesteringer, så kan jeg bare gjøre det uten noe tull med nye lånesøknader og kostnader for nyetablering av lån.  

Du forstår poenget. Det hjelper ikke med rammelån uten tilgjengelig kreditt.
Men man kan få avdragsfrihet med de konsekvenser det har. 

For å bruke ditt eksempel (som ikke er relevant for det jeg spør om).
S-banken gir 3,45% rente på annuitetslån og 3,54% på rammelån.
Rammelån koster altså 4000,- mer årlig. Det vil defineres som mindre lønnsomt. 
Særlig når det tar 2 minutter og søke om økt lån fra banken hvis det skulle bli nødvendig, og med mindre man må tinglyse ny pant i bolig ikke har noen omkostninger. 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...