Gå til innhold

Tannforsikring - lønnsomt?


Lemongrass

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
iknutis skrev (50 minutter siden):

Jeg har flere kollegaer som har fått utført kjempebra arbeid i Polen, til en mye rimeligere pris enn i Norge. :)

Kjipt når noe går galt og du må tilbake til Polen for å fikse etc. Samtidig drar en ikke til Polen om det oppstår noe kritisk som besvimelse og knekte tenner etc.

 

Edit: Så nå du siterte meg på hvor det var rimelig. Men, sett fra en Polsk så er det ikke rimelig. 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (20 timer siden):

Kjipt når noe går galt og du må tilbake til Polen for å fikse etc. Samtidig drar en ikke til Polen om det oppstår noe kritisk som besvimelse og knekte tenner etc.

 

Edit: Så nå du siterte meg på hvor det var rimelig. Men, sett fra en Polsk så er det ikke rimelig. 

Jojo, reklamasjoner er alltid surt. Spesielt når det er over landegrenser.
En polakk i Norge syns det er rimelig i Polen. Ikke sikkert en polakk i Polen syns det samme, men det var vel ikke det som var spørsmålet heller. :)
Wizzair hadde rimelige billetter til Gdansk en periode, 600kr hver vei. Da var det flere som tok hele kjeften når de først dro, selv med hotellovernatting var det mye billigere enn her til lands.

Lenke til kommentar
iknutis skrev (1 time siden):

Jojo, reklamasjoner er alltid surt. Spesielt når det er over landegrenser.
En polakk i Norge syns det er rimelig i Polen. Ikke sikkert en polakk i Polen syns det samme, men det var vel ikke det som var spørsmålet heller. :)
Wizzair hadde rimelige billetter til Gdansk en periode, 600kr hver vei. Da var det flere som tok hele kjeften når de først dro, selv med hotellovernatting var det mye billigere enn her til lands.

Jo mitt spørsmål var, hvem tilbyr rimeligere behandlinger for folket i landet. Altså hva koster det for en som jobber og bor i Polen vs Norge etc. Tror Norge er ganske bra, generelt sett.

Lenke til kommentar

Forsikring er aldri lønnsomt for den gjengse person, så det er umulig å svare på. Det kan dog være fornuftig fordi ekstremt sjeldne utfall kan ha ekstremt store konsekvenser. Dette er vanskelig å ta inn over seg, men derfor er f.eks. ansvarsforsikring på bil påbudt. Du kan påføre skader for så store beløp at livet ditt blir ødelagt, men sannsynligheten er så enormt liten at det føles kjipt å betale noen hundrelapper i måneden på det. For 99,99% svarer det seg ikke, men for 0,01% er det forskjellen på et liv som gjeldsslave og et ellers normalt liv.

 

Dette kan forklares rasjonelt også, og derfor kan man regne på det. Nå blir det litt nerdete, men tenk etter selv. Dersom du har 50% sjanse for å vinne 1000 kroner og 50% sjanse for å tape 900 kroner. Vil du ta sjansen? Mest sannsynlig ikke. Hvertfall ikke hvis du ganger beløpet med 100. Rasjonelt ville en robot sagt at du har en positiv forventningsverdi, men vi synes det svir mer å tape 900 kroner enn det gjør godt å vinne 1000 kroner. Det er derfor vi har forsikringer mot ting som vi mest sannsynlig aldri får bruk for. På den måten kan man regne  om det er verdt å kjøpe uføreforsikring for 500 kroner i året for noe som bare en halv promille av befolkningen får bruker.

Moralen er; forsikringer på ting hvor du kan klare deg med en bufferkonto er tull. Det svir ikke så mye å betale 3000 kroner for tannlege versus å betale 200 kroner i måneden. Det tåler du. Men om du også forsikres for ekstremt dyre operasjoner o.l. så kan det være verdt det.

Lenke til kommentar

Disclaimer: Jeg er norsk representant for tannklinikken Kreativ Dental i Budapest, Ungarn. Det gjør at jeg er litt ekstra interessert i de fleste tema omkring tannhelse. I tillegg ser jeg at tannhelseforsikring selges inn til tannleger med følgende pitch

  • Pasientene trenger ikke oppsøke tannleger i utlandet for rimeligere behandling

- noe jeg synes er problematisk, da vi allerede ser voldsom proteksjonisme blant mange norske tannleger, med svartmaling av hvor farlig  og dårlig alt er i utlandet og hvor fantastisk dyktige alle de norske tannlegene er. Som interessant nok ofte er utdannet i utlandet.

lesles skrev (På 30.9.2022 den 23.45):

Vil slik tannhelseforsikring dekke hull i tenner og/eller trekking av tenner etter kontroll?

En av leverandørene som tilbyr tannhelseforsikring har høyeste nivå "Platina" og for litt under 4000 kroner i året så dekker de tannbehandling opp til 40k pr år. Med en hel del forbehold og restriksjoner. Det er en egenandel på 750 kroner. Du får dekket kun en behandling per tann, pr år. Ekstra bedøvelse dekkes ikke, hygienetiltak, røntgen osv. dekkes ikke. Kontroller hver 15 måned kreves, men dekkes ikke av forsikringen.

Alle som har vært hos tannlege i Norge vet at disse tilleggene fort blir en betydelig del av kostnaden for en behandling. Hvis det skulle vise seg at forsikringsselskapet mener at tannlegen bør behandle noe under garanti, så dekker de ikke det. Så der er det mulighet for å havne i en skvis. Behandling av visdomstenner dekkes ikke og selvsagt ikke behandling for tannproblemer du allerede har når du tegner forsikringen.

En fylling i Norge koster ofte mellom 700 og 2000, avhengig av størrelse. En trekking i Norge koster gjerne en tusenlapp. Med en egenandel på 750 og at du selv må betale for bedøvelse, røntgen, hygienetiltak osv så blir det ikke så mye spart.

Så, hvis du "plutselig" trenger en porselenskrone eller et implantat, så kan det hende du får noe igjen for pengene. Men, hvorfor trenger noen plutselig en krone eller et implantat? Kanskje en ulykke? Både reiseforsikring og ulykkesforsikring dekker tannbehandling så vidt jeg kan se. Helfo/staten dekker også en del når du trenger tannbehandling på grunn av ulykker.

Hvis man går for forsikringen som er tilpasset ungdom så dekker den 10 000 i året og koster det ca 1500 i året. Men, da dekker det ikke protetisk behandling. Det vil si at hvis du trenger en porselenskrone eller en bro, så dekkes ikke det. I praksis betyr det vel at de dekker fyllinger og trekkinger, som igjen har samme egenandelen på 750 kroner. Hvilket betyr at du ofte vil ende opp med å betale hele eller en stor del av behandlingen selv, når man tar med bedøvelse, hygienetiltak, røntgen osv, selv om du har forsikring.

For meg virker tannhelseforsikring som en dårlig deal, særlig denne som er tilpasset ungdom, der man ikke engang får en ny krone hvis man trenger det. Kanskje de litt større forsikringene kan forsvares, hvis man vet at man ikke har sjans til å dekke en uforutsett utgift på 20-40 000, det må hver enkelt vurdere. Men det er mange forbehold i disse løsningene.

 

Endret av bjornkd
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (På 24.9.2022 den 15.32):

Tanntråd har ingen støttende forskning bak seg. Altså at det fikser eller reduserer noe som helst. Men det er renslig.

At det ikkje finnes pålitelege forskingsresultat betyr ikkje at det ikkje har ein effekt. Ein uprøvd teori er uprøvd, ikkje avkrefta. Mao. kan du ikkje påstå at det ikkje har ein effekt på same måte som ein ikkje kan påstå at det har ein effekt, i mangel på gode studiar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (1 time siden):

At det ikkje finnes pålitelege forskingsresultat betyr ikkje at det ikkje har ein effekt. Ein uprøvd teori er uprøvd, ikkje avkrefta. Mao. kan du ikkje påstå at det ikkje har ein effekt på same måte som ein ikkje kan påstå at det har ein effekt, i mangel på gode studiar.

Jo det kan ha god effekt, men det er ikke støttet med forsking. Noe tannlegene pusher som om det er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...