Gå til innhold

Økonomifordeling.


Sixstars

Anbefalte innlegg

Er det mange her som har felles økonomi?

Grunnen til at jeg lurer er at vi pdd har en ordning hvor jeg betaler alle regningene, og resten bruker vi/sparer alt avhengig av måneden. Vi har vært i lag i 11 år, og kommer nok til å dø sammen. Vi har det ganske godt med to av barna våre.

Men:

Nå er det slik at jeg har 200k i forbrukslån (bil og gjeld) på meg. Det var en lenger periode hvor samboer ikke hadde fast inntekt, ikke trivdes på jobb og slutta, og i tillegg døde faren hennes av kreft midt i det hele…så har jeg vært for stolt til å dra til NAV, og heller tatt lån da for å dekke utgifter. Over en lenger periode utgjør det nå 200k i forbrukslån/gjeld.

Dagens situasjon er nå helt annerledes, og takk gud for det. Hehe

Vi begge har inntekt og har samlet kanskje 50-60k etter skatt. Hele min lønn går til regninger. Vi har ikke anskaffet felleskonto enda, så jeg må be henne om å vipse meg hver gang jeg trenger noe. 

Det jeg lurer på om er om det er urimelig av meg å kreve at vi har hver vår lønning, også blir vi enige om å betale hver vår prosentdel av regninger. Kanskje 50/50?

Samboer har bare 10k på kredittkortet. Ellers har hun 0 i gjeld, mens jeg har 200k. Begge bilene er reg på meg, og jeg betaler alle utgifter, men det er vel en del av pakken å ha felles økonomi. 
 

Hva tenker folket?

 

Endret av Sixstars
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tenker dere har valgt en utrolig dårlig løsning for "felles" økonomi, især når dere er samboere og ikke gift. Jeg tenker det er verdens mest naturlige ting å ha felles kontoer for regninger og forbruk. Dere bør sette dere ned og snakke om dette, anslå hvor store faste og variable utgifter dere har hver måned som dere finner det naturlig å dele på, og så finne ut hvordan dere skal finansiere disse i fellesskap. Her er det naturligvis en del forskjellige løsninger, men "jeg betaler alt og du overfører penger til meg når jeg ber deg om det er oppskrift på skjev og urettferdig byrdefordeling. 

Lenke til kommentar
Sixstars skrev (6 timer siden):

Er det mange her som har felles økonomi?

Grunnen til at jeg lurer er at vi pdd har en ordning hvor jeg betaler alle regningene, og resten bruker vi/sparer alt avhengig av måneden. Vi har vært i lag i 11 år, og kommer nok til å dø sammen. Vi har det ganske godt med to av barna våre.

Men:

Nå er det slik at jeg har 200k i forbrukslån (bil og gjeld) på meg. Det var en lenger periode hvor samboer ikke hadde fast inntekt, ikke trivdes på jobb og slutta, og i tillegg døde faren hennes av kreft midt i det hele…så har jeg vært for stolt til å dra til NAV, og heller tatt lån da for å dekke utgifter. Over en lenger periode utgjør det nå 200k i forbrukslån/gjeld.

Dagens situasjon er nå helt annerledes, og takk gud for det. Hehe

Vi begge har inntekt og har samlet kanskje 50-60k etter skatt. Hele min lønn går til regninger. Vi har ikke anskaffet felleskonto enda, så jeg må be henne om å vipse meg hver gang jeg trenger noe. 

Det jeg lurer på om er om det er urimelig av meg å kreve at vi har hver vår lønning, også blir vi enige om å betale hver vår prosentdel av regninger. Kanskje 50/50?

Samboer har bare 10k på kredittkortet. Ellers har hun 0 i gjeld, mens jeg har 200k. Begge bilene er reg på meg, og jeg betaler alle utgifter, men det er vel en del av pakken å ha felles økonomi. 
 

Hva tenker folket?

 

Hva går hennes lønn til da? Mat og løpende utgifter? Enig med de to over meg. Dette høres ikke helt optimalt ut.

Lenke til kommentar

Her er mitt mannsjåvinistiske syn; Det er bare å bli fortrolig med at samboeren (kvinne) din vil bruke mer penger på ting hun vil ha/føler trenger, enn hva du vil kunne unne deg, nesten uansett hva du tjener.

Tidløst eksempel: Dere har to biler, en noe eldre, en ny. Samboeren (kvinne) din vil 100% kjøre den nyeste bilen mest. 

Du vil nok alltid betale mer i regninger og utgifter enn henne. 

Uten å tulle; jeg kunne ha kjøpt meg hva jeg ville, men da ville fellesøkonomien gått i dass - fordi da hadde ikke samboer skutt inn pengene som jeg hadde brukt på meg selv. 

Dette går igjen, i veldig, veldig, veldig mange forhold mann/kvinne.

 

Du får lage et regnestykke på utgifter i mnd, be henne spytte inn dette i en felles regningskonto.

Kanskje dette vil hjelpe deg. Typisk nok så tjener du mer enn henne, så du vil nok måtte spytte inn mer enn henne, men kanskje du får råd til å kjøpe deg noe morsomt ila året.

 

PS: Det forbrukslånet på 200k trenger ikke stå i ditt navn. Det må du prøve å få inn i boliglånet istede, grunnet renta på det. Garantert at du har fått økt rente på det også, i disse tider.

200k i forbrukslån så tror jeg nesten at jeg hadde klappa sammen mentalt - å jeg har utbetalt det dere har tilsammen.

 

Endret av Sommer2022
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett felleskonto og legg in fast trekk får lønnskonto til den kontoen. Bruk felleskontoen til alle utgifter de deler på. Om de skal betale inn 50/50 eller eit anna forhold må de bli einige om.

Om inntektene er skeive så kan de justere bidraget til felleskontoen så de betalar inn forholdsmessig likt. Lånet ditt er vel brukt for å dekke ein del felles utgifter, så i ein periode kan det vere riktig at du betalar mindre av faste utgifter og prioriterer nedbetaling av lånet.

Kva rente har du på det forbrukslånet forresten? Det høyrest ut som du bør prioritere å betale det ned.

Etter 11 år og to born høyrest det ut son de bør ta ein grundig runde på økonomien og etablere eit godt fundament for framtida. Økonomi kan fort øydelegge forhold om ting sklir ut av kontroll.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, Sixstars said:

Er det mange her som har felles økonomi?

Grunnen til at jeg lurer er at vi pdd har en ordning hvor jeg betaler alle regningene, og resten bruker vi/sparer alt avhengig av måneden. Vi har vært i lag i 11 år, og kommer nok til å dø sammen. Vi har det ganske godt med to av barna våre.

Men:

Nå er det slik at jeg har 200k i forbrukslån (bil og gjeld) på meg. Det var en lenger periode hvor samboer ikke hadde fast inntekt, ikke trivdes på jobb og slutta, og i tillegg døde faren hennes av kreft midt i det hele…så har jeg vært for stolt til å dra til NAV, og heller tatt lån da for å dekke utgifter. Over en lenger periode utgjør det nå 200k i forbrukslån/gjeld.

Dagens situasjon er nå helt annerledes, og takk gud for det. Hehe

Vi begge har inntekt og har samlet kanskje 50-60k etter skatt. Hele min lønn går til regninger. Vi har ikke anskaffet felleskonto enda, så jeg må be henne om å vipse meg hver gang jeg trenger noe. 

Det jeg lurer på om er om det er urimelig av meg å kreve at vi har hver vår lønning, også blir vi enige om å betale hver vår prosentdel av regninger. Kanskje 50/50?

Samboer har bare 10k på kredittkortet. Ellers har hun 0 i gjeld, mens jeg har 200k. Begge bilene er reg på meg, og jeg betaler alle utgifter, men det er vel en del av pakken å ha felles økonomi. 
 

Hva tenker folket?

 

Har du under 60 % belåningsgrad på boliglån? Da kan det kanskje være gunstig å gjøre om/flytte lånet til et rammelån og bruke rammen til å betale ut forbrukslån og kredittkort. Burde da betale inn på rammelån et tilsvarende en ville gjort om en ikke hadde hatt rammelån eller mer. Så kan en låne opp ved behov. Også mulighet for å bake inn forbrukslån i vanlig lån om belåningsgrad er lav nok/ det er mye sikkerhet i bolig. Da krever det mindre disiplin ift. nedbetaling. Og avdragsfrihet må søkes om det er aktuelt hvor noen banker tar gebyr.  Går også an å legge andre til disponent av konto/ha felleskontor on en er kunde i samme bank. Nå tar jo du dette opp her. Dere har det bra. Men mer 50/50 fordelingen er nok sikkert mer rettferdig. Evt. fordeling ift. inntekt.

Lenke til kommentar

Da har jeg lastet ned en App som heter Monefy. Ved hjelp av den fikk jeg en oversikt over vår privat økonomi. 
Jeg var litt usikker på hvordan jeg skulle ta opp temaet, men det var ikke verre enn at jeg løftet opp temaet, og argumenterte for hva jeg synes med forrige ordning.

Nå har vi fordelt faste utgifter, og sparing til forskjellige behov. Det vi har igjen på vår private konto etter det disponerer vi som vi vil. :)

 

Lenke til kommentar
Sixstars skrev (1 time siden):

Da har jeg lastet ned en App som heter Monefy. Ved hjelp av den fikk jeg en oversikt over vår privat økonomi. 
Jeg var litt usikker på hvordan jeg skulle ta opp temaet, men det var ikke verre enn at jeg løftet opp temaet, og argumenterte for hva jeg synes med forrige ordning.

Nå har vi fordelt faste utgifter, og sparing til forskjellige behov. Det vi har igjen på vår private konto etter det disponerer vi som vi vil. :)

 

I forhold til sparing kan det være greit å være obs på at dersom en av dere dør, og denne er kontoeier på sparekonto, så blir de pengene en del av den avdødes bo og skal følge arvereglene.

Her har vi løst det med at vi har hver vår sparekonto.

Lenke til kommentar

Vår løsning er at vi overfører 50/50 til en felles konto hvor lån, felles regninger, sparing til ferie, fondssparing til barna, mat, kommunale avgifter etc hentes fra. Det aller meste er opprettet med faste avtaler i nettbanken, slik at midlene fordeles dit de skal en dag eller to etter lønn.

Øvrige penger er våre egne. Har jeg lyst på en fotballtur eller ny jaktrifle, så er det penger jeg sparer opp selv. Samme med fruen, til det hun ønsker seg.

Viktig å påpeke at folk må gjøre det som passer de best, men for oss fungerer det ypperlig. Vi har aldri krangel om penger og skulle det engang mot formodning bli brudd, har vi mer eller mindre bidratt like mye nominelt sett. 

Det skal også sies at selv om jeg tjener noe mer enn fruen, er det egentlig ganske sammenlignbart. Jeg skjønner ting kan bli mer ullent om den ene tjener eksempelvis dobbelt så mye som den andre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nomore skrev (48 minutter siden):

I forhold til sparing kan det være greit å være obs på at dersom en av dere dør, og denne er kontoeier på sparekonto, så blir de pengene en del av den avdødes bo og skal følge arvereglene.

Her har vi løst det med at vi har hver vår sparekonto.

Ja, sparing skjer på eget konto foreløpig. Nå har ikke fruen begynt med sparing, så jeg er henne i forkjøpet. 
 

Pga forbrukslånet mitt, og begge bilene er reg på meg, så har jeg mindre å rutte med. Så det er ikke så mye, men det viktigste er at det blir lagt av sparing hver måned.

 

Revie skrev (31 minutter siden):

Vår løsning er at vi overfører 50/50 til en felles konto hvor lån, felles regninger, sparing til ferie, fondssparing til barna, mat, kommunale avgifter etc hentes fra. Det aller meste er opprettet med faste avtaler i nettbanken, slik at midlene fordeles dit de skal en dag eller to etter lønn.

Øvrige penger er våre egne. Har jeg lyst på en fotballtur eller ny jaktrifle, så er det penger jeg sparer opp selv. Samme med fruen, til det hun ønsker seg.

Viktig å påpeke at folk må gjøre det som passer de best, men for oss fungerer det ypperlig. Vi har aldri krangel om penger og skulle det engang mot formodning bli brudd, har vi mer eller mindre bidratt like mye nominelt sett. 

Det skal også sies at selv om jeg tjener noe mer enn fruen, er det egentlig ganske sammenlignbart. Jeg skjønner ting kan bli mer ullent om den ene tjener eksempelvis dobbelt så mye som den andre. 

Jeg har to banker, så da bruker vi den ene til å betale reg, osv.

Sånn ser budsjettet mitt ut foreløpig:

 

Inntekt: 

lønn 32k

utgifter: 

Utgifter 30583kr

Husholdning

Forsikring bfo: 514kr

Huslån 50%: 6500kr

Forsikringer Gjensidige: 2870

Bil

Drivstoff elbil: 1000kr

Bompenger 50%: 600kr

Bil 1lån: 1850kr

Bil 2lån: 4900kr

Mat

spontanthandling: 500kr

mat 50%: 3500kr

Sparing

uforutsette utgifter 50%: 2000kr

Fond: 600kr

Underholdning

Underholdning familie 50%: 1500kr

Netflix, appstore: 400kr

Kommunikasjon

Internett: 500kr

Mobil: 1150kr

Hygiene

Husholdningsartikler 50%: 300kr 

Hårklipp og hygiene artikler: 600kr

Klær

Klær:500kr

Kafe

Kafe: 500kr

Trening

Abbonement: 299kr

 

Rest: 1417kr 

Strøm og barnehage ikke inkludert enda. Restbeløpet vil nok gå til strøm/barnehage. Så får jeg fryde meg over at det er halv skatt i November/Desember for kjøp av julegaver. 😊

Her ser du at bil posten sluker mye av lønnen min. Som også er en del av forbrukslånet. Det blir nok å selge elbilen til en mindre og billigere.

Samboer sitter igjen med 3k sånn som vi har satt budsjettet hennes. Så vi lider jo ikke, og har muligheter for å spare. Bare vi tar gode valg framover, så blir dette bra.


 

 

 



 

Endret av Sixstars
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...