Gå til innhold

Rørledning kan repareres med spesialutstyr – norske subseafartøy klare til å bistå


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette blir først aktuelt post-putin, dersom det er igjen noe russland da. Den kriminelle annekteringen av territorier som nå pågår, med fiktive avstemninger og under atomvåpen-trussel vil kaste russland ut i det ytterste mørke i all fremtid. Et mørke definert ved kompaniskapet som vil være resten av verdens bandittland, av mest betydning Kina, Iran og Nord-Korea.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
25 minutes ago, elysium74 said:

Dette blir først aktuelt post-putin, dersom det er igjen noe russland da. Den kriminelle annekteringen av territorier som nå pågår, med fiktive avstemninger og under atomvåpen-trussel vil kaste russland ut i det ytterste mørke i all fremtid. Et mørke definert ved kompaniskapet som vil være resten av verdens bandittland, av mest betydning Kina, Iran og Nord-Korea.

Det er eit miljøaspekt ved å ikkje reparere. Det er greit å stoppe lekasjen slik at det ikkje blir slept ut meir gass.

Og sjå den blir reparert, Russland må berre piskast til å bli lydig råvareleverandør slik at europa kan få kjøpt billig gass igjen.😟

Lenke til kommentar
Samms skrev (På 30.9.2022 den 10.55):

Det er eit miljøaspekt ved å ikkje reparere. Det er greit å stoppe lekasjen slik at det ikkje blir slept ut meir gass.

Og sjå den blir reparert, Russland må berre piskast til å bli lydig råvareleverandør slik at europa kan få kjøpt billig gass igjen.😟

Den kan ikke repareres før røret er tomt for gass, så reparasjonen har ikke noe hensikt miljømessig. Skaden har allerede skjedd. 

Som tidligere nevnt så er det lite trolig at Europa vil kjøpe mer gass i fra Russland i all uoverskuelig fremtid. Det jobbes iherdig med å kutte ut all russisk gass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Uderzo said:

Den kan ikke repareres før røret er tomt for gass, så reparasjonen har ikke noe hensikt miljømessig. Skaden har allerede skjedd. 

Som tidligere nevnt så er det lite trolig at Europa vil kjøpe mer gass i fra Russland i all uoverskuelig fremtid. Det jobbes iherdig med å kutte ut all russisk gass.

Leste du E24 i dag?

Sjekk også retorikken i vestlige media, det er Putin som er problemet ikkje Russland. Målet med strategien er å få på plass "vennligsinna" eventulet kjøpt og betalt styre i Russland slik at billig olje, gass og andre råvarer igjen strømmer frå Russland.

Utan gass frå Russland kjem europa til å måtte leve med dyr LNG. På sikt krasjer det økonomien i EU.

Lenke til kommentar

Nei, har ikke det. Hvilken sak tenker du på?

Det er etter min mening en "pipe dream"(pun intended). Jeg kan ikke se for meg noe regimeskifte i Russland med det første og det er heller ingen garanti for at det vil endre noe.

Godt mulig EU er så desperate, men jeg ville ikke ha satt meg i en lignende situasjon igjen ved å være avhengig av Russisk gass.
Lesser of two evils.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
39 minutes ago, Uderzo said:

Nei, har ikke det. Hvilken sak tenker du på?

Det er etter min mening en "pipe dream"(pun intended). Jeg kan ikke se for meg noe regimeskifte i Russland med det første og det er heller ingen garanti for at det vil endre noe.

Godt mulig EU er så desperate, men jeg ville ikke ha satt meg i en lignende situasjon igjen ved å være avhengig av Russisk gass.
Lesser of two evils.

Risikerer å tømme gasslagre i vinter: – Kan bli veldig vrient – E24

Problema med gassforsyninga fortsetter og kan bli værre i 2023 om det blir heilt og varig stopp av gass frå Russland.

Og det stemmer at regimeskifte i Russland ikkje er truleg. Det andre er at EU har vist seg som upåliteleg kunde, utfallet kan fort bli at Russland satser på Kina som kjøper. Og at om nokon utanfor Russland får større kontroll på russiske resursar så blir det Kina.

Lenke til kommentar
Uderzo skrev (38 minutter siden):

Det er etter min mening en "pipe dream"(pun intended). Jeg kan ikke se for meg noe regimeskifte i Russland med det første og det er heller ingen garanti for at det vil endre noe.

Det er historisk presedens for at mislykkede utenrikseventyr fører til endringer i toppen i Russland. Selv om Putins propaganda- og sikkerhetsapaprat sørger for å holde massene under kontroll så er toppene smertefullt klar over at dette eventyret har gått ganske grundig på trynet. Putin håper nå på at de tvangsmobiliserte klarer å holde territorium lenge nok til at energimangel gjør europa medgjørlig og kutter støtten til Ukraina. Så Russland endelig klarer å utnytte sin tallmesige overlegenhet til å tvinge Ukraina i kne. Klarer han det vil han bli sittende. Om ikke, vil han bli byttet ut. Om du vil vite når det skjer må du spørre snåsamannen.. ;)

Uderzo skrev (44 minutter siden):

Godt mulig EU er så desperate, men jeg ville ikke ha satt meg i en lignende situasjon igjen ved å være avhengig av Russisk gass.

EU har tatt hintet men selv om det nå er et solid takskifte bort fra fossil energi vil dette fortsatt ta tid og i den tiden vil nok EU ta i mot rimelig gass fra Russland om bare Putin blir borte.

Lenke til kommentar
Samms skrev (13 minutter siden):

Risikerer å tømme gasslagre i vinter: – Kan bli veldig vrient – E24

Problema med gassforsyninga fortsetter og kan bli værre i 2023 om det blir heilt og varig stopp av gass frå Russland.

Og det stemmer at regimeskifte i Russland ikkje er truleg. Det andre er at EU har vist seg som upåliteleg kunde, utfallet kan fort bli at Russland satser på Kina som kjøper. Og at om nokon utanfor Russland får større kontroll på russiske resursar så blir det Kina.

EU må få drastisk mye mer sol og vind-produksjon, men og åpne opp atomkraftverkene som er mulig å åpne. Dessuten må de i gang med et solid krafttak for å få skiftet ut gassoppvaming med varmepumpe, og matlaging fra gass til el. Men solceller på eget tak, reduseres kraftig behovet for å få el fra nettet, som er ofte er produsert av gass. Det kan spare de for endel utbygging av et mer solid strømnett til sluttkunder, og mellomforbindelser.

Men de må og få i gang mer prosjekter for å  kunne konvertere overskudd av vind og solkraft, til et format som kan lagres til det blir "dunkelfleuthe", eller bare for kortere utfall som energi til kvelden og natta når sola er gått ned.

Kahuna skrev (14 minutter siden):

Det er historisk presedens for at mislykkede utenrikseventyr fører til endringer i toppen i Russland. Selv om Putins propaganda- og sikkerhetsapaprat sørger for å holde massene under kontroll så er toppene smertefullt klar over at dette eventyret har gått ganske grundig på trynet. Putin håper nå på at de tvangsmobiliserte klarer å holde territorium lenge nok til at energimangel gjør europa medgjørlig og kutter støtten til Ukraina. Så Russland endelig klarer å utnytte sin tallmesige overlegenhet til å tvinge Ukraina i kne. Klarer han det vil han bli sittende. Om ikke, vil han bli byttet ut. Om du vil vite når det skjer må du spørre snåsamannen.. ;)

Snåsamannen kan bli vanskelig å spørre:

https://no.wikipedia.org/wiki/Joralf_Gjerstad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Samms skrev (13 minutter siden):

Risikerer å tømme gasslagre i vinter: – Kan bli veldig vrient – E24

Problema med gassforsyninga fortsetter og kan bli værre i 2023 om det blir heilt og varig stopp av gass frå Russland.

Og det stemmer at regimeskifte i Russland ikkje er truleg. Det andre er at EU har vist seg som upåliteleg kunde, utfallet kan fort bli at Russland satser på Kina som kjøper. Og at om nokon utanfor Russland får større kontroll på russiske resursar så blir det Kina.

Jupp. det kan absolutt bli verre, bunnen er nok ikke nådd(pun not intended).

At EU er en upålitelig kunde er en finurlig spinn på situasjonen. Europeiske land med Tyskland i spissen har basert seg på Russisk gass, og har villig kjøpt gass, som Russland igjen har brukt som pressmiddel i den veldig ustabile geopolitiske situasjonen vi er inne i.

Ja, godt mulig Kina kommer til å kjøpe mer gass, men trolig ikke til europeiske priser, da Kina har en meget god forhandlingsposisjon. Kina og Russland er heller ingen perlevenner, heller sånn "enemy of my enemy is my friend".
Og det spørs om kapasiteten er god nok til å eksportere mer østover.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Uderzo said:

Jupp. det kan absolutt bli verre, bunnen er nok ikke nådd(pun not intended).

At EU er en upålitelig kunde er en finurlig spinn på situasjonen. Europeiske land med Tyskland i spissen har basert seg på Russisk gass, og har villig kjøpt gass, som Russland igjen har brukt som pressmiddel i den veldig ustabile geopolitiske situasjonen vi er inne i.

Ja, godt mulig Kina kommer til å kjøpe mer gass, men trolig ikke til europeiske priser, da Kina har en meget god forhandlingsposisjon. Kina og Russland er heller ingen perlevenner, heller sånn "enemy of my enemy is my friend".
Og det spørs om kapasiteten er god nok til å eksportere mer østover.

Og gassen Kina kjøper på tilbod frå Russland gjer at energikostnader, levekostnader og pris på produkt produsert i Kina blir lågare enn i europa. Kina kan då lettare konkurere ut varer produsert i europa på verdensmarknaden.

Kapasiteten for eksport frå Russland til Kina blir fort utvida, begge tjener på det. Både Russland og Kina tjener økonomisk på det og både Russland og Kina tjener strategisk på at europa blir svekka økonomisk. Med svekka økonomi har europiske land minder penger å bruke på militære. 

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (21 minutter siden):

Men de må og få i gang mer prosjekter for å  kunne konvertere overskudd av vind og solkraft, til et format som kan lagres til det blir "dunkelfleuthe", eller bare for kortere utfall som energi til kvelden og natta når sola er gått ned.

Vi sitter for så vidt på nøkkelen i Norge. En slags nøkkel..

Vi har enorm magasinkapasitet. Det er i sannhet et grønt batteri men siden magasinene våre kun fylles opp med nedbør så er batteriet alt for lite til å monne i europeisk sammenheng. Med mindre vi bygger de om til pumpekraft. *Da* kan vi virkelig bli Europas grønne batteri. :)

Og ja, jeg vet det ikke er enkelt, det må alvorlig nytenkning og investering til for å få til dette, vi må dessuten forsterke nettforbindelsene til Europa med minst en faktor 10, noen må dessuten opparbeide et overskudd av grønn energi til å drive pumpene..

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (22 minutter siden):

EU har tatt hintet men selv om det nå er et solid takskifte bort fra fossil energi vil dette fortsatt ta tid og i den tiden vil nok EU ta i mot rimelig gass fra Russland om bare Putin blir borte.

Ja, det er ingen tvil om at det vil ta tid, spesielt hvis Tyskerne m.fl. fortsetter å stenge ned kjernekraftverk.
Men om det kun holder at Putin er vekke, gjenstår og se. Jeg er ikke spesielt håpefull at noe vil endre seg i Kreml, både når det gjelder maktbalansen og krigen i Ukraina, med det første.
Hvordan man skal kunne normalisere, om man kan kalle det det, forholdet til Russland er et stort spørsmål. Det er for mye som foregår om dagen.
For ikke å snakke om utfallet av etterforskningen til sabotasje saken. Hvis det kan bevises at Russland står bak, hvordan kan man tegne avtaler med en slik partner?

Lenke til kommentar
Uderzo skrev (1 minutt siden):

Hvis det kan bevises at Russland står bak, hvordan kan man tegne avtaler med en slik partner?

Du kan peke på Putin..

Han er den drivende kraften bak Russlands aggresive oppførsel de siste 20+ årene. Han er på ingen måte alene om dette men 'alt' en ny makthaver trenger å gjøre er å bytte ut mange nok av Putins gjeng til at det blir noenlunde troverdig at Russland ikke lenger er en aggressiv nabo. 

Som alltid så vil troverdighet på sikt avgjøres av oppførsel. Om den nye gjengen oppfører seg bedre enn Putin vil det være lettere å lempe på sanksjonene.

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (6 minutter siden):

Du kan peke på Putin..

Han er den drivende kraften bak Russlands aggresive oppførsel de siste 20+ årene. Han er på ingen måte alene om dette men 'alt' en ny makthaver trenger å gjøre er å bytte ut mange nok av Putins gjeng til at det blir noenlunde troverdig at Russland ikke lenger er en aggressiv nabo. 

Som alltid så vil troverdighet på sikt avgjøres av oppførsel. Om den nye gjengen oppfører seg bedre enn Putin vil det være lettere å lempe på sanksjonene.

Ja, er ikke uenig i det. Men jeg er nok ikke like optimistisk at det kun er Putin som er problemet, han har nok noen støttespillere, men vi får se hva som skjer. Om det er folk igjen til å eventuelt snu trenden, eller om alle som en møter en uventet død.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...