Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Koble kombinerte rygge- og arbeidslys?


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har noen arbeidslamper som også er godkjente ryggelys. Planen er å eliminere bilens originale ryggelys, og bruke kun disse. Men, jeg vil at de over bryter også skal fungere sammen med andre arbeidslys. 

452988246_2022-10-0215_18_54-CircuitDiagramWebEditor2.thumb.png.0a59aae462e906e713fde0a2b69df3e8.png

Tanken er at kun ryggelysene rygger når bilen settes i revers. Og at alle arbeidslysene lyser, men ikke ryggelysene, når bilen ikke står i forover.

Har jeg tenkt riktig her? (anta at ryggelyset blir skrudd på med bryter, og ikke er direkte påkoblet slik jeg har tegnet)

Hvis bryter skrus på, vil det første releet (Ø.venstre) skru seg på og strøm vil gå gjennom et vekselrele hvor også "arbeidslys/ryggelys bakover" vil skru seg på. Siden rele (N.høyre) er i lukket stilling, vil ikke strøm gå gjennom vekselreleet (Ø.høyre)

Dersom bryter er av, og bilen settes i revers, vil "ryggelys tilhenger" og Rele (N.høyre) åpnes, som gjør at det går strøm til "arbeidslys / ryggelys bakover", men det lukker vekselrele (Ø.høyre) og hindrer derfor "arbeidslys siden" å skru seg på.

 

Det dumme med denne løsningen, er at "arbeidslys siden" vil skru seg av, fordi kretsen til jord blir brutt når bilen settes i revers... Skulle gjerne hatt det slik at de forble påslått, men ser ikke helt hvordan jeg skal få det til sammen med ryggelys uten at alt lyser sammen med ryggelys. Men kanskje noe slikt vil funke? Et rele ekstra som kobler de første lysene til jord?

78007365_2022-10-0215_28_40-CircuitDiagramWebEditor3.thumb.png.577ddf95d3b60727665e5e5423d2bd20.png

Mulig jeg har overkomplisert det, men jeg ønsker færrest mulige lamper, og færrest mulige brytere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Cocola skrev (2 minutter siden):

Ser ut som noen av relene ikke vil aktiveres fordi de får +12v inn på begge sider av spolen.

Hm.. nå er ikke jeg utdannet innen elektro, men nei?

Jeg regner med du ser "ground" etter "arbeidslys / ryggelys bakover", om det er det de to releene oppe til høyre du mener får +12v inn på begge sider.

Lenke til kommentar

Og jeg tror jeg selv fant løsningen som blir enklest nå: 

620911594_2022-10-0215_51_51-CircuitDiagramWebEditor.thumb.png.16e0e805c59b60e7c0e8596a468e2cc3.png

På denne måten har jeg ha to releer i serie på bryteren til arbeidslyset for å isolere "arbeidslys / ryggelys bakover" og kunne skru de på sammen med ryggelys uten å skru på alt annet også. 

På denne måten slipper jeg å ha releer på bøyla på planet, og alt kan kables direkte fra motorrom og bakgfanger hvor eksisterende ryggelys-rele er koblet opp mot hengerkontakt,

circuit.cddx

Lenke til kommentar

Beklager at jeg har forenklet tegningen. Lampene er ikke koblet i serie, jeg har bare gått ut i fra at de som vanker her ikke er så blåst at de skjønte det, eller trodde jeg var så blåst når.ø de så innlegget.. 😂 

Hvorfor skal ikke et rele koblet mellom en +12v strømkilde funke? Jeg mener å ha gjort det før, men skal ikke si det sikkert. Releet åpner jo når det går strøm gjennom, så så lenge det er en aktiv krets, skal det vel funke?

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (3 timer siden):

Hvorfor ikke bare bruke et vekslende relé som velger å hente strøm fra enten de andre arbeidslysa eller fra ryggelys-kretsen?

Jo, men hvor ville du kobla det? 

Har en liten utfordring med at ryggelys kun er lett tilgjengelig bak under plan, mens resten av systemet er i motorrommet. Skal se om jeg finner sikring i motorrom å låne signalstrøm av evt. 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...