Gå til innhold

Stenger Rygge flystasjon for sivile – Forsvaret vil ikke fortelle hva som foregår


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
15 minutes ago, Mr.M said:

Den militære delen på Rygge flyplass (eller Moss lufthavn om man vil) har eksistert hele tiden.

La oss snu litt på flisa (ja, jeg er en flisespikker)...
Det har i et kortere tidsrom vært en sivil (side-)del på Rygge 😉
Flyplassen ble bygd med NATO midler, og samme dag som den åpnet i -54,
ble Luftkommando Østlandet flyttet fra Lille Rygge
til Rygge flystasjon som navnet var frem til 2016, da det på grunn av strukturendringer i forsvaret
ble endret til
Luftforsvarets base Rygge.

Det var vel først fra  2004 det ble gitt konsesjon til bygging og drift av sivil lufthavn ved Moss lufthavn, Rygge.

Endret av BearCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
elysium74 skrev (21 timer siden):

F15E / F22 / F35 deploy kanskje, er lov å drømme...kanskje mere sannsynlig noe bygging/influx av utstyr til onkel sam.

F35 (og andre militære fly) flyr der "hele tiden". Er ved flere anledninger jeg har ladet bilen ved Rygge og F35 har vært i området. De skal også ha motordepot/verksted for F35 der.

Det har vært kjent en stund at noe skulle skje der, så jeg gjetter jeg rett fra leveren:

  • bygging eller reparasjon av infrastruktur som ikke vi sivile skal se innsiden av
  • midlertidig stasjonering av amerikanske militære fly (siden de er litt mer sære på det enn våre europeiske allierte)
  • at vi får vite det når disse 6 ukene er over (eventuelt ser det tidligere, dersom det kommer fly dit).

 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...