Gå til innhold

Har funnet feil i stengt trebru: Må forsterkes før den åpnes for trafikk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Quote

– Det oppstår overbelastning i måten vindlast tas imot i koblingen mellom fagverket på siden og dekket, sier Eiterjord.

På Flisa bru ser det ut til å være noen frittstående stålstøtter som skal ta seg av sideveis stabilisering. Jeg har lurt på hvorfor det ikke er skråstaver i sideretning som skal ta seg av vindlast for disse trebroene.

Flisa.JPG.eec2a9a58c34411032d3d854c27e25ea.JPG

Flisa bru  (fra Google Street View)

Slike skråstaver ses tydelig øverst på stålfagverksbroen Arneberg bru

Arneberg.JPG.4fcbae927a4cc92ff0f0ebc6cb79bbe9.JPG

Arneberg bru (fra Google Street View)

På gamle Tretten bru var det kneplater som sørget for stivhet i sideretning

584413312_Tretten1.JPG.657f31c6a2e602d1963bf477e253c801.JPG

Gamle Tretten bru (fra Google Street View)

Grindbygg har også slike avstivinger, gjerne fra tre som er dyrket fram for å ha en passende form:

spacer.png

Grindbygg (fra https://sjh.no/)

 

 

Endret av J-Å
.
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...