Gå til innhold

Prisen på skjermkort vil bare fortsette å stige, sier Nvidia-sjefen


Anbefalte innlegg

Moores lov er død og har vært det en god stund. Nye produksjonsprosesser gir ikke lengre lavere kostnad pr. transistor slik de gjorde før*, men de tillater fortsatt å lage større og mer komplekse komponenter. Det er derfor helt rimelig å anta at produksjonskostnadene for tilsvarende ytelse ikke vil gå dramatisk ned over tid og pris for det maksimale av ytelse man kan lage går opp.

 

*) I.e. en ny prosess vil tendere til å ha samme eller høyere kostnad pr. gate sammenlignet med prosessen den avløser. Men man har en viss kostnadsredduksjon over tid p.g.a. produksjonsoptimalisering. Så over tid går fortsatt netto pris pr. transistor litt ned men vi snakker 5-10% pr. år ikke 50%

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

57 minutes ago, Iki said:
3 hours ago, FrihetensRegn said:

Kjøp AMD, det eneste nvidia og Intel forstår er markedsandeler.

Kjøper heller det som gir best ytelse for pengene, om det så måtte være nvidia.

Innkjøpskostnaden er kun én gang. Penger tjener man for hvert prosjekt man bruker kortet til.

Quote

Et gammelt norsk munnhell lyder "å spare seg til fant" - altså å kutte så hardt at det ikke lenger finnes noen muligheter for annet enn ren fattigdom.

 

Lenke til kommentar

har dere planer om å rappotere litt rundt det at nvidia har redusert ytelsen på 4080 12gb i forhold til 16gb kortet? jeg husker ikke nyaktig nå i farta men 16gb versjonen har ca 2000 mer cuda cores enn 12 gb versjonen.

de fleste store youtuberne har lagt ut videoer om dette, som f.eks jayztwocents

føler det er relevant å vite for de som er usikkre på hvilken versjon at 4080 de ønsker

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QB4VTZbn

Ikke rart at prisen øker, når Nvidia benytter hardware på sine spillkort uten noen reell nytteverdi, som 24gb minne. En kynisk praksis fra Nvidia kun ment for å presse mer penger ut av gamere, og rettferdiggjøre at de skyver opp prisene på «mainstream» grafikkort.

Endret av Slettet-QB4VTZbn
Lenke til kommentar
Geir T skrev (19 minutter siden):

Ikke rart at prisen øker, når Nvidia benytter hardware på sine spillkort uten noen reell nytteverdi, som 24gb minne. En kynisk praksis fra Nvidia kun ment for å presse mer penger ut av gamere, og rettferdiggjøre at de skyver opp prisene på «mainstream» grafikkort.

GeForce 4090 er også ment som en fattigmann Quadro kort (for professional bruk), derav minnemengden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QB4VTZbn
MistaPi skrev (28 minutter siden):

GeForce 4090 er også ment som en fattigmann Quadro kort (for professional bruk), derav minnemengden.

Sorry, den kjøper jeg ikke (vet dette er argumentet til Nvidia). :) Da burde Nvidia også tilby et grafikkort med tilsvarende GPU-kraft og mindre minne. De aller fleste som kjøper xx90-kort er tross alt gamere, i hvert helt til xx80ti varianten kommer et halv år senere. Dette er spesielt relevant med 4000-serien, hvor 4080 har en betraktelig nedskalert GPU ift. 4090. 

Endret av Slettet-QB4VTZbn
Lenke til kommentar

PC gaming blir jo ikke akkurat bedre med skyhøye priser på maskinvare. Konsollene har jo i lang tid nå dominert med tanke på AAA titler, og nå blir det jo garantert enda mindre PC-spillere som igjen fører til enda mer fokus på konsollene. Jeg sitter med RTX 3080 og jeg kan på nød og neppe finne på å kjøpe noe sånt bare for mer fps i 4K men det har ikke akkurat vært mange PC-spill å skryte av for tiden...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
AvgAug skrev:

Jeg bryr meg fint lite om hvor dyrt flaggskipskortet blir, når det oftest er for å pushe mest ut av teknologien og gi folk noe å prate om. Bare de mest hardbarka entusiaster vil vurdere et 4090 kort. Det som jeg synes er viktigere er at det er gode produkter i midtsjiktet også, noe som Nvidia har blitt bedre på.

Likevel ser jeg litt mer over mot AMD nå og lurer på hva de kan tilby i November da de slipper ut info om deres neste kort.

AMD har jo blitt like griske som Nvidia de siste par årene så er vel ikke så mye å hente på pris der heller regner jeg med.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...