Gå til innhold

Anmeldelse: Return to Monkey Island


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sjørøver skrev:
Guybrush 3pwood skrev (5 minutter siden):

Then move along, nothing to see here...... ----------------------------------> Super mario

Det må være lov til å stille spørsmål med hvorfor folk liker det så veldig, eller tåler ikke spillet det? 

Humoren var bra, spesielt i 3eren. Sverdkampene var minneverdige, musikken og VA var strålende. Til pek/klikk spill er de blandt kremen, og kommer fra en gullalder for slike spill. I tillegg er der nok ett snev av nostalgi med i bildet, men de fleste klassikere tåler tidens tann. I stor grad er det nok skrivingen som har sjarmert folk, og den må en ha ett visst modenhetsnivå for å sette pris på. Jeg var ganske ung selv da jeg spillte spillene, men gammel nok og flink nok i engelsk til å sette pris på det.
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Arodem skrev (12 timer siden):
v3g4rd skrev (14 timer siden):

Artikkelen har glemt å nevne at det spilles tradisjonell norsk musikk på Brrmuda-øya. Der kan man faktisk høre Per Spelmann.

Har ikke glemt det, men tenkte det kunne være en hyggelig overraskelse for folk å oppdage selv.

Tenkte selv at melodien trolig er brukt i andre ikke Norske melodier så det er tilfeldig. Eller muligens har de linket mumlende knurrende Nordmenn langt oppe i kalde Nord ved å søke opp Norsk folkemusikk «Per Spelmann» å legge den til, meen u-sikker på det

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
simalarion skrev (På 26.9.2022 den 10.32):

Tenkte selv at melodien trolig er brukt i andre ikke Norske melodier så det er tilfeldig. Eller muligens har de linket mumlende knurrende Nordmenn langt oppe i kalde Nord ved å søke opp Norsk folkemusikk «Per Spelmann» å legge den til, meen u-sikker på det

Spurte like greit komponisten, jeg: 

https://www.gamer.no/artikler/slik-endte-en-kjent-norsk-folkevise-opp-i-return-to-monkey-island/515466

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Må jo si at som ivrig gammer siden 286 og MS-DOS 3 så dette et friskt pust i retro følelsen av hva spill angår. Det jeg likte best med spillet er hvor magisk man føler man blir dratt tilbake til den samme opplevelsen som man hadde tilbake til The Secret of Monkey Island tilbake i 1990.

Det er ikke det minste tvil om at Dave Grossman og Ron Gilbert står ved roret for å si det sånn. Man drar enkelt kjensel av humoren, dynamikken, logikken og utfordringene. Men best av alt, så for en som har fulgt Monkey Island siden tidenes morgen så er det virkelig som gli tilbake i et univers jeg ikke har sett på mange år, mange gode minner og opplevelser vekkes til live. Det var så herlig å for eksempel kunne gå rundt på Melee Island å kjenne seg igjen, se at tiden har ikke stått stille, det er også et univers i utvikling - selv om man ikke alltid er helt begeistret for hvem retning ting gikk for enkelte.

Det eneste jeg virkelig ikke ble fortrolig med, var slutten. Det er fortsatt en del ubesvarte spørsmål. Men slik jeg tolket det som skjer mot slutten så ville jeg ikke blitt overrasket om det faktisk kom en etterfølger!

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...