Gå til innhold

Stasjonær PC til 4K-videoredigering (budsjett: 50k)


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har planer om å kjøpe meg en ny stasjonær PC til redigering av 4K-video. Maksimalt budsjett er på 50.000 NOK.

Jeg har ikke detaljkunnskap innen PC-komponentenes verden, så hvis noen med den nødvendige kunnskapen kan trå til og gi meg noen gode anbefalinger, så hadde det vært flott!

Inkludert i budsjettet er også ny skjerm.

AMD Ryzen 9 7950X lanseres vel i dag, ville den vært et godt valg, f.eks.? Jeg tenker også at jeg trenger minst 64 GB DDR5-minne, men mulig dette må dobles.

Uansett, hvilke anbefalinger har dere til følgende komponenter til denne maskinen?

  • Hovedkort
  • Prosessor
  • Skjermkort
  • Minne
  • Strømforsyning
  • Kabinett
  • Kjøling
  • Lagrinsmedier (jeg bruker skrivebordsapplikasjonen av Google Drive til lagring av video)
  • Lydkort?
  • Skjerm

Her er et forslag:

image.thumb.png.5bf0dd39d0faa39d87deafff6e08f3ea.png

Endret av Cuneax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skal svare på noen av spørsmålene dine. Husk av PCIe 5 er på full fart ut og at dette anbefales. 

Lagring: Du bør iallefall bruke M.2-disker, fortrinnsvis med PCIe 5.0 når dette blir mer tilgjengelig. Kanskje en til systemdisk og minimum 1 til "arbeidsdisk" mens du redigerer. Snurredisker gir fremdeles mer bang for bucks når det gjelder GB / kroner så  HDD kan fortsatt brukes til det til langtidslagring. 

CPU: Her kommer det vel en del sprikende anbefalinger mens siste generasjon Intel i9 eller tilsvarende fra AMD. Mange av programmene jeg bruker til grafisk produksjon (Lightroom, Photoshop og DaVinci Resolve) kan stilles inn til å bruke GPU'en som "hjelp" da GPUer er bedre på en del utregninger som trengs for grafisk produksjon. 

RAM: Enig i resonnementet at 64GB er minimum, og da gjerne DDR5. 

Skjermkort / GPU: Cuadro eller RTX 40-serien fra Nvidia.

edit: her er en test som tek.no har gjort på de nye prosessorene til AMD. 

 

Endret av ilpostino
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Med det budsjettet ville jeg helt klart gått in for en skjerm av høy kvalitet. Ville lett svidd av 15-20 000,- på den.

Asus ProArt 329c er sannsynligvis eneste skjerm som har 10 bit fargepanel i den prisklassen. Jeg har sett tester som viser at den er nesten like bra som Eizo til 40 000,-  Den tapte mot Eizoen pga svak pink tint , men var bedre på andre ting. Fant senere ut at det er mulig å kalibrere bort tinten.

LG 40WP95C-W kommer med Nano IPS og har fått meget gode reviews.

Jeg sitter selv på en 32" 4k skjerm , og  har lyst på noe større. LG 42" C2 OLED frister , men er helt i grenseland pga størrelsen.

______

Jeg bruker Davinci Resolve og har 32 GB RAM + RTX 3060Ti. Redigering av 4K går som en drøm. Har ennå ikke kjørt virkelig store filer , så 64 GB blir ikke feil.

 

Endret av Clear
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...