Gå til innhold

Hvorfor skal kundene lide for at Tibber ikke har laget en bærekraftig forretningsstrategi?


Fnugle

Anbefalte innlegg

Kenhten skrev (43 minutter siden):

Betalte regningen i dag, 6-7 dager før forfall og trakk fra 1000kr. Har sendt de en melding, hvis de ikke ønsker meg som kunde må de si ifra. Jeg kommer ikke til å betale stipulert forbruk/forskudd, kun faktisk forbruk.

Ser på mulige strømselskaper.

Gudbrandsdal Energi

Talkmore Strøm

Elekt

Vibb

Blir spennende å se hvordan de responderer på denne manøveren. Har hørt flere si at de skal gjøre det samme, så lurer på hvordan Tibber skal håndtere det og om de hadde tatt med dette i beregningen sin.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fnugle skrev (23 timer siden):

Blir spennende å se hvordan de responderer på denne manøveren. Har hørt flere si at de skal gjøre det samme, så lurer på hvordan Tibber skal håndtere det og om de hadde tatt med dette i beregningen sin.

Folk som ikke betaler regninger de i henhold til avtaler har forpliktet seg til å betale pleier å få problemer med inkasso etter hvert. 🤷🏼‍♂️

Det kan hende de er ettergivende siden de har fått påpakning fra Forbrukertilsynet da. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 10/18/2022 at 6:01 PM, Fnugle said:

Blir spennende å se hvordan de responderer på denne manøveren. Har hørt flere si at de skal gjøre det samme, så lurer på hvordan Tibber skal håndtere det og om de hadde tatt med dette i beregningen sin.

Dette har de tenkt på.

PR-sjef i Tibber, Gaute Haaversen-Westhassel, sier de ikke vil inndrive purregebyr på kunder som kun betaler den etterskuddsvise summen.

I den gode dialogen vi har hatt med Forbrukertilsynet har vi fått opplyst at vi ikke kan inndrive purregebyr eller sende faktura til inkasso for det estimerte beløpet for oktober. Dette vil vi selvfølgelig etterleve. Likevel er det slik Forbrukertilsynet påpeker at kunden da må betale dette på neste faktura.

https://dinside.dagbladet.no/okonomi/trenger-ikke-betale-hele-regningen/77310908

 

Jeg fjernet forøvrig alt av estimering på min faktura da jeg betalte, og sendte samtidig melding til support for å informere om dette.

Dette fikk jeg tilbake:

"Varslingen er riktignok ikke i henhold til varslingsfristen, så varselet utsendt 29.09.22 er å anse som gyldig først etter 14 dager i følge Forbrukertilsynet.

Det betyr at dersom du ikke betaler estimert forbruk denne måneden, vil du få det på neste faktura i november. Godtar du ikke de nye vilkårene, kan du når som helst fri deg fra avtalen med Tibber. Vi har ingen bindingstid eller bruddgebyr."

Endret av MegaMann2
  • Liker 1
Lenke til kommentar
MegaMann2 skrev (5 timer siden):

Dette har de tenkt på.

PR-sjef i Tibber, Gaute Haaversen-Westhassel, sier de ikke vil inndrive purregebyr på kunder som kun betaler den etterskuddsvise summen.

I den gode dialogen vi har hatt med Forbrukertilsynet har vi fått opplyst at vi ikke kan inndrive purregebyr eller sende faktura til inkasso for det estimerte beløpet for oktober. Dette vil vi selvfølgelig etterleve. Likevel er det slik Forbrukertilsynet påpeker at kunden da må betale dette på neste faktura.

https://dinside.dagbladet.no/okonomi/trenger-ikke-betale-hele-regningen/77310908

 

Jeg fjernet forøvrig alt av estimering på min faktura da jeg betalte, og sendte samtidig melding til support for å informere om dette.

Dette fikk jeg tilbake:

"Varslingen er riktignok ikke i henhold til varslingsfristen, så varselet utsendt 29.09.22 er å anse som gyldig først etter 14 dager i følge Forbrukertilsynet.

Det betyr at dersom du ikke betaler estimert forbruk denne måneden, vil du få det på neste faktura i november. Godtar du ikke de nye vilkårene, kan du når som helst fri deg fra avtalen med Tibber. Vi har ingen bindingstid eller bruddgebyr."

Ehhhh dette skjønte jeg ikke? Om en betaler for faktisk forbruk i stedet for estimert forbruk, hvordan skal de da kreve dette inn på neste faktura? Meningen er jo at differansen skal avregnes med neste faktura, så om du faktisk betaler inn det du skal, så kan de ikke gjøre noe annet på neste faktura enn å estimere for neste måned, ja foruten at man selvsagt skal betale inn for de dagene man ikke har betalt for "estimert forbruk", eller er det kanskje det som de mener?

Edit: Om de mener at du likevel skal betale inn for det som de estimerte, forså å først avregne det måneden etter det, så blir det jo heeelt feil. Da har man jo i praksis betalt inn enda mer på forhånd før det blir korrigert? 

Endret av Fnugle
Lenke til kommentar
7 hours ago, Fnugle said:

Ehhhh dette skjønte jeg ikke? Om en betaler for faktisk forbruk i stedet for estimert forbruk, hvordan skal de da kreve dette inn på neste faktura? Meningen er jo at differansen skal avregnes med neste faktura, så om du faktisk betaler inn det du skal, så kan de ikke gjøre noe annet på neste faktura enn å estimere for neste måned, ja foruten at man selvsagt skal betale inn for de dagene man ikke har betalt for "estimert forbruk", eller er det kanskje det som de mener?

Edit: Om de mener at du likevel skal betale inn for det som de estimerte, forså å først avregne det måneden etter det, så blir det jo heeelt feil. Da har man jo i praksis betalt inn enda mer på forhånd før det blir korrigert? 

Noe annet enn at de da på neste faktura tar betalt for faktisk forbruk i starten av oktober ville være veldig rart. Er nok bare litt krunglete formulert fra dem.

Lenke til kommentar
TheMoonMan skrev (På 14.10.2022 den 14.06):

Nei, her er Tibber så lang foran at det nesten er flaut, og det er jeg villig til å akseptere en halv måned med estimert forbruk for. Spesielt siden jeg hoppet av "lånet" i oktober uansett. 

Jeg har elekt nå, fra Tibber. Kan virkelig ikke forstå kritikken mot den appen. Det skiller jo null og niks. Eneste er at jeg ikke får opp tempraturen i huset som er tydelig feil i tibber. Utenom det så er det ikke akkurat rocket science det greine her.

Btw, 11k i strømregning, ja.. Leid ut 3-4 leiligheter?

Har for denne mnd (20 okt.) 270kr fra tibber, og 525kr fra elekt. Så jeg regner med å ha ca 14-1600kr i strømregning denne mnd, uten strømstøtta da. 150kvm enebolig, 5 pers. 

Endret av Sommer2022
  • Liker 2
Lenke til kommentar
henrikwl skrev (19 timer siden):

Folk som ikke betaler regninger de i henhold til avtaler har forpliktet seg til å betale pleier å få problemer med inkasso etter hvert. 🤷🏼‍♂️

Det kan hende de er ettergivende siden de har fått påpakning fra Forbrukertilsynet da. 

Jeg byttet til Gudbrandsdalen Energi akkurat nå. Skal ta et par dager å bytte når man sier fra seg angrefristen på 14 dager.

Synes Tibber har vært bra de 2-3 månedene jeg har vært kunde. 

Regningen er betalt, Forbruk for september og halve oktober. 

Lenke til kommentar

Det var ikke noe i veien med Tibber før dette. Man kan si at det er en bagatell, men alle varsellamper lyser når de velger å gjøre det. Argumentasjonen går ikke opp, så er tydelig at de trenger penger, eller i det minste ønsker å skyve på kostnader. Er helt sikkert mulig å hente penger på andre måter, men er klart at noen mister eierandeler i Tibber på den måten.

Tror ikke de regnet med reaksjoner i det omfang de har fått, men de har siktet seg inn mot kunder som er særlig opptatte av pris, forutsigbarhet og vilkår, og må nå ta konsekvensen av å ikke levere deretter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 10/20/2022 at 7:58 AM, Sommer2022 said:

Btw, 11k i strømregning, ja.. Leid ut 3-4 leiligheter?

Har for denne mnd (20 okt.) 270kr fra tibber, og 525kr fra elekt. Så jeg regner med å ha ca 14-1600kr i strømregning denne mnd, uten strømstøtta da. 150kvm enebolig, 5 pers. 

😮 - Fikk over 9k selv, og har bare en enebolig fra 1800-tallet med grunnflate på 100 kvadrat ;)

Det er jo selvsagt helt legitimt å bytte strømleverandør, men selv liker jeg nå Tibber og det de har gjort. - Jeg tenker at hvis de ikke hadde kommet på markedet og dratt i gang utviklingen så hadde vi fortsatt sittet der med ubrukelige webløsninger (Norgesenergi, jeg peker på dere) og uoversiktlige avtaler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Motkraft ble stiftet i 2021. Klarkraft i 2014. Tibber i 2015.

 

Byttet fra Tibber til Gudbrandsdalen Energi. Appen er ikke like god. Men de er 39kr billigere pr måned. De har gjennomfakturering, får strømstøtten trekt fra på strømregningen. 

Kan fortsatt sjekke sanntids forbruk med Tibber Pulse via Tibber appen.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel vel vel....da begynner allerede å gå nedover i Tibber, riktignok ikke i Norge, men...Et av deres selskap de kjøpte opp i Sverige legges nå ned etter 1 år. Mulig det har vært en del av planen deres å kjøpe opp for så å legge ned og lokke over kunder til Tibber Sverige, men dette gir jo ikke akkurat et heldig bilde av Tibber sin fremtid med tanke på dere stunt.

Sitat

Tibber sitt svenske selskap Kundkraft blir lagt ned, berre eitt år etter at Tibber kjøpte det.

Det var den svenske nettavisa Breakit som melde dette fredag ettermiddag. Det er berre eitt år sidan Tibber kjøpte Kundkraft av Schibsted. Alle dei elleve tilsette i Kundkraft er permitterte.

 

Sitat

Kjøpte for 100 millionar kroner

Ifølge Schibsted sin årsrapport frå 2021 var Kundkraft verd 100 millionar då dei kjøpte, skriv Breakit. Schibsted fekk også fem prosent av aksjane som ein del av oppkjøpet.

Kundkraft sine medlemer står fritt til å halde fram med Tibber eller velje ein annan straumleverandør, og 11.000 medlemer har kontraktar som går ut no i november. I Sverige kostar det kundane 39 svenske kroner i månaden å vere Tibber-kunde.

https://www.firda.no/tibber-eigd-selskap-blir-lagt-ned-alle-tilsette-er-permitterte/s/5-15-1478037

Om dette faktisk var en del av planen deres så er det svært umusikalsk å kjøpe opp forså å legge ned og gi blaffen i de 11 ansatte som nå mister jobben.

Lenke til kommentar

Etter å ha researchet dette litt mer, så viser det seg at dette ble kjent i Sverige rundt samme tid som Tibber endret avtalevilkårene om forhåndsbetaling. Det ble meldt i september at de skulle avvikle Kundekraft i løpet av oktober.

Skjønner virkelig ikke hvordan dette har gått under radaren i Norge. 

Lenke til kommentar

Kundkraft har eksistert siden 99, så ganske trist at de avvikles, får en ekkel smak i munnen av det hele. Ser Aksnes lovde at de ikke skulle bli noen endringer ved at Tibber kjøpte opp Kundkraft i fjor. 

 

Sitat

“We founded Tibber to revolt against the power industry, which to this day is still characterized by outdated business models, low innovation and weak customer focus. Kundkraft, like us, aims to digitalize and increase customer focus in the power industry and to make the sustainable option also the most appealing option to customers,” says Edgeir Vårdal Aksnes, founder and CEO of Tibber.

Founded in 1999, Kundkraft has been owned by Norwegian group Schibsted since 2010 and now has 129,000 members. Tibber’s acquisition of Kundkraft makes Schibsted a shareholder in Tibber with a shareholding of around 5%.

Tibber and Kundkraft will remain two separate companies, and, in practice, Kundkraft’s members will not notice any changes due to the change in ownership. Both companies will continue working on digitalizing the power industry and offering customers better tools to reduce and streamline their energy consumption.

“Like Tibber, Kundkraft has always sought to offer our members renewable electricity at the best price. Both companies are challengers to the power industry giants. We now look forward to further developing Kundkraft and giving our members the opportunity to benefit from new services such as smart electric vehicle charging, smart heating and many of the other services with which Tibber has revolutionized the industry,” says Anders Kaijser, CEO of Kundkraft.

https://schibsted.com/news/schibsted-becomes-shareholder-in-tibber-after-kundkraft-acquisition/?fbclid=IwAR2whZU4_-WUZmNZlKOZ5Kj3js3DyEOE8cu8Bo66c9v1kXJXCWaQE-kEOVE

Lenke til kommentar
Fnugle skrev (18 timer siden):

Om dette faktisk var en del av planen deres så er det svært umusikalsk å kjøpe opp forså å legge ned og gi blaffen i de 11 ansatte som nå mister jobben.

Det skjer stadig vekk, både for å kapre flere kunder og å fjerne en brysom konkurrent. Om det var Tibber sin intensjon fra begynnelsen av derimot, vet nok bare de.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opplevde nettopp å bli «kapret» som kunde av Tibber.

I forbindelse med en overtakelse av bolig måtte jeg velge en strømleverandør fra en kort liste og valgte da Tibber. For å unngå kluss og rot ventet jeg ei stund med å bestille den leverandøren jeg ville ha, bekreftet avtale og tenkte alt var bra.

Etter ei stund til fikk jeg faktura fra Tibber på lenger tid enn jeg regnet med, og når jeg sjekket med leverandøren jeg bestilte hos sist fikk jeg beskjed om at Tibber hadde sendt de ny endringsmelding tilbake til Tibber, etter at ny leverandør overtok.

Tok så kontakt med Tibber og fikk ingen forklaring eller beklagelse fra de på dette, og jeg måtte si opp hos de for at de skulle avslutte forholdet og jeg måtte bekrefte til de at jeg godtok pliktstrøm. Jeg var i kontakt med ny leverandør og men de bare ristet på hode og forstod ikke hva Tibber drev med. Ny leverandør sa de skulle ordne opp hos seg siden Tibber ikke ville følge normal rutine, og jeg skulle slippe pliktstrøm. Hun jeg snakket med sa det ikke rett ut men det var åpenbart ikke første gang de hadde med Tibber å gjøre.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...