Jump to content
andg

Utregning av gevinst/tap bolig

Recommended Posts

19 hours ago, Llandari said:

Nedgang i salgssum siden 2015 høres veldig merkelig ut. Boligprisene har jo steget i hele landet siden da. Her jeg bor har det vært enorm prisøkning siden 2015. En leilighet kjøpt for 2,4 mill den gang går nå for 3,5+.

Det er mange måter å se ting på. Verdien er ikke nødvendigvis så veldig forskjellig fra da til nå.

Men det kreves svært mye mer norske kroner for å kjøpe samme boligen. Valutaen har mistet omtrent 50 % av sin kjøpekraft på 12 år, jeg ser noen hus selges for omtrent det dobbelte de ble solgt for i 2010.

Revie skrev (1 time siden):

Påkostning felles er da selvsagt din andel av total felles påkostning, antar jeg?

Uten å ha kjennskap til ditt forhold eller interesse av å konkretisere tallene videre, er det i alle fall riktig at reelle påkostninger skal øke din inngangsverdi og dermed redusere gevinst/skattegrunnlag. Du kan også trekke fra salgskostnader, som du påpekte tidligere. 

Jepp, min andel av felles påkostning. Kan jo kanskje si at påkostning er ett sted mellom 50%-70% av totalt låneopptak og resten er vedlikehold. Men bare det å kunne øke inngangsverdien med 300k-500k hjelper jo veldig på en eventuell beskatning, og føles jo som en mer rimelig løsning enn at jeg har fått 850k i ekstra lån og ingen mulighet til å skrive opp noen verdi etter at det har blitt brukt så mye penger. 

Det enkleste er vel kanskje å bare selge den som primærbolig uansett, men nå har jeg i hvert fall noe å jobbe med om jeg skulle ønske noe annet.