Gå til innhold

Lekkasje på Nord Stream 2


Anbefalte innlegg

Duriello skrev (13 minutter siden):

Mens russerne derimot, de gjør aldri noe gæærnt...

Faktisk har de, i likhet med alle andre land, en relativt kort liste sammenlignet med amerikanerne de siste 100 åra, Butler opererte på tidlig 1900-tall. Denne lista på 35 land tar for seg bare tida etter andre verdenskrig, starter vi 50 år før, da Butler var aktiv blir lista mye lengre.

Endret av Aiven
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Aiven skrev (14 minutter siden):

Faktisk har de, i likhet med alle andre land, en relativt kort liste sammenlignet med amerikanerne de siste 100 åra, Butler opererte på tidlig 1900-tall. Denne lista på 35 land tar for seg bare tida etter andre verdenskrig, starter vi 50 år før, da Butler var aktiv blir lista mye lengre.

Begynnte å lese, kom ikke så langt..   "The U.S. is backing Ukraine's extreme right-wing Svoboda party and violent neo-Nazis whose armed uprising paved the way for a Western-backed coup."

 

Facepalm.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Duriello skrev (19 minutter siden):

Begynnte å lese, kom ikke så langt..   "The U.S. is backing Ukraine's extreme right-wing Svoboda party and violent neo-Nazis whose armed uprising paved the way for a Western-backed coup."

 

Facepalm.

Dette var et kjent fenomen i 2014. Bare fordi russerne feilaktig kaller hele det ukrainske regimet nazister i dag, falsifiserer ikke det dette utsagnet. Hvis du leser denne artikkelen fra BBC fra 2014 og slår av litt for kjentfolk, bekrefter den nynazistenes posisjon på denne tida.

Her har du en nokså grei oppsummering av USAs backing av nynazister på den tida. Merk spesielt at vi har et lekket telefonopptak av Victoria Nuland, hvor hun omtaler nynazisten Tyahnybok som en av dem USA jobber aktivt med for å styrte det sittende regimet i 2014 og støtte den kommende regjeringen etter kuppet. Så dette er faktisk ikke veldig kontroversielt, tro det eller ei.

Endret av Aiven
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Aiven skrev (42 minutter siden):

Dette var et kjent fenomen i 2014. Bare fordi russerne feilaktig kaller hele det ukrainske regimet nazister i dag, falsifiserer ikke det dette utsagnet. Hvis du leser denne artikkelen fra BBC fra 2014 og slår av litt for kjentfolk, bekrefter den nynazistenes posisjon på denne tida.

Her har du en nokså grei oppsummering av USAs backing av nynazister på den tida. Merk spesielt at vi har et lekket telefonopptak av Victoria Nuland, hvor hun omtaler nynazisten Tyahnybok som en av dem USA jobber aktivt med for å styrte det sittende regimet i 2014 og støtte den kommende regjeringen etter kuppet. Så dette er faktisk ikke veldig kontroversielt, tro det eller ei.

Dette handlet ikke primært om nazisme som sådan, men nasjonalisme og en voksende høyreorientert motstand mot Russisk innflytelse. 

Opprøret startet flere uker før denne samtalen som til stadighet trekkes fram. Denne samtalen beviser ikke noe av det du påstår, den handlet ikke om noe iscenesatt kupp, men like gjerne det faktum at den Ukrainske regjeringen var med å kollapse, og alle aktuelle land, inklusive EU og Russland, jobbet med å etablere en viss kontakt og innflytelse i den nye regjeringen.

Om han var riktig valg eller ikke kan diskuteres, men samtalen kan ikke uten videre settes i sammenheng med en amerikansk sammensvergelse og et kupp. 

At de ultranasjonale utgjorde en del av opprøret er åpenbart, og at de gjorde seg sett er like åpenbart. Men brorparten av de opp mot 800 000 som protestere i kiyev var ikke i denne gruppen. 

Ei heller nevner du noe om Russlands innflytelse på den daværende presidentens valg om å gå i mot parlamentets valg om å støtte en 7år in the making handelsavtale med EU akkurat når signeringen gjensto. Det var dette som førte til opprøret. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (28 minutter siden):

Dette handlet ikke primært om nazisme som sådan, men nasjonalisme og en voksende høyreorientert motstand mot Russisk innflytelse. 

Opprøret startet flere uker før denne samtalen som til stadighet trekkes fram. Denne samtalen beviser ikke noe av det du påstår, den handlet ikke om noe iscenesatt kupp, men like gjerne det faktum at den Ukrainske regjeringen var med å kollapse, og alle aktuelle land, inklusive EU og Russland, jobbet med å etablere en viss kontakt og innflytelse i den nye regjeringen.

Om han var riktig valg eller ikke kan diskuteres, men samtalen kan ikke uten videre settes i sammenheng med en amerikansk sammensvergelse og et kupp. 

At de ultranasjonale utgjorde en del av opprøret er åpenbart, og at de gjorde seg sett er like åpenbart. Men brorparten av de opp mot 800 000 som protestere i kiyev var ikke i denne gruppen. 

Ei heller nevner du noe om Russlands innflytelse på den daværende presidentens valg om å gå i mot parlamentets valg om å støtte en 7år in the making handelsavtale med EU akkurat når signeringen gjensto. Det var dette som førte til opprøret. 

Jeg er klar over at din posisjon er at Nuland var i Kiev for å dele ut boller til demonstrantene, men jeg finner den ikke spesielt interessant.

 

GuZGjt4.jpeg

Assistant Secretary of State for European and Eurasian Affairs Victoria Nuland deler ut boller til politi og demonstranter på Maidan før kuppet i 2014.

Hvis det blir revolusjon i Norge en gang håper jeg vi slipper amerikanske sjefsdiplomater som deler ut boller og har telefonsamtaler om hvem som skal bli statsminister, med støtte fra Tore W. Tvedt.

Endret av Aiven
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Aiven skrev (7 timer siden):

Jeg er klar over at din posisjon er at Nuland var i Kiev for å dele ut boller til demonstrantene, men jeg finner den ikke spesielt interessant.

 

GuZGjt4.jpeg

Assistant Secretary of State for European and Eurasian Affairs Victoria Nuland deler ut boller til politi og demonstranter på Maidan før kuppet i 2014.

Hvis det blir revolusjon i Norge en gang håper jeg vi slipper amerikanske sjefsdiplomater som deler ut boller og har telefonsamtaler om hvem som skal bli statsminister, med støtte fra Tore W. Tvedt.

Jeg driter i bollene, poenget er at du lager en histore uten grunnlag, og billige hersketeknikker endrer ikke dette mer i dag enn det gjorde når du påsto det samme for 8 mnd siden. 

Du kan ha rett du kan ha feil, men du har ikke noe grunnlag for å påstå det ene eller det andre. Samtalen beviser ingen ting, nada nix, det er ikke en gang en indikator. Det eneste det viser er at land posisjonere seg i forhold til de relevante aktørene i konflikten. 

Det er en jævla stor forskjell på å støtte og å igangsette. Borgerkrigen som fulgte derimot, den ble fullt og helt igangsatt og forsynt av Russland. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Uderzo skrev (21 timer siden):

Ja, så alt gikk USA "sin vei", både politisk og praktisk sett. Gassenledningen var helt stengt i slutten av august, hvor det ikke fantes noen indikasjoner på at det kom til å endre seg i uoverskuelig fremtid, både med tanke på Russland sine handlinger og politiske utspill i fra Europa.

Det ryktes at det var pågående forhandlinger for og gjenåpne leveransene til vinteren, det er grunn nok for flere å ville stenge ned rørene for godt, både vestlige og eurasiske land vil tjene på dette.

Stort sett jorden rundt så konspireres det akkurat nå at det var polske spesialstyrker som utførte operasjonen med hjelp av USA og at både Danmark og Sverige ble informert på forhånd.

Endret av Nautica
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Nautica skrev (2 timer siden):

Det ryktes at det var pågående forhandlinger for og gjenåpne leveransene til vinteren, det er grunn nok for flere å ville stenge ned rørene for godt, både vestlige og eurasiske land vil tjene på dette.

Stort sett jorden rundt så konspireres det akkurat nå at det var polske spesialstyrker som utførte operasjonen med hjelp av USA og at både Danmark og Sverige ble informert på forhånd.

Rykter og konspirasjonsteorier er til lite hjelp. Jeg er ikke overrasket over at konspirasjonsteorier florerer om dagen, denne saken har alle elementene som skal til for å lage en innviklet konspirasjonsteori.

Jeg er mer tilhenger av Occam's razor, hva er det mest sannsynlige? Russland som sender et signal ved å bombe gassledninger som ikke er i bruk, som et varselskudd, "neste gang kan det være gassledningen som går igjennom Ukraina", eller en stor vestlig/europeisk konspirasjon?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Uderzo skrev (10 minutter siden):

Rykter og konspirasjonsteorier er til lite hjelp. Jeg er ikke overrasket over at konspirasjonsteorier florerer om dagen, denne saken har alle elementene som skal til for å lage en innviklet konspirasjonsteori.

Jeg er mer tilhenger av Occam's razor, hva er det mest sannsynlige? Russland som sender et signal ved å bombe gassledninger som ikke er i bruk, som et varselskudd, "neste gang kan det være gassledningen som går igjennom Ukraina", eller en stor vestlig/europeisk konspirasjon?

Et varselskudd der det er hemmelig både at man varsler og hva man varsler mot? Det høres i alle fall usannsynlig ut.

Endret av Aiven
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Uderzo skrev (42 minutter siden):

Rykter og konspirasjonsteorier er til lite hjelp. Jeg er ikke overrasket over at konspirasjonsteorier florerer om dagen, denne saken har alle elementene som skal til for å lage en innviklet konspirasjonsteori.

Jeg er mer tilhenger av Occam's razor, hva er det mest sannsynlige? Russland som sender et signal ved å bombe gassledninger som ikke er i bruk, som et varselskudd, "neste gang kan det være gassledningen som går igjennom Ukraina", eller en stor vestlig/europeisk konspirasjon?

Man er uskyldig til man er dømt burde fortsatt ligge til grunn i alle ulovlige handlinger men sånn er det ikke lengre. Alle og enhver kan selv dømme og de gjør det, i det minste burde man se saker fra alle sider og ikke dømme utifra følelser.

Jeg har ingen ide hvem som sprengte rørene og vil sannsynligvis aldri få vite hvem som gjorde det, men holder alle eventualiteter åpne.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Aiven skrev (1 time siden):

Et varselskudd der det er hemmelig både at man varsler og hva man varsler mot? Det høres i alle fall usannsynlig ut.

Ja, det er vanlig taktikk i fra Russland det. Det er jo sånn de har holdt på med de gassledningene, de fant på unnskyldninger for å stenge ned driften, men sa ingenting om hva som måtte fikses, det var "vedlikehold".
At Kreml sier en ting men gjør noe annet er ganske velkjent. Russland innrømmer aldri noe, de er jo fremdeles ikke i krig offisielt og ikke har de massakrert sivile heller, det er iscenesatt i følge dem.
De trenger ikke si at de er bak noe for å skape kaos.

Vi får se hva etterforskningen vil avdekke.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Uderzo skrev (10 timer siden):

Ja, det er vanlig taktikk i fra Russland det. Det er jo sånn de har holdt på med de gassledningene, de fant på unnskyldninger for å stenge ned driften, men sa ingenting om hva som måtte fikses, det var "vedlikehold".
At Kreml sier en ting men gjør noe annet er ganske velkjent. Russland innrømmer aldri noe, de er jo fremdeles ikke i krig offisielt og ikke har de massakrert sivile heller, det er iscenesatt i følge dem.
De trenger ikke si at de er bak noe for å skape kaos.

Vi får se hva etterforskningen vil avdekke.

Hvis Russland noen gang har kommet med "varselskudd" uten å si ifra om at de varsler og uten å oppgi hva de varsler mot, så får du komme med eksempler. Det kjenner jeg ikke til.

At Russland stenger ned gassrør mot land som leverer våpen til et land de er i krig mot finner jeg strengt talt ikke så veldig klanderverdig. Det er mer rart at de lot gassen strømme så lenge, men Gazprom er jo et privat selskap som nok måtte fortelles å skru av krana.

Jeg synes også det er litt rart at Russland ikke kaller dette krig, men der er vi vel strengt talt ikke rette ræva som fiser. Hvor mange "fredsbevarende oppdrag" o.l. har Norge vært involvert i de siste åra? Sannheten er krigens første offer, eufemismer befinner seg vel ofte et sted mellom sannhet og løgn.

Håper vi finner ut hvem som har gjort det, men holder ikke pusten :hrm:

Endret av Aiven
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Aiven skrev (8 timer siden):

Hvis Russland noen gang har kommet med "varselskudd" uten å si ifra om at de varsler og uten å oppgi hva de varsler mot, så får du komme med eksempler. Det kjenner jeg ikke til.

At Russland stenger ned gassrør mot land som leverer våpen til et land de er i krig mot finner jeg strengt talt ikke så veldig klanderverdig. Det er mer rart at de lot gassen strømme så lenge, men Gazprom er jo et privat selskap som nok måtte fortelles å skru av krana.

Jeg synes også det er litt rart at Russland ikke kaller dette krig, men der er vi vel strengt talt ikke rette ræva som fiser. Hvor mange "fredsbevarende oppdrag" o.l. har Norge vært involvert i de siste åra? Sannheten er krigens første offer, eufemismer befinner seg vel ofte et sted mellom sannhet og løgn.

Håper vi finner ut hvem som har gjort det, men holder ikke pusten :hrm:

Jeg ga deg et eksempel.

Gazprom er under Putins kontroll, "privat" liksom :lol:

Sitat

When, in June 2000, Vladimir Putin became the President of Russia, he acted to gain control over Russia's oligarchs, and increase the Government of Russia's control in important companies through a program of national champions.[19] Putin fired Chernomyrdin from his position as the Chairman of the Gazprom board. The Russian Government's stock in Gazprom gave Putin the power to vote out Vyakhirev. Chernomyrdin and Vyakhirev were replaced by Dmitry Medvedev and Alexei Miller. They were Putin's prior employees in Saint Petersburg.[19] Putin's actions were aided by the shareholder activism of Hermitage Capital Management Chief Executive Officer William Browder, and the former Russian Finance Minister Boris Fyodorov. Miller and Medvedev were to stop asset stripping at Gazprom and to recover losses. Itera was denied access to Gazprom's pipelines and came close to bankruptcy. Itera agreed to return stolen assets to Gazprom for a fee.[20]

 

Aiven skrev (8 timer siden):

Jeg synes også det er litt rart at Russland ikke kaller dette krig, men der er vi vel strengt talt ikke rette ræva som fiser. Hvor mange "fredsbevarende oppdrag" o.l. har Norge vært involvert i de siste åra? Sannheten er krigens første offer, eufemismer befinner seg vel ofte et sted mellom sannhet og løgn.

Ahh, hva er man uten litt "whatabouisme" når vi diskuterer Russland.
 

Aiven skrev (8 timer siden):

Håper vi finner ut hvem som har gjort det, men holder ikke pusten :hrm:

Jeg holder heller ikke pusten. Det vil bli vanskelig å innhente bevis, og hvis man skulle klare det, og de peker mot Russland, så vil de bare nekte for det hardnakket, som de pleier, og ingenting vil skje.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
2 hours ago, Uderzo said:

Jeg holder heller ikke pusten. Det vil bli vanskelig å innhente bevis, og hvis man skulle klare det, og de peker mot Russland, så vil de bare nekte for det hardnakket, som de pleier, og ingenting vil skje.

Alle vestlige ledere har noe politisk å tape på å bli avslørt, selv om noen dessverre slipper billig unna. I Russland kjenner jeg ikke til eksempler på at noen stilles tilsvarende til ansvar. Det eneste farlige man kan gjøre der er å være illojal mot noen med mer makt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nautica skrev (8 minutter siden):

Man liker og tro at det bare er i kommunistiske land staten bestemmer over private virksomheter, i vesten er det like vanlig praksis.

Ta foreksempel tysk bilindustri som er pålagt og produsere en viss mengde elbil.

Det er stor forskjell mellom demokratiske land og totalitære styrt av diktatorer som Putin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...