Gå til innhold

Bytte fra fiber fra Telenor Bedrift til Telenor Privat


Anbefalte innlegg

Har i dag et fiberabonnement fra Telenor Bedrift. Bindingstiden går ut om noen måneder og ønsker i denne forbindelse å bytte til et fiberabonnement fra Telenor Privat siden disse er mye billigere. Har hatt en runde på telefon med Telenor der jeg ble satt frem og tilbake uten å få svar på om dette var mulig, og til slutt ble linjen brutt.
Telenor har etter det jeg kjenner til ingen privatkunder i området, og når jeg søker på adressen min så står det at de ikke tilbyr fiber her, men siden fiberkabelen allerede ligger innlagt så tenkte jeg kanskje det var en mulighet. Noen som har kjennskap til dette, eller som kan sette meg i kontakt med noen som har det i Telenorsystemet? Vanskelig å komme forbi 1.linjesupport på telefon virker det som.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er usikker på om det går, for meg virker det som at bedriftslinjene leveres på en helt annen infrastruktur enn privatkundene. Hvor "dypt" eller langt inn det strekker er jeg ikke sikker på.

De bruker nok sikkert samme kjernenett, men forskjellig aksessnett, alle nye privatkunder leveres over "GPON" (delt fiberlinje), mens alt av bedriftskunder får "Active Ethernet" eller tilsvarende (dedikert fiberlinje).

Så selv om fiberkabelen er "den samme" hjelper det lite for deg om den sentralen du har fiberkabel til, ikke har utstyret for privatkunder.

Lenke til kommentar

Bedriften jeg jobber i har i alle fall Nextgentel privatabonnement, satt opp med "Samlefaktura" slik at fakturaen får firmanavn på. Dette var det en ansatt som sa at var mulig da jeg spurte. 

Helt sykt at de tar ca 100% ekstra for et bedriftsabonnement, som for 90% av kundene er helt identisk. 

Endret av John-B
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
On 9/22/2022 at 11:01 PM, John-B said:

Helt sykt at de tar ca 100% ekstra for et bedriftsabonnement, som for 90% av kundene er helt identisk. 

Teknisk sett, men vilkår eksempelvis knyttet til rettetid ved feil er fort noe helt annet på bedriftsabonnement tipper jeg. Kan vel også være at eksempelvis ruter som leveres er noe helt annet og tiltenkt bedriftsbruk.

Endret av NULL
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv noe så enkelt som identiske vilkår for privat og bedrift kan ha enormt forskjellige utfall. Ta f.eks. regress av typen "direkte kostnader dekkes ved nedetid, men indirekte kostnader dekkes ikke."

De potensielle direkte kostnadene du som privatperson _kan_ ha ved 3 dager nedetid er så og si ikke-eksisterende. Du betaler 300 kr i mnd og vil dermed i praksis kunne kreve tilbake 10 kroner per dag inkl mva. Tenk deg hvor mye selv en liten Rema-butikk vil ha av direkte kostnader dersom de er 3 dager uten kortbetaling/vippsbetaling og i praksis enten må stenge helt eller som minimum oppbemanne noe sykt med overtid for å dekke manuelle kassasystemer som kun kan ta imot kontanter (som igjen fort kan kreve ekstra vakthold). Akkurat når det kommer til vilkår så er egentlig forsikringsbransjen mer kurant siden de mest risikofyllte vilkårene i praksis er forsikringsvilkårmateriale. Hvor mye må vi ta fra alle bedrifter for å dekke inn søksmålene vi får imot oss når en av kundene kommer med teamet av advokater som skriver 5000 kr timen i saksomkostninger?

Enormt mange bedrifter har "backup-systemer" som fungerer på gamlemåten med penn og papir/kontanter, men så skjer det de har fryktet og så finner de fort ut at gamlemåten er så upraktisk at det faktisk er bedre/billigere å bare stenge helt..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...