Gå til innhold

Lønnsomt å starte eget foretak?


Ranglefanten

Anbefalte innlegg

Jeg er litt i tenkeboksen om å starte eget enkeltmannsforetak i samme bransje som jeg jobber i. Jeg jobber stort sett alene med konsulenttjenester der firmaet får betalt en sum per oppdrag. Per nå omsetter jeg fra 1-1,2 millioner i året og har rundt 500 000 i lønn.
Spørsmålet er om jeg i det hele vil tjene noe på å gå starte for meg selv eller om jeg klare å oppnå samme lønn på egenhånd. Det vil ta anslagsvis 2-3 år før jeg klarer opp passere 1 million i omsetning, litt avhengig av hvor mange kunder jeg klarer å dra med meg over i starten. Jeg må betale mer i skatt enn jeg gjør nå og lønnen vil da selvsagt variere mer fra år til år og jeg må jobbe noe mer med salg osv enn jeg gjør i dag. I tillegg kommer rundt 100 000 for utstyr, bil, reise etc per år.

Så spørsmålet er da egentlig kort: Hvor høy omsetning må jeg ha for å sitte igjen med mer enn en lønn på rundt en halv million?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke hvor høy omsetning du må ha for å nå 500K i lønn, men du bør velge AS og ikke ENK. Jeg har jobbet en del med innkjøp av konsulenttjenester og det er mange som (med god grunn) er svært skeptiske til å kjøpe inn fra ENK, fordi grensen mellom ekte konsulentoppdrag og innleie er flytende, og den grensen er svært viktig om du kjøper fra ENK (innleie fra ENK = ansettelse og omklassifisering der medfører masse ekstrakostnader og stress) mens den er mindre viktig om du kjøper inn fra et AS. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ranglefanten skrev (22 timer siden):

Jeg er litt i tenkeboksen om å starte eget enkeltmannsforetak i samme bransje som jeg jobber i. Jeg jobber stort sett alene med konsulenttjenester der firmaet får betalt en sum per oppdrag. Per nå omsetter jeg fra 1-1,2 millioner i året og har rundt 500 000 i lønn.
Spørsmålet er om jeg i det hele vil tjene noe på å gå starte for meg selv eller om jeg klare å oppnå samme lønn på egenhånd. Det vil ta anslagsvis 2-3 år før jeg klarer opp passere 1 million i omsetning, litt avhengig av hvor mange kunder jeg klarer å dra med meg over i starten. Jeg må betale mer i skatt enn jeg gjør nå og lønnen vil da selvsagt variere mer fra år til år og jeg må jobbe noe mer med salg osv enn jeg gjør i dag. I tillegg kommer rundt 100 000 for utstyr, bil, reise etc per år.

Så spørsmålet er da egentlig kort: Hvor høy omsetning må jeg ha for å sitte igjen med mer enn en lønn på rundt en halv million?

Dersom alt av utgifter til utstyr, reise, leverandører, regnskapsfører etc. ligger på 100-150k, behøver du vel strengt tatt ikke mer enn 600-700k i omsetning for å kunne ta ut en lønn på 500k? Dersom du ønsker å bygge opp en buffer kan du jo legge på 100-200k til. 

Lenke til kommentar
Rutgerus skrev (29 minutter siden):

Dersom alt av utgifter til utstyr, reise, leverandører, regnskapsfører etc. ligger på 100-150k, behøver du vel strengt tatt ikke mer enn 600-700k i omsetning for å kunne ta ut en lønn på 500k? Dersom du ønsker å bygge opp en buffer kan du jo legge på 100-200k til. 

Du må betale arbeidsgiveravgift også, om du vil ta ut pengene som lønn og ikke utbytte (og for inntekter av denne størrelsesordenen bør du absolutt gjøre det). Så du må i alle fall gange ønsket inntekt med ca 1,17 (og så legge på faste kostnader) for å finne ut hvor mye du må ha av omsetning. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (3 minutter siden):

Du må betale arbeidsgiveravgift også, om du vil ta ut pengene som lønn og ikke utbytte (og for inntekter av denne størrelsesordenen bør du absolutt gjøre det). Så du må i alle fall gange ønsket inntekt med ca 1,17 (og så legge på faste kostnader) for å finne ut hvor mye du må ha av omsetning. 

Tok utgangspunkt i ENK som trådstarter skrev, og da blir vel ikke arbeidsgiveravgift relevant? Regner med at TS ikke skal ha noen ansatte i foretaket da det er snakk om konsulenttjenester. 

Men som du skriver, godt mulig AS er å anbefale. I tillegg til punktene du nevner er man også dårligere sikret opp mot NAV (sykepenger/dagpenger) når man driver ENK og ikke AS. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Rutgerus skrev (3 minutter siden):

Tok utgangspunkt i ENK som trådstarter skrev, og da blir vel ikke arbeidsgiveravgift relevant? Regner med at TS ikke skal ha noen ansatte i foretaket da det er snakk om konsulenttjenester. 

Men som du skriver, godt mulig AS er å anbefale. I tillegg til punktene du nevner er man også dårligere sikret opp mot NAV (sykepenger/dagpenger) når man driver ENK og ikke AS. 

Du har helt rett i det, sorry, ditt regnestykke stemmer i ENK. 

Lenke til kommentar
Ranglefanten skrev (23 timer siden):

I tillegg kommer rundt 100 000 for utstyr, bil, reise etc per år

Vet ikke om det er tenkt på men litt avhengig av hva slags tjenester som ytes så kan det være lurt med en form for (ansvars-)forsikring i tilfelle man (konsulentvirksomheten) blir holdt ansvarlig for noe som skjer hos kunde. I slike tilfelle kan det nok uansett lønne seg å ha et AS.

Lenke til kommentar
Ranglefanten skrev (På 23.9.2022 den 12.58):

I tillegg kommer rundt 100 000 for utstyr, bil, reise etc per år.

Har har du glemt en haug med utgifter tror jeg.
har du husket?

  • forsikringer? (edit: du trenger ansvarsforsikring om noe skulle hende mens du har ansvaret bare for å nevne den viktigste)
  • Sparing til pensjon? (må ikke glemme at verdien av det arbeidsgiver bruker på din pensjon er en god del)
  • regnskap?
  • sykedager?

Er sikkert mer som man må tenke på som jeg har glemt.
Det er dyrere å drive for segselv om mange tror.

Mange med ENK ender opp med å glemme å spare til man blir pensjonist og sitter plutselig med minimale inntekter i sine eldre dager.

Endret av Eskove
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Eskove skrev (1 time siden):

Har har du glemt en haug med utgifter tror jeg.
har du husket?

  • forsikringer? (edit: du trenger ansvarsforsikring om noe skulle hende mens du har ansvaret bare for å nevne den viktigste)
  • Sparing til pensjon? (må ikke glemme at verdien av det arbeidsgiver bruker på din pensjon er en god del)
  • regnskap?
  • sykedager?

Er sikkert mer som man må tenke på som jeg har glemt.
Det er dyrere å drive for segselv om mange tror.

Mange med ENK ender opp med å glemme å spare til man blir pensjonist og sitter plutselig med minimale inntekter i sine eldre dager.

Forsikring og regnskap kommer utenom de 100 000, så da blir det 50 000-100 000 til. Pensjonen min er sikret og sykedager settes det selvsagt av penger til (noe jeg allerede gjør utenom jobben)

Skal absolutt vurdere AS. 

Er klar over at det er dyrt. Det er derfor jeg lurer på om det egentlig svarer seg å gå fra en fast inntekt. Det blir trolig mer jobb enn det svarer seg.

Lenke til kommentar
Rutgerus skrev (4 timer siden):

Dersom alt av utgifter til utstyr, reise, leverandører, regnskapsfører etc. ligger på 100-150k, behøver du vel strengt tatt ikke mer enn 600-700k i omsetning for å kunne ta ut en lønn på 500k? Dersom du ønsker å bygge opp en buffer kan du jo legge på 100-200k til. 

Må jeg ikke betale mer i skatt, eller er det kun med As?

Lenke til kommentar

Her må du også vurdere evnen til å få kunder. Konsulentmarkedet er bredt innen mange felt. Så hva din spesialisering er og hvor sterke referanser du har spiller inn. 

Den mer ukritiske konsulentbruken man hadde i visse sektorer er kraftig redusert. Heldigvis, da det var sløsing av offentlige midler. 

Har du kraftige referanser og sterk CV står du jo sterkere som selvstendig. Så har du bygd opp portefølje? Eventuelt er opp mot en bransje der markedet er stort?

Sårbarhet med å være selvstendig kan være egenutvikling faglig, mange søker seg til kontorfellesskap for faglig kontakt og refleksjon med kollegaer.

Bare kaster ut faktorer på lønnsomhet. Når man er ansatt i en sterk bedrift er det i seg selv en styrke i å få oppdrag. Bedriften har jobbet med å komme dit man er i omdømme og kundebase m.m.

Forsikringer er nevnt.

Hva med kundene om du blir syk over tid (to uker eller mer)? Du bør ha samarbeid med en avløser for deg. Et firma med flere ansatte vil kunne tilby en erstatter til kunden raskt. Som også er trygghetsfaktor når man kunden søker konsulenttjeneste. 

Hva du er konsulent i har selvsagt betydning, markedet i din bransje på ditt fagfelt kjenner du nok best selv. 

Kan være lett å tenke selvstendig og drive selv når man får mange oppdrag som ansatt i et større firma. Da må man være dønn ærlig med seg selv om man er den skarpeste kniven i skuffen og har evnen til å vise det.

Som nevnt, sikkert store forskjeller på hvilken bransje/fagfelt/spesialisering du har, pluss hvor i landet. Noen sektorer har muligens mer skrikende behov, andre er i et mer mettet marked. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Ranglefanten skrev (20 timer siden):

Er klar over at det er dyrt. Det er derfor jeg lurer på om det egentlig svarer seg å gå fra en fast inntekt. Det blir trolig mer jobb enn det svarer seg.

Det å drive for seg-selv er fort lønnsomt som fy.
Men det kan også bli et taps-sluk.
Jeg skjenner folk som har gått over til å drive selv (både ENK og AS) som gjør det ekstremt bra. (en jeg kjenner tripplet netto inntekt på under et år)
Men jeg kjenner også folk som ikke har hatt like mye hell og redusert brutto inntekt fra over en mill pr år til knapt 400 tusen, til tross for stort nettverk og mange kunder.

Her er det nok ingen av oss som kan gi deg fasiten på om du kommer til å tjene på å gå solo.
Og som @plankeby skriver. Du bør ha et samarbeid men noen om du skal drive alene om du skulle bli akutt langvarig syk

Men om du har lyst å satse, energien til å satse, penger på bok til å satse og noe å falle tilbake på om ting går feil veg, ser jeg ikke noe galt i å prøve.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...