Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Fjerne peisovn


Anbefalte innlegg

God søndag, kjøre Diskusjon.no!

Motivert av tidligere suksesser som (bla) "Diskusjon hjelper Bjarne med å male huset*" og "Diskusjon hjelper Bjarne med varmepumpe", tenkte jeg å prøve meg på demontering/fjerning av peisovn. Prøvd å søke litt på nettet, men det er mye Bjarne ikke forstår. Det meste av det jeg fant, handla dessuten om hvordan bytte peisovn/gå fra peis til peisovn. Er vel få mennesker som er så rare som oss, at de ønsker å fjerne peisen. Spesielt i disse tider 😅

Men, ja, vi vil gjerne ha den peisen ut. Vinne litt plass i stua. Noen som kan noe om opplegget/fremgangsmåten? Er det kompliserte greier? Jeg vil anta at vi må skru den løs på en eller annen måte, og at vi så må få tetta hullene i veggen? Uansett, så klart, men kanskje spesielt siden vi har et sånt balansert ventilasjonssystem? Skjønt at det liker undertrykk(?), og/eller er litt kresent på hvordan ting blir gjort. Kan vi forvente å få solgt peisen på Finn? Vi har ikke bil, så det ville jo gjort logistikken litt enklere. Har for ordens skyld lagt ved bilder :) På forhånd stor takk!

*Som for øvrig ble kjempebra. Og rasanes mye billigere enn å sette det bort. Takk, takk for hjelpa!

 

 

1.jpg

2.jpg

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

mulig rørene er festet,men selve ovnen skal stå løst,veier sikkert fra 120-200kg,

usikker på hva veggen er av,ser ut som at du muligens har stålpipe,og kanskje platevegg av gips,eller tre,så blir jo litt jobb med og tette hullene.

nederste røret er tilluft til ovnen.

om du bor et sted hvor det kan bli kaldt,og kun har strøm som oppvarmingsmulighet,så hadde jeg nok ventet i hvertfall til sommeren igjen,både pga av vannmangel,og plutselig så skjer det noe med kraftverkene,så de ikke får produsert noe strøm

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Ser at denne plasseringa kan være litt upraktisk ja. 

Sjølve ovnen er ikkje festa, den står berre på eiga vekt. Mansjettane er festa, men røret som går inn er ikkje festa (fordi det skal kunne bevege seg litt ved oppvarming og nedkjøling). 

Så fyrste steg er å berre dra heile peisovnen ut på golvet. 

Holet etter røykrøyret må tettast med lik kvalitet som skorsteinen. Det ser ut som huset ditt er relativt nytt så da har du nok element- eller stålskorstein, da får du kjøpt lokk som er laga for å enkelt tette holet. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Takk for hjelpa, folkens :)

Okei, så det bør ikke være mer komplisert enn 1) dra peisovnen ut/vekk, og, så, 2) få tetta hullene?

Jeg vet heller ikke hva veggen og skorsteinen er laga av 😛 Peiling på hvordan jeg kan finne ut av det? Burde jeg bare få en fagmann til å komme over og se på? Huset er forresten fra 2018 :) 

Angående 1): sekketralle og buss skal sikkert fungere, det. Men det snedigste ville jo vært å fått solgt den - mot henting. Er det realistisk? Vet ikke så mye om verdien på peisovner - om det er som piano (vanskelig å få solgt, har jeg forstått), eller om det har en verdig og man bør kunne forvente betalings- og leveringsvillige folk.

Angående 2): er det kun i røykrøret vi skal sette i lokk, eller gjør vi det også i røret for tilluft?

Det høres uansett ikke ut som den tyngste/dyreste prosessen, dette her? Bli kvitt ovnen på en eller annen måte -> tette igjen ett-to hull -> profitt?

 

Jeg klarer liksom ikke å være så stressa for strømrasjonering. Tenker at det kommer til å angå så mange, og føre til så mange problemer og farer, at det rett og slett ikke kommer til å skje. Er jeg for arrogant?

Angående peisinnsats: lurt! Gitt at jeg fortalte den fulle og hele sannheten i åpningspost 🤓 I tillegg til at vi er gira på plassen, så er vi også for late til å fyre i ovnen. Har ikke gjort det én gang på det drøye året vi har bådd her. Lever litt for komfortabelt, god og enkelt med varmepumpe :) Vi har heller ikke pengene å bla opp, hehe.

 

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar

Salg - Står sikkert et produsentnavn og modell et eller annet sted på ovnen. Finner du det kan du sjekke om du finner hva tilsvarende koster ny, eventuelt på finn.no og så legge den ut for salg. Hvis ikke du finner samme brukt på finn.no, se etter ovn med tilsvarende egenskaper. Utbygger sitter nok på info om ovnen.

For øvrig — Godt dere ikke bruker den da TV-en nok vil ta skade (varme) av å stå så nærme 🙃

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
NoBo skrev (1 time siden):

Salg - Står sikkert et produsentnavn og modell et eller annet sted på ovnen. Finner du det kan du sjekke om du finner hva tilsvarende koster ny, eventuelt på finn.no og så legge den ut for salg. Hvis ikke du finner samme brukt på finn.no, se etter ovn med tilsvarende egenskaper. Utbygger sitter nok på info om ovnen.

For øvrig — Godt dere ikke bruker den da TV-en nok vil ta skade (varme) av å stå så nærme 🙃

disse nye rentbrennende ovnene blir ikke så varme på sidene,så det går bra,tven min står ganske nært den også.

Bjarnemann skrev (8 timer siden):

Takk for hjelpa, folkens :)

Okei, så det bør ikke være mer komplisert enn 1) dra peisovnen ut/vekk, og, så, 2) få tetta hullene?

Jeg vet heller ikke hva veggen og skorsteinen er laga av 😛 Peiling på hvordan jeg kan finne ut av det? Burde jeg bare få en fagmann til å komme over og se på? Huset er forresten fra 2018 :) 

Angående 1): sekketralle og buss skal sikkert fungere, det. Men det snedigste ville jo vært å fått solgt den - mot henting. Er det realistisk? Vet ikke så mye om verdien på peisovner - om det er som piano (vanskelig å få solgt, har jeg forstått), eller om det har en verdig og man bør kunne forvente betalings- og leveringsvillige folk.

Angående 2): er det kun i røykrøret vi skal sette i lokk, eller gjør vi det også i røret for tilluft?

Det høres uansett ikke ut som den tyngste/dyreste prosessen, dette her? Bli kvitt ovnen på en eller annen måte -> tette igjen ett-to hull -> profitt?

 

Jeg klarer liksom ikke å være så stressa for strømrasjonering. Tenker at det kommer til å angå så mange, og føre til så mange problemer og farer, at det rett og slett ikke kommer til å skje. Er jeg for arrogant?

Angående peisinnsats: lurt! Gitt at jeg fortalte den fulle og hele sannheten i åpningspost 🤓 I tillegg til at vi er gira på plassen, så er vi også for late til å fyre i ovnen. Har ikke gjort det én gang på det drøye året vi har bådd her. Lever litt for komfortabelt, god og enkelt med varmepumpe :) Vi har heller ikke pengene å bla opp, hehe.

 

begge rørene må tettes,ellers så blåser det kaldt,mulig det vil komme kondens også.

bank i veggen,er den helt død uten og lage noe lyd,så er den i mur,men tipper det er plater,og stålpipe

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for flott hjelp, folkens! Tror jeg har det jeg trenger, jeg :D 

@NoBo: heh. Ovnen har ikke vært brukt én gang siden innflytning juli '21. Joda, er koselig med ild og alt det der, men tydeligvis ikke koselig nok (for oss) til at vi har tatt oss bryet med å fyre 😛 Spesielt ikke etter å ha fått instrukser av naboene på hva vi må gjøre for å unngå et hus fylt av røyk. Som diskusjon.no sikkert begynner å forstå, så er ikke Bjarne noen stor praktiker. Men det var noe med balansert ventilasjonssystem, undertrykk i huset - og at vi måtte ha noen vinduer åpne i en viss tid i forkant av fyring. Hvis ikke, ble straffa masse røyk inne. Og TV-en, da. Kanskje hadde det gått fint, men vi har ikke tatt sjansen/hatt det store behovet for å fyre uansett. Men! Det betyr i hvert fall at ovnen er ren og fin - slipper å rengjøre før salg 🙃

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar

Merk også at det heng ei plate bak eldstaden mellom røykrøyret og luftinga.
På denne plata står det nok både produsent, modellnamn og anna teknisk informasjon.
Har du modellnamnet så finn du også monteringsanvisninga på nett, så følgjer du berre den baklengs til du har fått demontert eldstaden 😜
Produsent og modell er også nyttig å vite om du vil selge eldstaden ettersom du då kan søke opp tilsvarande eldstadar og finne omtrent kva bruktverdien er. I tillegg vil det sjølvsagt være lurt å annonsere eldstaden med litt teknisk informasjon som effekt, virkningsgrad og vekt då dette er nyttig informasjon for ein kjøpar.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Ikke dumt, ikke dumt! Jeg kan jo være litt lat. Evt: outsourcer gjerne arbeid som det er dårlig timelønn å gjøre selv.

Er det mulig å treffe noen kvalifisert gjetning på hva slags kjempedeal dette er for murerne? Typ om ovnen kan være verdt noen tusenlapper, eller om vi heller snakker om at Bjarne nærmer seg et tap i titusenkronersklassen om han er lat?

Lenke til kommentar

Ein slik standard peisovn vil nok typisk koste ein stad mellom 10 og 20 tusen når du kjøper den ny.
Prisen kan i enkelte tilfeller strekke seg nedover mot ca 6000 kr for ein veldig billig merkelaus vedomn om det er tilbod. Er dette ein merkeeldstad av god kvalitet så kan det også tenkast at den ville ha kosta oppover mot ein 30 til 40 tusen.

Du kan med fordel sjå om du klarer å finne ut kva merke og modell peisonven din er for å ta ei meir nøyaktig verdivurdering.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Bjarnemann skrev (16 timer siden):

Ikke dumt, ikke dumt! Jeg kan jo være litt lat. Evt: outsourcer gjerne arbeid som det er dårlig timelønn å gjøre selv.

Er det mulig å treffe noen kvalifisert gjetning på hva slags kjempedeal dette er for murerne? Typ om ovnen kan være verdt noen tusenlapper, eller om vi heller snakker om at Bjarne nærmer seg et tap i titusenkronersklassen om han er lat?

er vel ikke så mye en murer får gjort her,er rimelig sikker på at veggen er en type plate,f.eks gips plater,da er det snekker i såfall som tetter hullet i veggen etter rørene,mulig de også tetter hullet i stålpipen,så må du også male hele veggen.

hadde vert skeptisk til at noen fremmede skulle ha demontert ovnen og fraktet den ut,hadde heller fått de som skal tette hullene til og fjerne den,uhell skjer,plutselig har du et stort hakk eller ripe i gulvet,da er det greit at det er et firma som gjør det,så man er litt bedre sikret

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Yippikayey! Takk for god hjelp, folkens :) Viste seg å være en Curve 100s HS. Av det jeg kan forstå på nettet, så er nypris 24 700. Så at det ligger en ute til 19 000. Jeg prøver meg på 20 000 - setter det som utgangspunkt, men skriver også at jeg ser an hva slags bud som kommer inn.

Hadde også en hyggelig samtale med Byggmaker; de selger lokk til å tette røra.

Hurra for dere!

Edit: sa til karen på Byggmaker at jeg, som alltid når jeg skal gjøre noe jeg ikke kan, hadde laga en post på Diskusjon.no. Det sa han var en lur ting å gjøre 🤓

Endret av Bjarnemann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...