Gå til innhold

Hvorfor skal kundene lide for at Tibber ikke har laget en bærekraftig forretningsstrategi?


Fnugle

Anbefalte innlegg

Sommer2022 skrev (1 time siden):

Jeg bor nederst på østlandet, om det skulle være så stort.

Jeg har byttet selskap selv. Men det er på grunnlag av hvordan de gjorde dette. Om folk er livredde for de skarve småpengene så får man jo bytte.

 

Folk griner så jævlig over noen små kostnader som strøm idag. Hvis du bruker 2300kwh ila mnd så burde man jo heller tenke på hva bruker så jævlig mye strøm på da.

Jeg har ikke problem med å låne noen 1400kr. Det skal nok gå greit forøvrig.

det er nettopp av prinsipp mange bytter..

for min del er det høyt pga 250m2 enebolig, 150m2 verksted og 300m2 lager lokale som alt skal ha strøm. Griner ikke pga kostnaden og gidder ikke fryse i verkstedet, men ser ikke noe poeng i å forskuttere en halv måned rentefritt og uten sikkerhet av den grunn. Kan bare la være å legitimere tibbers fremgangsmåte her for min del og du sier jo selv over at du har byttet av samme årsak. 
 

Skal du ha et kontonummer? Jeg stiller med samme sikkerhet som tibber (ingen) og fraværende renter (som tibber). 

Endret av minim
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sommer2022 skrev (15 timer siden):

Jeg bor nederst på østlandet, om det skulle være så stort.

Jeg har byttet selskap selv. Men det er på grunnlag av hvordan de gjorde dette. Om folk er livredde for de skarve småpengene så får man jo bytte.

 

Folk griner så jævlig over noen små kostnader som strøm idag. Hvis du bruker 2300kwh ila mnd så burde man jo heller tenke på hva bruker så jævlig mye strøm på da.

Jeg har ikke problem med å låne noen 1400kr. Det skal nok gå greit forøvrig.

Det er "det er ikke så farlig"-holdningen som mange har, som gjør at de prøver seg. En vesentlig del av Tibbers tidligere kundemasse har valgt Tibber nettopp fordi de ikke har denne holdningen, så tenker de har bommet grovt her. Selv om vi har råd til det, låner jeg ikke ut 1400 til noen sånn uten videre, så handler ikke om å ha råd til det eller ikke. Aksepterer man den type endringer som Tibber her gjør, er det bare et spørsmål om tid før neste endring i Tibbers favør kommer. Tar man den, så tar man den, som det heter.

Rune_says skrev (15 timer siden):

Fjordkraft (og sikkert andre) har tilbud nå. Tror det er 750 kr fratrekk og alle kan få 2% trumf (av strøm, ikke nettleie)

Og sanntids-forbruket kan man evt se på strømmåleren.  På min er det trykke 4x på den venstre av to runde grønne knapper under displayet.  (Går tilbake til å vise totalt forbruk etter 2 min, men godt nok til å se hva det er som bruker mye/lite)

Jeg vil heller ha en leverandør som leverer strøm under forutsigbare og kundevennlige vilkår over tid, enn en som opererer med lokkepriser, så Fjordkraft må gjerne ha tilbud for min del. Er noen som gjør penger på å shoppe rundt, så det er fint, for de som gidder og har tid. Hvis man ikke er typen som aktivt shopper rundt på strømmarkedet, ville jeg holdt meg langt unna. Sover man i timen, sitter man fort med en av strømmarkedets dårligste avtaler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Cascada81 skrev (7 timer siden):

Jeg vil heller ha en leverandør som leverer strøm under forutsigbare og kundevennlige vilkår over tid, enn en som opererer med lokkepriser, så Fjordkraft må gjerne ha tilbud for min del. Er noen som gjør penger på å shoppe rundt, så det er fint, for de som gidder og har tid. Hvis man ikke er typen som aktivt shopper rundt på strømmarkedet, ville jeg holdt meg langt unna. Sover man i timen, sitter man fort med en av strømmarkedets dårligste avtaler.

Heller ikke noe for lokkepriser egentlig, men minus på neste regning kan være greit for Tibber kunder som har fått forskuddsfaktura…

Har ellers forhandlet meg fram til spot spesial hos Fjordkraft med kun 0,79 øre påslag pr Kwh. 0 i fast mnd avgift var det derimot ikke mulig å få med seg fra forrige bolig, så ble 39/mnd.  Men de lureste var nok de som tegnet fastpris i fjor el tidligere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så... nå leste jeg at denne betalingsutsettelsen som Tibber tilbyr er som de har lovet gratis i 30 dager, men etter det som påløper det renter på 22%, som i praksis er et forbrukslån. Vet ikke om dette er vanlig praksis, men det høres spekulativt ut og noen som skor seg på de med dårlig råd.

Nå er også halve oktober gått og forhåndsstipuleringen har visst seg å bomme ganske mye med de faktiske strømprisene, mange får opp faktisk forbruk for perioden i Tibber-appen, og det ser ut som ganske mange skal betale inn rundt 1000+ for mye. Nå er det mange som lurer på om de kan teknisk sett bare betale inn det som står på appen til Tibber i stedenfor å betale fakturaen i sin helhet, fordi estimatet er så feil. 

Lenke til kommentar

Ellers ser jeg at Tibber gikk ut i lokalavisa igjen for å påpeke at de ikke holder på å gå konkurs, at de ansetter mange nye og at folk misforstår og ikke skjønner forskjellen mellom soliditet og likviditet. De sier de har god soliditet, og at de derfor ikke er på vei til å gå konkurs. Prøvde å lese litt på dette, og det betyr altså at de har en god egenkapital og dermed kan tåle at det går litt dårlig, men de har samtidig dårlig likviditet, og utifra det jeg leser så er det ikke nødvendig sånn at det går bra selv om man har god soliditet. Men det er sikkert noen kloke hoder her som kan mer om dette enn meg.

Lurer også på om Schibsted inngår som en del av egenkapitalen? Hva skjer feks. om de trekker seg ut? 

Lenke til kommentar

Jeg byttet fra Tibber til Vibb nå i oktober fordi det ekstra estimerte tillegget rett og slett ikke var håndterbart for oss økonomisk i oktober.Jeg lette lenge og vel etter en erstatter for Tibber, da en god app er en av kvalitetene jeg setter pris på for å følge med på strømmen. Prøvde GE sin...dritt. Prøvde Elkompis sin..dritt. Prøvde Elekt sin...dritt. 

For å si det sånn...når jeg ser hvor UFATTELIG RÆVA appene til andre strømleverandører er, så skal jeg definitivt tilbake til Tibber i november. Jeg har null problem med at de estimerer en halv måneds forbruk. Appen er totalt overlegen alt annet der ute. 

Vibb viser kun gårsdagens forbruk (det gjør sikkert de andre også). Jeg må lukke og åpne appen for at den i det hele tatt skal oppdatere noe. Navigeringen er fullstendig bak mål. Smartladingen, som Vibb sin kundeservice påstod skulle fungere, den fungerer overhodet ikke. Mon tro om hele appen er laget for mus og tastatur. 

Nei, her er Tibber så lang foran at det nesten er flaut, og det er jeg villig til å akseptere en halv måned med estimert forbruk for. Spesielt siden jeg hoppet av "lånet" i oktober uansett. 

Endret av TheMoonMan
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
TheMoonMan skrev (9 minutter siden):

Jeg byttet fra Tibber til Vibb nå i oktober fordi det ekstra estimerte tillegget rett og slett ikke var håndterbart for oss økonomisk i oktober.Jeg lette lenge og vel etter en erstatter for Tibber, da en god app er en av kvalitetene jeg setter pris på for å følge med på strømmen. Prøvde GE sin...dritt. Prøvde Elkompis sin..dritt. Prøvde Elekt sin...dritt. 

For å si det sånn...når jeg ser hvor UFATTELIG RÆVA appene til andre strømleverandører er, så skal jeg definitivt tilbake til Tibber i november. Jeg har null problem med at de estimerer en halv måneds forbruk. Appen er totalt overlegen alt annet der ute. 

Vibb viser kun gårsdagens forbruk (det gjør sikkert de andre også). Jeg må lukke og åpne appen for at den i det hele tatt skal oppdatere noe. Navigeringen er fullstendig bak mål. Smartladingen, som Vibb sin kundeservice påstod skulle fungere, den fungerer overhodet ikke. Mon tro om hele appen er laget for mus og tastatur. 

Nei, her er Tibber så lang foran at det nesten er flaut, og det er jeg villig til å akseptere en halv måned med estimert forbruk for. Spesielt siden jeg hoppet av "lånet" i oktober uansett. 

Jeg byttet fra Tibber til Elekt, og synes appene holder omtrent samme standard. Elekt sin er også litt mer avansert. Her er det nok heller du som sliter med å venne deg til en ny app.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (36 minutter siden):

Jeg byttet fra Tibber til Elekt, og synes appene holder omtrent samme standard. Elekt sin er også litt mer avansert. Her er det nok heller du som sliter med å venne deg til en ny app.

Nja, jeg er nok heller preget av å ha Pulse, sanntidsforbruk og dertil prisinformasjon. Og en svært velfungerende smartlading. 

Men alternativene er heller dårlige så langt.GE sin ser jo ut som den er laget i 2010. Jeg velger å stå på mitt etter å ha prøvd, men alt er jo en vanesak. En vanesak jeg antageligvis er villig til å velge forhåndsestimering i 14 dager for. :)

 

Endret av TheMoonMan
Lenke til kommentar
TheMoonMan skrev (27 minutter siden):

Nja, jeg er nok heller preget av å ha Pulse, sanntidsforbruk og dertil prisinformasjon. Og en svært velfungerende smartlading. 

Men alternativene er heller dårlige så langt.GE sin ser jo ut som den er laget i 2010. Jeg velger å stå på mitt etter å ha prøvd, men alt er jo en vanesak. En vanesak jeg antageligvis er villig til å velge forhåndsestimering i 14 dager for. :)

 

Jeg bruker fremdeles Pulse i tubber-appen, selv om jeg ikke har strøm fra dem. Men joda, må jo ha to apper i stedet for én.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (2 timer siden):

Jeg bruker fremdeles Pulse i tubber-appen, selv om jeg ikke har strøm fra dem. Men joda, må jo ha to apper i stedet for én.

Du kan samle det i Homeassistant om du Ønsker alt på et sted. Der er det også mulighet for å legge inn priser fra nordpool i visningen samt andre forbruksmålere :) 

Lenke til kommentar
3 hours ago, Elgen-Hansi said:

GE sin er jo nesten prikk lik tibber sin, inkludert nærmest identisk design? Sanntid pris, forbruk, bruksanalyser, smartlading,  osv.  

Bortsett fra at den har 2 stjerner på app store og 159 reviews mot Tibber med 5 stjerner og 9.5k reviews.

Men ja de er nok heeelt like 😅

Lenke til kommentar
Emsal skrev (16 timer siden):

Bortsett fra at den har 2 stjerner på app store og 159 reviews mot Tibber med 5 stjerner og 9.5k reviews.

Men ja de er nok heeelt like 😅

Tibber, GE og flere andre strømselskap bruker samme grunn-app for appen sin. Derfor er design og funksjonalitet så likt. Har du samme "dingsebomser" fra GE som fra Tibber, får du mer eller mindre de samme funksjonene. Nå har vel Tibber også flere slike dingser enn de fleste andre, men mange strømselskap, inkludert GE, jobber tydeligvis med dette.

Men husk at Tibber har en helt annen målgruppe, og en helt annen type kundemasse enn GE. En typisk Tibber-bruker har mange av disse dingsene, følger ofte med på strømforbruk og annet som appen kan vise, har peilig på data og mobil og har nok teknisk innsikt til å vite at om en app krasjer, så kan en reinstallering fungere.

En typisk GE-bruker vil bare ha strøm, og bryr seg ikke om oversikt i samme grad. Og opplever man trøbbel, så lukker man appen og gidder ikke prøve å installere på nytt (selvsagt er det unntak). Nettopp derfor vil et firma som GE, som gir brukerne en i utgangspunktet bra app, ikke få i nærheten av like mye kred for det som Tibber.

Og det er nettopp stabilitet for appen, som er det flest klager på (inkludert Tibber). Jeg har ikke hatt noen problemer med den, bortsett fra én gang da den ikke ville vise meg noe info. Og der tror jeg det stopper for mange, og de gidder ikke å sjekke senere om den fungerer igjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (På 14.10.2022 den 9.41):

Så... nå leste jeg at denne betalingsutsettelsen som Tibber tilbyr er som de har lovet gratis i 30 dager, men etter det som påløper det renter på 22%, som i praksis er et forbrukslån. Vet ikke om dette er vanlig praksis, men det høres spekulativt ut og noen som skor seg på de med dårlig råd.

Nå er også halve oktober gått og forhåndsstipuleringen har visst seg å bomme ganske mye med de faktiske strømprisene, mange får opp faktisk forbruk for perioden i Tibber-appen, og det ser ut som ganske mange skal betale inn rundt 1000+ for mye. Nå er det mange som lurer på om de kan teknisk sett bare betale inn det som står på appen til Tibber i stedenfor å betale fakturaen i sin helhet, fordi estimatet er så feil. 

Ikke akkurat uvanlig. Jeg har helt siden studietiden brukt Brillelandkortet når jeg kjøper nye briller siden det faktisk har 0 kr gebyr og 0% rente så lenge man betaler ned iløpet av 1 år.. De som derimot surrer og bruker mer enn 12 mnd vil derimot fort betale 9.99% nominell rente og 18,83% effektiv rente.. Det er nettopp slik de klarer å få surrehoder på limpinnen, ved å tilby gebyrfrihet og rentefrihet en viss periode, fordi de vet at de som ikke overholder denne fristen vil betale så det monner..

Endret av AnthonyEdwardS
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjedelig at de ikke tenkte før de utførte.

Fikk stipulert fra 1. til 17. oktober, over 1700kr og i appen er hele oktober stipulert til under 1700kr.

Har null problemer med å betale for mitt faktiske forbruk hver 14. dag eller hver uke. Med appen skulle dette vært lett å gjennomføre. 

Kommer til å betale faktisk forbruk og ikke stipulert forbruk nå og framover. Tibber må avslutte kundeforholdet. 

Lenke til kommentar
Kenhten skrev (2 timer siden):

Fikk stipulert fra 1. til 17. oktober, over 1700kr og i appen er hele oktober stipulert til under 1700kr.

Høres ut som de overstipulerer så det holder, for å få inn masse penger kjapt. De påstår at de ikke står på konkursens rand, men for meg virker dette litt som "panikk-modus".

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Betalte regningen i dag, 6-7 dager før forfall og trakk fra 1000kr. Har sendt de en melding, hvis de ikke ønsker meg som kunde må de si ifra. Jeg kommer ikke til å betale stipulert forbruk/forskudd, kun faktisk forbruk.

Ser på mulige strømselskaper.

Gudbrandsdal Energi

Talkmore Strøm

Elekt

Vibb

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jupp, men selskapet har lenge annonsert at de skal doble staben, så at det lyses ut nye stillinger som de har planlagt overrasker meg ikke. Jeg tror derimot ikke at det nødvendigvis er et tegn på at driften nødvendigvis går bra eller at de er reddet, ansettelser koster og det er deres voldsomme vekststrategi som gjør til de at fortsatt går i underskudd selv med vekst. Det blir reddet av egenkapital, men det er begrenset hvor lenge de kan lene seg på det før sparegrisen er tømt. For alt vi vet, kan de ha satt på bremsene, det kan godt være de skulle ansette flere enn de har lyst ut med tanke på store vekstambisjonene, så at de lyser ut 3-4 stillinger sier egentlig ingenting om hvordan det går. Men de kommer nok ikke til å slå seg konkurs ved månedsskifte, men så fort har jeg ikke regnet med at det skulle gå konkurs heller med tanke på soliditeten deres.

Det man kan merke seg er at det ser ut som Tibber fortsatt er i "kriseberedskap" og enda ikke er tilbake til normalen, nå har det snart gått en måned siden stuntet, og de har stanset all markedsaktivitet på sosiale medier. Siste innlegg på Facebook er publisert 1.oktober, og de har fortsatt stengt kommentarfeltet, bortsett fra et eldre innlegg. De som jobber med markedsføring til vanlig, er nok satt til å jobbe i kundesupport, det er nok mye opprydding endå med tanke på utmelding og faktureringsspørsmål etc. 

Det kan også være at de bevisst har blitt anbefalt av PR-rådgiver å ligge lavt med markedsføring til de føler det verste har blåst over, men å ikke poste noe på Facebook på 18 dager ødelegger Facebook-algoritmen deres og de vil måtte pøse på med betalte innlegg når de begynner igjen for å i det hele tatt være synlige selv blant egne følgere. Så jeg kan ikke tro at det er en spesielt ønsket situasjon fra deres side.

Har derimot hørt at de har vokst bra i Sverige i det siste, og at det tar litt av edgen av kundeflukten i Norge, men er likevel usikker på om det er godt nytt siden de valgte å stifte Tibber Norge AS og Tibber Strøm AS i august. Skal vi se kynisk på det så er det ikke sikkert Tibber (les:eierene) trenger Norge for å overleve,  de kan vel alltids legge ned Tibber i Norge og ha et bra konsept i utlandet. Blir bare spekulasjon fra min side, men Tibber Norge er sikkert den avdelingen som koster mest å drifte, og jeg tipper forretningsmodellen deres fungerer mye bedre i utlandet, sammen med deres vekstambisjoner. Om Tibber Norge blir en hindring for det som kan oppnås globalt, så er det sikkert fristende å kvitte seg med hindringen. Noe usikker hvordan det fungerer dog når Tibber AS er vel registrert som et foretak i Norge? Ene gründeren er jo svensk da...

Mye kommer nok sikkert litt an på Schibsted også og hva de gjør i denne situasjonen med tanke på deres akutte likviditetskrise. Jeg har en følelse av at de kan komme til å kjøpe seg ut, de har iallfall gått ut i media og sagt at de må kutte på kostnader/investeringer i Schibsted. Hva det betyr i praksis er vanskelig å si.

 

Endret av Fnugle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...