Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Samboer mener jeg drikker for mye, jeg er uenig


Gjest acb0b...ab8

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-FU1o5zai

I tillegg vil jeg bare si at samboeren din bør ta seg en bolle; hun har ingenting med dine ønsker å gjøre. Hun har et behov for å kontrollere deg, som dessverre veldig mange andre opplever, kontinuerlig. Hva med å føle seg fri? Jeg ville sagt: "Jeg er myndig og bestemmer over meg selv, takk".. At andre mener noe som helst om deg er uvesentlig; hva mener DU om deg selv? ❤ DET er det eneste man trenger svar på 💞

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
IceQueen skrev (11 minutter siden):

La trådstarter være; INGEN har noen rett til å dømme han 💞 Han spurte et spørsmål; han spurte IKKE om å bli angrepet av det som liksom skal forestille "sannheten". Så kom med noe som gir mening.. Min er: Det er DITT liv, trådstarter, og de som er uenige eller nedsettende mot deg, må du bare gi blanke faen i, eller forlate ❤

:) Nå kan jeg ikke helt se at noen har angrepet ham, men mulig du har et eksempel på noe du mener er et angrep?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-FU1o5zai
Aiven skrev (2 minutter siden):

:) Nå kan jeg ikke helt se at noen har angrepet ham, men mulig du har et eksempel på noe du mener er et angrep?

Angrep; at noen påtvinger noen sin egen overbevisning på noen. Finner du ingen i denne tråden som har prøvd på det? Jeg så nok i starten da noen kalte han "alkis" og what not. Alle trenger bare noen som forstår, som har vært gjennom alt; uten å dømme andre.

Lenke til kommentar
IceQueen skrev (14 minutter siden):

Angrep; at noen påtvinger noen sin egen overbevisning på noen. Finner du ingen i denne tråden som har prøvd på det? Jeg så nok i starten da noen kalte han "alkis" og what not. Alle trenger bare noen som forstår, som har vært gjennom alt; uten å dømme andre.

Han ba om å få vurderinger og det tror jeg folk har forsøkt å gi. Dessverre er det ikke slik at "alle" trenger én ting. Folk har ulike behov. Han har gitt uttrykk for et behov og de andre har forsøkt å hjelpe ham med dette. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å drikke opptil 1.5l øl per dag tror jeg mange ville betegnet som høyst bekymringsverdig. Ta en telefon til fastlegen og still det samme spørsmålet så vil du nok få det samme svaret.

Med et slikt konsum forstår jeg at en samboer med et lite barn er bekymret. Det hjelper ikke å si "bare/max 3 per dag". Hadde vi snakket om 1.5l Pepsi Max per dag så hadde det vært noe helt annet.

Ta også gjerne en prat med noen i Blåkors som har god greie på dette samt ift. familiestrukturer og hvordan det kan påvirke oppveksten til barn.

Endret av Theo343 (takk for meg)
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 (takk for meg) skrev (2 minutter siden):

Å drikke opptil 1.5l øl per dag tror jeg mange ville betegnet som bekymringsverdig. Ta en telefon til fastlegen og still det samme spørsmålet.

Han gjør ikke det, han har et tak på 1,5liter. Snittet er en gang i uken, da ser jeg ikke på det som et problem hvis man legger det til et beleilig tidspunkt.

 

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
18 minutes ago, Powertrainer said:

Han gjør ikke det, han har et tak på 1,5liter. Snittet er en gang i uken, da ser jeg ikke på det som et problem hvis man legger det til et beleilig tidspunkt.

 

 

 

 

Det klarte jeg ikke å lese ut av hva som ble skrevet. Jeg så "max 1.5 liter per dag" som en unnskyldning for å kunne drikke 9-12 halvlitere fordelt over 3-4 dager per uke. Da jeg merket anntydning til å pynte på tallene og at man gjerne strekker de litt. Hvis det er slik at han kun drikker 3x0,5 på fredag eller lørdag kveld så er det noe annet. Men tre halvlitere hver eneste lørdag høres ikke ut som "kos til fotballen". Med mindre man er i "drikkealderen" og har tilvent kroppen høyt alkoholkonsum så er 3 halvlitere på noen timer én kveld nok til å bli brisen.

Jeg tar meg selv noen øl, cider el. på en fredag eller lørdag (har ikke lenger små barn). Men ikke hver eneste lørdag og holder meg gjerne til 3 stk. 0.33cl. da mer enn det gir alkoholrus på en forholdsvis romslig høy mann. Når jeg fikk barn sluttet jeg nesten å drikke, rett og slett fordi man må være i stand til å kunne kjøre bil om det er viktig å komme seg til legevakten og sambo ikke var i stand til å kjøre. Ikke minst var vi meget oppmerksomme på hvem som kunne ta seg en øl eller et glass vin ift. hvem som da kunne kjøre, men det er jo ikke bra om det alltid er den samme som drikker.

Jeg vokste selv opp med en far som alltid tok seg 2-3 store grønne flasker pils til fotball på TV på lørdagen. Vi så ikke på det som skummelt eller dårlig, han oppførte seg fint med alkohol selv om det alltid ble noen timer snork på sofaen etter fotballen. Men det gjorde jo at lite annet kunne skje den dagen.

Det var også kjedelig som barn når man har foreldre som har lite tid og energi ellers i arbeidsuken, å alltid miste den lørdagen. Selv om jeg tilhørte generasjonen  med barn som var ute fra sola stod opp til den gikk ned og måtte gjetes inn for å spise mat.

Endret av Theo343 (takk for meg)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du må selvsagt være ærlig (med deg selv) om hvor mye alkohol du faktisk drikker. Vi er flinke til å sminke på sannheten ovenfor oss selv.

Dernest høres det litt ut som om du vil at vi skal dømme i en uenighet mellom deg og fruen. Det er veldig vanskelig. Hvor mye alkohol som er dårlig for helsen din, og hvor mye alkohol som er dårlig for de rundt deg trenger ikke å være samme sak. Hvordan du blir etter et par øl vet vi ikke. Og kanskje fruen overreagerer, liker å ha tak på deg eller har dårlig erfaring med alkohol fra tidligere.

Det høres ut som om du må løse opp i det med fruen uavhengig av om du drikker for mye ihht myndighetenes råd.

-k

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg tenker mengden alkohol ikke er et problem, men kanskje(?) frekvensen. Dersom du ønsker å være 100% ærlig ovenfor deg selv. Så ville jeg prøvd å være totalt avholds i en periode. Dersom du ikke kjenner på noe abstinens, eller føler et stort savn, så ville jeg tenkt du ikke har et problem. Dersom du derimot kjenner på et sug - så ville jeg tenkt det muligens er et problem. Du kan fint kjøpe lettøl dersom det er øl-smaken og ikke alkoholen du savner/ønsker. 
 

Jeg er av typen som kun drikker i sosiale lag,samt av og til på finværsdager når jeg griller. 

Endret av iblazeqt
Lenke til kommentar
Theo343 (takk for meg) skrev (41 minutter siden):

Det klarte jeg ikke å lese ut av hva som ble skrevet. Jeg så "max 1.5 liter per dag" som en unnskyldning for å kunne drikke 9-12 halvlitere fordelt over 3-4 dager per uke. Da jeg merket anntydning til å pynte på tallene og at man gjerne strekker de litt. Hvis det er slik at han kun drikker 3x0,5 på fredag eller lørdag kveld så er det noe annet. Men tre halvlitere hver eneste lørdag høres ikke ut som "kos til fotballen". Med mindre man er i "drikkealderen" og har tilvent kroppen høyt alkoholkonsum så er 3 halvlitere på noen timer én kveld nok til å bli brisen.

Jeg tar meg selv noen øl, cider el. på en fredag eller lørdag (har ikke lenger små barn). Men ikke hver eneste lørdag og holder meg gjerne til 3 stk. 0.33cl. da mer enn det gir alkoholrus på en forholdsvis romslig høy mann. Når jeg fikk barn sluttet jeg nesten å drikke, rett og slett fordi man må være i stand til å kunne kjøre bil om det er viktig å komme seg til legevakten og sambo ikke var i stand til å kjøre. Ikke minst var vi meget oppmerksomme på hvem som kunne ta seg en øl eller et glass vin ift. hvem som da kunne kjøre, men det er jo ikke bra om det alltid er den samme som drikker.

Jeg vokste selv opp med en far som alltid tok seg 2-3 store grønne flasker pils til fotball på TV på lørdagen. Vi så ikke på det som skummelt eller dårlig, han oppførte seg fint med alkohol. Men det gjorde jo at lite annet kunne skje den dagen.

Man må ta utgangspunkt i at TS snakker sant fordi man har ikke grunnlag for å vurdere noe som helst utover det. Å holde det til helgene etter at resten av huset har lagt seg ser jeg på som en god strategi, man skal ikke utelukke at alkoholmotstand er en del av problematikken her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alkoholmotstand kan absolutt være en del av problematikken. Men da må man også evne å sette seg inn i en mors bekymring for sine barn. Hvis hun alltid har en mann som er beruset på lørdag kveld så vil det føre til bekymring for henne om hun skulle trenge bistand/hjelp han da ikke vil være i stand til å gi.

Spesielt er dette viktig når barn er små.

Endret av Theo343 (takk for meg)
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke alkis-nivå på de mengdene der, men kan jo være greit å sette avhengigheten på prøve i ny og ne - hva med å se hvordan det går å avstå en hel uke? Får du abstinenser?

Jeg tok meg regelmessig en halvliter eller to om kvelden i hverdagen før, nå begrenser jeg meg stort sett til helgene. Føler litt på at noe "mangler" når jeg sitter med PCen og ikke har noen planer om kvelden, men det blir mindre og mindre for hver dag. Det er jo ingen helsegevinster med øl, det bare ødelegger når man prøver å bli fit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (5 minutter siden):

Man må ta utgangspunkt i at TS snakker sant fordi man har ikke grunnlag for å vurdere noe som helst utover det. Å holde det til helgene etter at resten av huset har lagt seg ser jeg på som en god strategi, man skal ikke utelukke at alkoholmotstand er en del av problematikken her.

Du tror ikke det vil føre til ytteligere eskalering og synliggjøring av problemet dersom TS alltid legger seg etter samboer for å drikke alkohol? Hva skjer den dagen samboer oppdager dette? Eller noen av barna blir akutt dårlig, og TS ikke er kjørbar? 

Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (1 minutt siden):

Du tror ikke det vil føre til ytteligere eskalering og synliggjøring av problemet dersom TS alltid legger seg etter samboer for å drikke alkohol? Hva skjer den dagen samboer oppdager dette? Eller noen av barna blir akutt dårlig, og TS ikke er kjørbar? 

Jeg snakker ikke om skjult drikking men å komme til enighet om å gjøre det sånn,det er snakk om å respektere hverandres behov og interesser, er som sagt bare et forslag og trenger ikke å være en del av løsningen. Krisemaksimere kan alle gjøre, man bør alltid mulighet for transport, spesiellt når man har små barn, dette er elementærkunnskap.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (Akkurat nå):

Jeg snakker ikke om skjult drikking men å komme til enighet om å gjøre det sånn,det er snakk om å respektere hverandres behov og interesser, er som sagt bare et forslag og trenger ikke å være en del av løsningen. Krisemaksimere kan alle gjøre, man bør alltid mulighet for transport, spesiellt når man har små barn, dette er elementærkunnskap.

Da misforstod jeg - trodde det var snakk om drikking i det skjulte (og da kunne det potensielt ført til en del drama). 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 10f51...912
Youwon'tknow skrev (7 timer siden):

La trådstarter være; INGEN har noen rett til å dømme han 💞 Han spurte et spørsmål; han spurte IKKE om å bli angrepet av det som liksom skal forestille "sannheten". Så kom med noe som gir mening.. Min er: Det er DITT liv, trådstarter, og de som er uenige eller nedsettende mot deg, må du bare gi blanke faen i, eller forlate ❤

Ansvarsfraskrivelse er ikke en god egenskap. Å ta hensyn til samboer og barn skulle bare mangle, noe trådstarter heldigvis gjør ved å spørre andre om råd da han er usikker selv. 

Men holdningen du viser til er dog standarden i dagens samfunn, hvor mennesker er bruk og kast. Vi tåler ikke lenger å bli stilt krav til. Det er fryktelig synd. 

Anonymous poster hash: 10f51...912

Lenke til kommentar
Gjest f3107...d5d
7 hours ago, Youwon'tknow said:

hun har ingenting med dine ønsker å gjøre.

En person man er sammen med, bor med og har barn med har ingenting med den andre parten sine ønsker å gjøre når det kommer til rusmidler? Åkei

Anonymous poster hash: f3107...d5d

Lenke til kommentar
Gjest acb0b...ab8
Theo343 (takk for meg) skrev (2 timer siden):

Det klarte jeg ikke å lese ut av hva som ble skrevet. Jeg så "max 1.5 liter per dag" som en unnskyldning for å kunne drikke 9-12 halvlitere fordelt over 3-4 dager per uke. Da jeg merket anntydning til å pynte på tallene og at man gjerne strekker de litt. Hvis det er slik at han kun drikker 3x0,5 på fredag eller lørdag kveld så er det noe annet. Men tre halvlitere hver eneste lørdag høres ikke ut som "kos til fotballen". Med mindre man er i "drikkealderen" og har tilvent kroppen høyt alkoholkonsum så er 3 halvlitere på noen timer én kveld nok til å bli brisen.

Jeg tar meg selv noen øl, cider el. på en fredag eller lørdag (har ikke lenger små barn). Men ikke hver eneste lørdag og holder meg gjerne til 3 stk. 0.33cl. da mer enn det gir alkoholrus på en forholdsvis romslig høy mann. Når jeg fikk barn sluttet jeg nesten å drikke, rett og slett fordi man må være i stand til å kunne kjøre bil om det er viktig å komme seg til legevakten og sambo ikke var i stand til å kjøre. Ikke minst var vi meget oppmerksomme på hvem som kunne ta seg en øl eller et glass vin ift. hvem som da kunne kjøre, men det er jo ikke bra om det alltid er den samme som drikker.

Jeg vokste selv opp med en far som alltid tok seg 2-3 store grønne flasker pils til fotball på TV på lørdagen. Vi så ikke på det som skummelt eller dårlig, han oppførte seg fint med alkohol selv om det alltid ble noen timer snork på sofaen etter fotballen. Men det gjorde jo at lite annet kunne skje den dagen.

Det var også kjedelig som barn når man har foreldre som har lite tid og energi ellers i arbeidsuken, å alltid miste den lørdagen. Selv om jeg tilhørte generasjonen  med barn som var ute fra sola stod opp til den gikk ned og måtte gjetes inn for å spise mat.

Nei det er ikke 1,5 liter hver dag. Det er som nevnt flere ganger 1 gang i uken i snitt, sannsynligvis mindre. Hadde jeg drukket 1,5 hver dag hadde jeg lett forstått at jeg hadde hatt ett problem. Men det er ikke situasjonen. 

Anonymous poster hash: acb0b...ab8

Lenke til kommentar
  • Gjest låste denne emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...