Gå til innhold

Tvungen lønnsnemnd for lærere .


Sveini74

Anbefalte innlegg

9 hours ago, Vinterro said:

Jeg har vært på Stavanger planeten og er fortsatt på samme planet. Klarer ikke helt å se at lærerne her fikk så mye å gjøre under corona men jeg ser helt klart og tydelig elever som ikke fikk være russ. Ødelagt ungdomstid. At lærerne valgte å ga til streik like etter corona opphevelsen er ikke annet enn flaut. 

I min by har alle chromebook. Kommunen har også sagt at alle skal ha nett.

Samme hvile argumenter du benytter - så var det synd på alle under corona. Lærerne er ikke unntatt men det blir som om jeg skulle hatt ekstra lønn fordi jeg måtte gjøre 2 jobber samtidig. Egen jobb og undervisning av egne barn. Jeg fikk ingen lønnsøkning og jeg synes ikke det skal være forskjell på meg og lærere. Jeg gjorde dems jobb og har ikke fått betalt for det.

 

 

 

Ikke være russ = ødelagt ungdomstid. Jada. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
8 hours ago, Kalle Klo said:

I min by har alle chromebook. Kommunen har også sagt at alle skal ha nett.

Alle de som går i barneskolen i Stavanger har Chrombook. For de aller fleste videregående skolene så benyttes det Windows og noen få bruker Mac. Kommunen organiserer barneskolen, det er helt rett, og så er det Rogaland Fylkeskommune som organiserer undervisningen i den videregående skolen og russefeiringen.

Man bør vel ellers kanskje skille mellom "ødelagt ungdomstid" og "ødelagt barndom", og liksom ta en ting ad gangen?  

Lenke til kommentar
Vinterro skrev (På 1.10.2022 den 21.57):

Det stemmer, du skjønner sikkert at jeg selv ikke er lærer. Jeg har barn da og ser hvordan de operer og synes at det går dit høna sparker. Ikke imponert av lærere men det finnes selvsagt unntak. 

Helt enig. Sett det samme med egne barn. Høyst variabel kvalitet. Lærere er typisk arbeidstagere i det offentlige, ikke verdens unikum.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Under streiken så jeg disse lærerne vaset rundt i byen med sine streike-sjorter. De lå å slanget seg i solen, slappet av på kaffeene og flere har sagt det var godt med litt fri, en slags soft start etter ferien. 

Nå har jeg heldigvis ikke barn på disse skoletrinnene lenger, og synes det er krevende å ha en slags empati med lærerne. 

Lenke til kommentar
neglesprett skrev (14 minutter siden):

Under streiken så jeg disse lærerne vaset rundt i byen med sine streike-sjorter. De lå å slanget seg i solen, slappet av på kaffeene og flere har sagt det var godt med litt fri, en slags soft start etter ferien. 

Nå har jeg heldigvis ikke barn på disse skoletrinnene lenger, og synes det er krevende å ha en slags empati med lærerne. 

Er enig i at empatien er svært begrenset. Jeg er utdannet innen elektro og har en stillingsbeskrivelse derretter, jeg må både sveise, male, rydde og vaske iløpet av en arbeidsdag, verken jeg eller noen av mine kollegaer går til streik av den grunn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
neglesprett skrev (25 minutter siden):

Under streiken så jeg disse lærerne vaset rundt i byen med sine streike-sjorter. De lå å slanget seg i solen, slappet av på kaffeene og flere har sagt det var godt med litt fri, en slags soft start etter ferien. 

Nå har jeg heldigvis ikke barn på disse skoletrinnene lenger, og synes det er krevende å ha en slags empati med lærerne. 

De aller fleste som streiker ville nok vært troendes til å gjøre slikt og si slikt. Er man organisert, så får man lønn for å ikke gjøre noe annet enn å kanskje være vakt, eller vise seg frem i demonstrasjoner osv. Det blir på en måte betalt fri. 

Når det gjelder empati med lærere, så har jeg nok ikke veldig mye av det. Jeg tenker det er på tide med en reform? Det er ikke bærekraftig å ha 7-8 uker sommerferie, 1 uke høstferie, 1 uke vinterferie, planleggingsdager og lengre fri når det er høytider. Det mistes mange, mange dager med undervisning... I tillegg så er det ødeleggende for lærerene, hvis du ser hvor mye fri de har (jada, de fleste vil si de jobber hardt i disse feriene), så er ikke lønna særlig dårlig. Enten får ferie være en gode mot litt lav lønn, eller så får de få høyere lønn , men gjøre mer av det som faktisk er jobben deres, å undervise barn. 

 

Endret av Baranladion
  • Liker 2
Lenke til kommentar
23 minutes ago, Baranladion said:

Det er ikke bærekraftig å ha 7-8 uker sommerferie, 1 uke høstferie, 1 uke vinterferie, planleggingsdager og lengre fri når det er høytider.

Nå er det vel slik at lærerne i følge sin tariffavtale har en ukentlig arbeidstid på 43,5 timer (så vidt jeg husker). På denne måten så jobber man inn tid som avspaseres på sommeren. Flere arbeidstimer gir på et senere tidspunkt avspasering.

Skolen er nok en spesiell sesongdrift med svart store arbeids og stressbelastninger i høst-ånna, jule-ånna og vår-ånna.

Et interessant spørsmål det er: Ville det ha vært til elevenes beste og ville elevene ha lært mer, hvis sommerferien hadde vært kortere?

Jeg vil nok tro at det forholder seg omvendt og at en forholdsvis lang sommerferie er nødvendig for å få til et godt læringsmiljø og å få elevene til å fungere.

Lærere og elever i Norge har kortere ferie enn sammenlignbare land i Europa. Det er også kortere ferier nå enn i tidligere tider i den norske skolen. Har en nedkorting i ferier/avspasering ført til at vi har bedre læringsresultater i Norge enn de landene som har lengre ferier/avspasering?

Forholder det seg ikke heller motsatt? - Hva er det da som er "bærekraftig"? 

Hvis lærerne hadde en gjennomsnittlig arbeidstid på 37.5 timer i skoleåret og i tiden med undervisning av elever, kunne det fungere eller være "bærekraftig"? 

Endret av arne22
  • Liker 5
Lenke til kommentar
arne22 skrev (52 minutter siden):

Nå er det vel slik at lærerne i følge sin tariffavtale har en ukentlig arbeidstid på 43,5 timer (så vidt jeg husker). På denne måten så jobber man inn tid som avspaseres på sommeren. Flere arbeidstimer gir på et senere tidspunkt avspasering.

Skolen er nok en spesiell sesongdrift med svart store arbeids og stressbelastninger i høst-ånna, jule-ånna og vår-ånna.

Jeg har også hørt dette argumentet, men usikker på hvor nær fakta det er, spesielt på feks barne og ungdomsskoler der skoledagene er langt fra 8 timer lange (typisk 08:15 - 14:30) , og undervisningtimer er 45min.  Hvorfor er det større stressbelastninger i ferier og høytider på skolen, kontra normalt arbeidsliv`? 

 

arne22 skrev (55 minutter siden):

Jeg vil nok tro at det forholder seg omvendt og at en forholdsvis lang sommerferie er nødvendig for å få til et godt læringsmiljø og å få elevene til å fungere.

Lærere og elever i Norge har kortere ferie enn sammenlignbare land i Europa. Det er også kortere ferier nå enn i tidligere tider i den norske skolen. Har en nedkorting i ferier/avspasering ført til at vi har bedre læringsresultater i Norge enn de landene som har lengre ferier/avspasering?

Forholder det seg ikke heller motsatt? - Hva er det da som er "bærekraftig"? 

Hvis lærerne hadde en gjennomsnittlig arbeidstid på 37.5 timer i skoleåret og i tiden med undervisning av elever, kunne det fungere eller være "bærekraftig"? 

Kanskje, kanskje ikke. Det hevdes jo at streiken og corona, altså fraværet fra å møte andre elever har dårlig innvirkning på barn og unge, 2 mnd med å drive dank er ikke nødvendigvis utelukkende positivt? 

Det er vanskelig å sammenligne læreryrket med andre yrker, og de ser derfor ut som de jobber veldig mye mindre enn andre, blant annet pga korte skoledager, mye ferie, planleggingsdager og lange helligdagsavbrekk. Kan godt hende de jobber like mye som alle andre, men det ser ikke slikt ut, og da får de også mindre sympati. Det er kanskje også en ulempe, at skolehverdagen er såpass annerledes bygget opp en arbeidslivets, men dette er bare spekulasjoner fra min side 

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (5 minutter siden):

Jeg har også hørt dette argumentet, men usikker på hvor nær fakta det er, spesielt på feks barne og ungdomsskoler der skoledagene er langt fra 8 timer lange (typisk 08:15 - 14:30) , og undervisningtimer er 45min.

Du skjønner det at utenom undervisningstimene driver lærerne med sånt som å planlegge timer, rette prøver, møte foreldre osv. Dessuten er jo ikke alle barn(eller foreldre) helt A4 og da blir det mer arbeid. Sånn kommer de opp i 43,5 timer i uka. Den ekstra tiden i skoleåret tas ut på sommeren som tvungen avspasering.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Ser det er flere her som ikke helt skjønner arbeidsdagen til en lærer. Jeg jobber nå i vgs, men har også jobbet i ungdomsskolen - og har før dette vært godt over 10 år i andre yrker. Ungdomsskolen er definitivt den tøffeste jobben jeg har hatt. Fulle dager med undervisning, der en rekker litt samarbeid og møter før klokka er 16, før en tar planleggingen av undervisningen på kvelder og i helger. Og undervisning må tilpasses etter hver elevgruppe. Det er tidkrevende. 

På vgs har jeg travle dager, kvelder og helger, men det er hakket mer pusterom enn på ungdomsskolen. Jeg slipper å gå vakt i friminutter, og kan ha lunsj med mine kolleger (der vi oftest snakker om jobb) fremfor å være vakt i spisefri i klasserommet. 

"Høstferien"? Da har jeg 120 lange tekster jeg skal gi god tilbakemelding på, og planlegging som skal gjøres. Det gjelder selvfølgelig også i de andre "feriene". 

Ellers jobber vi komprimert arbeidsår, litt som de som jobber på plattform. 8-16 jobb fungerer ganske dårlig med undervisning, planlegging og retting (hvis en ikke skal vente med alle karakterer til elevene tar sommerferie), men jeg er åpen for forslag. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (29 minutter siden):

Du skjønner det at utenom undervisningstimene driver lærerne med sånt som å planlegge timer, rette prøver, møte foreldre osv. Dessuten er jo ikke alle barn(eller foreldre) helt A4 og da blir det mer arbeid. Sånn kommer de opp i 43,5 timer i uka. Den ekstra tiden i skoleåret tas ut på sommeren som tvungen avspasering.

Ja, jeg skjønner at enkelte lærer jobber mer enn akkurat undervisningstimene, men det gir ikke automatisk mening for meg at de må jobbe 8,7 timer pr dag, hele året, spesielt når undervisningen ofte er under 6-7 timer, og kun varer 45 min pr time. Det vil si at effektiv arbeidstid hver dag er 4,5 timer ish, og de har da 3-4 timer å rette prøver og planlegge på, hver dag. 

Uansett da, så gir løsningen inntrykk av at lærerene har ekstremt mye fri, ferie og planleggingsdager, og for enkelte er det nok sånn.

Inntrykket er fremdeles, at de har vesentlig mye mer fri enn vanlige arbeidstakere, og da er det vanskelig å få sympati for "lav" lønn. 

Så er ikke meningen min å svartmale lærere, men kanskje det hadde vært bedre om det var bygget opp annerledes, slik at man hadde kortere dager med undervisning, men færre uker fri og fikk gjort alt innenfor den tiden i stedet. 

Endret av Baranladion
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (10 minutter siden):

Ja, jeg skjønner at enkelte lærer jobber mer enn akkurat undervisningstimene, men det gir ikke automatisk mening for meg at de må jobbe 8,7 timer pr dag, hele året, spesielt når undervisningen ofte er under 6-7 timer, og kun varer 45 min pr time. Det vil si at effektiv arbeidstid hver dag er 4,5 timer ish, og de har da 3-4 timer å rette prøver og planlegge på, hver dag. 

Uansett da, så gir løsningen inntrykk av at lærerene har ekstremt mye fri, ferie og planleggingsdager, og for enkelte er det nok sånn.

Inntrykket er fremdeles, at de har vesentlig mye mer fri enn vanlige arbeidstakere, og da er det vanskelig å få sympati for "lav" lønn. 

Så er ikke meningen min å svartmale lærere, men kanskje det hadde vært bedre om det var bygget opp annerledes, slik at man hadde kortere dager med undervisning, men færre uker fri og fikk gjort alt innenfor den tiden i stedet. 

Jeg beklager, men da er inntrykket ditt rett og slett feil 🙂

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (3 minutter siden):

Det er det nok, men det inntrykket tror jeg veldig mange sitter med. Da er det vanskelig å få sympati når de streiker. 

 

Ja, jeg innrømmer jo at det er et problem, når deler av befolkningen har et inntrykk av skolen og lærere som ikke stemmer med virkeligheten. Det er fryktelig synd 🙂

  • Liker 4
Lenke til kommentar
afterall skrev (4 minutter siden):

Ja, jeg innrømmer jo at det er et problem, når deler av befolkningen har et inntrykk av skolen og lærere som ikke stemmer med virkeligheten. Det er fryktelig synd 🙂

Ja, og derfor burde man kanskje endre på systemet. Hvis det er slik at lærere jobber hver kveld og alle helger, så er de uansett langt over de timene de får betalt for å jobbe. Optimalt sett så burde alt arbeidet vært utført på skolen, med stemplingsur og normale arbeidstider. 

Kanskje det man burde kjempet for istedet. 

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Baranladion said:

Ja, og derfor burde man kanskje endre på systemet. Hvis det er slik at lærere jobber hver kveld og alle helger, så er de uansett langt over de timene de får betalt for å jobbe. Optimalt sett så burde alt arbeidet vært utført på skolen, med stemplingsur og normale arbeidstider. 

Kanskje det man burde kjempet for istedet. 

Kan allerede se for meg rabalderskriket fra foreldre et slikt forslag ville ført til. Tror det er mange som tar litt for gitt all tilretteleggingen for barn og foreldre som foregår på skolen.

Ville jo vært fint om tilgangen til læreren som er ansvarlig for barnet ditt stenger kl 16 hver eneste dag. Tror det er mange lærere som hadde satt veldig pris på det. Ingen mer retting av prøver på ettermiddagen, ingen flere foreldresamtaler, foreldremøter, personlig oppfølging stopper da du drar hjem, all forberedning til neste time/klasse/dag kan gjøres innen vanlig 7,5timers arbeidstid og hvis du ikke rekker det fuck it.

Endret av shockorshot
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (9 minutter siden):

Ja, og derfor burde man kanskje endre på systemet. Hvis det er slik at lærere jobber hver kveld og alle helger, så er de uansett langt over de timene de får betalt for å jobbe. Optimalt sett så burde alt arbeidet vært utført på skolen, med stemplingsur og normale arbeidstider. 

Kanskje det man burde kjempet for istedet. 

Hmm, jeg synes det er en spennende idé, men det krever en betydelig reduksjon i undervisningstimer. Og da må vi ansette mange flere lærere. Samtidig som 1 av 5 som jobber med undervisning er ufaglærte, og vi har 40 000 utdannede lærere som jobber i andre yrker. 

Hvordan skal en gjøre yrket mer attraktivt? Er reduksjon i undervisning nok til å demme opp for den enorme økningen i behov? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...