Gå til innhold

15 EU-land vil ha makspris på gass


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (1 time siden):

Prisen defineres av krysningspunktet mellom prisene og volumene fra tilbydere og kjøpere. Kan ikke bare disse 15 EU-landene slutte å by høyere for gassen? Det vil jo ha samme effekt.

Vel, det er en begrenset mengde gass i markedet, så da må de dele broderlig i stedet for å by. Jeg tror ikke det kommer til å skje med det første ;) 

Lenke til kommentar

Det er gode grunner til å sette en makspris, ikke minst for å få ned inflasjonen uten å ødelegge husholdningsøkonomien fullstendig med rentehevinger. President Nixon og våre egne politiker innførte  lønns- og prisstopp ved lov under / etter energikrisen på 70-tallet. Begrunnelsen for å bruke lønns- og prisstopp var nettop for å hindre at befolkningen skulle komme i dobbel skvis fra renteøkning og prisøkning samtidig.

Det er et mysterium at sentralbankene ikke forstår/ reflekterer over at en renteøkning fra 1,25% til 2,5 % er en dobbling av utgiftene, mens en renteøkning fra 4,5% til til 5,75% er en økning på 20-25% for å ta et eksempel fra tider med mer "normale" rentenivåer, Effekten av en "dobbel" renteheving eller to har jo en formidabel effek når rentenivået er så lavt!

Vet ikke om det noen gang har vært prøvd med en dobling over et år?

Endret av NERVI
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet til EU er mangel på gass og derfor er prisen på naturgass høy.

Hvis det blir pristak så øker etterspørselen, men mye sannsynlig blir det mindre gass tilgjengelig, da LNG sendes til Asia, samt at Russland kansje reduserer eksport enda mere.
 
Resultatet blir billig gass men flere som fryser og flere bedrifter som går konkurs.

 

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
15 hours ago, NERVI said:

Det er et mysterium at sentralbankene ikke forstår/ reflekterer over at en renteøkning fra 1,25% til 2,5 % er en dobbling av utgiftene, mens en renteøkning fra 4,5% til til 5,75% er en økning på 20-25% for å ta et eksempel fra tider med mer "normale" rentenivåer, Effekten av en "dobbel" renteheving eller to har jo en formidabel effek når rentenivået er så lavt!

Vet ikke om det noen gang har vært prøvd med en dobling over et år?

Jeg får lønnen utbetalt i kroner, ikke i prosenter. Sentralbanken antar vel at det gjelder de fleste. 

Lenke til kommentar
xyzæøå skrev (9 timer siden):

Som kjent fører lønns og pris stopp til lavere tilbud, ikke akkurat det man håper på i tilfellet med energi underskudd i Europa.

Tidlige romerske forsøk på priskontroll ga opphavet til føydalismen:

https://www.forumancientcoins.com/NumisWiki/view.asp?key=Edict of Diocletian Edict on Prices

Jeg har ikke sjekket hvordan det slo ut på 70-tallet, men om man fryser lønninger og priser så burde det ikke gi lavere tilbud? Det er knapt 45 år siden, så det er nok etterrettelig. Kan heller ikke huske at det ble noen dramatikk av denne lønns- og prisstoppen, annet enn at vi likevel ønsket høyere lønn.

Så var vel Romerriket skrudd sammen litt annerledes en velferdsstatene på 70-tallet...

Lenke til kommentar

Selvfølgelig vil de det. Det er mye jeg kunne tenkt meg også. Problemet med å sette ett pristak er at da underminerer man markedets egne verktøy for å komme over denne energikrisen. Det handler jo først og fremst om at vi ikke har nok energi. Høye priser vil føre til mindre bruk av energi, men det vil også stimulere til store investeringer i energi sektoren. Og ting vil med tiden komme i en balanse igjen. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...