Gå til innhold

Burde jeg bytte jobb?


Gjest d8708...01e

Anbefalte innlegg

Gjest d8708...01e

Skal holde dette så kort og konkret som mulig.

 

Jeg er i midten av 20 årene og jobber i it bransjen. Har en gjennomsnittelig IT jobb jeg fikk for noen år tilbake. Lønna der jeg jobber er ganske lav (380k)

Eneste grunnen til at jeg har blitt der så lenge som jeg har er fordi at det har og er en veldig hyggelig jobb med trivlige kollegaer + at jeg bor hos mine foreldre og har sånn sett ikke hatt noen behov for bra inntekt.

Nå er jeg derimot ikke så ekstremt ung lenger og begynner å innse at 380k blir vanskelig å leve på når jeg snart skal bo alene, selv om jeg egentlig i bunn og grunn er veldig umaterialistisk og har det bra med en billig tilværelse.

Jeg drømmer meg litt mot andre jobber hvor jeg kan få bedre vilkår, men er litt usikker på meg selv ift om jeg klarer å bli ansatt noe annet sted.

 

Kan også legge til at jeg har asperger, så det spiller nok litt inn på usikkerheten også.

 

Jeg vet ikke helt, jeg føler jeg sitter på veldig mye kunnskap og vil egentlig bli programmerer, men jeg vet ikke om jeg klarer å nå helt opp enda.

Hva tenker dere? Er jobbmarkedet lett å selge seg inn i? Jeg slet mye sist gang, og klarte så vidt å få den jeg har nå.

Anonymous poster hash: d8708...01e

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest d8708...01e skrev (5 minutter siden):

Skal holde dette så kort og konkret som mulig.

 

Jeg er i midten av 20 årene og jobber i it bransjen. Har en gjennomsnittelig IT jobb jeg fikk for noen år tilbake. Lønna der jeg jobber er ganske lav (380k)

Eneste grunnen til at jeg har blitt der så lenge som jeg har er fordi at det har og er en veldig hyggelig jobb med trivlige kollegaer + at jeg bor hos mine foreldre og har sånn sett ikke hatt noen behov for bra inntekt.

Nå er jeg derimot ikke så ekstremt ung lenger og begynner å innse at 380k blir vanskelig å leve på når jeg snart skal bo alene, selv om jeg egentlig i bunn og grunn er veldig umaterialistisk og har det bra med en billig tilværelse.

Jeg drømmer meg litt mot andre jobber hvor jeg kan få bedre vilkår, men er litt usikker på meg selv ift om jeg klarer å bli ansatt noe annet sted.

 

Kan også legge til at jeg har asperger, så det spiller nok litt inn på usikkerheten også.

 

Jeg vet ikke helt, jeg føler jeg sitter på veldig mye kunnskap og vil egentlig bli programmerer, men jeg vet ikke om jeg klarer å nå helt opp enda.

Hva tenker dere? Er jobbmarkedet lett å selge seg inn i? Jeg slet mye sist gang, og klarte så vidt å få den jeg har nå.

Anonymous poster hash: d8708...01e

Hva du enn gjoer, ikke gi i fra deg den jobben du har, foer du har en ny en, i boks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
37 minutes ago, Guest d8708...01e said:

Kan også legge til at jeg har asperger [...]

Jeg vet ikke helt, jeg føler jeg sitter på veldig mye kunnskap og vil egentlig bli programmerer [...]

Det behøver ikke å være noe problem.  Hvis du samtidig er intelligent og kan fordype deg i ting på egen hånd, kan du temmelig sikkert bli dyktig til programmering og det er i al fall en av de jobbene der du lettest kan få lov å jobbe for deg selv hvis det er det du trives best med. 

Det er fult mulig å lære seg programmering på nett.  Harvard's gratis online kurs, CS50x er et glimrende introduksjonskurs med tilhørende oppgaver du kan prøve deg på og ta i den hastighet det passer deg. 

Lenke til kommentar

ut fra ha jeg har sett og hørt når folk snakker om lønn innen it så ligger deg på godt over det dobbelte av hva du har nå, så du bør jo helt klart gjøre noe med lønna. 

du kan jo lete litt etter info om hva andre bedrifter betaler for en tilsvarende stilling og ha et møte med jobben angående lønna din og at du ligger under hva du kan få hos andre , dette kan resultere i bedre lønn der du er i dag, eller du kan søke jobber og få nytt tilbud og bruke dette hos din arbeidsgiver og si du har fått et tilbud og ønsker at dere matcher dette, om de da ikke ønsker og matche så har du muligheten til og bytte jobb. 

 

jeg ser ikke at diagnosen skal spille mot deg så lenge du kan gjøre jobben din uten problemer, det er bare og være åpen og ærlig til potensielle arbeidsgivere om dette og eventuelt flagge om du har spesielle behov rundt dette. samt legge fram fordeler som dyp fokus på oppgaver du liker og høy nøyaktighet ( om du har disse ) 

Lenke til kommentar

Undervurder aldri aspekltet "trivsel" på en arbeidsplass. Etter å ha jobbet i 30 år i bransjen med alt fra topplønn til de beste privilegier og på arbeidsplasser med høy prestisje og status vil jeg si at gode kolleger og trivsel er det absolutt viktigste. Etter det er reisevei og hvor mange timer man bruker av dagen til det. Ikke minst muligheter for å holde fritiden beskyttet og at ferie og fri ikke er et kjas å få til. Får man avviklet arbeidsdagene med et minimum av mestring og ikke crunch hver arbeidsdag med ekstremt stressnivå? Beholder man hånden om man gir lillefingeren? Er overtidsbetaling alltid en diskusjon? Aller sist vil jeg si lønn så lenge man klarer seg greit på lønna man har.

Men det er også viktig å få nye erfaringer og ikke stagnere. Stagnerer man faglig er det viktig å bevege seg om man ikke får utviklet seg mer der man er. Men ikke gjør valg kun pga. en "blank fasade" og flotte plakater med lønnsledende og annet lokkeglitter. Mitt beste råd er å prøve å snakke litt med andre ansatte på stedet du vurderer, ikke kun de som vil ansette deg.

Ønsker man dog bedre lønnsvekst er ofte svaret - bytt arbeidsgiver.

Og en siste ting. Merker du en minste antydning til at det er en form for fryktkultur (og alt det destruktive det medfører), bytt jobb så snart som mulig. Ikke kast bort tiden i slike miljøer.

Endret av Theo343 (takk for meg)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...