Gå til innhold

Bedrift. Prisøkning i bindingstid


Krokan

Anbefalte innlegg

Spørsmålet gjelder bedrift, men fant ikke noen bedre gruppe 🙂

Har Bredbånd Fiber fra Telenor Bedrift, er fremdeles innenfor bindingstid, og har mottatt varsel om prisøkning. Kan de gjøre det? I betingelsene står det følgende:
 

Quote

Telenor kan foreta årlig indeksregulering av alle priser uten å varsle kunden. Videre kan Telenor gjennomføre prisendringer med kortere varsel enn en måned og innenfor avtalt bindingstid, dersom endringene skyldes forhold utenfor Telenors kontroll, herunder endringer i offentlige avgifter, vedtak eller prisøkninger fra underleverandører. Prisendringer som følge av indeksregulering eller forhold utenfor Telenors kontroll, gir ikke kunden adgang til fritt å si opp eventuelle bindingsavtaler.

https://www.telenor.no/binaries/bedrift/vilkar/Alminnelige vilkår for bedrifter 2018 v2.pdf

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tolker den andre setningen slik at prisøkning i bindingstid kun kan foretas "dersom endringene skyldes forhold utenfor Telenors kontroll, herunder endringer i offentlige avgifter, vedtak eller prisøkninger fra underleverandører."

I følge brevet jeg fikk er årsaken "høyere kostnader knyttet til din bredbåndstjeneste".

Lenke til kommentar
51 minutes ago, Krokan said:

Jeg tolker den andre setningen slik at prisøkning i bindingstid kun kan foretas "dersom endringene skyldes forhold utenfor Telenors kontroll, herunder endringer i offentlige avgifter, vedtak eller prisøkninger fra underleverandører."

I følge brevet jeg fikk er årsaken "høyere kostnader knyttet til din bredbåndstjeneste".

Ja, du kan alltids be om en utdypning av hva de mener med "høyere kostnader", men kjenner jeg Telenor rett så klarer de nok å peke på noe de mener er utenfor Telenor sin kontroll.

Men jeg synes de burde ha utdypet dette uoppfordret sammen med varselet om prisøkningen.

Lenke til kommentar
26 minutes ago, grenness said:

Ja, du kan alltids be om en utdypning av hva de mener med "høyere kostnader", men kjenner jeg Telenor rett så klarer de nok å peke på noe de mener er utenfor Telenor sin kontroll.

Men jeg synes de burde ha utdypet dette uoppfordret sammen med varselet om prisøkningen.

Har sendt inn klage. Det optimale for meg har egentlig vært å kunne tre ut av avtalen vederlagsfritt. "Måtte" ha fiber i boligen, og eneste løsningen var å opprette et enkeltpersonforetak og bestille bedriftsabonnement. Blodpris fra før av (1790 + mva pr mnd for 100/100 linje), prisøkningen nå er 100 + mva.
Nå har derimot det lokale e-verket bygd ut fiber her jeg bor. Godt det bare er litt over et halvår igjen av bindingstiden hos Telenor.

Lenke til kommentar
Krokan skrev (17 timer siden):

Spørsmålet gjelder bedrift, men fant ikke noen bedre gruppe 🙂

Har Bredbånd Fiber fra Telenor Bedrift, er fremdeles innenfor bindingstid, og har mottatt varsel om prisøkning. Kan de gjøre det? I betingelsene står det følgende:
 

https://www.telenor.no/binaries/bedrift/vilkar/Alminnelige vilkår for bedrifter 2018 v2.pdf

Ja, når de har dette punktet i avtalen, og så lenge det reelt sett er det som er grunnen til prisøkningen, så kan de det.

Det aller, aller meste er lovlig i bedriftsavtaler så lenge du faktisk har avtalt det. Og dette ville nok vært lovlig i en forbrukeravtale også, men der er nok i praksis rammene for urimelige vilkår litt snevrere. 

Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (11 timer siden):

Ja, når de har dette punktet i avtalen, og så lenge det reelt sett er det som er grunnen til prisøkningen, så kan de det.

Det aller, aller meste er lovlig i bedriftsavtaler så lenge du faktisk har avtalt det. Og dette ville nok vært lovlig i en forbrukeravtale også, men der er nok i praksis rammene for urimelige vilkår litt snevrere. 

Er ikke ett viktig punkt her at dette gjelder ting som er utenfor Telenors kontroll, sånn som f.eks en avgiftsøkning eller lignende. Jeg mener at det er Telenor som må dokumentere at dette er en kostnadsvekst utenfor Telenors kontroll,  

Sånn jeg leser eposten så er dette helt vanlig kostnadsvekst. 

Noe annet hadde kanskje vært hvis f.eks Bank id på mobil hadde bestemt at de skulle ha 3 kr per signering og at dette skal betales over telefonregningen, da er jeg enig i at dette er en endring utenfor Telenors kontroll. 

 

Lenke til kommentar

I Telenor Privat har de nettopp økt priser grunnet gøy inflasjon og store kostnader knyttet til høye strømpriser. Regner med det er samme begrunnelse her.

Med de prisøkningene og energipriser vi ser i samfunnet i dag kan vi ikke regne med at alle tjenester skal holde seg til samme pris. Kjipt du har bedriftsabo med dette i vilkårene. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...