Gå til innhold

Regjeringen innfører grunnrenteskatt på fiskeoppdrett


Anbefalte innlegg

Snikpellik skrev (2 minutter siden):

Energien (strømmen) blir ikke dyrere av dette. 

En konsekvens kan jo være at bedriftene flagger ut, og/eller at mange mister jobben, da vil man på nytt måtte hente penger fra andre steder, hvilket kan føre til dyrere energi.  Nå har jeg dog tro på at lakseindustrien klarer å omstille seg, men det er klart det er alvorlig når 30% av papirverdien forsvinner på 8 timer. 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Støre og Vedum er Norges Knoll og Tott, makan til tullballer som får holde på med sine fantestreker. Støre har tatt rollen som Benny i 'The Julekalender', jakter etter boken som avslører hvordan oppnå 100% skattetrykk. Får disse to holde på, blir dette resultatet.

Hvorfor ikke bare innføre 100% skatt på alt, og oppnå 100% velferd.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (2 minutter siden):

En konsekvens kan jo være at bedriftene flagger ut, og/eller at mange mister jobben, da vil man på nytt måtte hente penger fra andre steder, hvilket kan føre til dyrere energi.  Nå har jeg dog tro på at lakseindustrien klarer å omstille seg, men det er klart det er alvorlig når 30% av papirverdien forsvinner på 8 timer. 

Ekstremt lite trolig at norsk vannkraft flagger ut... Grunnrentebeskatningen har økt med noen få prosentpoeng, og mindre kraftverk er unntatt grunnrentebeskatning. Dette skjer i en periode de har en helt vanvittig inntjening. Er bare rett og rimelig at de skal ta en litt større del av kaka. Dette er våre felles naturressurser.

NRKs økonomiekspert ble spurt om dette vil påvirke strømpriser, svaret var kategorisk nei fra henne i hvert fall. Har foreløpig ikke sett noe til at noen mener det vil være en konsekvens.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når man har grunnrente på olje så er det en endelig ressurs som vil bli oppbrukt til slutt.

For lakseoppdrett så er det vel mer «lån av areal» og midlertidig forurensning man påfører samfunnet. For meg virker det som «noe annet»? Hvis vi slutter med lakseoppdrett nå, vil ikke de fleste spor være borte om 10 år?

Hva med bønder som sender sauen på fjellet eller reinsdyr på vidda? Hva med turistnæringen som profiterer på å sende folk opp prekestolen eller tøffe hurtigruta opp og ned?

-k

Endret av knutinh
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (Akkurat nå):

Ekstremt lite trolig at norsk vannkraft flagger ut... Grunnrentebeskatningen har økt med noen få prosentpoeng, og mindre kraftverk er unntatt grunnrentebeskatning. Dette skjer i en periode de har en helt vanvittig inntjening. Er bare rett og rimelig at de skal ta en litt større del av kaka. Dette er våre felles naturressurser.

Snakker vi ikke her om fiskeoppdrett? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (14 minutter siden):

Snakker vi ikke her om fiskeoppdrett? 

Det vil ikke føre til utflagging i oppdrettsnæringen heller, hvis dette er seriøse folk som forvalter investeringene sine bedre. Vanskelig også å flytte våre ideelle havforhold til Sveits... Vi har 38 laksemilliarderer i Norge, noe som er helt vanvittig i seg selv. Jeg vil nesten kalle det en tragedie at det er blitt sånn. Bruk av felles naturressurser må komme fellesskapet litt mer til gode. Så er det også slik at skatten betales bare om bedriften har superprofitt. Normal avkastning eller mindre = ingen grunnrenteskatt. Pakker eierne sammen hvis de må dele en evt. superprofitt med fellesskapet? Neppe.

Liker forøvrig godt MDGs forslag om at havbruk som drives etter miljøkrav betaler grunnrenteskatt til kommunen, mens for havbruk som ikke møter miljøkrav går grunnrenteskatten til staten. Da sikrer man fortsatt inntekter til myndighetene også lokalt.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (8 minutter siden):

Det vil ikke føre til utflagging i oppdrettsnæringen heller, hvis dette er seriøse folk som forvalter investeringene sine bedre. Vanskelig også å flytte våre ideelle havforhold til Sveits... Vi har 38 laksemilliarderer i Norge, noe som er helt vanvittig i seg selv. Jeg vil nesten kalle det en tragedie at det er blitt sånn. Bruk av felles naturressurser må komme fellesskapet litt mer til gode. Så er det også slik at skatten betales bare om bedriften har superprofitt. Normal avkastning eller mindre = ingen grunnrenteskatt. Pakker eierne sammen hvis de må dele en evt. superprofitt med fellesskapet? Neppe.

Liker forøvrig godt MDGs forslag om at havbruk som drives etter miljøkrav betaler grunnrenteskatt til kommunen, mens for havbruk som ikke møter miljøkrav går grunnrenteskatten til staten. Da sikrer man fortsatt inntekter til myndighetene også lokalt.

Jeg har liten til ingen tro på at investorer og eiere sitter stille i båten og ser overskuddet minimeres med 30%. Det er dramatisk, uansett hvor mye du måtte tjene fra før. De slipper vel heller ikke unna formueskatten, så selvom det ikke er direkte synd på laksemilliardærer, så er det en dramatisk utvikling for de. Han rikeste tapte vel 8 milliarder iløpet av dagen.... Liten tro på at han ikke gjør noen grep. 

Det blir uansett spennende å se, men jeg er usikker på om dette er en god løsning enda. Virker som et målrettet angrep på de rike, siden man har skjønt at de stikker av hvis de øker formueskatten, og det blir spennende å se hvor mye de klarer å unngå å betale i skatt

Endret av Baranladion
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (35 minutter siden):

Så er det også slik at skatten betales bare om bedriften har superprofitt. Normal avkastning eller mindre = ingen grunnrenteskatt. Pakker eierne sammen hvis de må dele en evt. superprofitt med fellesskapet? Neppe.

Er det slik da? Jeg syns det er vanskelig å forstå ordningen, men det virker som skatten er på 40% så lenge man produserer mer enn 5000 tonn? Går det på profitt eller størrelse på det du driver med? 

Forslaget omfatter produksjon av laks, ørret og regnbueørret og innebærer at grunnrenten skattlegges med en effektiv sats på 40 prosent. Reglene er utformet slik at bare de største aktørene vil betale grunnrenteskatt. Det skjer ved at det gis et bunnfradrag på mellom 4 000 og 5 000 tonn.

En effektiv grunnrenteskattesats på 40 prosent. innebærer dermed at den formelle grunnrenteskattesatsen settes til 51,3 prosent. Inkludert selskapsskatt blir samlet effektiv marginalskatt 62 prosent.

image.png.2219426dc2b3a36d6aeab12d923095c2.png

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar

Skal vi ikke ha lov å ha noe som helst profitabelt næringsliv i dette landet? Spesielt her på Vestlandet er vi avhengig av privat næringsliv; olje og gass, aluminium, sjømat (både oppdrett og fiske), små bedrifter og vi har ikke disse gigantiske byråkratiske etatene som ligger med hovedkontor i Oslo. Vi må også huske på at vi skal konkurrere med utenlandske bedrifter. Politikerne kan heller fokusere på hvor mye de sløser og hvor de kan kutte i unødvendige utgifter istedenfor å øke skattene.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (4 timer siden):

Å? Får de som selger sine aksjer ikke tilsvarende formuesverdier i retur?

Og hva med de 1.5 % (var det vel) av hele verdens aksjeverdier som flyttes den andre veien - til Norge? (Oljefondet kalles det.)

Nå er det snakk om at formuer og eierskap forlater Norge, noe som ikke har noe som helst med aksjer og salg av aksjer å gjøre.

Selv i den vesle bygda jeg kommer ifra så er absolutt alt av tidligere norsk eide bedrifter havnet på utalandske eiere, dette påvirker norsk økonomi i stor grad.

Er en grunn til at sveitserne er så rike nå kontra nordmenn, at deres valuta er så sterk og våres så ekstremt svak.

Formueskatten er særnorsk, er en grunn til at omtrent ingen andre land har denne skatten lengre.
Det er diskriminering av norsk eierskap, derfor er andre former for beskatning som ikke diskriminerer på bakgrunn av bosted betraktelig bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (48 minutter siden):

Nei. Formuesskatten ble foreslått i Erna Solbergs siste statsbudsjett i fjor høst, og Støre-regjeringen endret ikke dette.

Det er egentlig uforståelig, for å ta noe må man gi noe tilbake også. Det viser at de har ingen forståelse for økonomi, formuesskatten burde ha blitt fjernet for lengst. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg er enig i at de som har pløyd fellesskapet for felles naturressurser skal bøtelegges. Men jeg hadde håpet at leterefusjonsordningen i oljebransjen skulle snus til fordeler for det grønne skiftet. Her har de bommet fullstendig ved å trekke havvind og diverse inn i bildet.

I tillegg, vil vi nå se et ras av konkurser fremover/. Det vil medføre krise i Norge. Nå gjør de feil. Igjen.

Lenke til kommentar
fox skrev (32 minutter siden):

Det er egentlig uforståelig, for å ta noe må man gi noe tilbake også. Det viser at de har ingen forståelse for økonomi, formuesskatten burde ha blitt fjernet for lengst. 

Tipper Finansdepartementet har ganske ok forståelse av økonomi egentlig.

Formuesskatten er det forskjellige meninger om. Mange økonomer mener den bør økes. Norge er jo et av få land uten arveskatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (4 minutter siden):

Tipper Finansdepartementet har ganske ok forståelse av økonomi egentlig.

Formuesskatten er det forskjellige meninger om. Mange økonomer mener den bør økes. Norge er jo et av få land uten arveskatt.

Vel, jeg tviler egentlig på det. De store selskapene har ikke betalt skatt siden 2000 eller noe, her tenker jeg på Nike, Levis, Starbucks osv. Mens de rike blir hardt straffet og bli tvunget til å flytte ut fra landet. Smart move…

Oslo har forøvrig nærmere 600 ansatte med millionlønn mens Stockholm som er dobbelt så stor som Oslo har litt under 400 ansatte med millionlønn

 

JA TaKk tIL SkaTt Og skAtT sÅ vI KaN løNNe UDugElIgE aNSaTTe I dEt OFFenTLigE mED mIlLIoNlØnN

Hvor er nå verdiskaping? Det bryter vi dessverre ned i Norge

  • Liker 2
Lenke til kommentar
l0mf0mgl0mbl0og skrev (1 time siden):

Jeg er 50/50 om politikerne er inkompetente idioter eller om de er onde som vil ødelegge alt av vediskapning i Norge.

Kanskje en blanding?

Hvis pengene blir brukt til å investere i kraftproduksjon og annen industri, så er det jo ikke så galt.. Men de snakker litt med 2 tunger her: 

- Støre sier at fellesskapet trenger større inntekter i årene fremover, og at det ikke er aktuelt for regjeringen å dekke kostnadene med store kutt.

- For denne regjeringen er det ikke aktuelt å dekke inn de ekstra utgiftene med store kutt i viktige velferdstjenester som helse, utdanning og omsorg. Det er stramt også her, men vi vil så langt som mulig hegne om velferdsstatens kjerneoppgaver. Det er heller ikke aktuelt å øke skattene for vanlige folk. Vi har lovet at folk med middels og lave inntekter skal få lavere skatt, og det løftet står vi ved.

Jeg leste også et sted at Vedum sa at hvis man ikke gjorde dette grepet, ble det 7000,- ekstra i skatt på alle over 16 år. 

I en annen artikkel, står dette: 

- Sp-politikeren sier også at Energi Norge ikke trenger å bekymre seg for regjeringens investeringsvilje.

– Regjeringen legger til rette for storstilt oppgradering av eksisterende vannkraftverk, småkraft og havvind, sier Myhrvold.

Så hva er det de egentlig mener? Hvis vi mister investeringsvilje, så er det på sikt en fryktelig dårlig strategi, både for lokale arbeidsplasser, industrier og inntekter til Norge A/S

 

Uansett da, så er jeg faktisk mer komfortabel at de selskaper som vet å drive selskaper står for investeringer, fremfor en gjeng byråkrater som ikke er særlig egnet til dette. 

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...