Gå til innhold

Nye EU-regler om lading av elbil vil gjelde i Norge


Anbefalte innlegg

On 9/28/2022 at 2:06 PM, Kahuna said:

Når ble dette innført?

Det står jo lenken du fikk sist, men det er jo i og for seg ikke noe nytt at du ikke leser, du bare svarer i hytt og pine. 

On 9/28/2022 at 2:06 PM, Kahuna said:

Når du da kommer med konspirasjonsteorier om at ladebransjen bruker RFID-brikker for å låse brukerne til seg

Dette er jo ikke en konspirasjonsteori, det er fullstendig grunnleggende at man tjener på å beholde kunder i sitt eget økosystem. Hvis ikke hadde de jo aldri laget hver sin app og hvert sitt system i utgangspunktet. Det er dyrt å gjøre det. Den eneste grunnen til å gjøre det, er at man håper å tjene (mer) penger på det. De lager jo ikke et tungvint system som koster dem (masse) penger for moro skyld, for å tape penger. Det sier seg selv. Det er ingen konspirasjoner involvert i det. Den eneste som har hevdet noe som er i nærheten av å være en konspirasjonsteori, er jo deg selv.

OG IGJEN: Du kan betale med kort, via appen. Jeg forstår selvfølgelig hvorfor du prøver å ignorere det, det slår jo hull i hele teorien din om at korttransaksjoner er så fryktelig, fryktelig dyre, fordi "betalingsbransjen" rotter seg sammen og lopper folk. Og du snakke rom konspirasjonsteorier...

Jeg registrerer at du igjen blir midlertidig blind akkurat når øynene dine passerer tekst som ville tvunget deg til å innrømme noe du er ekstremt opptatt av å late som om du ikke vet eller forstår. Dette var vel fjerde gangen jeg poster akkurat dette, jeg tenker det er like greit å bedrive copypasta her. Dersom transaksjonskostnadene ved kortbruk var en reell motforestilling, hadde man selvfølgelig ikke lagt opp til at kundene skulle (eller kunne) betale med kort i appen. Eller vipps, som flere tilbyr, som har enda høyere kostnader. 

On 9/28/2022 at 2:06 PM, Kahuna said:

På tide å roe seg ned?

Ja, det er det på tide at du, som startet med å beskylde folk for "rørende omsorg for betalingsbransjen" og deretter for å komme med konspirasjonsteorier, gjør det. Folk som oppfører seg på den måten får selvfølgelig ikke overdreven høflighet tilbake...

 

On 9/28/2022 at 3:16 PM, bzzlink said:

Brusautomater tar kort fordi summen er så liten at den ikke krever pin, eller papirkvittering. Det er ikke overførbart til en ladestasjon

Så du mener, helt alvorlig, at det er kostnaden med knapper eller touchskjerm som er så dyrt at det ikke lar seg gjøre, mens resten av terminalens deler er veldig mye billigere? Du mener prisen på akkurat disse elementene er så ekstrem at tilfellene ikke er sammenliknbare? Jeg mener det er rimelig åpenbart at det er en påstand som faller på sin egen urimelighet.

On 9/28/2022 at 3:16 PM, bzzlink said:

Nettopp dette som står over her. Betaling med kort gjør alle disse tingene dårligere

Betaling med kort er tilleggskrav og gjør derfor ingen andre løsninger mindre tilgjengelige, og gjør derfor ingen ting dårligere.

On 9/28/2022 at 3:16 PM, bzzlink said:

Jo fordi det koster penger i kompleksitet og oppetid å ha kortautomat. Hvordan skal du levere kvittering til de som betaler med kort? Hvordan skal du kreve pin kode?

Hvordan skal man klare å sende kvittering til de som betaler med kort i appen? Hvordan skal man klare å sende kvittering til de som betaler på brusautomater? Hvordan klarer man å levere kvittering på bensinstasjoner? Du mener alvorlig at dette er uoverkommelige utfordringer? Det faller vel også ganske greit på sin egen urimelighet.

On 9/28/2022 at 3:16 PM, bzzlink said:

Hvordan skal du trekke penger fra konto dersom kunden har tømt kontoen imellom start og avslutning av lading? 

På akkurat samme måte som ved all annen kortbetaling der det ikke er klart hva sluttsummen blir når man begynner tjenesten. Som f.eks. bensinstasjoner. Eller parkeringshgus. Det mest praktiske er ett av to alternativ
1: Du reserverer et beløp som dekker maksbeløpet du vil tillate brukeren å benytte ved start av tjenesten, og sletter reservasjonen når du trekker endelig beløp. (Eks: Hotell, bensinstasjon)
2: Du satser på at det er dekning, fordi beløpet er lite nok til at det er liten sjanse for manglende dekning (parkering)

Slenger du bare ut mest mulig spørsmål for å utmatte folk, eller tror du faktisk dette var reelle problemer? 

Det burde være helt unødvendig å understreke, men: Dette er selvfølgelig akkurat samme utfordring som man har i appen, med mindre appen utelukkende lar deg fylle opp en egen konto på forhånd (noe som i hvert fall er kundefiendtlig og innlåsende!) og har jo ingenting med om kortet brukes fysisk eller i appen å gjøre.

On 9/28/2022 at 3:16 PM, bzzlink said:

Jo det er dyrt å tilby kortbetaling, det er en grunn til at bensinstasjoner ikke har det på alle bensinpumper en gang

Hvis det er så dyrt, er det jo rart bensinstasjonene som alltid er billigst lar deg betale med kort på alle pumpene. Du kan selvfølgelig ha en kortautomat for flere pumper, det er ingen som sier det skal være en fysisk terminal på hver ladestasjon heller.

 

 

 

 

 

Endret av NgZ
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kahuna skrev (7 minutter siden):

Jeg mistenker at på det tidspunktet hvor ladeaktørene skulle bestemme hvordan de skulle ordne betaling så var RFID-brikker bedre enn bankkort på et vesentlig punkt, de var billigere. For et prosjekt som kunne vente å gå i minus i *mange* år fremover er pris viktig. Om du først skal blø penger i mange år fremover er det et poeng å blø minst mulig.

RFID-kort er svært allsidig, vi bruker det bare til andre ting enn betalingskort. ;) 

Jeg skjønner at det var oppstartskostnader som sikkert var tungtveiende i starten, men vi er forbi dette punktet, og nå er det på tide at kundefokusetansees som viktigst. 

Tross alt, låser du inne egne kunder, så låser du samtidig ute konkurrentenes kunder. Men siden mange steder i utgangspunktet var annen hver ladestopp var Fortum Charge & Drive (nå recharge), de andre var Grønn Kontakt (nå Mer), så var man mer eller mindre nødt å ha avtale med begge to.

Lenke til kommentar
NgZ skrev (4 minutter siden):

Det står jo lenken du fikk sist, men det er jo i og for seg ikke noe nytt at du ikke leser, du bare svarer i hytt og pine. 

Du må i det minste lese selv før du kan beskylde andre for å ikke lese. Linken din er et dokument fra 2019 og handler om et tiltak som skulle bli innført fra 2020. Altså 6 år *etter* at jeg skaffet min første ladebrikke. Om du har *andre* opplysninger som er tidsmessig relevant kan du gjerne komme med det. Jeg er da primært ute etter kostnadsnivå på det tidspunktet hvor ladeaktørene bestemte seg for betalingsløsning.

NgZ skrev (6 minutter siden):

OG IGJEN: Du kan betale med kort, via appen.

Eller du kan få regning i posten, eller i nettbanken...ikke avhengig av kort eller app i det hele tatt (men det er jo en mulighet)

NgZ skrev (7 minutter siden):

Folk som oppfører seg på den måten får selvfølgelig ikke overdreven høflighet tilbake...

Hvem var det som snakket om å ha en ladestolpe opp bak? Kaller du det å utvise overdreven høflighet?

 

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (10 minutter siden):

Jeg skjønner at det var oppstartskostnader som sikkert var tungtveiende i starten, men vi er forbi dette punktet, og nå er det på tide at kundefokusetansees som viktigst. 

Tross alt, låser du inne egne kunder, så låser du samtidig ute konkurrentenes kunder. Men siden mange steder i utgangspunktet var annen hver ladestopp var Fortum Charge & Drive (nå recharge), de andre var Grønn Kontakt (nå Mer), så var man mer eller mindre nødt å ha avtale med begge to.

Problemet er at de beslutningene du tar i starten kommer til å forplikte deg i lang tid fremover. Selv om du legger til kortbetaling på alle fremtidige ladere må du fortsatt ta vare på de gamle laderne med RFID-betaling. Du får altså ekstra utgifter og kompleksitet uten at du kan kvitte deg med gammelt ræl.

At aktørene ikke samarbeider er irriterende, jeg er helt enig i det. Vi får se om det nye regelverket tvinger gjennom en form for roaming.

Lenke til kommentar
34 minutes ago, Kahuna said:

Du må i det minste lese selv før du kan beskylde andre for å ikke lese. Linken din er et dokument fra 2019 og handler om et tiltak som skulle bli innført fra 2020. Altså 6 år *etter* at jeg skaffet min første ladebrikke. Om du har *andre* opplysninger som er tidsmessig relevant kan du gjerne komme med det. Jeg er da primært ute etter kostnadsnivå på det tidspunktet hvor ladeaktørene bestemte seg for betalingsløsning.

Eller du kan få regning i posten, eller i nettbanken...ikke avhengig av kort eller app i det hele tatt (men det er jo en mulighet)

Hvem var det som snakket om å ha en ladestolpe opp bak? Kaller du det å utvise overdreven høflighet?

 

Det er da fullstendig irrelevant hva kostnadene var får årevis siden når vi snakker om et vedtak som ikke har trådt i kraft enda... Det var uansett mulig å betale med kort både på brusautomater, i parkeringshus og bensinstasjoner på det tidspunktet. Hvilke overgangsordninger og krav som vil komme for gamle stolper har vel verken du eller jeg satt oss inn i.

OG IGJEN: Du kan betale med kort, via appen. Jeg forstår selvfølgelig hvorfor du prøver å ignorere det, det slår jo hull i hele teorien din om at korttransaksjoner er så fryktelig, fryktelig dyre, fordi "betalingsbransjen" rotter seg sammen og lopper folk. Og du snakke rom konspirasjonsteorier...

Jeg registrerer at du igjen blir midlertidig blind akkurat når øynene dine passerer tekst som ville tvunget deg til å innrømme noe du er ekstremt opptatt av å late som om du ikke vet eller forstår. Dette var vel fjerde gangen jeg poster akkurat dette, jeg tenker det er like greit å bedrive copypasta her. Dersom transaksjonskostnadene ved kortbruk var en reell motforestilling, hadde man selvfølgelig ikke lagt opp til at kundene skulle (eller kunne) betale med kort i appen. Eller vipps, som flere tilbyr, som har enda høyere kostnader. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, NgZ said:

Så du mener, helt alvorlig, at det er kostnaden med knapper eller touchskjerm som er så dyrt at det ikke lar seg gjøre, mens resten av terminalens deler er veldig mye billigere? Du mener prisen på akkurat disse elementene er så ekstrem at tilfellene ikke er sammenliknbare? Jeg mener det er rimelig åpenbart at det er en påstand som faller på sin egen urimelighet.

Det er kostnaden ved å måtte ha skjerm på hver stolpe.
Eller måtte sette opp et eget betalingssted med skjerm.
Å skulle ha egen POS løsning på hver stolpe er dyrt. Jeg sammenligner her med at alle kunne hatt dumme stolper slik som Tesla.

2 hours ago, NgZ said:

Betaling med kort er tilleggskrav og gjør derfor ingen andre løsninger mindre tilgjengelige, og gjør derfor ingen ting dårligere.

Det gjør det dyrere å sette opp og drifte hver eneste stolpe/lokasjon. Det gjør det vanskeligere å lage ladeplassene HC vennlig

2 hours ago, NgZ said:

På akkurat samme måte som ved all annen kortbetaling der det ikke er klart hva sluttsummen blir når man begynner tjenesten. Som f.eks. bensinstasjoner. Eller parkeringshgus. Det mest praktiske er ett av to alternativ
1: Du reserverer et beløp som dekker maksbeløpet du vil tillate brukeren å benytte ved start av tjenesten, og sletter reservasjonen når du trekker endelig beløp. (Eks: Hotell, bensinstasjon)
2: Du satser på at det er dekning, fordi beløpet er lite nok til at det er liten sjanse for manglende dekning (parkering)

Slenger du bare ut mest mulig spørsmål for å utmatte folk, eller tror du faktisk dette var reelle problemer? 

Det burde være helt unødvendig å understreke, men: Dette er selvfølgelig akkurat samme utfordring som man har i appen, med mindre appen utelukkende lar deg fylle opp en egen konto på forhånd (noe som i hvert fall er kundefiendtlig og innlåsende!) og har jo ingenting med om kortet brukes fysisk eller i appen å gjøre.

Du kan bare holde reservasjonen på konto en viss tid, såvidt jeg vet er denne på 1 time. I noen situasjoner er det vanskelig

Noe som kan sees av oppskriften på kortbetaling som jeg postet fra recharge. Du må kjøre kort og kode 2 ganger, en gang for å starte ladingen, og en gang for å avslutte den

Ladeøkter koster litt mye om dagen for at man bare kan la folk komme med et visa gavekort med 25kr på til å starte ladingen. Jeg ser de reserverer 50EUR på kortet, synes også det er noe odde at det tallet er i euro, noe som tilsier at de ikke fant en leverandør av løsning som passet i Norge…

Nei det er ikke samme utfordring som man har i appen, der forhåndsautentiserer man et kredittkort for etterskuddstrekk og kjenner identiteten til brukeren før lading igangsettes. Det er noe ganske annet å sitte med den informasjonen før salget skjer. 

Lenke til kommentar
14 minutes ago, Kalle Klo said:

Alle andre aktører her i verden (parkeringsautomater, pølsekiosker, puber, bensinstasjoner, nettbutikker) greier å ta betalt med kort uten å tvinge deg til å bruke RFID-brikke eller app, hva er det som er så utrolig spesielt med billaderbransjen?

Det er et relativt høyt beløp, som skal trekkes etterskuddsvis, potensielt 2 timer etterpå. Det gjør det unikt.

Som du ser så er det ikke umulig å tilby det, recharge gjør det. Men brukeropplevelsen blir fortsatt ganske clunky. Og jeg mener at å påby dette på hver eneste ladestolpe er dumt.

Det er bedre å påby dem å følge en API standard, slik at man kan bruke den appen man vil. Det gjør at ladere vil bli bygget ut raskere, ha høyere oppetid og flere pr lokasjon

De som er uenige sier alle at de ikke kan skjønne at det koster noe særlig med en betalingsterminal, men de har ikke skjønt greia i mine øyne.

Lenke til kommentar

Grunnen til at ikke alle pumper på bensinstasjoner har terminal er at de ble bygd i en tid hvor mange fortsatt betalte med kontanter, så det er ikke lagt opp kabler for terminaler, og det er ingen grunn til å investere i terminaler så lenge det ikke er kø på de pumpene med terminal. 

Alle nyere og stasjoner med høy trafikk har terminaler på alle pumper, ihvertfall de jeg fyller på.  (Noen ganger 1 terminal delt på 2 pumper)
Den lokale som jeg fyller privatbilen på har ikke det, men den er gammel, og har lenge vært planer om at den kanskje skal flytte. 
 

Lenke til kommentar
1 hour ago, bzzlink said:

Det er et relativt høyt beløp, som skal trekkes etterskuddsvis, potensielt 2 timer etterpå. Det gjør det unikt.

Som du ser så er det ikke umulig å tilby det, recharge gjør det. Men brukeropplevelsen blir fortsatt ganske clunky. Og jeg mener at å påby dette på hver eneste ladestolpe er dumt.

Det er bedre å påby dem å følge en API standard, slik at man kan bruke den appen man vil. Det gjør at ladere vil bli bygget ut raskere, ha høyere oppetid og flere pr lokasjon

De som er uenige sier alle at de ikke kan skjønne at det koster noe særlig med en betalingsterminal, men de har ikke skjønt greia i mine øyne.

Må gå an å få til en deal med betalingsleverandørene for å fikse reservasjonen. Etter hvert som lading blir aktuelt i andre land, så vil disse behovene bli tydelige for Visa/Mastercard (skjønner at de ikke bryr seg om Norge alene). 

Det er i hvert fall klunky å lage en ny, helt separat betalingsinfrastruktur.

Som bruker har jeg stor avesjon mot å legge igjen betalingsinfo noe flere steder enn absolutt nødvendig, derfor har feks. Paypal og Klarna en misjon. 

Jeg har også avesjon mot å legge inn alle mulige spesialiserte apper. Feks for smarthus, vil jeg mye heller bruke Tibber sin app for alt, heller enn en app per dingseleverandør. 

Skjønner ikke at pris for betalingsterminal skal være en unik ting for ladeselskapene, selv den minste kebabsjappe har råd til kortterminal. Bensinstasjoner har råd til kortterminal per pumpe, har aldri vært noe tema.

Du kan få early adopters til å gå med på mye rart, men etter hvert som hvermannsen skal hurtiglade, så må man jenke seg etter hvordan resten av verden fungerer. 

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (På 30.9.2022 den 11.23):

Ok, så utifra din anekdote så bør vi planlegge med at 

50 000 stk id4 vil ha det samme ladestolpebehovet som 50 000 Leaf

Jeg tror ikke helt på det.

Nei, Leafene vil nok måte hurtiglades vesentlig mer siden ID4 vil ha lang nok rekkevidde til mange av turene. Jo større batterikapasitet, jo mindre behov for hurtiglading. 

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (39 minutter siden):

Nei, Leafene vil nok måte hurtiglades vesentlig mer siden ID4 vil ha lang nok rekkevidde til mange av turene. Jo større batterikapasitet, jo mindre behov for hurtiglading. 

Jeg tror vi må ta høyde for at ID4'er oftere vil tas på langtur hvor hurtiglading trengs, enn kortrekkeviddebiler som Leaf. De med bil med kort rekkevidde kjører vel sjeldnere langtur, eller har en annen bil til den bruken. Noen kjører selvfølgelig langt med dem også, men jeg tror det hører mer til unntaket enn regelen, i hvert fall er andelen lavere enn for dem med biler med lengre rekkevidde, det er jeg sikker på. De med veldig kort rekkevidde må nok oftere hurtiglades i hverdagen, dog.

Hvis jeg har rett i det, så vil ID4'ene hurtiglade mindre til hverdags, men mer på utfartsdagene, og det virker å være utfartsdagene som er dimensjonerende på ladenettverket.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Nei, Leafene vil nok måte hurtiglades vesentlig mer siden ID4 vil ha lang nok rekkevidde til mange av turene. Jo større batterikapasitet, jo mindre behov for hurtiglading. 

Ok, så vi kan regne med mindre trafikk på ladestolpene fra 50000 id4, enn 50000 Leaf.

Vet ikke helt om du tror på det selv. 

Lenke til kommentar

Kona hadde Leaf før og kjører nå Model 3 SR+. Leafen måtte hun hurtiglade både titt og ofte, men Teslaen tror jeg ikke hun har hurtigladet en eneste gang ennå. Usikker på om jeg har gjort det, men tror ikke det heller. Mens Teslaen fint klarer tur/retur Oslo (192km for oss) vinterstid slet Leafen med å komme frem til Oslo på sommeren uten hurtiglading. Da måtte jeg i så fall kjøre godt under fartsgrensa. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er en tilbakevendende diskusjon, men jeg har fortsatt til gode å få en forklaring på hvorfor et ekstra betalingsmiddel (brikke eller app) er en mer smidig løsning enn å bruke ditt eksisterende kort som du alltid går rundt med. Om det var slik at denne nye chippen kunne brukes til å betalt alle steder hadde det vært en ting, men frem til da er det bare enda et ledd for å kunne gjennomføre betaling. Det er ikke å gå fremover, men bakover hva angår personvern, leverandøravhengighet og brukervennlighet. Hva teoretiske er mulig i fremtiden er ikke et argument for å forverre nåværende opplevelse. Når absolutt alt kan lades fra samme app eller brikke, og hvor du kun må oppdatere kortopplysninger EN gang, ja da stiller problematikken seg litt annerledes.

Og bare så det er sagt, det må ikke være enten eller. Dere som ønsker å gå rundt med chip eller app-lading, slå dere løs, men la de av oss som ønsker å lade uten noe styr få gjøre det. Personlig er jeg trøtt av å måtte logge inn i 5-6 portaler med egne apper og sider, for å oppdatere mine kortopplysninger. Selv med elbilforeningens ladebrikke er det et helsikkes mas, og på tiden det tar kunne jeg vært godt på vei til å ha ladet de prosentene jeg trengte.

Endret av The Very End
  • Liker 2
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (20 minutter siden):

Set ut som fossilfylling også kommer seg over på app. 

https://www.tv2.no/broom/na-gar-betalingen-av-seg-selv-pa-bensinstasjonen/15155621/

Her er det kun snakk om å registrere seg med en app, da appen ikke brukes ved fylling.

Hadde det vært like enkelt med elbiler, så kanskje de kunne sluppet å innføre kort, men jeg vil tro at dette systemet er dyrere å innføre, og drifte. 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (8 minutter siden):

Her er det kun snakk om å registrere seg med en app, da appen ikke brukes ved fylling.

Hadde det vært like enkelt med elbiler, så kanskje de kunne sluppet å innføre kort, men jeg vil tro at dette systemet er dyrere å innføre, og drifte. 

Appen brukes for å få tilgang til posisjonsdata (må tillates), men du må ikke fysisk plukke opp telefonen og åpne appen. Den brukes også til å hente inn betalingsinfoen som ligger i appen. Står riktignok ikke noe om den dobbeltsjekker dette hver gang appen kontaktes.

De skriver at dataen slettes umiddelbart etter at du er ferdig å fylle, men hvordan beviser de at det var korrekt info, om det blir uenighet om en regning, og når slutter sporingen? Er dette og en kanal de vil bruke for å sende deg tilbud i appen, gjerne når den merker at du svinger inn på stasjonen?

Ja, jeg ser at tilsvarende kan gjøres med appen for ladekundene, så spørsmålene er for så vidt det samme. Som igjen er en grunn til at jeg foretrekker at man kan betale med betalingskortet direkte, uten å nødvendigvis være registrert, og uten at man må tillate deling av posisjonsdata.

Uansett, sier det før andre, men når åpner de for at det skal bli like lett for elbilistene? Tross alt, her kan de registrere riktig bil via handshake med laderen, noe de ikke kan gjøre med selve bensin eller dieselpumpa. Sikker på at mange ikke tenker sikkerhetsaspektet, og bare vil ha det enklest mulig, og derved ønsker dette, ihvertfall inntil Plug'n Charge på ekte er innført.

Og beløpene blir uansett mindre og gjerne innenfor beløpsgrensa for kodefri betaling, selv om den utfordres når prisen nå nærmer seg en 10'er per kWh. Circle K tar nå 8,49 per kWh, som tilsier 424,50 for 50 kWh målt ved laderen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 9/30/2022 at 5:00 PM, bzzlink said:

Det er kostnaden ved å måtte ha skjerm på hver stolpe.
Eller måtte sette opp et eget betalingssted med skjerm.
Å skulle ha egen POS løsning på hver stolpe er dyrt. Jeg sammenligner her med at alle kunne hatt dumme stolper slik som Tesla.

Ingen har sagt at du må ha det på hver stolpe. Ingn har sgt at det er GRATIS. Ja, det vil koste NOE, men det er like fullt uvesentlig sammenliknet med totalkostnadene på disse laderne.

On 9/30/2022 at 5:00 PM, bzzlink said:

Det gjør det vanskeligere å lage ladeplassene HC vennlig

Det er ren løgn, og ikke så rent lite skammelig løgn heller. De med særskilte behov kan selvfølgelig bruke en av de andre løsningene som de synes fungerer bedre, siden dette, som du jo veldig godt vet, er tilleggskrav.

On 9/30/2022 at 5:00 PM, bzzlink said:

Du kan bare holde reservasjonen på konto en viss tid, såvidt jeg vet er denne på 1 time. I noen situasjoner er det vanskelig

Litt usikker på hvorfor du skriver "såvit jeg vet". Tror du virkelig du vet dette? I tilfelle kan jeg opplyse om at det er helt feil. Du kan reservere beløp i minst tre døgn, det er rett og slett ikke et problem noe annet sted enn i ditt hode, hvis det nå faktisk er slik at du faktisk trodde dette, og det ikke bare var nok et vikarierende argument du kunne dra opp av hatten.

On 9/30/2022 at 5:00 PM, bzzlink said:

Noe som kan sees av oppskriften på kortbetaling som jeg postet fra recharge. Du må kjøre kort og kode 2 ganger, en gang for å starte ladingen, og en gang for å avslutte den

"Noe som kan sees av", nei, det kan ikke sees av det, for du har - som nevnt - helt feil. Du leser en instruks, gjetter vilt uten noen som helst peiling, og kommer (ikke spesielt overraskende) til en konklusjon som ikke er bedre enn ideen du egentlig hadde i utgangspunktet.

On 9/30/2022 at 5:00 PM, bzzlink said:

Ladeøkter koster litt mye om dagen for at man bare kan la folk komme med et visa gavekort med 25kr på til å starte ladingen. Jeg ser de reserverer 50EUR på kortet, synes også det er noe odde at det tallet er i euro, noe som tilsier at de ikke fant en leverandør av løsning som passet i Norge…

Den åpenbart mest sannsynlige forklaringen er så enkel som at de kjører ut samme løsning i flere land... Igjen gjetter du uten kunnskap og er helt på villspor: Alle bensinstasjoner i Norge (etter det jeg vet, i hvert fall alle jeg har fylt på de siste 5+ årene) reserver et beløp før du begynner å fylle. Så dette klarer man nok helt fint i Norge. Bensinstasjonene er dessverre ikke så gode til å oppfylle kravet om informasjon eller aksept av reservasjonen, og flere reserverer også høyere beløp, men de gjør det like fullt. Det skulle jo også bare mangle.

Som du kanskje er kjent med, er full tank veldig mye dyrere med fossilt drivstoff, enn med strøm. Det er jo nærliggende å tro at du kanskje også en gang har fyllt bensin. Trodde du, helt ærlig, at dette var et nytt og skummelt problem som kun gjaldt lading? Det er faktisk vanskelig å tro at dette er ærlig skepsis, om man faktisk bryr seg om noe man er skeptisk til, pleier man jo kanskje å tenke på det i minst halvannet minutt. Det virker det, for å si det forsikrig, ikke som om du har gjort. I stedet virker det som et samensuriam av uærlige bekymringer slengt ut mest for å gjøre debatten dårligere og forvierre eventuelle andre som ikke vet bedre. uansett, med null kunnskap, null research men stor skepsis, kommer man seg faktisk ikke spesielt langt. Sannsynligheten for å komme med innspill som ikke bare er vås er liten, og ikke kommer man spesielt godt ut av det heller.

On 9/30/2022 at 5:00 PM, bzzlink said:

Nei det er ikke samme utfordring som man har i appen, der forhåndsautentiserer man et kredittkort for etterskuddstrekk og kjenner identiteten til brukeren før lading igangsettes. Det er noe ganske annet å sitte med den informasjonen før salget skjer. 

Forhåndsautentiserer altså, AKKURAT slik man kan gjøre ved å reservere et beløp ved fysisk betaling. Mange av disse appene (om ikke alle)  har  ingen eksra ID-kontroll utover dette. I tillegg er brikkene som benyttes ekstremt usikre, og kan klones med en RFID-leser/skriver til ti dollar. Og da er det operatøren som må ta regningen (hvis kundene i det hele tatt merker det, og protesterer), ikke banken. Det er ganske mye smartere enn å kjøpe et visagavekort du dessuten må aktivere med en SMS du i tilfelle måtte ha registrert på noen andre enn deg selv (hvis det i det hele tatt hadde fungert for å betale det, men det gjør det som nevnt normalt ikke).

Svindelrisikoen med (dagens) brikker er veldig  mye høyere enn med kort.

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...