Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ikke mottatt strømregning på 5 år


Gjest b122d...2c4

Anbefalte innlegg

Gjest b122d...2c4

Hei, min far fikk ferdig attest og flyttet inn i nybygget i 2017. Han mottok aldri strøm regning og etter noen måneder purret han flere ganger på dette uten å få noe respons. Jeg har flyttet inn her med han nå og vært i kontakt med det lokale strømnett selskapet. Fikk som svar at de ikke fant oss i registeret enten på navn eller adresse. Med beskjed om at vi måtte kontakte elektriker for å få koblet oss på strømmen. Har prøvd å kontakte de som hadde arbeidet på huset, de sluttet å respondere når de endelig fant oppdraget i arkivet sitt. Mistenker det har skjedd en svikt hos dem, siden de ikke vil svare.

 

Regning, når enn den engang kommer. Vil man da få mulighet til å få til noe nedbetalingsplan på dette? Jeg og dama er nyutdannet og vil være sterkere økonomisk stilt om noen måneder når ting er mer på plass. Faren min er ufør. 

Anonymous poster hash: b122d...2c4

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette ser ut som noe som kan bli ordentlig spetakkel når det først løsner.

Har dere noen som helst form for dokumentasjon på kommunikasjonen med strømselskap og elektriker? Hvis dere kan bevise at dere har gjort en innsats på å få dette i orden stiller dere mye sterkere enn hvis dere ikke kan bevise dette.

Jeg regner det videre som svært sannsynlig at dere vil få en elefant av en regning, og at strømselskapet vil være like lite interessert i å diskutere denne som de var å diskutere problemet med manglende fakturering i utgangspunktet. De innbiller seg nok at dere vil betale uten diskusjon, og de vil helst ta null selvkritikk for at situasjonen har blitt slik. Så snart det ser ut til å gå denne veien, kontakt media. Forbered en ryddig oversikt/tidslinje over alt dere kan dokumentere og gi denne til journalisten, evt skriv det som et offentlig (og dermed delbart) innlegg på Facebook.

Samtidig er det ikke til å nekte for at dere har brukt en del strøm dere vet dere skulle betalt for, og at leverandørens rot med å faktisk kreve inn denne betalingen ikke fritar dere for å betale. Generelt (men ikke i alle situasjoner) gjelder 3 års foreldelse på krav, så dere bør forberede dere på å betale stipulert forbruk for de siste 3 årene, men da til en "normal" pris. Vil de ha for alle 5 årene, eller priser strømmen til den raten som gjelder "leveringsplikt" (strøm uten normal strømavtale) er det noe du skal protestere på.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
32 minutes ago, Guest b122d...2c4 said:

Hei, min far fikk ferdig attest og flyttet inn i nybygget i 2017. Han mottok aldri strøm regning og etter noen måneder purret han flere ganger på dette uten å få noe respons. Jeg har flyttet inn her med han nå og vært i kontakt med det lokale strømnett selskapet. Fikk som svar at de ikke fant oss i registeret enten på navn eller adresse. Med beskjed om at vi måtte kontakte elektriker for å få koblet oss på strømmen. Har prøvd å kontakte de som hadde arbeidet på huset, de sluttet å respondere når de endelig fant oppdraget i arkivet sitt. Mistenker det har skjedd en svikt hos dem, siden de ikke vil svare.

 

Regning, når enn den engang kommer. Vil man da få mulighet til å få til noe nedbetalingsplan på dette? Jeg og dama er nyutdannet og vil være sterkere økonomisk stilt om noen måneder når ting er mer på plass. Faren min er ufør. 

Anonymous poster hash: b122d...2c4

De har trolig ikke anledning til å etterfakturere dere kun basert på skjønn. Når netteier ikke har respondert på etterlysning av regninger, sitter de også selv med ansvaret for at abonnenten ikke er registrert.  

Lenke til kommentar
Gjest b122d...2c4
18 hours ago, Penny said:

Dette ser ut som noe som kan bli ordentlig spetakkel når det først løsner.

Har dere noen som helst form for dokumentasjon på kommunikasjonen med strømselskap og elektriker? Hvis dere kan bevise at dere har gjort en innsats på å få dette i orden stiller dere mye sterkere enn hvis dere ikke kan bevise dette.

Jeg regner det videre som svært sannsynlig at dere vil få en elefant av en regning, og at strømselskapet vil være like lite interessert i å diskutere denne som de var å diskutere problemet med manglende fakturering i utgangspunktet. De innbiller seg nok at dere vil betale uten diskusjon, og de vil helst ta null selvkritikk for at situasjonen har blitt slik. Så snart det ser ut til å gå denne veien, kontakt media. Forbered en ryddig oversikt/tidslinje over alt dere kan dokumentere og gi denne til journalisten, evt skriv det som et offentlig (og dermed delbart) innlegg på Facebook.

Samtidig er det ikke til å nekte for at dere har brukt en del strøm dere vet dere skulle betalt for, og at leverandørens rot med å faktisk kreve inn denne betalingen ikke fritar dere for å betale. Generelt (men ikke i alle situasjoner) gjelder 3 års foreldelse på krav, så dere bør forberede dere på å betale stipulert forbruk for de siste 3 årene, men da til en "normal" pris. Vil de ha for alle 5 årene, eller priser strømmen til den raten som gjelder "leveringsplikt" (strøm uten normal strømavtale) er det noe du skal protestere på.

Takk for gode tips og svar! Er bare riktig at vi skal betale for strømmen vi har brukt, men enig med at prisen bør være uten "leveringsplikt" påslaget ettersom vi har purret så mye på dem. Blir nok media om de forventer at vi skal betale alt innen urimelig tid, vil estimere at regningen vil havne en plass mellom 150-250k ettersom det er en stor enebolig. 

 

23 minutes ago, Marzo said:

Har leiligheten strømmåler? 

Normal praksis ved manglende avlesning av strøm er snitt pris de 3 siste månedene, og man kan få en nedbetalingsplan med strømselskapet.

Er en enebolig, med utleie enhet. Elektriker fikk installert "minus måler/ undermåler" i leilighets delen av huset. Denne ble koblet opp en annen plass en hvor hoved måleren skal komme. Forstått det slik at slike målere ikke er lovlig lengre, men ble nå satt inn da av elektrikeren. Har sendt inn bilde av denne måleren til nettselskapet og forklart det over. De ga da beskjed om at installatør måtte melde inn at vi må få ny måler. Bedrifter ignorer oss så regner med vi da måtte ha fått inn en ny installatør som må gå gjennom alt og godkjenne på nytt? Faren min har hatt sms dialog med installatøren som jobbet her, han er i ny jobb, men videreførte beskjeden. Har vært el kontroll i nærområdet nå i høst, de kom ikke til oss. 

Skal nevnes at noen naboer deler en kloakk pumpe med egen måler som det ikke har kommet noe strømregning på, denne ble satt opp for 20-25 år siden. 

Anonymous poster hash: b122d...2c4

Lenke til kommentar
Gjest b122d...2c4 skrev (2 timer siden):

Takk for gode tips og svar! Er bare riktig at vi skal betale for strømmen vi har brukt, men enig med at prisen bør være uten "leveringsplikt" påslaget ettersom vi har purret så mye på dem. Blir nok media om de forventer at vi skal betale alt innen urimelig tid, vil estimere at regningen vil havne en plass mellom 150-250k ettersom det er en stor enebolig. 

 

Er en enebolig, med utleie enhet. Elektriker fikk installert "minus måler/ undermåler" i leilighets delen av huset. Denne ble koblet opp en annen plass en hvor hoved måleren skal komme. Forstått det slik at slike målere ikke er lovlig lengre, men ble nå satt inn da av elektrikeren. Har sendt inn bilde av denne måleren til nettselskapet og forklart det over. De ga da beskjed om at installatør måtte melde inn at vi må få ny måler. Bedrifter ignorer oss så regner med vi da måtte ha fått inn en ny installatør som må gå gjennom alt og godkjenne på nytt? Faren min har hatt sms dialog med installatøren som jobbet her, han er i ny jobb, men videreførte beskjeden. Har vært el kontroll i nærområdet nå i høst, de kom ikke til oss. 

Skal nevnes at noen naboer deler en kloakk pumpe med egen måler som det ikke har kommet noe strømregning på, denne ble satt opp for 20-25 år siden. 

Anonymous poster hash: b122d...2c4

Har du en strømåler som står i et felt på ~b=20cmxh=40cm og som er synlig plombert?

Endret av Ephrus
Lenke til kommentar
Gjest b122d...2c4
56 minutes ago, Ephrus said:

Har du en strømåler som står i et felt på ~b=20cmxh=40cm og som er synlig plombert?

Er koblet opp en slik måler i sikringskapet for leiligheten, som var tiltenkt som minusmåler. Er et målerskap som står tomt på utsiden av veggen og det er her måler skal kobles opp slik jeg har forstått det.

Anonymous poster hash: b122d...2c4

Lenke til kommentar
Gjest b122d...2c4 skrev (1 time siden):

Er et målerskap som står tomt på utsiden av veggen og det er her måler skal kobles opp slik jeg har forstått det.

Anonymous poster hash: b122d...2c4

Det er riktig. Utvendig måler ble normen i den tiden. Sannsynligvis noe før.

Det er nettselskapet som er ansvarlig for at måler blir montert. Likevel kan installasjonsbedrifter gjøre det for nettselskapet etter avtale. 

Hvis du har purret netteier om at du ikke har måler, er det veldig merkelig at det ikke har blitt tatt tak i. Det er jo i deres interesse at du betaler nettleie og strøm.

Det er ikke slik at et nytt firma som monterer måler må gå gjennom alt i hele huset. Det er jo i orden. Det skal jo også en samsvarserklæring fra opprinnelig firma dekke. Det nye firmaet monter måler / kobler dere til strømnettet og det er det. Dere får da en samsvarserklæring fra det nye firmaet på elektroarbeidet DE har gjort. 

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...