Gå til innhold

Norges siste reaktorsjef om kjernekraftplanene: – Jeg kan nesten ikke tenke på noen tyngre oppgave


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis det utvikles deponiløsninger for brennsel i Sverige/Finnland, hvorfor da bruke 10-talls milliarder til særegne løsninger for så lite? Jeg vil tro man kan operere med enhetspriser også i denne sammenhengen, og at kostnadene blir uforholdsmessige hvis man ikke samarbeider med land som alleredevhar kjernekraftverk.

Endret av NERVI
Lenke til kommentar

Vel, vi skjønner alle at det ikke er reistad som som skal drive gjennom kjernekraft i norge, han kan nok også komme på flere skjør i sjøen enn det som er nevnt her. Men når det er mulig for et land som bangladesh å velge kjernekraft (de har siden 2017 2 GWe under konstruksjon, åpning 2023 stipulert) er det selvsagt mulig også for Norge. 

Når det er sagt er jeg ganske sikker på at dette AS'et til mohn først og fremst handler om å etablere en plattform for å kunne søke forskningsmidler fra NFR.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Både NuScale, som forøvrig har passert nåløyet hos godkjenningsmyndighetene, og Westinghouse har konsepter som er ganske ferdig utviklede. Så kommer RollsRoyce.

Disse modulene er jo komplette enheter, så det er litt overdrevent negative visjoner som lages om hva som kreves av lokal kompetanse.

Det som er helt åpenbart er, at vind og solkraft må suppleres med brennselbasert kraftprodukson og lagring av energi fra topp-produksjon. Uten det er verken sol- eller vindkraft ingen realistisk erstatning for dagens brennselbaserte kraftforsyning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjernekraft-miljøet i Norge har mer enn en utfordring. Etisk, teknisk, økonomisk osv. Likevel er ingenting umulig, og jeg er optimistisk i forhold til utvinning, utvikling osv. Det ligger mange muligheter i Thorium for Norge, men å bygge dyr kraft her gir ingen mening. Det er jo selve grunnen til at nær sagt samtlige gasskraftverk har blitt revet og solgt. Regjeringen har selvsagt et troverdighetsproblem, når de ikke en gang evner å være tydelig på "det siste" gasskraftverket på Mongstad. 

https://www.nrk.no/osloogviken/xl/slik-lurte-atomforskerne-verden-1.15228141

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er dette i nærheten av å være konkurransedyktig med for eksempel havvind her i Norge? Jeg ser at Doggerbank havvindprosjektet utenfor England er ventet å levere rundt 18 TWh årlig, etter en investering på ikke mer enn ni milliarder pund. Så kommer jo drifts- og finanskostnader etc. i tillegg, men dette fremstår likevel som veldig billig sammenlignet med nye atomkraftverk, ikke minst tatt i betraktning av at vi vel har minimalt med fysisk / institusjonell / kunnskapsmessig infrastruktur for sistnevnte. 

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke se noen lettere oppgave. Det vil jo bli snakk om noen konteinere som kommer hit til landet, kobles på vann, strøm, internett. Når dem er "tomme" kommer noen og henter dem og frakter dem til Kina (eller liknende). Det eneste vi trenger å stille med er arealet. Vi kan ha så mange "eksperter" på atomkraft vi bare vil, men ingen av dem vil få lov til å tukle med disse kontainerne uansett (og takk for det).

Endret av asshole
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...