Gå til innhold

Hvorfor skal kundene lide for at Tibber ikke har laget en bærekraftig forretningsstrategi?


Fnugle

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
28 minutes ago, Complexity said:

Koster det penger å benytte seg av appen til vibb?

Nei, men du betaler for ekstra funksjonalitet i appen. Uten å betale kan du se faktura i appen, men ikke så mye mer

EDIT: Kan tipse om å bruke nettleverandøren sin app for å få time for time oversikt over forbruk (gratis selvfølgelig). F.eks. Elvia

Endret av Slaps
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
18 minutes ago, Slaps said:

Nei, men du betaler for ekstra funksjonalitet i appen. Uten å betale kan du se faktura i appen, men ikke så mye mer

EDIT: Kan tipse om å bruke nettleverandøren sin app for å få time for time oversikt over forbruk (gratis selvfølgelig). F.eks. Elvia

Aha.. Så smartlading av elbil/varsel om overskridelse av effekttariff osv koster ekstra? Mye ekstra?

Holder meg nok til Tibber om det ikke er noe å spare på slikt.

Lenke til kommentar
BIGG skrev (8 timer siden):

Denne "supergode" avtalen...?

Nei, det er en variabel-pris avtale. Jeg snakker om denne:

https://www.fjordkraft.no/strom/stromavtale/spot-med-forvaltning/

Den kan også gi høyere pris enn spot, men begrenset til 12,5 øre/kWh over. I løpet av de to siste årene har det skjedd én måned, da med 2,1 øre. I snitt ligger den langt under, 48 øre hittil i år. For min del betyr det nesten 10.000,- spart på et år. 

Lenke til kommentar
Sitat

I september og oktober vart det uvanlig mange som valgte å bytte strømleverandør, ifølge tall fra Statnetts datterselskap Elhub.

Mens det var drøyt 50.000 som byttet strømleverandør i august, lå tallet litt over 77.000 i september, skriver Finansavisen. Det er en økning på 54 prosent. I oktober var det noen færre «utro» strømkunder, men de snaut 75.000 som byttet leverandør er også langt flere enn vanlig.

– Nivået forble langt over normalen for årstiden, og oktober 2022 er årets tredje største enkeltmåned bak januar og september», skriver Elhub i sin månedsrapport.

Direktør Helge Håland i Strømradar.no tror mye av økningen skyldes at den populære leverandøren Tibber la om til forhåndsfakturering i høst. Det utløste til dels høyrøstet misnøye i sosiale medier.

Tibber selv ønsker ikke å si hvor mange kunder de har eller hvor mange de har mistet den siste tiden.

https://www.bt.no/nyheter/direkte/i/bGy8bl/siste-nytt-om-stroemkrisen

Stuntet til Tibber skjedde i slutten av september, og det er nok mange som byttet de siste dagene og i starten av oktober. Snaut var det 152 000 kunder som byttet strømeleverandør de to månedene, vil nesten utelukkende tro at det meste er Tibber. Hva tror dere? Jeg tipper at minst 120 000 av kundene iallfall var folk som byttet fra Tibber.

Må også si at det er litt morsomt at Tibber ikke vil si hvor mange kunder de har lenger. De har ikke gjort noe annet enn å skryte uhemmet av antall kunder de har når de har hatt vekst, men selvfølgelig er de tause når ting ikke går veien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ser ut som Tibber er på vei mot kundeflukt vol. 2. Jeg har litt mine tvil på at de kommer til å overleve dette. Leser på Facebook og diverse sosiale medier at folk har fått sjokkfaktura i desember og mange har nå fått nok og bytter tvert. Tibber har tatt godt i estimert forbruk og i tillegg estimert gjennomsnittsprisen til å være ganske høyt. Folk som har hatt strømregning på under 2000 kr i november skal nå betale rundt 6000- 7000 kr nå i desember. Det er tredobbel regning.

Visstnok ser det ut som Tibber har tatt utgangspunkt i desember i fjor, i stedet for å se på forbruk siste månedene. Tibber har jo samtidig jobbet for å få kundene til å bruke mindre strøm, så det er ironisk at de estimerer at kundene skal ha samme forbruk som for 1 år siden. 

Veldig dårlig tidspunkt for kundene å få en ny runde med dobbel og tredobbel regning, i desember har mange rett og slett ikke råd å legge ut ekstra. Og strømstøtten vil jo ikke bli utbetalt før i januar, så dette blir veldig rotete for kundene.

Det er sikkert ikke lett å estimere forbruk på forhånd i dette sinnsyke strømarkedet, men herregud for ei smørje. 

Endret av Fnugle
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (9 timer siden):

Ser ut som Tibber er på vei mot kundeflukt vol. 2. Jeg har litt mine tvil på at de kommer til å overleve dette. Leser på Facebook og diverse sosiale medier at folk har fått sjokkfaktura i desember og mange har nå fått nok og bytter tvert. Tibber har tatt godt i estimert forbruk og i tillegg estimert gjennomsnittsprisen til å være ganske høyt. Folk som har hatt strømregning på under 2000 kr i november skal nå betale rundt 6000- 7000 kr nå i desember. Det er tredobbel regning.

Visstnok ser det ut som Tibber har tatt utgangspunkt i desember i fjor, i stedet for å se på forbruk siste månedene. Tibber har jo samtidig jobbet for å få kundene til å bruke mindre strøm, så det er ironisk at de estimerer at kundene skal ha samme forbruk som for 1 år siden. 

Veldig dårlig tidspunkt for kundene å få en ny runde med dobbel og tredobbel regning, i desember har mange rett og slett ikke råd å legge ut ekstra. Og strømstøtten vil jo ikke bli utbetalt før i januar, så dette blir veldig rotete for kundene.

Det er sikkert ikke lett å estimere forbruk på forhånd i dette sinnsyke strømarkedet, men herregud for ei smørje. 

 

WiiBoy skrev (8 timer siden):

«Slik beregner vi din faktura» på Tibber er oppdatert i dag.

Har veldig for meg at det før stod at estimatet baserte seg på prisen forrige måned før.

Det stemmer. Tibber har nok en gang endret noe uten å tenke på kundene sine. De har nå gått fra å bruke snittprisen forrige måned på estimert faktura, til å bruke prisen på kraftbørsen. Det kunne nok og ha slått ut motsatt vei med at en fikk en overraskende lav faktura nå, og smell senere. Men nå tar de smellen først og får igjen senere (om de overlever).

Dette er hårreisende behandling av kunder. Tibber, som er bygget på engasjement, tillit og lojalitet burde vite bedre. De kundene som ble etter forrige stunt var av den litt mer lojale typen. Nå forsvinner enda flere.

Spørsmålet da blir om Tibber faktisk klarer å overleve på de som blir igjen nå? De mest lojale?

Alle grepene de nå tar minner om akutt pengemangel og brannslukking. Ikke akkurat et selskap jeg ville forhåndsbetalt penger til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sjokolade1 skrev (10 timer siden):

Er det noen som har fått faktura for november som vil dele screenshot? Opplever alltid at andre får den "lenge" før meg, sendes det ikke ut samtidig til alle kunder?

Sjekk ut Facebookgruppen "Vi som krever billigere strøm". Flere som har lagt ut screenshot av fakturaen der.

Lenke til kommentar

Ser altså ut som de estimerer en strømpris på 423 øre/kWt i perioden 1. - 14. desember. Det er vel ingen grunn til å tro at det blir så veldig feil. Gjenstår for min del å se hvor høyt de estimerer forbruket i perioden. Uansett er vel litt av problemet for Tibber her at overgangen for kundene igjen blir så stor fra forrige måned/faktura, hvor prisene faktisk lignet på noe som var fornuftig. 

Det er jo ikke Tibber sin feil at strømprisene er høye. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Sjokolade1 said:

Ser altså ut som de estimerer en strømpris på 423 øre/kWt i perioden 1. - 14. desember. Det er vel ingen grunn til å tro at det blir så veldig feil. Gjenstår for min del å se hvor høyt de estimerer forbruket i perioden. Uansett er vel litt av problemet for Tibber her at overgangen for kundene igjen blir så stor fra forrige måned/faktura, hvor prisene faktisk lignet på noe som var fornuftig. 

Det er jo ikke Tibber sin feil at strømprisene er høye. 

Det som er ille nå er at de skrev at forskudd prisen var basert på snittet forrige måned (om jeg husker riktig). 2. desember endres dette uten å varsle kundene. Det gjøres nok fordi det var lav strømpris forrige måned.

Endre avtalene uten å varsle er et stort svik mot kundene.

Jeg kommer til å gjøre det samme som de to forrige fakturaene og betale for hva jeg faktisk har brukt, og ikke hva de gjetter på at jeg har brukt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sjokolade1 skrev (9 minutter siden):

Ser altså ut som de estimerer en strømpris på 423 øre/kWt i perioden 1. - 14. desember. Det er vel ingen grunn til å tro at det blir så veldig feil. Gjenstår for min del å se hvor høyt de estimerer forbruket i perioden. Uansett er vel litt av problemet for Tibber her at overgangen for kundene igjen blir så stor fra forrige måned/faktura, hvor prisene faktisk lignet på noe som var fornuftig. 

Det er jo ikke Tibber sin feil at strømprisene er høye. 

Problemet nå er ikke nødvendigvis strømprisen, men at de går utifra at veldig mange kunder vil både doble og eller tredoble strømforbruket sitt i desember, uten at det er noe logikk i hvordan de har beregnet det og at beregningen er annerledes enn tidligere. Og som brukeren over her sier, uten å varsle om det heller, bare slenge ut informasjonen med det samme de sender ut faktura. Det er samme type bakholdsangrep mot kundene som de gjorde i oktober og som kundene sa greit i fra om at dette ikke var ok og at å varsle i så kort tid ikke er akseptabelt. Å dermed gjøre det samme en gang til helt elendig.

For meg virker det som de finner på stadig nye måter å overestimere for å få inn litt ekstra cash.

Det som er litt morsomt i det hele, er at de nå visstnok skriver at de benytter seg av Nasdaq future for å beregne strømprisen, noe de overhodet ikke gjorde i oktober da de beregnet blodpris på strømprisen på nettopp over 400 øre/kWt. Det ble poengtert her i tråden, og blant kunder på Facebook til Tibber, at disse blodprisene de estimerte utifra i oktober ikke stemte overhodet med det Nasdaq spådde.

Så de klarer altså å benytte Nasdaq visst de vil, men de bare ville det ikke i oktober merkelig nok når strømprisen ble spådd lav. 

Nå måtte de jo finne på noe nytt siden strømprisen faktisk er spådd å bli høy... så hvorfor ikke beregne at kundene vil øke forbruket. Forresten sånn stikk i strid med det Tibber prøver å få kundene til å gjøre - spare strøm. Ja til tross for at Tibber bør ha rikelig med data fra kundes forbruk til å kunne gje en mye bedre estimering.

Enkelte lojale Tibber-kunder er helt nedgravd i sin egen verden der alt Tibber gjør kan forsvares.

Dette er nok enda et tegn på at de er desperate og i dyp krise. De har kanskje tålt å miste noen kunder i oktober, men å klare å miste enda flere nå på nytt kan neppe gå bra. Tibber har tross alt bygd modellen sin på å få mest mulig kunder. Dette har gründeren sagt flere ganger. Etter en måned der de har ligget brakk med markedsføring hadde de akkurat  begynt å markedsføre seg igjen - hørte rykter om noe TV-reklame, noe som må koste ekstremt dyrt. Det må være utrolig skivebom å spy ut enorme penger i markedsføring nå for å få tilbake kunder, så klarer de i stedet å miste mange nye i stedet for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...