Gå til innhold

Tvungen lønnsnemnd for lærere .


Sveini74

Anbefalte innlegg

shockorshot skrev (10 minutter siden):

Kan allerede se for meg rabalderskriket fra foreldre et slikt forslag ville ført til. Tror det er mange som tar litt for gitt all tilretteleggingen for barn og foreldre som foregår på skolen.

Ville jo vært fint om tilgangen til læreren som er ansvarlig for barnet ditt stenger kl 16 hver eneste dag. Tror det er mange lærere som hadde satt veldig pris på det.

 

afterall skrev (3 minutter siden):

Hmm, jeg synes det er en spennende idé, men det krever en betydelig reduksjon i undervisningstimer. Og da må vi ansette mange flere lærere. Samtidig som 1 av 5 som jobber med undervisning er ufaglærte, og vi har 40 000 utdannede lærere som jobber i andre yrker. 

Hvordan skal en gjøre yrket mer attraktivt? Er reduksjon i undervisning nok til å demme opp for den enorme økningen i behov? 

Hvis man ønsker å rekruttere flere lærere, så kan man se på det på 2 måter. Høyere lønn eller man kan bedre arbeidsforholdene for lærerne. Medianlønn som lærer på grunnskolen er vel 50k i mnd, hvor mye skal den heves for at lærere skal orke å jobbe så mye som de gjør?  Og har det egentlig løst problemet med at de jobber for mye? Det høres grusomt ut å måtte jobbe hver kveld og helg, og samtidig ha full arbeidsdag på skolen? 

Og hvordan skal man vite hvor mye lærere egentlig jobber, når det kun blir anekdotisk`? Jeg syns ikke det høres særlig smart ut. 

Hvorfor reduksjon i undervisningstimer? Hvis man har flere skoledager, mer likt andre arbeidsplasser? Kortere dager med undervisning (kan være positivt), men flere av de. Det er ikke alle som er skapt for å konsentrere seg dagen lang, verken elever eller lærere. 

Hvis det er slik at lærere jobber vesentlig mer enn de får betalt for, ikke bare at "timelønna" er dårlig, så er jo problemstillingen uansett en helt annen. 

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
scuderia skrev (9 minutter siden):

Kanskje lærernes forbund skal slutte å snakke ned ditt egent yrke?

Hmm, er det derfor lærere slutter i skolen? 

Jeg tror denne "nedsnakkingen" først og fremst dukker opp når lærere prøver å forklare arbeidsforholdene sine (som jeg har gjort), og det noen visstnok sitter igjen med er at lærere syter og har så mye ferie. Eller får høre at lærere faktisk IKKE bør få bedre betalt, fordi bedre lønn kan føre til at flere som er motivert av lønn vil bli lærere (og grøss, det vil jo ikke foreldre ha). Eller at KS (arbeidsgiver) snakker lærere ned. Eller at regjeringen fratar lærere streikeretten. Da kjenner også jeg at jeg blir motløs. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (21 minutter siden):

 

Hvis man ønsker å rekruttere flere lærere, så kan man se på det på 2 måter. Høyere lønn eller man kan bedre arbeidsforholdene for lærerne. Medianlønn som lærer på grunnskolen er vel 50k i mnd, hvor mye skal den heves for at lærere skal orke å jobbe så mye som de gjør?  Og har det egentlig løst problemet med at de jobber for mye? Det høres grusomt ut å måtte jobbe hver kveld og helg, og samtidig ha full arbeidsdag på skolen? 

Og hvordan skal man vite hvor mye lærere egentlig jobber, når det kun blir anekdotisk`? Jeg syns ikke det høres særlig smart ut. 

Hvorfor reduksjon i undervisningstimer? Hvis man har flere skoledager, mer likt andre arbeidsplasser? Kortere dager med undervisning (kan være positivt), men flere av de. Det er ikke alle som er skapt for å konsentrere seg dagen lang, verken elever eller lærere. 

Hvis det er slik at lærere jobber vesentlig mer enn de får betalt for, ikke bare at "timelønna" er dårlig, så er jo problemstillingen uansett en helt annen. 

Kan godt være at det er gode grunner til å erstatte lange skoledager med flere kortere dager. Gjerne spill dette inn for regjeringen, siden det er de som kan gjøre noe med dette. Det finnes nok også noen gode argumenter for hvorfor det ikke gjøres slik. Her står andre i tråden fritt til å spille inn hvorfor. 

Jeg opplever definitivt at konsentrasjonen til elever faller utover dagen, noe jeg selvfølgelig skjønner godt. Jeg får dessverre ikke gleden av å velge min egen timeplan.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (2 minutter siden):

Hvilken signaleffekt? Streik omtales også som plassfortredelse. Altså hvor som helst unntatt på jobb. Hva er det du ikke skjønner? 

du tenker sikkert kun på det formelle rundt streiken, en streik har et formål, hjemmel etc. Men nå snakker vi om mennesker og i dette tilfellet barn, de var særlig utsatt pga corona og ble brukt som brikker i et spill lærerne ikke hadde forutsetninger for å vinne fordi de komme for sent inn med krav til KS.

De kunne ihvertfall vist noe mer kotyme, streikevakt er ok men ikke slange seg i solen midt i byen. Det så ut som en ferieklubb.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
40 minutes ago, afterall said:

Hmm, er det derfor lærere slutter i skolen? 

Jeg tror denne "nedsnakkingen" først og fremst dukker opp når lærere prøver å forklare arbeidsforholdene sine (som jeg har gjort), og det noen visstnok sitter igjen med er at lærere syter og har så mye ferie. Eller får høre at lærere faktisk IKKE bør få bedre betalt, fordi bedre lønn kan føre til at flere som er motivert av lønn vil bli lærere (og grøss, det vil jo ikke foreldre ha). Eller at KS (arbeidsgiver) snakker lærere ned. Eller at regjeringen fratar lærere streikeretten. Da kjenner også jeg at jeg blir motløs. 

Nei, denne nedsnakkingen oppstår hver gang lærere ønsker mer i lønn. Jeg har aldri hørt lærerorganisasjonene "prøver å forklare arbeidsforholdene", det handler alltid om lønn. Lærere ligger nå media på lønn i kommunene så at de kommer til å få så mye mer er utopisk. At arbeidsforholdene er vanskelige er jeg helt enig i. Det er altfor lite disiplin på skolen og for mye endringer i både læringsplaner og rammene rundt. Det er altfor mye "personlig" oppfølging av hver enkelt elev og pleie av foreldre. 

Det som er helt sikkert er at denne kontinuerlige drittsnakkingen om sitt egent yrke hvert fall ikke bidrar positivt til rekrutteringen. Og når det kommer til å få lærere til å stå lengre i yrket sitt så burde lønnsstigen bli brattere. Dessverre er dette noe ikke lærerorganisasjonene selv ønsker. 

Det er tonnevis av positive ting knyttet til å være lærer. Fokuser på det i stedet for disse håpløse lønnskampene.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
neglesprett skrev (1 minutt siden):

du tenker sikkert kun på det formelle rundt streiken, en streik har et formål, hjemmel etc. Men nå snakker vi om mennesker og i dette tilfellet barn, de var særlig utsatt pga corona og ble brukt som brikker i et spill lærerne ikke hadde forutsetninger for å vinne fordi de komme for sent inn med krav til KS.

De kunne ihvertfall vist noe mer kotyme, streikevakt er ok men ikke slange seg i solen midt i byen. Det så ut som en ferieklubb.

Dette var en varslet streik. KS burde sett den komme langveisfra etter utsatt streik det ene året og avbrutt streik året etter - uten at problemet har blitt adressert. Rapporter viser at barn og ungdom stort sett har hatt det ganske så greit gjennom pandemien 🙂 Når tenker du det er greit at lærere får lov til å streike?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
scuderia skrev (5 minutter siden):

Nei, denne nedsnakkingen oppstår hver gang lærere ønsker mer i lønn. Jeg har aldri hørt lærerorganisasjonene "prøver å forklare arbeidsforholdene", det handler alltid om lønn. Lærere ligger nå media på lønn i kommunene så at de kommer til å få så mye mer er utopisk. At arbeidsforholdene er vanskelige er jeg helt enig i. Det er altfor lite disiplin på skolen og for mye endringer i både læringsplaner og rammene rundt. Det er altfor mye "personlig" oppfølging av hver enkelt elev og pleie av foreldre. 

Det som er helt sikkert er at denne kontinuerlige drittsnakkingen om sitt egent yrke hvert fall ikke bidrar positivt til rekrutteringen. Og når det kommer til å få lærere til å stå lengre i yrket sitt så burde lønnsstigen bli brattere. Dessverre er dette noe ikke lærerorganisasjonene selv ønsker. 

Det er tonnevis av positive ting knyttet til å være lærer. Fokuser på det i stedet for disse håpløse lønnskampene.

Jeg elsker å være lærer, men føler meg lite verdsatt når vi opplever nedgang i reallønn og når vi for sjette året på rad får mindre enn andre kommuneansatte. En lovnad om å stadig ble nedprioritert i lønnskøen er en elendig rekrutteringsmetode 🙂

Det funker dårlig å stå frem og fremstille skolen som et glansbilde når vi kjemper for å få ikke mer enn andre, men like mye. Hvordan tenker du det skulle hjelpe noens sak, uansett yrke vi snakker om? 

Hmm, hva mener du med brattere lønnsstige? Og hvordan skal dette få lærere til å stå lengre i jobben? 

Ellers står du fritt til å utdanne deg til å bli lærer og komme og jobbe med oss. Det trengs 🙂

Endret av afterall
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, scuderia said:

Det som er helt sikkert er at denne kontinuerlige drittsnakkingen om sitt egent yrke hvert fall ikke bidrar positivt til rekrutteringen. Og når det kommer til å få lærere til å stå lengre i yrket sitt så burde lønnsstigen bli brattere. Dessverre er dette noe ikke lærerorganisasjonene selv ønsker. 

Det er ikke lærernes ansvar å sørge for rekruttering. Det er arbeidsgivers ansvar så kan man jo se hvordan det har gått.

Motstanden mot en brattere lønnstige kommer vel primært fra fagforbundet og LO som ser på lærerne som en salderingspost. Det er derfor lærerne med mest utdanning og lengst erfaring alltid får minst. Lærerne burde forhandle på linje med de andre akademikerne i kommunen/fylket for å unngå dette.

 

Quote

Det er tonnevis av positive ting knyttet til å være lærer. Fokuser på det i stedet for disse håpløse lønnskampene.

Hva da? Lærerne har lav lønn sett i forhold til lengden på utdannelsen. De har dårlige arbeidsbetingelser, dårlige arbeidsforhold på skolene, ingen frynsegoder og dårlige feriebetingelser (ja faktisk). Skolene sliter enormt med å få tak i kvalifiserte ledere så skolen er full av elendige ledere. Lærerne presses i stor grad til å jobbe gratis overtid av "hensyn til elevene", og man blir presset til å bli med på skoleturer og annet gratis eller til lavere lønn enn det man har krav på fordi "ellers har ikke skolen råd til det". 

Det eneste positive man kan si er at det vanligvis er hyggelig å jobbe med barn/ungdom samt at man på noen skoler har hatt en ganske fleksibel arbeidsdag, mye på grunn av at skolene ofte ikke har arbeidsrom som oppfyller kravene i arbeidsmiljøloven.

Jeg har liknende utdannelse som mange lærere (master + PPU+++), tjener langt mer, har langt bedre ferieordning, plenty med frynsegoder og nyter en stor grad av fleksibilitet i jobben. Trenger jeg å jobbe overtid skriver jeg timer for det uten at noen noensinne har foreslått at jeg skal gjøre det gratis. Det skal endres svært mye i skolen før jeg ser på det som en mulig arbeidsplass igjen. 

Etter å ha lest endel svar her lurer jeg på om folk virkelig vet så lite om lærerjobben eller om de bare er ute etter å trolle.

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
22 minutes ago, afterall said:

Jeg elsker å være lærer, men føler meg lite verdsatt når vi opplever nedgang i reallønn og når vi for sjette året på rad får mindre enn andre kommuneansatte. En lovnad om å stadig ble nedprioritert i lønnskøen er en elendig rekrutteringsmetode 🙂

Det funker dårlig å stå frem og fremstille skolen som et glansbilde når vi kjemper for å få ikke mer enn andre, men like mye. Hvordan tenker du det skulle hjelpe noens sak, uansett yrke vi snakker om? 

Hmm, hva mener du med brattere lønnsstige? Og hvordan skal dette få lærere til å stå lengre i jobben? 

Ellers står du fritt til å utdanne deg til å bli lærer og komme og jobbe med oss. Det trengs 🙂

Alle opplever nedgang i reallønn nå. Faktisk har de aller fleste nordmenn blitt mer fattige siden 2014 men det er en annen diskusjon :)

Brattere lønnsstige er at det er større forskjell på begynner lønnen og sluttlønnen for en lærer etter 40 år på skolen. Gjør det rett og slett mer attraktivt å stå i yrket lengre. 

Jeg jobber som analytiker med fordypning i matematikk og halvstudert røver i historie. Hadde jeg startet på skolen nå hadde jeg vært en av de "ukvalifiserte" lærerne. Jeg var faktisk på tanken for en ti år siden men etter å opplevd skolen gjennom mine barn de siste årene så nei takk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
26 minutes ago, Reg2000 said:

Det er ikke lærernes ansvar å sørge for rekruttering. Det er arbeidsgivers ansvar så kan man jo se hvordan det har gått.

Motstanden mot en brattere lønnstige kommer vel primært fra fagforbundet og LO som ser på lærerne som en salderingspost. Det er derfor lærerne med mest utdanning og lengst erfaring alltid får minst. Lærerne burde forhandle på linje med de andre akademikerne i kommunen/fylket for å unngå dette.

Har ikke lærere innflytelse på sine egne fagforbund? 

Quote

Hva da? Lærerne har lav lønn sett i forhold til lengden på utdannelsen. De har dårlige arbeidsbetingelser, dårlige arbeidsforhold på skolene, ingen frynsegoder og dårlige feriebetingelser (ja faktisk). Skolene sliter enormt med å få tak i kvalifiserte ledere så skolen er full av elendige ledere. Lærerne presses i stor grad til å jobbe gratis overtid av "hensyn til elevene", og man blir presset til å bli med på skoleturer og annet gratis eller til lavere lønn enn det man har krav på fordi "ellers har ikke skolen råd til det". 

Det eneste positive man kan si er at det vanligvis er hyggelig å jobbe med barn/ungdom samt at man på noen skoler har hatt en ganske fleksibel arbeidsdag, mye på grunn av at skolene ofte ikke har arbeidsrom som oppfyller kravene i arbeidsmiljøloven.

Jeg har liknende utdannelse som mange lærere (master + PPU+++), tjener langt mer, har langt bedre ferieordning, plenty med frynsegoder og nyter en stor grad av fleksibilitet i jobben. Trenger jeg å jobbe overtid skriver jeg timer for det uten at noen noensinne har foreslått at jeg skal gjøre det gratis. Det skal endres svært mye i skolen før jeg ser på det som en mulig arbeidsplass igjen. 

Og alt dette skal fikses med noen kroner ekstra i lønn ?

Jeg er enig at det er veldig mye som er galt i skolen i dag men ingen av de problemene løses med noen prosent ekstra lønn. Kanskje fokuset burde være på å fikse problemene som så opplagt mange poengterer. Og de fleste tingene på listen din er faktisk hverdagen til de aller fleste kommunearbeidere og ikke bare knyttet til skolen.

Syntes du 8-9 uker sommerferie, vinterferie, høstferie og juleferie høres dårlig ut. Hva med super fleksibel arbeidstid. Kunne jobbe tett med kollegaer og barn. Ha arbeidsplasser over hele landet. Super enkelt studie å komme inn på og ikke minst fullføre. Helt grei start lønn. Mulighet til videreutdannelse. Fantastiske arbeidsbetingelser og jobbsikkerhet. Nesten ingen kvalitetskrav til det faktiske arbeidet  ditt.

Litt spent på hva du driver med som har "langt bedre ferieordning"..

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Mye (feilaktig) fokus på ferie i de siste innleggene, synes jeg. 

Forstår jo at folk er misunnelig på alle feriene. Det folk flest glemmer, er at lærere jobber vel så mye når de ikke er på skolen, som når de er der!

Hver eneste time med undervisning, er tid du ikke kan bruke på å rette prøver, vurdere den enkeltes elev sin progresjon, snakke med foreldre, diskutere med kollegaer, planlegge og skreddersy undervisningsopplegg til elev-miksen, og så videre. 

Ferie? Avspasering heter det egentlig! Men for mange er det ikke det, engang. Mange lærere trenger disse dagene på å ta igjen retting og vurdering, samt ikke minst for å planlegge resten av skoleåret. 

Ettermiddag og helg går absolutt med på å tilrettelegge morgendagens undervisning! Spesielt hvis du har utfordrinde klasser, med krav til personlig tilrettelegging!

---

Kan dette fikses? Tja, dersom hver lærer enten fikk færre undervisningstimer og/eller fikk ansvar for langt færre barn, kan kanskje kvelds- og helgearbeide reduseres noe. 

Dessverre er jo skole noe samfunnet prøver å bruke minst mulig penger på, så det sier seg selv at vi aldri kommer til å redusere arbeidsmengden som lastes over på lærerne. Tvert i mot; i løpet av sommeren har det kommet frem at lærerne også er ansvarlig for psykisk helse til våre barn – selv når de ikke er på skolen.. 🤯

Lykke til lærere — dere gjør en formidabel jobb!  Trist at arbeidsgiver ikke ser på det på samme måte!

https://www.utdanningsforbundet.no/nyheter/2022/tillitsreform-uten-tillit/

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
neglesprett skrev (5 minutter siden):

dette!

Bortsett fra 150 elever som konstant evaluerer deg i både formelle og uformelle sammenhenger, mellomledere som tar del i utviklingsmøter og besøker i undervisning, foreldre som involverer seg, statsforvalter og medsensorer?

 

Folk tror de er eksperter fordi de har noen år på skolebenken. Spar meg. Dere har sett én side av skolen. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...