Gå til innhold

Regjeringen innfører grunnrenteskatt på fiskeoppdrett


Anbefalte innlegg

Synes det er på høy tid oppdrettnæringen blir beskattet som andre tilsvarende bransjer, det har vært cowboy der altfor lenge. Timingen dog er helt feil. Vi er på vei inn i resesjon og staten svømmer i penger.

Ser noe av begrunnelsen er pga utgifter ifm med strømstøtte på 41 milliarder. Fy faens frekt, tar penger og gir litt tilbake og kaller det utgifter.

Er bare russisk propaganda som kan toppe de løgnene der.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ether skrev (10 minutter siden):

Ja, dette vil redusere 'veksten' i den private sektoren, men veksten i den offentlige sektoren vil i allefall ikke reduseres. Administrasjon og byråkrater får nå ende bedre tider, menneskeenheter eller parasitter som ikke produserer noe som helst matnyttig.. Det er jo Quislinger som styrer og forvalter Norge.

Det var sterke ord! Burde vi kanskje selge oljefondets eierandeler/aksjer for ikke å havne i samme skammekrokene?

Lenke til kommentar
Ether skrev (27 minutter siden):

Ja, dette vil redusere 'veksten' i den private sektoren, men veksten i den offentlige sektoren vil i allefall ikke reduseres. Administrasjon og byråkrater får nå ende bedre tider, menneskeenheter eller parasitter som ikke produserer noe som helst matnyttig.. 

Det et svært stort problem med voksende offentlig sektor. Den er altfor stor i norge, de sidene du sikter til som byråkrati og administrasjon. Verdiskapningen synker og synker og man må skattelegge hardere og hardere for å dra inn nok penger, men nå har vi den absurde situasjonen at det offentlige i tillegg drar inn rekordmye penger.

Før eller siden får vi Hollandsk syke.

https://no.wikipedia.org/wiki/Hollandsk_syke

  • Liker 1
Lenke til kommentar
neglesprett skrev (21 minutter siden):

Synes det er på høy tid oppdrettnæringen blir beskattet som andre tilsvarende bransjer, det har vært cowboy der altfor lenge. Timingen dog er helt feil. Vi er på vei inn i resesjon og staten svømmer i penger.

Ser noe av begrunnelsen er pga utgifter ifm med strømstøtte på 41 milliarder. Fy faens frekt, tar penger og gir litt tilbake og kaller det utgifter.

Er bare russisk propaganda som kan toppe de løgnene der.

Tidspunktet kunne jo ikke vært bedre! Alternativet nå er å bruke mer oljepenger for å dekke inn strømstøtte-utgiftene, og det er vel omtrent det aller minst lure man kunne ha gjort.

Skulle gjerne også sett at regjeringen fjernet den unødvendige oljeskattepakken. Selv Erna Solberg har erkjent at den var en feil.

Inspector skrev (42 minutter siden):

 Kraftprodusenter betaler allerede grunnrente pga båndlegging av store naturressurser.

Oppdrettsnæringen tjener penger som gress og har gjort det i mange år samtidig som de belaster norsk natur.

Helt greit at de bidrar med mer..

De betaler allerede grunnrente, men den øker altså fra 37% til 45%. Små vannkraftverk er unntatt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Musefella said:

I motsetning til formueskatten så syntes jeg grunnrenteskatt er helt ok, formueskatten fullstendig ødelegger norsk økonomi.

Grunnrenteskatten har ødelagt forbedring av vannkraftverk osv. Så vil si at den også har ødelagt norsk økonomi en del.

Skulle tro de hadde som mål å ødelegge fremtidig kraft- og matforsyning i Norge

Endret av l0mf0mgl0mbl0og
  • Liker 1
Lenke til kommentar
l0mf0mgl0mbl0og skrev (46 minutter siden):

Grunnrenteskatten har ødelagt forbedring av vannkraftverk osv. Så vil si at den også har ødelagt norsk økonomi en del.

Skulle tro de hadde som mål å ødelegge fremtidig kraft- og matforsyning i Norge

Ja den har sine ulemper, men er så ufattelig mye bedre enn annen beskatning som formueskatt som flytter norske formuer og eierskap til utlandet. Så  da er den ok i min bok.

Noe skatter må man jo ha, men regjeringen skal ha i pose og sekk. Økt formueskatten også.

Lenke til kommentar
27 minutes ago, Jarmo said:

Er det grunnrente på Lofotenfiske, sei, makrell, sildfiske osv.? Milliardverdier der og..

Skøyhøye drivstoffpriser og avgifter generelt. https://www.fiskeribladet.no/fiskeri/rekefisker-ma-si-opp-mannskap-og-ga-til-danmark-for-a-fylle-diesel/2-1-1188140

En døende næring

  

1 minute ago, Musefella said:

Ja den har sine ulemper, men er så ufattelig mye bedre enn annen beskatning som formueskatt som flytter norske formuer og eierskap til utlandet. Så  da er den ok i min bok.

Noe skatter må man jo ha, men regjeringen skal ha i pose og sekk. Økt formueskatten også.

Nei man trenger faktisk ikke grunnrenteskatt ELLER formueskatt, Det betales jo drøssevis med skatt ellers.

Endret av l0mf0mgl0mbl0og
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (37 minutter siden):

Er det grunnrente på Lofotenfiske, sei, makrell, sildfiske osv.? Milliardverdier der og..

Ja, jeg skjønner ikke helt argumentene her. Særlig for oppdrettsnæringen. 
Vannkraftverk ødelegger/fjerner fosser og vindturbiner ødelegger uberørt natur. 
Det gjør til en viss grad oppdrettsnæringen også. De beslaglegger noe hav, men de er jo ellers veldig lite synlige?

Hva med andre bedrifter som driver næring?
Hvor langt skal man dra dette? Skal man kreve inn grunnrentebeskatning for store industribygg som skygger for sola?

Hvilken "fellesressurs" bruker man opp her? Oljen blir borte, og fosser blir midlertidig borte. Men hva skiller havmerdene fra tilsvarende bygninger på land?. Denne beskatningen lukter misunnelsesskatt lang vei. 

Evt. forurensing burde bli straffet på andre måter, med egne avgifter/bøter. Oppdrettsnæringen har vel ganske mange svin på skogen ift utslipp og annen forurensning. Avgiftsbelegg heller dette.

I tillegg blir jeg matt over såkalte "økonomiprofessorer" som uttaler seg slik:
"– Grunnrenteskatt beskatter en ekstra inntekt. Det som var lønnsomt å gjøre før grunnrenteskatten blir innført vil fortsatt være lønnsomt å gjøre etter at grunnrenteskatten blir innført. Dermed har det i veldig liten grad negative effekter"

Hvilken "ekstra inntekt"? Avkastningen på investert kapital blir jo nå MYE mindre. Det er da en negativ effekt? Det er jo en grunn til at disse aksjene raste på børs nå i dag tidlig. Klart det har en negativ effekt på investeringslysten. Hadde jeg hatt kapital i denne næringen hadde jeg nå lett meg om etter andre investeringsmuligheter.
Dette kan fort gjøre at næringen flytter ut av landet, særlig hvis oppdrett på land tar av. Da blir det fint lite igjen av denne næringen i Norge.
(Håper han har blitt feilsitert på dette. Ellers er dette nok en "brevkursprofessor" som ikke klarer å tenke utover sitt egne snevre synsfelt.)
Ref:
https://www.dagsavisen.no/nyheter/politikk/2022/09/28/okonomiprofessor-ber-regjeringen-lukke-orene-for-oppdrettsnaeringen/

Endret av KalleKanin
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
NERVI skrev (3 timer siden):

Det var sterke ord! Burde vi kanskje selge oljefondets eierandeler/aksjer for ikke å havne i samme skammekrokene?

Deler av avkastningen, feks 50%, som Staten henter fra oljefondet, burde benyttes til å redusere avgifter som 'spesialavgiften' på drivstoff, som utgjør 8kr/l for bensin og 7kr/l for diesel, og i tillegg halvere momsen. Men hele overføringen går til offentlig sektor som opprettholdelse av unødvendig administrasjon og byråkrati. I prinsippet burde eierandelene i oljefondet utland overføres direkte til innbyggerne i Norge, Staten forvalter nå rundt kr 2 mill fra hver og en i dette landet, eller kr 10 mill av en familie på 4. Dette er statskapitalisme, på samme måte som i Russland. Og det er ikke sterke ord, det er sanne ord ang Quislinger som styrer og forvalter Norge. Representerer du 'myndighetene' for å tåkelegge hva som egentlig foregår i dette landet, det skal ikke så mye 'tåkelegging' til for å overbevise 'Ola og Kari' som du helt sikkert vet.

Fra 2003 til 22 juni i år så har det været forbudt å stryke toppene fra valglistene i Norge og føre opp egne alternativer. Dette er vel definisjonen på et diktatur, eller er det ikke det ?

Endret av Ether
  • Liker 1
Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (38 minutter siden):

Ja, jeg skjønner ikke helt argumentene her. Særlig for oppdrettsnæringen. 
Vannkraftverk ødelegger/fjerner fosser og vindturbiner ødelegger uberørt natur. 
Det gjør til en viss grad oppdrettsnæringen også. De beslaglegger noe hav, men de er jo ellers veldig lite synlige?

Hva med andre bedrifter som driver næring?
Hvor langt skal man dra dette? Skal man kreve inn grunnrentebeskatning for store industribygg som skygger for sola?

Hvilken "fellesressurs" bruker man opp her? Oljen blir borte, og fosser blir midlertidig borte. Men hva skiller havmerdene fra tilsvarende bygninger på land?. Denne beskatningen lukter misunnelsesskatt lang vei. 

Evt. forurensing burde bli straffet på andre måter, med egne avgifter/bøter. Oppdrettsnæringen har vel ganske mange svin på skogen ift utslipp og annen forurensning. Avgiftsbelegg heller dette.

I tillegg blir jeg matt over såkalte "økonomiprofessorer" som uttaler seg slik:
"– Grunnrenteskatt beskatter en ekstra inntekt. Det som var lønnsomt å gjøre før grunnrenteskatten blir innført vil fortsatt være lønnsomt å gjøre etter at grunnrenteskatten blir innført. Dermed har det i veldig liten grad negative effekter"

Hvilken "ekstra inntekt"? Avkastningen på investert kapital blir jo nå MYE mindre. Det er da en negativ effekt? Det er jo en grunn til at disse aksjene raste på børs nå i dag tidlig. Klart det har en negativ effekt på investeringslysten. Hadde jeg hatt kapital i denne næringen hadde jeg nå lett meg om etter andre investeringsmuligheter.
Dette kan fort gjøre at næringen flytter ut av landet, særlig hvis oppdrett på land tar av. Da blir det fint lite igjen av denne næringen i Norge.
(Håper han har blitt feilsitert på dette. Ellers er dette nok en "brevkursprofessor" som ikke klarer å tenke utover sitt egne snevre synsfelt.)
Ref:
https://www.dagsavisen.no/nyheter/politikk/2022/09/28/okonomiprofessor-ber-regjeringen-lukke-orene-for-oppdrettsnaeringen/

Posten min var mer ironisk tenkt og du har skrevet resten av mine tanker. Så helt enig med deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...