Gå til innhold

Finne online jobb mens man bor i utland?


Anbefalte innlegg

Jeg bor i USA og søker etter jobb. Jeg er fortsatt norsk statsborger og siden jeg har begrensede jobbmuligheter her pga visum ønsker jeg å søke på norske jobber. Finnes det selskaper som ansetter nordmenn som bor i utlandet, i.e. kun foretar jobbintervju etc. over nett? 

Jeg tenker på stillinger som kundeservice chat, skrivejobber, etc. Jeg har ingen spesiell kompetanse utover bachelorgrad (to grader i musikk) og tidligere jobberfaring som webutvikler. 

Har noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Laserflip skrev (7 minutter siden):

Jeg bor i USA og søker etter jobb. Jeg er fortsatt norsk statsborger og siden jeg har begrensede jobbmuligheter her pga visum ønsker jeg å søke på norske jobber. Finnes det selskaper som ansetter nordmenn som bor i utlandet, i.e. kun foretar jobbintervju etc. over nett? 

Jeg tenker på stillinger som kundeservice chat, skrivejobber, etc. Jeg har ingen spesiell kompetanse utover bachelorgrad (to grader i musikk) og tidligere jobberfaring som webutvikler. 

Har noen tips?

Webutvikler? Bør da være grei skuring å finne en remote jobb

Lenke til kommentar
2 hours ago, Salvesen. said:

Webutvikler? Bør da være grei skuring å finne en remote jobb

Det begynner å bli lenge siden jeg hadde den jobben, og jeg lurer på om noe av kunnskapen kan være utdatert nå (standarder for koder, etc). Jeg har kun én side i porteføljen min og føler den ser utdatert ut nå. Mao er jeg usikker på om jeg er kvalifisert nok. Jeg regner med at det første de spør om er portefølje og evt. utdanning innen IT? 

Lenke til kommentar

Kan du ikke ta noen kurs og sertifiseringer på nett, lage noen prosjekter og prøve å søke? Kjenner en som gjorde det, han brukte ikke så veldig lang tid på å få seg jobb. Dog riktignok jobber han her i Norge på kontoret. Dersom du tar litt frilansoppdrag for eksempel tror jeg du fint kan få litt betalt erfaring og.

Lenke til kommentar
Laserflip skrev (10 timer siden):

Jeg bor i USA og søker etter jobb. Jeg er fortsatt norsk statsborger og siden jeg har begrensede jobbmuligheter her pga visum ønsker jeg å søke på norske jobber

Mulig du ikke faller inn under dette men Skatteetaten og revisjonsfirmaer opplever stor pågang fra nordmenn på hjemmekontor i utlandet. Flere risikerer dobbel skatt og problemer med sykelønn.

Skatteetaten: Når du er skattemessig bosatt i Norge, er du skattepliktig til Norge for alle inntekter som er opptjent i Norge eller i utlandet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Laserflip skrev (10 timer siden):

Det begynner å bli lenge siden jeg hadde den jobben, og jeg lurer på om noe av kunnskapen kan være utdatert nå (standarder for koder, etc). Jeg har kun én side i porteføljen min og føler den ser utdatert ut nå. Mao er jeg usikker på om jeg er kvalifisert nok. Jeg regner med at det første de spør om er portefølje og evt. utdanning innen IT? 

Så gjør deg oppdatert med nye prosjekter som du kan vise frem?:) Ta oppdrag på fiver og andre sider for å bygge på osv. 

har du jobbet som dette før ser jeg ingen grunn til at du ikke kan jobbe med dette nå med noen tiltak for å oppdatere kunnskapen. 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Jeg burde kanskje sagt at jeg trenger noe omgående, i hvert fall mens jeg bygger opp mer langsiktige inntekter. Ergo blir kurs og bygge opp portefølje ikke aktuelt nå. Jeg har brukt fiverr før, og min erfaring er at det tar lang tid å bygge opp noe som ligner på normal fulltids inntekt. Hvis man er ny konkurrerer man med etablerte frilansere, og man må bygge opp profilen med å ta oppdrag for 5 dollar per jobb. Jeg har startet et firma her som jeg håper å bygge opp inntekter med i fremtiden, men trenger noe sikkert akkurat nå. Da jeg jobbet som web designer hadde jeg en fast arbeidsgiver, så har ikke noe etablering som frilanser. 

Skal sjekke ut karrierestart.no! Men blir tøff konkurranse siden jeg ikke har noe særlig portefølje.

Jeg hadde håpet å finne noe sånt som kundeservice chat, jeg hadde i grunn tatt hva som helst så lenge jeg kunne blitt ansatt uten å møte opp fysisk i Norge.

Lenke til kommentar
Laserflip skrev (9 timer siden):

Jeg burde kanskje sagt at jeg trenger noe omgående, i hvert fall mens jeg bygger opp mer langsiktige inntekter. Ergo blir kurs og bygge opp portefølje ikke aktuelt nå. Jeg har brukt fiverr før, og min erfaring er at det tar lang tid å bygge opp noe som ligner på normal fulltids inntekt. Hvis man er ny konkurrerer man med etablerte frilansere, og man må bygge opp profilen med å ta oppdrag for 5 dollar per jobb. Jeg har startet et firma her som jeg håper å bygge opp inntekter med i fremtiden, men trenger noe sikkert akkurat nå. Da jeg jobbet som web designer hadde jeg en fast arbeidsgiver, så har ikke noe etablering som frilanser. 

Skal sjekke ut karrierestart.no! Men blir tøff konkurranse siden jeg ikke har noe særlig portefølje.

Jeg hadde håpet å finne noe sånt som kundeservice chat, jeg hadde i grunn tatt hva som helst så lenge jeg kunne blitt ansatt uten å møte opp fysisk i Norge.

Google remote jobs og se hvor det tar deg? Så på "alt" du kommer over osv 

Lenke til kommentar
Laserflip skrev (På 2.10.2022 den 22.51):

Jeg tenker på stillinger som kundeservice chat, skrivejobber, etc. Jeg har ingen spesiell kompetanse utover bachelorgrad (to grader i musikk) og tidligere jobberfaring som webutvikler. 

Hadde eg vært deg så ville eg nok prøvd å kombinere disse to ulike kompetansane for å utføre mindre oppdrag som frilanser. 
Kan det være ein idé å ringe rundt til diverse band, korps, konsertsalar, festivalar, osv for å tilby deg å lage nettside for dei? Du må vel kunne klare å bruke musikkompetansen din til å sette deg godt inn i kundens behov slik at du kan levere eit betre produkt enn andre frilansere som berre kan webutvikling?

Ellers så vil eg også tilslutte meg bekymringa rundt det skattemessige.
Dette må du sjekke opp nøye. Eg kjenner ikkje til detaljane men eg er ganske sikker på at som turist/besøkande i USA så vil inntekt være problematisk. Det skal ikkje mykje til for at USA reknar deg som skattepliktig til USA fordi du jobbar (ulovleg) frå USA og at Norge vil rekne deg som norsk skattebetalar fordi du er norsk statsborgar som utfører arbeid for eit norsk firma eller oppdragsgiver.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...