Gå til innhold

Barnehage og dugnad


Juggel

Anbefalte innlegg

jonlem skrev (2 timer siden):

Denne reagerer jeg litt på. «Ikke i nærheten av ungene en gang» - mao ungene må sitte ute i skauen uten tak over hodet, voksne rundt seg, ingen mat, leker, ingenting. Kun for at søkkrike eiere skal berike seg. Stakkars unger… veldig rart at ingen har reagert på dette før?? 
 

Ellers er dugnad helt normalt, både hos private og offentlige barnehager, men kanskje mest hos private. De svømmer nemlig ikke i penger! De 3000-ish vi betaler i mnd er til syvende og sist ikke mye penger når det skal dekke lønn, husvære, mat, vedlikehold osv osv. 

I de barnehagene jeg har hatt befatning med har normalen vært dugnad 1-2 ganger i året, fortrinnsvis i helg. 3-4 timer en lørdag har de fleste av oss tid til å rake løv og male litt ;) 

Mange som har reagert på utbyttene til de som eier barnehager. Ser ikke helt hva du mener med skauen renten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har lest raskt igjennom ein del av innlegga her, har sjølv barn i kommunal barnehage.

1. Her er det ingen dugnad (iallefall ikkje noko som er pålagt).

2. I dei private barnehagane i området er dugnad fleire ganger i året.

3. Søkte ungen inn i privat barnehage, men venteliste lang som et vondt år gjorde at det ble med en kommunal plass. Den største forskjellen (etter å ha snakket med bekjente) er at i den private barnehagen har dei god og næringsrik varmmat 3-4 ganger i veka, og ein kokk som er ansatt i 50% stilling for å lage til denne maten.

I den kommunale barnehagen får de noen tørre skiver med firstprice kaviar på, I tillegg er ungane på utflukt ein gong i veka, då må dei ha mat med seg hjemmefra. Dei i den private barnehagen fikk også mat servert da.

Prisen i den private barnehagen er eit par 100 kr meir i mnd.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5YN6PQB1 skrev (2 timer siden):

Har lest raskt igjennom ein del av innlegga her, har sjølv barn i kommunal barnehage.

1. Her er det ingen dugnad (iallefall ikkje noko som er pålagt).

2. I dei private barnehagane i området er dugnad fleire ganger i året.

3. Søkte ungen inn i privat barnehage, men venteliste lang som et vondt år gjorde at det ble med en kommunal plass. Den største forskjellen (etter å ha snakket med bekjente) er at i den private barnehagen har dei god og næringsrik varmmat 3-4 ganger i veka, og ein kokk som er ansatt i 50% stilling for å lage til denne maten.

I den kommunale barnehagen får de noen tørre skiver med firstprice kaviar på, I tillegg er ungane på utflukt ein gong i veka, då må dei ha mat med seg hjemmefra. Dei i den private barnehagen fikk også mat servert da.

Prisen i den private barnehagen er eit par 100 kr meir i mnd.

Det er samme erfaring her. Den private vi bruker her i kommunen har et godt tilbud på varmmat. Koster ca det samme som det kommunale tilbudet.

Lenke til kommentar
HW1 skrev (23 timer siden):

I og med at du reagerer på at du betaler 3000 kr måneden, altså 36 000 i året, har du tenkt igjennom hvor mange voksne det hadde vært per barn hvis de skulle hatt samme årslønn som deg selv?  

Nå dekker riktignok staten mye mer enn det du betaler selv, men jeg er overasket over at folk ikke tenker over hvor billig 3000 kr i måneden for barnepass er.  

Les hva jeg skriver og hva problemet er.

Edit: forøvrig takk for mange svar. Dugnaden er ikke pålagt, men ordlyden i invitasjonen er ikke til å misforstå. Man burde og nærmest skal møte for at barnet ditt skal ha et greit uteområde.

Dette føyer seg bare inn i rekken av ting jeg reagerer på. Det siste halve året har mini i snitt 4 dager i barnehagen da vi må hente han fordi han er "syk". Frisk som en fisk hver jævla gang. Dette gjelder også andre barn.

Jeg fatter ikke hva det er med private barnehager, men profitt ser ut til å stå urovekkende sterkt.

Endret av Juggel
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (På 1.10.2022 den 9.45):

Mange som har reagert på utbyttene til de som eier barnehager. Ser ikke helt hva du mener med skauen renten.

Hehe, det var kanskje uklart..? Det påstås at de 3000-ish kronene vi betaler hver måned for at ungene skal bli tatt godt vare på, "ikke er i nærheten av ungene en gang". Da lurer jeg på hva man mener pengene brukes til, for hvis de ikke brukes på ungene er vel den barnehagen vi leverer dem til, bare et skalkeskjul? 

Lenke til kommentar
jonlem skrev (8 timer siden):

Hehe, det var kanskje uklart..? Det påstås at de 3000-ish kronene vi betaler hver måned for at ungene skal bli tatt godt vare på, "ikke er i nærheten av ungene en gang". Da lurer jeg på hva man mener pengene brukes til, for hvis de ikke brukes på ungene er vel den barnehagen vi leverer dem til, bare et skalkeskjul? 

Det var ikke pengene jeg mente. Men de som driver barnehagen og tar utbytte ikke er i nærheten av ungene.

Lenke til kommentar

Er normalt ja, men burde ikke være det.

en i familien min drifter 4 barnehager. 2 Alene, 2 med noen andre som største eierpost.

I han sine "egne" er det ingen dugnader, de ansatte har x antall timer de må innhente for å få alle inneklemte og visse dager fri. Istedet for å ha unødvendige "planleggingsdager" hvor de ansatte bare kjaser i 4 timer etter jobb, så stiller han opp med grill, utstyr mm og gjør det til en sosial greie, de ansatte har hvertfall sagt det er hyggelig, og han syntes det er en god løsning.

 

i de 2 andre er det foreldre som blir kalt inn, egentlig til veldig mye. Han sier de større eierne sa at de sparer omlag 80-120k i året på å løse det slik. Og i en barnehage er det ikke alltid mye å hente ( de som driver skittent har det) dersom du driver nogenlunde etter kravene hver dag.  Så da er det det lille de trenger for å se noe fortjeneste i driften.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...