Gå til innhold

Boliglåns rente


Gjest 26cfc...d0c

Anbefalte innlegg

Gjest 26cfc...d0c

En ting jeg har undret meg over er hva folk ser på som en «normal» rente. Ser enkelte mener mener helt oppe i 7% og andre er mer håpefulle og tror den vil falle tilbake til de tidligere korona-rentene vi opplevde for en stund siden. Selv mener jeg det siste alternativet er meget, meget usannsynlig.

Hva tror folket?
 

Hvilken rente sitter dere med og har dere nå vurdert å binde den for å sikre dere? Har jo sett en del har valgt det alternativet også i det siste, kanskje i ren frykt hvor dette bærer hen, eller av andre årsaker.

Anonymous poster hash: 26cfc...d0c

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

“Normal” baserer seg på historikk, så om du vil finne ein normal så ser du bakover i tid. Ikkje at det er noko fasit for framtida, men det er det me har. Det er kanskje betre å prøve å sjå framover i tid, vurdere dagens situasjon og spå kva renta vil halde seg på, men det er framleis umogleg å spå framtida. Det kan skje så mykje som påverkar styringsrenta at ingen veit kva vei den tar.

AB7F8C65-BD84-46E3-9FAF-F5926ACE2C70.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 26cfc...d0c skrev (57 minutter siden):

En ting jeg har undret meg over er hva folk ser på som en «normal» rente. Ser enkelte mener mener helt oppe i 7% og andre er mer håpefulle og tror den vil falle tilbake til de tidligere korona-rentene vi opplevde for en stund siden. Selv mener jeg det siste alternativet er meget, meget usannsynlig.

Hva tror folket?
 

Hvilken rente sitter dere med og har dere nå vurdert å binde den for å sikre dere? Har jo sett en del har valgt det alternativet også i det siste, kanskje i ren frykt hvor dette bærer hen, eller av andre årsaker.

Anonymous poster hash: 26cfc...d0c


"Normalt" er relativt. Den finansielle virkeligheten forandrer seg over tid, grunnet markedet, politikk osv. Det har lenge vært normalt med veldig lave renter, og enda lavere under pandemien.
Jeg tror ikke jeg vil prøve å spå noe om fremtiden 😅
Men rentene er på vei opp, det er det ingen tvil om, men på hvilket nivå vil den stabilisere seg? Hvem vet 🤷‍♂️
Du kan komme veldig godt ut av det å binde renten, men også det motsatte.

Jeg sa at jeg ikke vil spå fremtiden, men hvis jeg absolutt må, så hadde jeg satt en liten finger på at renten ikke vil returnere til det som har vært "normalt" inntil nylig,  på en veldig god stund, men jeg kan ta veldig feil.

Endret av Uderzo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 26cfc...d0c
Zeph skrev (På 30.9.2022 den 9.29):

“Normal” baserer seg på historikk, så om du vil finne ein normal så ser du bakover i tid. Ikkje at det er noko fasit for framtida, men det er det me har. Det er kanskje betre å prøve å sjå framover i tid, vurdere dagens situasjon og spå kva renta vil halde seg på, men det er framleis umogleg å spå framtida. Det kan skje så mykje som påverkar styringsrenta at ingen veit kva vei den tar.

AB7F8C65-BD84-46E3-9FAF-F5926ACE2C70.jpeg

Var det jeg forsøkte å gjøre når jeg bandt renta, se litt tilbake i tid og tenke hva som kunne være noenlunde realistisk i fremtiden, hvis en kan si det slik. Eksluderte pandemi-rentene fra vurderingen. Eneste jeg vet er at bankene uansett skal ha sin del. Så om en bommer så bommer en ikke drastisk. 

Uderzo skrev (På 30.9.2022 den 9.58):


"Normalt" er relativt. Den finansielle virkeligheten forandrer seg over tid, grunnet markedet, politikk osv. Det har lenge vært normalt med veldig lave renter, og enda lavere under pandemien.
Jeg tror ikke jeg vil prøve å spå noe om fremtiden 😅
Men rentene er på vei opp, det er det ingen tvil om, men på hvilket nivå vil den stabilisere seg? Hvem vet 🤷‍♂️
Du kan komme veldig godt ut av det å binde renten, men også det motsatte.

Jeg sa at jeg ikke vil spå fremtiden, men hvis jeg absolutt må, så hadde jeg satt en liten finger på at renten ikke vil returnere til det som har vært "normalt" inntil nylig,  på en veldig god stund, men jeg kan ta veldig feil.

Nei, det er jo nettopp det det blir, ren spådom. Så det er jo selvsagt vanskelig å si. Som du, så mener jeg pandemi-rentene kanskje blir noe vanskelig å få tilbake. Tenker best tilbake til perioden som var før den, men selv det vil bli en stund til. Ser nå ut som det er ett stykke ut i horisonten til det skjer. Tipper ikke noe under 3% på en god stund, men rundt 3-4%.
 

Men hva vet da jeg, bare lufter mine tanker her. Følger med som jeg har gjort i noen år nå, selv om vi nå har bundet renta. Uansett om rentenivået ikke vil ha noe innvirkninger på oss så er det like vel interessant å høre andres meninger rundt det. Det er jo mange spådommer der ute. Mange realistiske og noen enkelte helt urealistiske. Her var det heldigvis realister. Blir litt forfjamset når jeg ser at folk tror styringsrente på 0% skal være vanlig kost og at det skal tilbake dit innen kort tid og at koronarenter også skal være «normalen». For all del, det kan jo selvsagt skje det men sansynligheten for det er vel heller veldig minimal. 

Anonymous poster hash: 26cfc...d0c

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Uderzo skrev (På 30.9.2022 den 9.58):


"Normalt" er relativt. Den finansielle virkeligheten forandrer seg over tid, grunnet markedet, politikk osv. Det har lenge vært normalt med veldig lave renter, og enda lavere under pandemien.
Jeg tror ikke jeg vil prøve å spå noe om fremtiden 😅
Men rentene er på vei opp, det er det ingen tvil om, men på hvilket nivå vil den stabilisere seg? Hvem vet 🤷‍♂️
Du kan komme veldig godt ut av det å binde renten, men også det motsatte.

Jeg sa at jeg ikke vil spå fremtiden, men hvis jeg absolutt må, så hadde jeg satt en liten finger på at renten ikke vil returnere til det som har vært "normalt" inntil nylig,  på en veldig god stund, men jeg kan ta veldig feil.

Før så spilte det ikke noe rolle om renta var høy, da man uansett fikk dekt kostanden gjennom fratrekk på skatten.
Stor fordel for med penger på bok dog.

Blir verre nå, nå er absolutt alt dyrt. Moderat lønnsoppgjør i tillegg.  Folk har også  belånt seg til over pipa for å få seg bolig og rentefradraget på skatten er en brøkdel av hva det var tidligere..

Det ser meget mørkt ut for norsk økonomi, vi har heller ikke fått den sosialist regjeringen folk hadde håpet på. Lovnaden fra SP om mer selvstyre og nasjonal kontroll har fullstendig blitt overkjørt av ap sin primær politikk.

 

Når man ser den nok sin utvikling de siste 10 årene så vil det være en katastrofe å senke renta, mye av inflasjonen, om ikke alt er importert. Inkl strømprisene. Da hjelper det ikke å gjøre den svake krona enda svakere.

Lenke til kommentar
Gjest 26cfc...d0c

Selv har jeg vært inne på tanken å gå fra fastrente og over til flytende for å minske det opprinnelige lånet, med det underkursen gir. Har slått det fra meg i og med at en mister den tryggheten/sikkerheten fastrente utgjør. Skal si fristelsen var tilstedet men frykten for at det skal gå rett vest med det meste var helt klart der også, og kan si den trumfet fristelsen.

Anonymous poster hash: 26cfc...d0c

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...