Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kontantinnskudd i bank


Gjest Baardsen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har ikke fått med meg noe om det, men Kiwi lokalt i alle fall tilbyr å sette inn penger på konto (er vel til kontoen bankkortet ditt går til), så du kan kanskje gjøre tilsvarende om du har en Kiwi-butikk i nærheten.

Merket forresten at det er mulig å flytte pengene begge veier hos Power som refunderte via bankkortet.

Lenke til kommentar

Det ser ikke ut som det blir vesentlig endring fra dagens praksis. Bankene har fortsatt plikt til å ta imot kontanter, men de trenger ikke nødvendigvis håndtere kontantene selv, f.eks. ved å la "bank i butikk" stå for den fysiske håndteringen med mottak av kontantene.
Så pengene man setter inn skal fortsatt havne på konto, men for mange av bankene er det i butikken man setter dem inn dit. Både nå og etter 1. okt, formodentlig stadig flere av bankene gjør det slik.

Norgesgruppen skriver at de dekker ca. 98% av befolkningen, og skriver om tjenesten her:
 https://www.norgesgruppen.no/presse/nyhetsarkiv/aktuelt/innskudd-og-uttak-av-kontanter-i-dagligvarebutikken/

Endret av xRun
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, xRun said:

Det ser ikke ut som det blir vesentlig endring fra dagens praksis. Bankene har fortsatt plikt til å ta imot kontanter, men de trenger ikke nødvendigvis håndtere kontantene selv, f.eks. ved å la "bank i butikk" stå for den fysiske håndteringen med mottak av kontantene.
Så pengene man setter inn skal fortsatt havne på konto, men for mange av bankene er det i butikken man setter dem inn dit. Både nå og etter 1. okt, formodentlig stadig flere av bankene gjør det slik.

Norgesgruppen skriver at de dekker ca. 98% av befolkningen, og skriver om tjenesten her:
 https://www.norgesgruppen.no/presse/nyhetsarkiv/aktuelt/innskudd-og-uttak-av-kontanter-i-dagligvarebutikken/

Hvordan "ser" du dette ?

Du bommer på noe av problemstillingen når du nevner bank i butikk. Her er det en maksgrense for hvor mye man "får lov" å sette inn f.eks pr. 30 dager. Ønsker man å sette inn mer enn maksgrensen, kanskje mange ganger mer må man som privatperson også få anledning til dette da logisk sett ved å oppsøke banken fysisk. Man kan ikke gå rundt i månedsvis å vente på å få lov til å sette inn hele summen selv om banken kanskje syntes at dette er greit.

Jeg måtte "søke" om å få lov til å sette inn et større beløp da de lurte fært på hvor alle disse pengene kom fra. Bankutskriftene mine hvor det fremgikk at jeg hadde tatt ut disse kontantene i deres minibank var ikke god nok dokumentasjon og denne banken nekter meg nå (skriftlig brev/avslag) å gjøre innskudd av noen som helst størrelse selv om de har en automat som tar i mot kontanter og jeg fikk opplyst at man kunne gjøre innskudd inntil 50K uten å "søke" om å få lov til det.

Så det du sier om at bankene "fortsatt" har plikt til å ta i mot kontanter  faller liksom litt på sin egen urimelighet her. Tipper det er flere enn meg som opplever slike problemer.

Lenke til kommentar
Gjest Baardsen skrev (25 minutter siden):

Hvordan "ser" du dette ?

Du bommer på noe av problemstillingen når du nevner bank i butikk. Her er det en maksgrense for hvor mye man "får lov" å sette inn f.eks pr. 30 dager. Ønsker man å sette inn mer enn maksgrensen, kanskje mange ganger mer må man som privatperson også få anledning til dette da logisk sett ved å oppsøke banken fysisk. Man kan ikke gå rundt i månedsvis å vente på å få lov til å sette inn hele summen selv om banken kanskje syntes at dette er greit.

Jeg måtte "søke" om å få lov til å sette inn et større beløp da de lurte fært på hvor alle disse pengene kom fra. Bankutskriftene mine hvor det fremgikk at jeg hadde tatt ut disse kontantene i deres minibank var ikke god nok dokumentasjon og denne banken nekter meg nå (skriftlig brev/avslag) å gjøre innskudd av noen som helst størrelse selv om de har en automat som tar i mot kontanter og jeg fikk opplyst at man kunne gjøre innskudd inntil 50K uten å "søke" om å få lov til det.

Så det du sier om at bankene "fortsatt" har plikt til å ta i mot kontanter  faller liksom litt på sin egen urimelighet her. Tipper det er flere enn meg som opplever slike problemer.

Joda, men de tar fortsatt imot kontanter.
En i familien ville sette inn et større beløp for etpar år siden, og måtte også da forholde seg til maksbeløp. Hun tok med hele familien inn i banken, og lot alle sette inn hver sitt maksbeløp av hennes kontanter på kontoen hennes, så kom hun i mål. Det var via Nokas, tviler på at det ville blitt lettere i en "bankfilial" som det ikke er mange av lengre.

Lenke til kommentar
Gjest Baardsen skrev (1 time siden):

Jeg måtte "søke" om å få lov til å sette inn et større beløp da de lurte fært på hvor alle disse pengene kom fra. Bankutskriftene mine hvor det fremgikk at jeg hadde tatt ut disse kontantene i deres minibank var ikke god nok dokumentasjon og denne banken nekter meg nå (skriftlig brev/avslag) å gjøre innskudd av noen som helst størrelse selv om de har en automat som tar i mot kontanter og jeg fikk opplyst at man kunne gjøre innskudd inntil 50K uten å "søke" om å få lov til det.

Du kunne tatt ut masse penger, for så sette inn andre penger.
Dette faller inn under hvitvasking. 

Lenke til kommentar

Jeg tolker det dithen at bankene må ha en løsning på plass for å ta i mot kontanter, enten via filial eller tjenester hos andre. Det er helt sikkert noen forskrifter som regulerer hvor mye man uten videre kan sette inn, men dersom banken din er ekstra kranglete på dette utover forskriftene, så bytt bank tenker.

Primærbanken min, Sbank (bytter snart pga DnB-oppkjøpet), har aldri hatt noen innskuddsmuliget for kontanter så det kan bli interessant med de rene nettbankene...

Lenke til kommentar
panzerwolf skrev (55 minutter siden):

Primærbanken min, Sbank (bytter snart pga DnB-oppkjøpet), har aldri hatt noen innskuddsmuliget for kontanter så det kan bli interessant med de rene nettbankene...

Hvordan setter jeg kontanter inn på konto i Sbanken?
Du kan sette kontanter inn på din konto fra en butikk som tilbyr kontanttjenester i butikk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den nye forskriftsbestemmelsen etablerer at: 

§ 16-8.Bankers tilbud av kontanttjenester


Enhver bank skal gi bankens kunder mulighet til innskudd og uttak av kontanter, enten i egen regi eller gjennom avtale med andre tilbydere av kontanttjenester.

Plikten til å tilby kontanttjenester omfatter norske foretak med konsesjon som bank, jf. finansforetaksloven § 2-7, norske filialer av utenlandske kredittinstitusjoner som tar imot innskudd i Norge, jf. finansforetaksloven § 5-2, og utenlandske finansforetak som har fått tillatelse av departementet etter finansforetaksloven § 2-7 til å etablere og drive virksomhet gjennom filial i Norge, jf. finansforetaksloven § 5-6.

Enhver bank skal altså gi bankens kunder "mulighet til innskudd og uttak av kontanter". Men dette gjelder ikke uten begrensninger - blant annet plikter ikke banken å legge til rette for hvitvasking. 

Forarbeidene til forskriften er nokså svake på hva som ligger i bestemmelsen med tanke på omfang, hyppighet, osv, men i Finanstilsynets høringsnotat trekkes det en sammenheng med at man har plikt til å tilby "vanlige" banktjenester. 

Dette tilsier at bestemmelsen ikke er ment å gi noen større rett til kontanthåndtering enn det som er vanlig kontanthåndtering i Norge i dag. 

Lenke til kommentar
On 9/25/2022 at 9:35 AM, Gjest Baardsen said:

Hvordan "ser" du dette ?

Basert på nedenstående, "ser" det ut til at "endringen" i praksis ikke vil være så stor

 

Quote

 

I kapittel 16 del IV skal ny § 16-8 lyde:

§ 16-8.Bankers tilbud av kontanttjenester

Enhver bank skal gi bankens kunder mulighet til innskudd og uttak av kontanter, enten i egen regi eller gjennom avtale med andre tilbydere av kontanttjenester.

Plikten til å tilby kontanttjenester omfatter norske foretak med konsesjon som bank, jf. finansforetaksloven § 2-7, norske filialer av utenlandske kredittinstitusjoner som tar imot innskudd i Norge, jf. finansforetaksloven § 5-2, og utenlandske finansforetak som har fått tillatelse av departementet etter finansforetaksloven § 2-7 til å etablere og drive virksomhet gjennom filial i Norge, jf. finansforetaksloven § 5-6.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...