Gå til innhold

Seriekoble agm og blysyre?


Anbefalte innlegg

Holder på å oppgradere solcelle anlegget på hytta. Det er 12v oppsett i dag med ett 160w panel og ett stk 290Ah agm batteri av ukjent dato men det fungerer. Har ikke testet kapasiteten på dette batteriet men det er antageli 7-8 år gammelt.

Men dette oppsettet er for lite, må supplere med aggregat når hytta brukes over flere dager.

Skal nå oppgradere til 24v mppt 30a med ett 390w panel og omformer til 12v til ledpærer og gassalarm. Har en 24vdc - 230vac ren sinus inverter til resten av hyttas elektronikk.

 Tanken var å kjøpe en 24v batteribank basert på brukte elbilbatterier men i påvente av snøføre for å frakte noe slikt med snøscooter slo tanken meg å heller bære opp ett stk brukt men ok testet 12v 235Ah batteri jeg har stående fra en lastebil. Altså ett startbatteri, ikke fritid.

Ved parallellkobling vet jeg jo at det batteriet med mest indre motstand bare vil trekke ned det andre men vil dette skje ved seriekobling?

Dette oppsettet blir stående i vedboden som har god ventilasjon mtp knallgass fra blysyrebatteriet.

Tanken er jo å bruke ett slikt oppsett midlertidig.

Endret av aandre-j
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vurdert en batteribryter? Så velger du hvilket batteri som er innkoblet. Det typiske er en vribryter med fire innstillinger. 0, 1, 2 og begge samtidig i parallell. Så velger du selv, og kan belaste eller spare ett av gangen.

Jeg hadde det i båten, den hadde to 12v batterier.

Jeg tar forbehold om at jeg ikke er ekspert. Men du må kanskje ta hensyn til at batteriene har litt ulike optimale spenninger, og dermed vil det laveste tappe det høyeste. Og hvis de har ulik ladestatus er det neppe lurt å parallellkoble dem med stilling "begge" på bryteren. I min båt var batteriene identiske.

Lenke til kommentar

Ved seriekobling bør batteriene absolutt være identiske. Er de ikke det kan/vil ett batteri bli tappet ned før det andre og du risikerer at celler blir drevet i "revers". I beste fall vil hva enn du har koblet til bare skru seg av før du har fått ut all strømmen siden ett batteri går tomt før det andre.

Dette er hovedgrunnen til at elbilbatterier (og lithiumbatterier generelt) har veldig sofistikerte balanserings- og sikkerhetskretser.

Endret av sedsberg
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Du sier batteriene blir drevet hardt og dem blir stående i en vedbod med god lufting. Greit nok det, men begynner dette og brenne, SÅ BRENNER DET!

Jeg ville nok heller kjøpt flere like batterier og koblet dem i parallell. Da balanserer dem seg mer eller mindre selv og ville ikke kreve noen spesiell ladekrets. Vertfall ikke vanlige blybatterier slik jeg ser det. 

Så ville jeg brukt en solid buck konverter (en konverter som reduserer spenningen samt kan forhindre overlast av batteriene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...