Gå til innhold

Tips til Oppsett av WiFi + Forsterker i bolig over to plan


Anbefalte innlegg

Hei,

Flyttet nylig inn i ny bolig, som er en ganske avlang, rektangulær bolig over to plan (1. etg og kjeller). Fikk Fiber-installert i dag. Fiberkanal kommer ut i teknisk rom, som er plassert omtrent midt i boligens kjeller. Fiber går der inn i ny Telenor Ruter (får gratis leie av ruter i ett år fordi jeg tegnet fiber-avtale. Bytter kanskje til noe privateid når jeg må begynne å betale 39 kr/mnd, eller før om det gir en bedre løsning).

Fra det tekniske rommet, der ruteren er montert - går det nå to kabelrør hvor jeg kan trekke ethernet. Én går til hjørnet av stua i 1. etg, som ligger ca midt i boligen, og rett inntil kontoret som skal brukes flittig til hjemmekontor. Den andre går til utgang i kjellerstua hvor vi tenkte å sette TV/TV-boks.

Montøren anbefalte at jeg flyttet hele ruteren opp til stua så fort jeg har trukket ethernet dit, for å lage bedre dekning oppe. Men jeg tenker det kanskje er litt dumt, for tenker det blir litt knotete å trekke kabel ned til det tekniske rommet og videre ut i kjellerstua til TV/TV-boks. Tenker derfor at en alternativ løsning er å montere en Wifi-forsterker i stua, som skal være koblet til ruteren via Ethernet. Da kan TV og TV-boks kobles direkte med kabler til Wifi-ruter. I 1. etg vil det da være trådløst aksesspunkt som er koblet via kabel til ruter. Dette vil ligge ca 2 meter fra hjemmekontoret, og er plassert ca midt i boligen, i den store åpne stua.

Men nå har jeg prøvd å se litt på hva slags wifi-forsterker man bør kjøpe blir det litt vanskelig. Jeg har ikke så mye peiling på alle disse tingene, og leser at repeater er dårlig, mesh er bra. Men mesh selges i 2- og 3-pakk, men jeg tenker jo i utgangspunktet bare å montere én? Telenor leier ut en forsterker som ser helt ålreit ut, men ser det er Wifi-5 og ikke Wifi-6, som vistnok ikke er så moderne. Men samtidig ser jeg Telenor sin er ratet for 400 Mbit/s på 5 GHz, og abennoment på Fiber er 350 Mbit/s, så da bør den jo i utgangspunktet holde. Telenor tar 29/mnd i leie, og jeg hat i utgangspunktet subscription-based over å eie eget, men om alternativet er å kjøpe noe til 2-3 tusen kroner, så kan man leie i rimelig mange år før man går i minus, så kanskje det ikke er krise?

Kan noen som har peiling anbefale hva jeg bør kjøpe av wifi-forsterker? Bør jeg bytte ut Telenor ruteren med en gang? Eller vente til gratisåret er over, så skaffe noe nytt og bra? Kanskje best å kjøpe en Ruter + Forsterker som fungerer bra sammen?

Alle tips mottas med stor takk.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjører selv Asus sin løsning. Rett fra Telenor modem og til den utenom å trenge dems ruter.

De kan kjøre kablet eller trådløst imellom (må settes opp trådløst så vidt jeg husker, så funker det når man plugger i kabel).

Det eneste er hvis du benytter dekoder, sa må den kobles til enheten som er koblet til modem, da man setter den ene utgangen til dette.

Har vært dønn stabilt. Hvis du følger med på Black Friday, så pleier det å være tilbud på de bedre Asus ruterne.

Sendte min Telenor ruter tilbake med en gang for å slippe at de skulle få en eneste krone for det ranet som det er å måtte betale for ruter som man MÅ ha for å bruke tjenesten man betaler for. De håper at man glemmer.

Lenke til kommentar

Hvis du uansett planlegger å legge kabel fra teknisk rom og opp i stua hadde jeg flyttet ruteren dit og sett hvordan resultatet ble før jeg gjorde noe annet. Alternativt vurdert om det finnes et enda bedre sted å ha ruter enn hjørnet i stua.

Selv har jeg en media-konverter(fiber til TP) langs yttervegg og TP-kabel til en ruter som står på toppen av kjellertrappa. Den gir god trådløs dekning i mesteparten av huset(står nesten midt i). Fra ruteren har jeg kabler til alarmen og opp i andre etasje hvor jeg har en dum switch jeg kobler stasjonær- og hjemmeserver til.

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (11 minutter siden):

Kjører selv Asus sin løsning. Rett fra Telenor modem og til den utenom å trenge dems ruter.

De kan kjøre kablet eller trådløst imellom (må settes opp trådløst så vidt jeg husker, så funker det når man plugger i kabel).

Det eneste er hvis du benytter dekoder, sa må den kobles til enheten som er koblet til modem, da man setter den ene utgangen til dette.

Hvilken Asus-løsning har du da? Fungerer f.eks ASUS ZenWiFi AC Mini CD6, 2-pakk? Som da, om jeg forstår rett, kommer med én ruter-enhet og én node-enhet? Eller bør man kjøpe en mer dedikert Asus ruter, og en node separat?

Når du sier dekoder, mener du da TV-dekoder? Har ikke sett så nøye på dekoderen Telenor har sendt ut enda, men står den skal kobles til wifi-ruter. Det er ikke noen ubrukt utganger på de to boksene mellom fiberkabel og wifi-ruter som tv-dekoder kan kobles på.

 

Kahuna skrev (9 minutter siden):

Hvis du uansett planlegger å legge kabel fra teknisk rom og opp i stua hadde jeg flyttet ruteren dit og sett hvordan resultatet ble før jeg gjorde noe annet. Alternativt vurdert om det finnes et enda bedre sted å ha ruter enn hjørnet i stua.

Ja, godt poeng. Skal flytte ruteren først og gjøre litt ordentlige målinger. Men tror det som nevnt kan bli litt knotete å trekke kabel via det tekniske rommet til TV i kjeller, men man får det vel til.

Lenke til kommentar

Jeg har AX92U, som er større og styggere ruter enn de du linker til. Men funker også sammen med alle Asus som støtter Ai Mesh fra dem.

Mente TV dekoder ja. Man må bruke egen utgang på Telenor ruteren, tror 3 av 4 i den er for TV dekodere, og den siste til vanlig internett hvis jeg ikke husker feil (eller om det var Altibox som jeg hadde før jeg flyttet). Det er en kjapp innstilling hos Asus, så endrer man den ene av 4 utganger til å bli TV utgang. (Var slik også på andre mindre ruteren fra dem, som jeg har satt opp med samme funksjon for andre, men ikke testet type, eller lignende som du nevnte).

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...