Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Vippset feil nummer


BillyClinton-Hvete

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Banken kan ringe mottaker og spørre pent på vegne av avsender og viderebringe påstanden om at betalingen var en feil. Men banken kan ikke utøve noe press utover det. Det er helt opp til mottakerens moral, lyst og evne til å betale tilbake. Betaler man ikke tilbake så er det ikke noe mer banken får gjort med den saken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har Vipps og har mottatt penger mange ganger, men enda ikke sendt betaling med Vipps.

Er det noen indikasjon i appen om hvorvidt personen hvis nummer man skal sende til, har Vipps? Kommer det opp noe ang. det? Jeg kan ta feil, men jeg mener å ha hørt at hvis man vippser penger til noen som ikke har Vipps, går ikke betalingen gjennom.

Håper i hvert fall TS får pengene igjen hvis betalingen går gjennom og mottaker er en ærlig sjel.

Lenke til kommentar
N-4K0 skrev (11 minutter siden):

Er det noen indikasjon i appen om hvorvidt personen hvis nummer man skal sende til, har Vipps? Kommer det opp noe ang. det? Jeg kan ta feil, men jeg mener å ha hørt at hvis man vippser penger til noen som ikke har Vipps, går ikke betalingen gjennom.

Slik appen fungerer no så får du opp feilmelding om at betaling feilet dersom du skriv inn telefonnummeret til nokon som ikkje har Vipps. 
Når du legg inn nummeret til nokon som har Vipps konto så får du opp namnet på denne personen (og kanskje også profilbilde om dei har lagt inn det), så det burde være lett å oppdage om du har tasta feil nummer før du skriv inn beløpet og, trykker send knappen, og bekrefter betalinga.

Før var ikkje Vipps appen fullt like straumlinjeforma, då var det slik at du sendte pengar til eit telefonnummer og dersom brukaren ikkje hadde Vipps så fekk du pengane tilbakeført etter nokre dagar. I dag får du ikkje sende pengar til eit mobilnummer som ikkje har Vipps konto i det heile tatt.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Reglene om ubevisste utbetalinger heter på fancyspråk "condictio indebiti". 

Generelt sett veier man i slike saker to hensyn mot hverandre - hensynet til objektiv riktighet (dine penger skal gå til de formålene du vil, ikke til uhell) mot oppgjørshensynet ("gjort er gjort"). Her er det veldig mange forskjellige vurderinger som kommer inn - hvor synlig var feilen for mottaker, hvor stort er beløpet (objektivt, ikke subjektivt), hvor lang tid er det gått...

Forsøk å bruke funksjonen om å be om penger for å få tilbake beløpet. Det er ikke regningssvarende for en enkeltperson å gå til forliksrådet for 500 kr. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...