Gå til innhold

Fotball-VM 2022 - Qatar - 20. nov - 18. des


Snikpellik

Poll  

26 stemmer

  1. 1. Hvem _håper_ du vinner VM-finalen?

    • Argentina
      20
    • Frankrike
      6
  2. 2. Hvem _tror_ du vinner VM-finalen?

    • Argentina
      8
    • Frankrike
      18

Denne meningsmålingen er stengt for nye stemmer

  • Vennligst logg inn eller registrer deg for å stemme i meningsmålingen.
  • Meningsmålingen stengt 18. des. 2022, 15:00

Anbefalte innlegg

Dette er tråden for å diskutere fotball-VM i Qatar som starter 20. november.

Både det som skjer sportslig, men enda viktigere alle de andre utallige negative omstendighetene rundt mesterskapet.

Gruppene:

FIFA-World-Cup-Qatar-2022-Final-groups.j

Kommer til å oppdatere tråden med mer informasjon etterhvert.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://www.nrk.no/sport/alle-som-skal-til-vm-ma-ha-denne-appen-pa-mobilen-_-na-slar-eksperter-full-alarm-1.16131251

Sitat

Alle som skal reise til Qatar under fotball-VM blir nemlig bedt om å laste ned to apper som heter Ehteraz og Hayya.

Kort fortalt er Ehteraz en smittesporingsapp, mens Hayya er en offisiell VM-app som brukes for å holde orden på kampbilletter og få tilgang til gratis T-bane i Qatar.

Spesielt smitteappen Ehteraz ber om en rekke tilganger til mobilen din, som å lese, slette eller endre alt av innhold på telefonen, samt tilgang til å koble seg opp mot Wifi og blåtann, overstyre andre apper og hindre telefonen å skru seg av til sovemodus.

Ehteraz-appen, som alle over 18 år som kommer til Qatar må laste ned, ber også om en rekke andre tilganger som for eksempel oversikt over nøyaktig posisjon, muligheten til å gjennomføre direkte oppringinger via telefonen samt muligheten til å deaktivere skjermlåsen din.

[...]

Herlig!

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
blured skrev (4 timer siden):

Det er altså så mye kritikkverdig rundt hele denne parodien på en turnering. 

Er det i det hele tatt noen som ser frem til avspark? Jeg pleier å følge med på VM og EM, men for dette her kjenner jeg at interessen ligger på minus ti. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
:utakt skrev (4 timer siden):

Er det i det hele tatt noen som ser frem til avspark? Jeg pleier å følge med på VM og EM, men for dette her kjenner jeg at interessen ligger på minus ti. 

Har hele veien tenkt at jeg nok kommer til å se på uansett, da det jo er VM, og vil være mange spennende kamper. Men er ikke så sikker lenger, og tror faktisk jeg kommer til å knapt se på noe som helst. 

Endret av blured
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Interessen er laber her og.

Jeg har ikke tenkt til å boikotte å se fotball, på samme måte som jeg ikke boikotter å se på kamper City, Newcastle eller PSG spiller i - eller Russland-VM for fire år siden.

Kommer til å se noe, litt på samme måte som jeg iblant ser russisk tv for å forstå de idiotiske talepunktene og propagandaen deres.

Skal ikke se noen kamper ute på pub eller events som det teltet på Youngstorget i Oslo. Mange fotballpuber her i byen har forøvrig annonsert at de ikke vil vise noe av Slave-VM, som er en bra ting.

Jeg har en IPTV-løsning, som gjør at jeg ikke bidrar til å gi NRK eller TV2 seertall under VM. Kommer også til å merke meg hvem som annonserer i forbindelse med sendingene.

Vil følge mesterskapet tett ellers og fortsette å sette fokus på dritten, også her i denne tråden.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 10/14/2022 at 11:59 PM, blured said:

Har hele veien tenkt at jeg nok kommer til å se på uansett, da det jo er VM, og vil være mange spennende kamper. Men er ikke så sikker lenger, og tror faktisk jeg kommer til å knapt se på noe som helst. 

BRA!

Det er to ting her;

1. Grusomhetene knyttet direkte til dette mesterskapet.

2. Det åpenbare korrupsjonen i FIFA og deres manglende fokus på sporten og publikumet. Absolutt ALT handler om deres egen personlig økonomiske gevinst.

Det er selvfølgelig hardt for fotballfrelste å måtte ofre et mesterskap, men det må til. 
Enten er man MOT det som foregår, eller så blir man endel av seertallene og bidrar til at denne UKULTUREN fortsetter.

Alle som ELSKER fotball må redde mesterskapene og ta 100% AVSTAND.

Ikke se, ikke les og ikke snakk om dette mesterskapet!  (Bortsett fra det politiske aspektet rundt mesterskapet)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Qatar World Cup accused of imposing ‘chilling’ restrictions on media
https://www.theguardian.com/football/2022/oct/15/qatar-world-cup-tv-reports-restrictions

Sitat

Conditions restrict where international broadcasters, including BBC and ITV, are permitted to film.

International television crews in Qatar for the Fifa World Cup could be banned from interviewing people in their own homes as part of sweeping reporting restrictions that could have a “severe chilling effect” on media coverage.

Broadcasters, such as the BBC and ITV, will effectively be barred from filming at accommodation sites, such as those housing migrant workers, under the terms of filming permits issued by the Qatari government.

According to the terms, recording at government buildings, universities, places of worship and hospitals is also prohibited, along with filming at residential properties and private businesses.

The restrictions are within a list of conditions that outlets must agree to when applying for a filming permit from the Qatari authorities to “capture photography and videography of the most popular locations around the country”. They also apply to photographers but do not explicitly refer to print journalists who do not film their interviews.

The rules do not prohibit reports on specific subjects, but restricting where crews can film – “including but not limited to houses, apartment complexes, accommodation sites” – is likely to make it difficult for them to investigate reported abuses, such as the mistreatment of migrant workers, or to conduct interviews on subjects people may be reluctant to discuss in public, such as LGBTQ+ rights.

Last night, Qatar’s supreme committee denied imposing “chilling” restrictions on media freedoms and said “several regional and international media outlets are based in Qatar, and thousands of journalists report from Qatar freely without interference each year.”

Her forventer jeg at de norske rettighetshaverne er seg selv bevisst og produserer massevis av innhold om menneskerettighetsbruddene. Jeg forventer at de ikke respekterer arrangørenes bevegelses-restriksjoner, og forsøker så godt det lar seg gjøre å lage kritisk journalistikk på bakken under VM.

Dersom noe slikt skulle føre til represalier mot rettighetshavere, som f.eks. utestengelse fra arenaer og kamper vil det sette FIFA, sponsorer og arrangøren i knipe. Det vil tvinge fokuset under mesterskapet mest mulig over på det ikke-sportslige, et mareritt for dem. Den måneden mesterskapet varer er den beste muligheten man har til å gjøre dette, i en helt annen skala enn før og etter.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (På 17.10.2022 den 10.21):

Det er selvfølgelig hardt for fotballfrelste å måtte ofre et mesterskap, men det må til. 
Enten er man MOT det som foregår, eller så blir man endel av seertallene og bidrar til at denne UKULTUREN fortsetter.

Synes personlig ikke at det er en så høy pris å betale. Hele mesterskapet er så skittent at jeg ikke regner det som et ordentlig mesterskap engang, tbh.

Snikpellik skrev (På 17.10.2022 den 10.37):

Qatar World Cup accused of imposing ‘chilling’ restrictions on media
https://www.theguardian.com/football/2022/oct/15/qatar-world-cup-tv-reports-restrictions

Her forventer jeg at de norske rettighetshaverne er seg selv bevisst og produserer massevis av innhold om menneskerettighetsbruddene. Jeg forventer at de ikke respekterer arrangørenes bevegelses-restriksjoner, og forsøker så godt det lar seg gjøre å lage kritisk journalistikk på bakken under VM.

Dersom noe slikt skulle føre til represalier mot rettighetshavere, som f.eks. utestengelse fra arenaer og kamper vil det sette FIFA, sponsorer og arrangøren i knipe. Det vil tvinge fokuset under mesterskapet mest mulig over på det ikke-sportslige, et mareritt for dem. Den måneden mesterskapet varer er den beste muligheten man har til å gjøre dette, i en helt annen skala enn før og etter.

De har egentlig klart å sette seg selv i en litt umulig situasjon hvor det skal veldig lite til før det lille som er igjen av fokus på det sportslige blir borte. Og hva sitter de egentlig igjen med da? At deres ræva forsøk på sportswashing kun ender opp med å rette mer fokus på menneskerettighetsbrudd i landet, noe som vel må kunne sies å være motsatt effekt av det de ønsker å oppnå.

Lenke til kommentar
Sitat

I en holdningsundersøkelse utført av YouGov, på bestilling av Amnesty International, kommer det frem at 47 prosent av de spurte i Norge mest sannsynlig ikke vil se minst en fotballkamp fra Qatar VM.

Mens 44 prosent av de spurte i Norge svarte at de mest sannsynlig ville se minst en VM-kamp.

Undersøkelsen er gjennomført i 15 land, og TV 2 har fått tilgang til tallene.

15192813.jpg?imageId=15192813&x=0&y=0&cropw=100&croph=100&width=1352&height=1020&compression=92

https://www.tv2.no/sport/fotball/vurderer-a-reise-til-qatar-for-a-legge-press/15192802/

  • Liker 2
Lenke til kommentar

HRW: Skeive i Qatar anholdt og mishandlet
https://www.aftenposten.no/norge/i/mBKed4/nyhetsstudio-siste-nytt?pinnedEntry=62973

Sitat

Qatarske myndigheter har anholdt og mishandlet skeive bare uker før fotball-VM starter, hevder Human Rights Watch (HRW). Myndighetene benekter påstandene.

Både HRW og Amnesty har de siste ukene på nytt uttrykt bekymring for behandling av gjestearbeidere og LHBT-grupperinger i Qatar, under en måned før VM i fotball for menn starter, skriver Reuters.

Selv om homofili er ulovlig i Golf-staten, har arrangørene av det sterkt kritiserte fotballmesterskapet sagt at alle – uansett seksuell legning – er velkomne til Qatar og at de kan føle seg trygge.

HRW opplyser at de har vært i kontakt med flere skeive som forteller om anholdelse og mishandling, så sent som i september. Tilfellene inkluderer forhold som også ligger noen år tilbake.

Qatarske myndigheter skriver i en uttalelse til Reuters at HRWs opplysninger er «kategorisk og utvetydig falske».

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Gleder meg til VM. Heier på Danmark og England. Danmark bør ha god sjanse til å gå videre fra sin gruppe, sammen med Frankrike.

Litt merkelig å se VM i november og desember. VM bør gå på sommeren, etter min mening, men nå ble det ikke slik denne gang. 

Ellers er det slik at Qatar ville bruke dette som reklame og markedsføring, men det har visst slått tilbake mot dem selv. De fleste har vel nå et dårlig inntrykk av landet på grunn av saken om fremmedarbeidere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...