Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Å kjøre med 9 år gamle vinterdekk!?


dan83

Anbefalte innlegg

10 hours ago, dan83 said:

Men noen som har en anelse om hva som kan ha skjedd? lite hull på siden, rett ved mønsteret. Kunne ikke se noe i veibanen jeg traff, så stusser veldig på årsaken. Helst lyst å slippe dette styret igjen, selv om det så klart er umulig å garantere seg for slikt.

Hvis du har kjørt litt for lenge med for lavt dekktrykk, så kan nok sideveggene til dekket bli utsatt for mer belastning enn normalt, og over tid kan vel dette svekke dekket. Det blir ikke helt som å bøye en ståltråd fram og tilbake helt til den ryker, men you get the idea.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
dan83 skrev (15 timer siden):

Hei, punkterte og møtte kjøpe nytt vinterdekk. Han som ordnet det så at det gamle var 9 år gammelt og anbefalte at jeg byttet alle dekkene, naturlig nok. Men jeg har egentlig ikke råd til en ekstra utgift på 11000kr+ nå(hvert dekke koster 3000kr) så usikker på hva jeg skal gjøre.

Brukte samme dekka i fjor vinter og merket kanskje at feste ikke var så bra som det burde være, men gikk jo helt greit. Er det veldig uansvarlig for meg å bruke disse dekkene en vinter til? Og hvor mye forskjell er det egentlig fra nye dekk og gamle?

Det går som regel helt fint, helt til det plutselig går til h*lvete... Å kjøre med 9 år gamle vinterdekk er rein gambling med liv og helse. Både for de som er inni bilen, og all annen trafikk du ferdes sammen med.

Piggfrie eller piggdekk?

Lenke til kommentar

En kan sikkert si at piggdekk tåler alder bedre, fordi det er piggene som sørger for grepet. Piggdekk mister grep når piggene blir slitt eller faller ut. Slitte pigger er runde i formen eller skjeve. Piggene blir dårlig før det blir lite mønster. Piggfri-dekk er avhengig av at gummien er myk.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Svein M said:

En kan sikkert si at piggdekk tåler alder bedre, fordi det er piggene som sørger for grepet. Piggdekk mister grep når piggene blir slitt eller faller ut. Slitte pigger er runde i formen eller skjeve. Piggene blir dårlig før det blir lite mønster. Piggfri-dekk er avhengig av at gummien er myk.

Er ikke sikker, men mener bestemt å ha lest at det er omvendt: Piggfritt er i utgangspunktet mykere og holder seg mykere lenger og beholder dermed grepet lenger sammenlignet med piggdekk. I piggdekk er det i utganspunktet bare på våt is hvor det er piggene som griper. Under alle andre kjøreforhold så er det gummien og mønsteret som griper. Kjøreing på våt is er også det eneste kjøreforholdet hvor piggdekk er bedre enn sammenlignbare piggfrie dekk i følge tester.

Endret av Gjest MKII
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
9 hours ago, Sjørøver said:

Ja, greit nok det. Men en bør uansett ha to like dekk på drivhjulene. 

Det antar jeg at du har mye rett i. For å generalisere: Om ikke på drivhjulene, så i alle fall på forhjulene som gjør mesteparten av bremsingen uavhengig av forhjuls-/bakhjuls-/firehjuls/drift. Men i det minste er det nok samme hva lurt på drivhjulene slik du skrev.

Lenke til kommentar

Når det gjelder påstanden om at dekk på samme aksel skal være like, så er det feil:

Quote

2.7           Hjul på samme aksel skal ha dekk med tilnærmet samme egenskaper.

Når det gjelder lovpålagt tilstand på dekkene (som er et MINIMUM, og ikke nødvendigvis der man burde legge nivået):

Quote
3.3

 

         Dekk må ikke ha hull, skår, sprekker eller andre skader som når inn til eller
         blottlegger corden. Dekk må ikke vise tegn til brudd i stammen eller til separasjon.
         Dekk må ikke ha nevneverdige høyde- eller sidekast.

Se eventuellt også under punkt 6.1 h, og eventuellt 6.1 a:

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_13#KAPITTEL_13

Endret av Gjest MKII
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (39 minutter siden):

Det antar jeg at du har mye rett i. For å generalisere: Om ikke på drivhjulene, så i alle fall på forhjulene som gjør mesteparten av bremsingen uavhengig av forhjuls-/bakhjuls-/firehjuls/drift. Men i det minste er det nok samme hva lurt på drivhjulene slik du skrev.

I min ungdom så kjørte jeg Mercedes uten noen elektroniske hjelpemiddel. Kjøpte og brukte felger med dekk til en rimelig penge hver gang et sett med dekk var utslitt, bilen ble herjet mye med. Min andre vinter kjøpte jeg et sett med noen 10-15 år gamle dekk. Helt umulig å komme seg fram. Fikk satt på noen nyere fremme, fortsatt helt umulig. Flyttet de bak, og det fungerte greit så lenge jeg var litt forsiktig. 

 

Men siden OP har bil med fremhjulsdrift så er det to fluer i en smekk. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (2 timer siden):

Er ikke sikker, men mener bestemt å ha lest at det er omvendt: Piggfritt er i utgangspunktet mykere og holder seg mykere lenger og beholder dermed grepet lenger sammenlignet med piggdekk. I piggdekk er det i utganspunktet bare på våt is hvor det er piggene som griper. Under alle andre kjøreforhold så er det gummien og mønsteret som griper. Kjøreing på våt is er også det eneste kjøreforholdet hvor piggdekk er bedre enn sammenlignbare piggfrie dekk i følge tester.

Det er strengt talt ikke sant. Her har vi snødekte, hardt komprimert snø vinteren rundt, og piggdekkene "griper" godt i den og rasper den opp så de med piggfritt får bedre grep. Vises svært godt at piggdekk har kjørt på veien. 

Lenke til kommentar
E.C. skrev (22 timer siden):

Har kjørt både med helt nye premiumdekk, slitte billigdekk og nye billigdekk på vinter. Kan egentlig ikke si at det er noe definitivt svar her. Dekkets kvalitet i utgangspunktet, hvordan dekkene er oppbevart, hvor mye mønster som er igjen og hvordan, samt hvor man kjører vil spille inn. 9 år gammelt er neppe det mest optimale, men å si at det er direkte farlig blir å dra det litt vel langt. Mine 9 år gamle dekk fungerte såpass bra sist vinter at de får lov til å sitte på en vinter til. 

Jeg har kjørt på 11 år gamle sommerdekk. De hadde greit med mønster og bilen ble bare brukt til småkjøring i lav hastighet.

Når verkstedet gjorde meg oppmerksom på alderen så byttet jeg. Påstanden deres var at gummien endret egenskaper etter så lang tid.

-k

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (8 timer siden):

Jeg har bare punktert EN gang med bil. Det var med en VW Boble for 39 år siden. Ja relativt sjeldent.

Jeg punkterte med ett vinterdekk for et par år siden. To til dekk i samme sett utviklet (små) lekkasjer den samme vinteren uten at vi fant noe system i det, og uten at noen fant lekkasjene. Hadde dekkene av felgene ved flere verksteder, fikk byttet lekkasje-sensorer og stod på men endte opp med å kjøpe 4 nye dekk.

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Dubious said:

Tilnærmet samme = like

Kan ikke ha utslitt dekk på ene siden, og nytt dekk på andre siden.

Tilnærmet like =! Like. Tilnærmet samme = Omtrent samme = Cirka samme og diverse andre synonymer, og IKKE det samme, Det er en nyanseforskjell, og det er IKKE det samme. Utslitt dekk på ene siden =! Nytt dekk på andre siden, så det vil jeg si er en usaklig sammenligning.

Endret av Gjest MKII
Lenke til kommentar
1 hour ago, Randeboy said:

Det er strengt talt ikke sant. Her har vi snødekte, hardt komprimert snø vinteren rundt, og piggdekkene "griper" godt i den og rasper den opp så de med piggfritt får bedre grep. Vises svært godt at piggdekk har kjørt på veien. 

Ser tettpakket snø nevnes i samme åndedrag angående fordeler ved piggdekk, så det har du trolig rett i.

Lenke til kommentar
21 hours ago, Zeph said:

Testa du dei under ulike forhold mtp. bremselengde? Det er først då du veit om dekkene er gode nok, ikkje ved normal kjøring.

Pleier å teste full brems på vinteren ganske ofte. Grepet fra underlaget varierer ekstremt mye i løpet av sesongen, så det å faktisk teste hvor langt tid det tar å stoppe, samt å kjøre deretter er i mine øyne mer viktig enn å ha de beste dekkene. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, E.C. said:

Pleier å teste full brems på vinteren ganske ofte. Grepet fra underlaget varierer ekstremt mye i løpet av sesongen, så det å faktisk teste hvor langt tid det tar å stoppe, samt å kjøre deretter er i mine øyne mer viktig enn å ha de beste dekkene. 

Klart bedre å teste dette regelmessig enn å plutselig få seg en stygg overraskelse når du får et behov for kortere bremselengde enn realiteten gir fordi en tror det skal gå.

Lenke til kommentar
16 minutes ago, E.C. said:

Pleier å teste full brems på vinteren ganske ofte. Grepet fra underlaget varierer ekstremt mye i løpet av sesongen, så det å faktisk teste hvor langt tid det tar å stoppe, samt å kjøre deretter er i mine øyne mer viktig enn å ha de beste dekkene. 

Langt på veg enig med deg. Men samtidig: Definisjonen på en ulykke er vel at noe uventet skjer. Så det er nok ikke tvil om at de beste tilgjengelige dekkene er de som er best å ha HVIS det skulle skje noe uforutsett, som pr. definisjon ikke lar seg forutse i.o.m. det er uforutsett... Men samtidig: Det nest beste er om man kjører og tar høyde for at noe uforutsett kan oppstå, men så er det det å perfeksjonere det å alltid ta høyde for alle eventualiteter, noe som nok er en umulighet...

Lenke til kommentar

For all del, det beste vinterdekket tilgjengelig i dag vil være bedre enn et hvilket som helst 9 år gammelt dekk. Det er mange faktorer ved bilkjøring og dekk er bare en av dem. Klart en viktig en, men her man kan egentlig argumentere for og mot alle slags mulige ting. Er sjåføren trøtt, har man gode nok kjøreferdigheter på vinterføre, følger man fartsgrensa, har man riktig dekktrykk, er bilen i litt dårlig teknisk stand, er den lastet feil, er det en ukomfortabel bil så man blir mer trøtt og en dårligere sjåfør av å sitte i den i 3 timer i strekk eller har man rett og slett en bilmodell som ikke er så bra på å holde seg på veien om vinteren? Samt alle de andre faktorene jeg tidligere har nevnt.

Jeg oppfordrer på ingen måte noen til å kjøre med dårlige dekk, men mener at man ikke kan bastant si at man er dårlig sjåfør, ikke har råd til bil, etc. bare fordi man bruker 9 år gamle dekk.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...