Gå til innhold

Umotivert lærling, ønsker å slutte


Gjest 6644b...8aa

Anbefalte innlegg

Gjest 6644b...8aa

Hei,

Jeg har vært lærling i ett år og er så å si veldig umotivert til å fortsette. Det skjer ingenting på jobben, drar meg dit hver dag uten å føle at jeg gjør noe. Er ferdig med alle lærling relaterte oppgaver og hadde fint klart fagprøven i dag i følge leder, men nå har har jeg egentlig lyst til å slutte. Må ifølge leder jobbe ferdig hele tiden før jeg kan ta fagbrev.

Føler jeg tjener veldig lite i forhold til andre som gikk rett ut i jobb, og gruer meg hver dag til å reise på jobb da jeg ikke går så overens med de jeg jobber med. I tillegg vet jeg ikke om jeg er glad i selve jobben heller, er mye av det samme og er ikke veldig spennende hverdag.

Sikkert mange som vil si at jeg må bite i det sure eplet og stå i gjennom resten av tiden, men akkurat nå virker det umulig.

Alternativet måtte vært å finne en jobb som ikke krever spesielt fagbrev og fint klare meg på det. Bor billig og får spart mye.

 

Noen råd?

Anonymous poster hash: 6644b...8aa

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 9d12b...89a

Jeg har gjort mange, mange dumme valg gjennom mine førtiognoen år, men det er ingenting jeg angrer mer på enn at jeg ikke fullførte utdanningen min. Selv om jeg visste at jeg ikke kom til å ville jobbe som det jeg utdannet meg til burde jeg helt klart holdt ut det siste året og fått noe igjen for strevet. 

Så det er mitt råd. Bit tenna sammen, finn noe du finner glede i som du kan gjøre på fritiden så timene på jobb blir mindre viktige. Når du er ferdig har du fagbrev og kan lett finne en litt annen retning om du syns akkurat den jobben du har nå er for ensformig. Bare hold ut.

Anonymous poster hash: 9d12b...89a

Lenke til kommentar

Du kan ta fagprøven før lærlingeperioden er slutt, men du må uansett fullføre kontrakten.

Med tanke på hvor mye du taper på å ikke fullføre, samt at du kanskje mister sjansen på å få en god referanse er det vel ikke noe annet valg enn å fortsette. 

De fleste har vel hatt en kjedelig jobb en del av livet. 

Endret av Reg2000
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Dersom du blir ferdig med lærlingtida, så vil du jo i alle fall ha en ålreit lønn. Jeg vil i høyeste grad råde deg til å fullføre fagbrevet. Hvis du begynner i en ufaglært stilling, så blir dette også "mye av det samme" i 9/10 tilfeller. Men ja, om det dukker opp en flott mulighet til en mer spennende hverdag gå for det, men det er vel antakelig ikke realistisk?

Det er ikke bare ditt ansvar at du trives på jobb, det er også sjefen din sitt. Har du vurdert å ta en skikkelig prat med ham/henne på tomannshånd om at du mistrives så sterkt? Spør om 5 minutter på sjefens kontor.

Endret av Aiven
  • Liker 5
Lenke til kommentar

If You’re Going Through Hell, Keep Going.

Hvis du bare gir opp ved minste lille motstand i livet vil du få det svært tøft. Tror du hverdagen til de aller fleste er super spennende og givende? Du har fullført første året som er mest drittjobb og minst betalt. Mye tyder på at det vil gå lettere fremover. Når du først har en grad har du hvertfall noe å vise til og bygge videre på. Det er mange umotiverte av dagens unge og jeg tror nok mye av det kommer fra falske forestillinger om en rosenrød verden gjennom insta og tiktok som de sitter og glaner på hele dagen lang. Dette er glansbilder og mange av de får betalt for å promotere ulike ting, det er en veldig sminka verden. Ikke hverdagen til folk flest.

Dessverre veldig lett å bare klage på ting istedet for å gjøre noe med det selv. Hva kan du gjøre for å bedre arbeidsmiljøet og stemningen på din arbeidsplass, hva bidrar du med til gruppen? Kan du bringe noe spennende og positivt til bordet? Hvis du ikke ønsker å prøve spiller det ingen rolle hva du er eller hvor du er, du vil alltid mislykkes. De fleste som er suksessrike har brukt flere årtier på å bygge seg opp, sakte men sikkert. Ingenting kommer gratis.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Å gi opp når man er halvveis (?) i læringtida vil jeg ikke anbefale. Bit tenna sammen, få fagbrevet og så har du akkurat samme mulighet til å finne noe bedre eller bedre betalt når du er ferdig, bare at du har et fagbrev i tillegg. 

Det å ha fagbrev i èn ting kan også være fordel når du skal søke andre jobber, det viser at du er istand til å fullføre en utdannelse. 

 

Endret av Baranladion
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest f2a8e...2d2

alle har det selvfølgelig litt "kjipt" på jobb en gang i blant. Prosenten som faktisk har det morsomt på jobb hver eneste dag, er vel nærmest ikke-eksisterende. 

hvor planlegger du i så fall å søke jobb, hvis du faktisk får muligheten til å avbryte hele kontrakten med denne arbeidsplassen da? det er nok ekstremt få (om noen?) steder som er villige til å ta inn en person som kommer rett ut av videregående, eller som ikke en gang har gjennomført HELE lærling-perioden deres.          

Anonymous poster hash: f2a8e...2d2

Lenke til kommentar
Gjest f2a8e...2d2 skrev (3 minutter siden):

alle har det selvfølgelig litt "kjipt" på jobb en gang i blant. Prosenten som faktisk har det morsomt på jobb hver eneste dag, er vel nærmest ikke-eksisterende. 

hvor planlegger du i så fall å søke jobb, hvis du faktisk får muligheten til å avbryte hele kontrakten med denne arbeidsplassen da? det er nok ekstremt få (om noen?) steder som er villige til å ta inn en person som kommer rett ut av videregående, eller som ikke en gang har gjennomført HELE lærling-perioden deres.          

Anonymous poster hash: f2a8e...2d2

Dette er ikke sant, mange har det gøy på jobb. Dette er noe alle bør streve etter! Livet blir så mye bedre, da jobb er store deler av livet. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (13 timer siden):

Dette er ikke sant, mange har det gøy på jobb. Dette er noe alle bør streve etter! Livet blir så mye bedre, da jobb er store deler av livet. 

Helt klart. Men vanskelige perioder hører med. De fleste jobber er vel en blanding av opp og ned, der man totalt lander på at jobben er grei.

Fagbrevet eller fullført utdanning har så mye å si for framtiden. Spørsmålet er om det kan være andre faktorer enn lærlingetiden som som har gjort en mindre motivert. Kjipe ting på fritid kan bidra til at skole/jobb blir tøffere.

Jeg ser unge som 1-2 år etter brutt utdanning er fortvilet over at de tok valget om å avbryte. Lærlingetid er gull verdt, det gir referanse og erfaring.

Utfordringen er å ikke dra seg selv ned i en negativ spiral. Det er selvsagt lett å si men vanskelig å leve etter.

Skolen/lærlingekontoret bruker å ha ressurser til støtte og samtale når man har det slikt trådstarter nevner, bruk det!

Dette kan faktisk bli en styrke og ressurs i framtiden, føle på nedtur nå og så komme seg videre. -Det vil de aller fleste møte i løpet av livet. 

Dette klarer du, lykke til. Fagbrevet har en verdi resten av livet. 

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du ikke har noe som virkelig motiverer deg så kommer enhver hindring til å oppleves 10x større. Så jeg foreslår at du finner klarhet i hva som faktisk motiverer deg.

For å få klarhet i dike motivasjoner kan det være nyttig å spørre deg selv «hvorfor?» Du kan spørre deg selv:

«hvorfor er jeg lærling?»

«så jeg kan få meg jobb i dette yrket»

«hvorfor?»

«fordi det er noe jeg elsker å holde på med»… eller kanskje svaret heller er «for det forventes av meg»

Sistnevnte er åpenbart en ganske svak motivasjon, og om det er tilfellet er det kanskje bedre å finne noe mer motiverende. Noe du faktisk finner meningsfullt.

Det kan være en fin ting at dette spørsmålet dukker opp såpass tidlig. «Er dette faktisk noe jeg ønsker å holde på med?» Det hadde nok vært vanskeligere om du allerede hadde tatt mastergrad og jobbet 10 år i yrket, før du innså at det aldri var noe du var særlig motivert for…

Lenke til kommentar

hva er du lærling som , og hva skal du søke som om du slutter som læring ? om du tenker du skal jobbe i samme yrke bare uten fagbrev så har det lite for seg og slutt som lærling nå, da vil du tape penger i det lange løpet da du som regel får bedre lønn med fagbrev enn uten.
om du skal begynne i et annet yrke så er det fort anbefalt og starte ny læretid, så da ender du på lav lønn i 2 år til, så er ikke sikkert dette heller er den beste løsningen . 

lønna di skal jo bli bedre etter hvert som læretiden progresser så lønna skal bli bedre etter hvert, det heter seg vell at du skal ha 1 årslønn over 2 år som lærling og normalt er vell modellen 20/40/60/80 hvor du stiger hver 6 måned, husk og at overtid skal betales som hjelpearbeider lønn + overtidstillegg, så om det er mulighet for overtid så kan du vell hente noe der og ( i midt yrke kan lærlinger fint jobbe 200-300 timer overtid etter 1år er omme og de kan jobbe selvstendig )  

Lenke til kommentar
On 9/25/2022 at 9:37 PM, Salvesen. said:

Hva med å skifte læreplass? Hør med opplæringskontoret? Man skal ikke ha det kjipt på jobb.

Det er ikke uvanlig å oppleve å ha det kjipt på jobb i perioder. Det er de få forunt å gå gjennom livet uten å ha det vanskelig på jobb i perioder. Det er som livet ellers, det er ikke alltid en dans på roser.

Endret av Theo343 (takk for meg)
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som andre er inne på her, det er normalt og en god erfaring å ha vært gjennom en eller flere drittjobber / (eller å hate som vi kalte bedritne situasjoner i forsvaret). Det positive er at du som person vokser på det, og når du omsider kommer gjennom og lander noe som er mer interessant får du en voldsom mestring og lykkefølelse. Personlig tok det 8 år med drittjobber før jeg fullførte universitet, og min tilværelse er nå (som en midt - i 30 - åra person) aldri vært bedre. Bit tenna sammen, dette klarer du! :) 

Endret av The Very End
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da jeg studerte, jobbet jeg som postbud på lørdager. Lønna var: 109 kroner

Selv butikkansatte hadde bedre lønn enn meg (i perioden 2005-2007).

Jobben var kjedelig, krevende og lite motiverende. Men uten den jobben, hadde jeg kanskje ikke vært der jeg er nå. Hold ut, når du er ferdig vil du se at det lønte seg uansett.

For min del står jeg med en siving grad og ganske høy lønn idag. Du er heldig om du ikke må svelge noen kameler underveis til målet.

Endret av MrJavalava
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv gjorde jeg alt fra å sortere flasker på et lager til å pakke bøker på en skole og hjelpe andre studenter med leksene for å fullføre min egen utdanning.  Jeg var også lærling i et yrke hvor man var forventet å møte kl. 5 og jobbe sene kvelder helt opp mot kl. 23 hver kveld som var slitsomt. Men det var lurt å fullføre selv om jeg byttet yrke.

Endret av Theo343 (takk for meg)
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 6644b...8aa skrev (På 25.9.2022 den 20.49):

Hei,

Jeg har vært lærling i ett år og er så å si veldig umotivert til å fortsette. Det skjer ingenting på jobben, drar meg dit hver dag uten å føle at jeg gjør noe. Er ferdig med alle lærling relaterte oppgaver og hadde fint klart fagprøven i dag i følge leder, men nå har har jeg egentlig lyst til å slutte. Må ifølge leder jobbe ferdig hele tiden før jeg kan ta fagbrev.

Føler jeg tjener veldig lite i forhold til andre som gikk rett ut i jobb, og gruer meg hver dag til å reise på jobb da jeg ikke går så overens med de jeg jobber med. I tillegg vet jeg ikke om jeg er glad i selve jobben heller, er mye av det samme og er ikke veldig spennende hverdag.

Sikkert mange som vil si at jeg må bite i det sure eplet og stå i gjennom resten av tiden, men akkurat nå virker det umulig.

Alternativet måtte vært å finne en jobb som ikke krever spesielt fagbrev og fint klare meg på det. Bor billig og får spart mye.

 

Noen råd?

Anonymous poster hash: 6644b...8aa

Som mange andre skriver; fullfør fagbrevet. Et ikke fullført utdanningsløp tar seg dårlig ut på CVn

Hvis du har læretid i en seriøs bedrift, vil de sette pris på at du er åpen for større og mer ansvarsfulle oppgaver. Snakk med sjefen og veilederen din !

Lenke til kommentar
Theo343 (takk for meg) skrev (1 time siden):

Det er ikke uvanlig å oppleve å ha det kjipt på jobb i perioder. Det er de få forunt å gå gjennom livet uten å ha det vanskelig på jobb i perioder. Det er som livet ellers, det er ikke alltid en dans på roser.

Neida, det går opp å ned. Men virker ikke som dette er svingninger for TS. Kun en jobb ts ikke trives i. Og trenger ikke TS, vi er heldige i Norge og har mange muligheter.

Lenke til kommentar
Theo343 (takk for meg) skrev (5 timer siden):

Selv gjorde jeg alt fra å sortere flasker på et lager til å pakke bøker på en skole og hjelpe andre studenter med leksene for å fullføre min egen utdanning.  Jeg var også lærling i et yrke hvor man var forventet å møte kl. 5 og jobbe sene kvelder helt opp mot kl. 23 hver kveld som var slitsomt. Men det var lurt å fullføre selv om jeg byttet yrke.

det er lovpålagt og ha 11 timer hvile mellom arbeidsperioder, den arbeidsgiveren bryter loven hard,  om du skal jobbe fra 0500 til 2300 hverdag 
image.png.769154f98b97d218ef81aa689b2c5380.png

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...