Gå til innhold

Hvorfor skal kundene lide for at Tibber ikke har laget en bærekraftig forretningsstrategi?


Fnugle

Anbefalte innlegg

 

Herr Brun skrev (3 timer siden):

Jeg er usikker på effekten av å benytte seg av angrerett ved strøm. Magefølelsen er den samme som din når varene er forbrukt må du betale for dem. Men om du anvender reglene om tjenester så er det full tilbakebetalingsplikt selv om tjenestene levert om enkelte regler er brutt. Etter fkjl er strøm en vare, men usikker på om det samme gjelder etter angrerettloven.

Men jo, sender du ut angrerettskjema etter levering så gjelder angrerettloven fra skjemaet sendes. Se angrerettloven § 21 siste ledd. 

Mottatt. Jeg er korrigert. Takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
horrorr skrev (19 minutter siden):

Personlig er jeg litt i motsatt båt fordi prisene er kaotisk hos alle, men siden de (Tibber) gang på gang feiler på å estimere realistisk forventet forbruk på forskuddsfakturering så har jeg selv sett meg lei og nå valgt å bestille fra annet selskap.

Jeg forstår ikke hva du mener med at prisene er kaotisk hos alle? For det er beviselig feil.

Lenke til kommentar
Beyma skrev (7 timer siden):

Da har jeg byttet fra tibber til annet selskap.

 

Hadde det vært normale strømpriser kunne jeg ha tolerert alt tulballet for de positive sidene med tibber, men med disse prisene gidder jeg ikke dette noe mer.

Bytta jeg også, men undres på hvordan det da blir med denne forskuddsbetalingen de har sendt? Skal betale forskudd for perioden 1-20desember, men min avtale blir flyttet til en annen leverandør imorgen.  Har sendt de mail og spurt, men tviler på å få svar innen rimelig tid. 

Lenke til kommentar

Ser i diverse strøm-relaterte grupper at mange bytter over til andre selskaper som Motkraft, el-kompis, vibb, klarkraft og andre som markedsfører med det samme - 0 i påslag, 0,- månedsavgift, ingen bindingstid - hva er det som får folk til å tro at det samme ikke kan skje dem?

Tibber gikk jo forhåndsvis greit men fikk et stort problem som nå, men hva med fremtiden til disse andre ny-oppstarta "moderne" selskapene?

Lenke til kommentar
Kimelimm skrev (1 minutt siden):

Ser i diverse strøm-relaterte grupper at mange bytter over til andre selskaper som Motkraft, el-kompis, vibb, klarkraft og andre som markedsfører med det samme - 0 i påslag, 0,- månedsavgift, ingen bindingstid - hva er det som får folk til å tro at det samme ikke kan skje dem?

Tibber gikk jo forhåndsvis greit men fikk et stort problem som nå, men hva med fremtiden til disse andre ny-oppstarta "moderne" selskapene?

Det tar jo typ 1minutt å bytte til en annen om det skulle skje så det er vel ingen stor sak bare man kommer seg bort fra de som har innført det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kimelimm skrev (11 timer siden):

Ser i diverse strøm-relaterte grupper at mange bytter over til andre selskaper som Motkraft, el-kompis, vibb, klarkraft og andre som markedsfører med det samme - 0 i påslag, 0,- månedsavgift, ingen bindingstid - hva er det som får folk til å tro at det samme ikke kan skje dem?

Tibber gikk jo forhåndsvis greit men fikk et stort problem som nå, men hva med fremtiden til disse andre ny-oppstarta "moderne" selskapene?

Tibber har jo åpenbart gått på en smell. De andre kraftselskapene vil nok gå en ekstra runde før de gjør et lignende stunt som Tibber har gjort. Det er kraftselskaper som opererer med lokkepriser, og de slipper nok billigere unna med det, typen Fjordkraft. Her er det bare å ligge unna i utgangspunktet, med mindre man synes det er greit å bytte strømselskap like ofte som sokker. Det samme med alle som har forskuddsbetaling som forretningsstrategi. Hvis kraftselskap spiller på, eller markedsfører seg, som noe annet, slik Tibber har gjort, kommer de nesten garantert til å gå på lignende smeller. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kimelimm skrev (12 timer siden):

Ser i diverse strøm-relaterte grupper at mange bytter over til andre selskaper som Motkraft, el-kompis, vibb, klarkraft og andre som markedsfører med det samme - 0 i påslag, 0,- månedsavgift, ingen bindingstid - hva er det som får folk til å tro at det samme ikke kan skje dem?

Tibber gikk jo forhåndsvis greit men fikk et stort problem som nå, men hva med fremtiden til disse andre ny-oppstarta "moderne" selskapene?

Vibb er visst delvis eid av flere kommuner, så tror ikke det er noen fare der.

Viktig å huske på, som jeg startet tråden med, at Tibber er et selskap som har ekspandert globalt, Sverige, Tyskland, Nederland, Finland av det jeg vet. Kanskje flere land. Så det har kostet dem enormt,  kostnadene deres må være ganske astronomiske, uten at de har blitt lønnsomme enda. Så vidt jeg ikke de andre selskapa same vekststrategi og operer i utlandet. 

Lenke til kommentar
Cascada81 skrev (4 timer siden):

Tibber har jo åpenbart gått på en smell. De andre kraftselskapene vil nok gå en ekstra runde før de gjør et lignende stunt som Tibber har gjort. Det er kraftselskaper som opererer med lokkepriser, og de slipper nok billigere unna med det, typen Fjordkraft. Her er det bare å ligge unna i utgangspunktet, med mindre man synes det er greit å bytte strømselskap like ofte som sokker. Det samme med alle som har forskuddsbetaling som forretningsstrategi. Hvis kraftselskap spiller på, eller markedsfører seg, som noe annet, slik Tibber har gjort, kommer de nesten garantert til å gå på lignende smeller. 

Eller så ligger man bare unna lokketilbudene og går for en av de vanlige ikke-tidsbegrensede avtalene til f.eks Fjordkraft. Fjordkraft er for øvrig et veldig solid selskap som har gått med gode overskudd de siste årene så der er det nok lite fare for Tibber-fakter. 

Alt av avtaler med 0,- pr. måned og 0 øre påslag må også kunne betegnes som lokketilbud da ingen selskap kan overleve med kun slike avtaler over tid. De skal jo tjene penger på noe. 

Lenke til kommentar
7 hours ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Eller så ligger man bare unna lokketilbudene og går for en av de vanlige ikke-tidsbegrensede avtalene til f.eks Fjordkraft. Fjordkraft er for øvrig et veldig solid selskap som har gått med gode overskudd de siste årene så der er det nok lite fare for Tibber-fakter. 

Alt av avtaler med 0,- pr. måned og 0 øre påslag må også kunne betegnes som lokketilbud da ingen selskap kan overleve med kun slike avtaler over tid. De skal jo tjene penger på noe. 

Fjordkraft flytter deg over på svindyre avtaler etter 12mnd. Bare å ligge unna!

bytt.no har reviews som er en ganske god pekepinne. Fjordkraft har 2/5... 

Talkmore, elekt, GE, mm har >4/5, med plenty av reviews.

Endret av Axefjord
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Axefjord skrev (58 minutter siden):

Fjordkraft flytter deg over på svindyre avtaler etter 12mnd. Bare å ligge unna!

bytt.no har reviews som er en ganske god pekepinne. Fjordkraft har 2/5... 

Talkmore, elekt, GE, mm har >4/5, med plenty av reviews.

Hvis du går for lokketilbud som er tidsbegrenset så blir du flyttet over på en annen avtale om du ikke følger med, når lokketilbudet går ut ja. Det gjelder vel de fleste som tilbyr slike avtaler. Derfor best å holde seg unna slikt. Jeg har avtalen "spot med forvaltning" og det er ingen lokkeavtale som du blir flyttet bort fra uten ønske om det. Hittil i år har prisen min ligget 48 øre/kWh under spot i gjennomsnitt. Og nettleien kommer på fakturaen fra Fjordkraft :)

Lenke til kommentar
11 hours ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Hvis du går for lokketilbud som er tidsbegrenset så blir du flyttet over på en annen avtale om du ikke følger med, når lokketilbudet går ut ja. Det gjelder vel de fleste som tilbyr slike avtaler. Derfor best å holde seg unna slikt. Jeg har avtalen "spot med forvaltning" og det er ingen lokkeavtale som du blir flyttet bort fra uten ønske om det. Hittil i år har prisen min ligget 48 øre/kWh under spot i gjennomsnitt. Og nettleien kommer på fakturaen fra Fjordkraft :)

Var det ikke masse bråk fordi de bommet sånn nå i November? (Eller var det oktober) - Mener foreldrene mine fikk en regning som var 3 ganger høyere enn min som er spot? - Skal jo endel måneder med lavere enn spot til for å tjene inn 6-7000,- ekstra én mnd?

Lenke til kommentar
Kimelimm skrev (På 6.12.2022 den 21.41):

Ser i diverse strøm-relaterte grupper at mange bytter over til andre selskaper som Motkraft, el-kompis, vibb, klarkraft og andre som markedsfører med det samme - 0 i påslag, 0,- månedsavgift, ingen bindingstid - hva er det som får folk til å tro at det samme ikke kan skje dem?

Tibber gikk jo forhåndsvis greit men fikk et stort problem som nå, men hva med fremtiden til disse andre ny-oppstarta "moderne" selskapene?

Har gjort det samme selv, fakturert 8000 for 1.-27., men bytter selskap 18. des. Flott hvis du poster når du evt får svar:-)

Lenke til kommentar
15 hours ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Hvis du går for lokketilbud som er tidsbegrenset så blir du flyttet over på en annen avtale om du ikke følger med, når lokketilbudet går ut ja. Det gjelder vel de fleste som tilbyr slike avtaler. Derfor best å holde seg unna slikt. Jeg har avtalen "spot med forvaltning" og det er ingen lokkeavtale som du blir flyttet bort fra uten ønske om det. Hittil i år har prisen min ligget 48 øre/kWh under spot i gjennomsnitt. Og nettleien kommer på fakturaen fra Fjordkraft :)

Mulig at det kun gjelder disse "lokke-avtalene". Men da jeg spesifikt ba fjordkraft om spotavtale, så sendte de meg en lokkeavtale på sms for godkjenning fordi "den var bedre". Både fjordkraft og norgesenergi har gjort akkurat dette mot meg, og de kan brenne 🤬

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kjetilkl skrev (4 timer siden):

Var det ikke masse bråk fordi de bommet sånn nå i November? (Eller var det oktober) - Mener foreldrene mine fikk en regning som var 3 ganger høyere enn min som er spot? - Skal jo endel måneder med lavere enn spot til for å tjene inn 6-7000,- ekstra én mnd?

Det er avtalen med variabel pris, noe som absolutt ingen bør kjøpe. Fra noen strømleverandør. En helt annen avtale enn "spot med forvaltning". 

Lenke til kommentar
Axefjord skrev (54 minutter siden):

Mulig at det kun gjelder disse "lokke-avtalene". Men da jeg spesifikt ba fjordkraft om spotavtale, så sendte de meg en lokkeavtale på sms for godkjenning fordi "den var bedre". Både fjordkraft og norgesenergi har gjort akkurat dette mot meg, og de kan brenne 🤬

Ja, altså, er man i kontakt med selgere leid inn av selskapene som betales på provisjon får man selvsagt den avtalen selgeren tjener mest på og ikke den man som kunde burde ha hatt. Det gjelder ikke bare strøm, men mobil, TV, internett og alt mulig annet. Man bør gå inn på nettsiden og velge avtale selv. Ingen selgere involvert. 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...