Gå til innhold

Nettselskap merker endring i når folk bruker strøm


Anbefalte innlegg

Simen1, Jeg skal gi deg et forslag som ligger litt høyere enn barneskolenivå.

Norge kutter strømeksport til Tyskland. Norske bilkjøpere slutter å kjøpe Volkswagen, og kjøper Peugeot i stedet. Disse er laget med atomkraft i Frankrike.

Da sparer Tyskland strøm, som de slipper å ta fra Norge. Alle er fornøyd.

Vi kan fortsette å kjøpe vin fra Chile, for den er god. Og Chile stjeler ikke strømmen vår.

  • Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 hours ago, RJohannesen said:

Dette er jo veldig gode nyheter, det viser jo at det er mange som tilpasser seg markedet og bidrar til å balansere kraftproduksjon/forbruk. Når forbruket under pristoppene reduseres blir det brukt mindre magasin-vannkraft og gasskraft som dermed spares til senere.

Javel? Du tror ikke at når mange nok endrer sitt forbruk så vil prisene bare jevnes ut over døgnet, og da mener "jevnes ut" som i jamt over dyrt? De kan faktisk se forbruk i real time, så det er jo trivielt for kraftselskapene og skru opp prisen feks nattestid oxo. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
NERVI skrev (30 minutter siden):

Vi har ikke annet enn fornybar i Norge. Vi har ingen overgang.

Vi har altså ingen industri som bruker kull, ingen skip, fly eller kjøretøy som bruker fossile drivstoff og heller ingen planer om å eksportere vindmøller, batterier eller øke andre fornybart produserte varer. Neivel. :roll:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Bengt Who skrev (1 time siden):

Vil igjen be folk passe på å ikke bruke en eneste krone i kraftkommuner de neste årene. Disse har stjålet nok allerede og om ikke lenge blir det ny rekord i bygging av kommunehus og kulturbygg.

Ja for all del, bit den hånda som mater deg. Kanskje kraftkommunene skal koble seg fra nettet da for å sikre sin egen industri og innbyggere så kan resten av landet produsere sin egen kraft?

Kraftprodusentene har jo fått streng beskjed fra NVE om å sette opp prisene for å selge mindre kraft slik at mer vann spares til vinteren. 

Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (1 time siden):

Ja for all del, bit den hånda som mater deg. Kanskje kraftkommunene skal koble seg fra nettet da for å sikre sin egen industri og innbyggere så kan resten av landet produsere sin egen kraft?

Kraftprodusentene har jo fått streng beskjed fra NVE om å sette opp prisene for å selge mindre kraft slik at mer vann spares til vinteren. 

Kraftkommunene har fått nok og skal på ingen måte få mer fra meg. Du er jo temmelig gal om du tror det er smart å ikke bruke pengene i kommuner som nå ikke har denne muligheten til å frarøve folk og bedrifter penger. Det er rent tyveri satt i scene av politikere og det må få konsekvenser for de involverte. Kraftkommuner har allerede begynt å støtte sine bedrifter, da må selvsagt forbrukere sørge for at resten får levelige forhold. Så de er allerede i gang med å gjøre en variant av det du skisserer at de skulle svart med. Situasjonen er jo som om rema må sette prisene sine etter hva røkke er villig til å betale for middagen på sin nye stamrestaurant i Sveits. Det er på tide med et alternativt energimarked. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 timer siden):

[…] Det handler om at hver enkelt bidrar med det man er gode på, mens man får andre varer og tjenester i retur. For å slippe å bytte varer direkte finnes penger som indirekte representerer verdier, altså er et byttemiddel.

Norge er gode på mye rart.

Blant annet har vi kuttet bort gass i husholdningene. Hverken mat, vann eller hjem varmes opp ved å brenne gass.

Til gjengjeld er vi veldig gode på å eksportere gass. Spesielt til Europa; svært mye (all?) vår gass sendes den veien. 

Hvorfor skal vi være "best i klassen" på å eksportere strøm også? Vi gir de plenty av energi i form av olje og gass.

Tenkt eksperiment: La oss halvere overføringskapasitet på alle kabler sør for Trondheim i seks måneder. Hva ville skjedd da? Vår evne til både import og eksport av strøm blir altså halvert. 

Vi vet at prisen til NordPool styres av den éne dyreste aktøren. 99% av aktørene synes kanskje 50 øre er nok, men så lenge prisen styres etter marginal-tilbyder, kan denne foreslå 500 øre, som da blir prisen alle får.

Med halvert mulighet for eksport, vil margin-terskel senkes. Sagt med andre ord; jeg kan ikke forstå det annerledes enn at prisene ville ha sunket! 

Andel kWh faktisk importert/eksportert er overraskende lite relevant for prisen. Men med et lavere potensiale for eksport, blir det mest sannsynlig bedre for de fleste av oss.

Jeg vil tro en politisk styrt halvering av kapasitet på alle kabler i press-områdene kan gi en like så god effekt, som å innføre regler mot eksport ved lav fyllingsgrad. Selv om vi muligens trenger begge deler?

(EU vil jo ikke dette, de protesterer noe voldsomt! Ikke at jeg forstår hvorfor denne strømmen er så viktig for de. Gass-leveransene våre må da være langt viktigere?! For en lavtlønnet familie sør for Trondheim, er derimot dette meget viktig! Familier blør for tiden mye penger!)

  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
13 minutes ago, qualbeen said:

Vi vet at prisen til NordPool styres av den éne dyreste aktøren. 99% av aktørene synes kanskje 50 øre er nok, men så lenge prisen styres etter marginal-tilbyder, kan denne foreslå 500 øre, som da blir prisen alle får.

Ikke helt: den høyeste prisen en kjøper og en tilbyder blir enige om. Tilbyderen kan ikke diktere prisen.

Quote

Jeg vil tro en politisk styrt halvering av kapasitet på alle kabler i press-områdene kan gi en like så god effekt, som å innføre regler mot eksport ved lav fyllingsgrad. Selv om vi muligens trenger begge deler?

(EU vil jo ikke dette, de protesterer noe voldsomt! Ikke at jeg forstår hvorfor denne strømmen er så viktig for de. Gass-leveransene våre må da være langt viktigere?! For en lavtlønnet familie sør for Trondheim, er derimot dette meget viktig! Familier blør for tiden mye penger!)

Vi kan for EU sin del gjerne redusere produksjonen ved lav fyllingsgrad, men ikke reservere den gjenværende produksjonen for Norge. Vi er med i et felles marked.

Familier ikke bare sør for Trondheim får strømstøtte. Den kunne for min del gjerne begynne allerede ved 60 øre. I skrivende stund ser det ut at jeg får ca 70% av min strømregning tilbake som støtte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (5 timer siden):

Jovisst er det overskuddskraft vi har solgt i år. Midt- og Nord-Norge har stått for ca 80% av all krafteksporten i år. Husk også at det eksporteres kraft på visse tidspunkt, som importeres igjen senere.

Tror kanskje jeg har spurt deg om dette før.
Hvis vi ikke hadde hatt forbindelser mot UK og DE i 2021, og 2022.
Ville magasinstanden i Sør-Norge vært: lavere/samme/høyere enn den er nå?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Tror kanskje jeg har svart på dette før. Høyere. Da ville Midt- og Nord-Norge hatt færre veier å eksportere krafta. Noe av den krafta ville strandet i sør-Norge og blitt forbrukt der, i stedet for deres egen magasinkraft. Spesielt i NO5. Dermed hadde magasinstanden i sør blitt noe høyere i det scenariet.

Forenklet og forkortet: Høy fyllingsgrad i nord ville blitt flyttet sørover i landet (utjevning).

Apropos utjevning så spådde jeg i august at strømprisene ville synke i sør og øke i nord i løpet av vinteren. Det ser ut som spådommen er på rett vei allerede. Vi får bare se om trenden holder seg framover.. Andre spådde 20 kr/kWh..

366058820_Screenshot2022-09-26at00-11-31Marketdata.thumb.png.d8ef4afa9e48f73e6130e4098579e08c.png

Jeg kom også med en spådom om november for et par uker siden. Vi får bare se hvordan det går..

 

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (1 time siden):

Vi kan for EU sin del gjerne redusere produksjonen ved lav fyllingsgrad, men ikke reservere den gjenværende produksjonen for Norge. Vi er med i et felles marked.

Dette markedet føles en-veis og lite lukrativt å være en del av ...

Hvordan kan det ha seg at eksempelvis Tyskland får lov til å rasjonere strøm til egne innbyggere?

Er ikke de en del av det samme fellesskapet?

 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Bengt Who skrev (14 timer siden):

Vil igjen be folk passe på å ikke bruke en eneste krone i kraftkommuner de neste årene. Disse har stjålet nok allerede og om ikke lenge blir det ny rekord i bygging av kommunehus og kulturbygg.

Uten kraftkommuner hadde det blitt mørkt i mange hus bl.a på Østlandet. Aurland kraftverker er utbygd og eies av E-CO Energi (tidligere Oslo Lysverker, 93 prosent) og Statkraft (7 prosent).

Når vi ser sammenligner fylkenes kraftproduksjon med kraftforbruk blir det fort interessant.(2017)

Sitat

 

Da ser vi at Oslo har et strømunderskudd på hele 8,9TWh på et år. De følges tett av nabofylket Akershus som har et strømunderskudd på 7,4TWh.

I den andre enden av skalaen er det Sogn og Fjordane som har det største strømoverskuddet. De produserer hele 10,0TWh mer enn de selv bruker. Deretter følger Telemark med et strømoverskudd på 9,8 TWh.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
11 hours ago, qualbeen said:

Hvordan kan det ha seg at eksempelvis Tyskland får lov til å rasjonere strøm til egne innbyggere?

Hæ?

Hele greie handler om import og eksport over landegrensene innenfor EØS. Det du snakker om hadde vært noe for innenrikspolitikken/-jusen i DE.

Endret av trikola
Lenke til kommentar
18 hours ago, NERVI said:

Nå har du ikke fulgt med i timen. Det var ikke overskuddskraft vi solgte i fjor, og ikke til nå i år heller. Det er dette som er grunnen til at vi har historisk lav magasinfylling. Noen har solgt kraft på forskudd, så har ikke gudene velsignet aktørene med nedbør. På samme måte som de samme gudene kan finne på å stoppe vinden. Så kan jeg føye til at det er enkelt å rasjonere i stedet for å ruinere folk økonomisk. Det er langt mindre skadelig for samfunnet, og skaper ikke inflasjonspress.

Rasjonering mindre skadelig enn pris som incentiv? Det er altså bedre at deler av kontrobygg og hjem mangler strøm noen timer i døgnet, enn at prisen går opp? Nei. Åpenbart ikke. 

13 hours ago, qualbeen said:

Vi vet at prisen til NordPool styres av den éne dyreste aktøren. 99% av aktørene synes kanskje 50 øre er nok, men så lenge prisen styres etter marginal-tilbyder, kan denne foreslå 500 øre, som da blir prisen alle får.

(...)

Med halvert mulighet for eksport, vil margin-terskel senkes. Sagt med andre ord; jeg kan ikke forstå det annerledes enn at prisene ville ha sunket! 

Her motsier du jo deg selv. Marginal-tilbyderens betalingsevne vil jo være like stor (eller større, grunnet økt knapphet) dersom utvekslingskapasiteten blir mindre. Noe av problemet med prisingen til NordPool er nettopp at den høye prisen settes også for kraften som ikke eksporteres/ikke kan eksporteres, fordi det ikke er kapasitet til det. Man derfor får en helt absurd tilfeldig fordel for produsentene NO1 og NO5 med en høy pris innenfor NO! og NO5 som det ikke har vært noen som har meldt inn ønske om å betale for inne i sonene. Og tilsvarende absurd høy pris for de vanlige strømkundene der. Marginprisingen synes å fungere dårlig. 

Lenke til kommentar
Jarmo skrev (4 timer siden):

Uten kraftkommuner hadde det blitt mørkt i mange hus bl.a på Østlandet. Aurland kraftverker er utbygd og eies av E-CO Energi (tidligere Oslo Lysverker, 93 prosent) og Statkraft (7 prosent).

Når vi ser sammenligner fylkenes kraftproduksjon med kraftforbruk blir det fort interessant.(2017)

Det er tydelig at du ikke skjønner. Norge har allerede blitt tvunget til å støtte kraftkommuner nå. De har dermed fått nok og det er på tide å passe på å ikke bruke en eneste krone mer hos de. Straks jeg får sjansen til å kjøpe energi fra andre vil det gjennomføres, men akkurat nå suger de ut midler fra næringsliv og mennesker i Norge mens de planlegger neste kulturhus etter at kommunehuset blir utvidet. Det er viktig å ikke bidra videre til denne skjevfordelingen. Butikker som ikke er i kraftkommuner trenger pengene MYE mer og det er viktig at det er der en bruker pengene fremover. Var da veldig så vanskelig en del av dere har for å skjønne. Tydelig at dere tar det personlig.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 timer siden):

Dette markedet har vært operativt i 31 år. Hvordan føler du det var de første 30 årene? Og hvis du legger følelser til side, hva har vært vår gevinst av dette markedet?

Det blir feil å si 31 år. Det har vært enorme endringer siste året og de effektene har vært ensidig negative for folk og næringsliv. Om noen få kraftkommuner tjener rått på dette så betyr ikke det noe som helst positivt for folk flest. Det gir ingen positiv endring for meg at det bygges store kommunehus rundtomkring. Dette er litt som en lang flytur som endte med kræsj under landingen. I snitt var den helt ok, men i sum var den ubrukelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...