Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan kan man lære seg å sove på ryggen?


Letterboxd

Anbefalte innlegg

Virker som vitenskap sier den beste metoden for å sove er på ryggen. Jeg sover i en ganske bøyd fosterstilling, som jeg ikke tror er bra for min rygg, og får litt pusteproblemer med fjeset presset mot puten.

Men jeg snur meg altid automatisk tilbake på siden. Hvordan kan jeg tvinge megselv til å lære å sove på ryggen?

Noen ideer eller erfaringer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest e6d2f...601

Knekk kragebeinet og et par ribbein, da har du virkelig ikke lyst til å ligge på noen annen måte enn på ryggen. Har ikke sovet i noen annen posisjon på ti år.

MAO, begynn med ekstremsport.

 

Anonymous poster hash: e6d2f...601

Lenke til kommentar
Letterboxd skrev (27 minutter siden):

Virker som vitenskap sier den beste metoden for å sove er på ryggen. Jeg sover i en ganske bøyd fosterstilling, som jeg ikke tror er bra for min rygg, og får litt pusteproblemer med fjeset presset mot puten.

Men jeg snur meg altid automatisk tilbake på siden. Hvordan kan jeg tvinge megselv til å lære å sove på ryggen?

Noen ideer eller erfaringer?

Den beste liggestillingen, anbefalt av leger, fagfolk og hele vitenskapen.

Ligg paa siden, ha ei stoettepute foran deg, som du legger det overst beinet og overste armen paa.

Hoeie har ei slik pute, til rett under tusenlappen.

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar

De kloke hoder sier visst at man vrir og vender på seg mange titalls ganger i løpet av en natt for å finne en bedre liggestilling. Men bruker man en tempurpute vil man kunne ligge i ro hele natten da denne støtter opp hele nakken og hodet. Har vel brukt tempurpute de siste 15-20 åra og er overbevist om at dette hjelper mye på nattesøvnen. Denne puta funker best om man ligger på ryggen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Letterboxd said:

Virker som vitenskap sier den beste metoden for å sove er på ryggen. Jeg sover i en ganske bøyd fosterstilling, som jeg ikke tror er bra for min rygg, og får litt pusteproblemer med fjeset presset mot puten.

Men jeg snur meg altid automatisk tilbake på siden. Hvordan kan jeg tvinge megselv til å lære å sove på ryggen?

At sove på ryggen er det beste for de fleste, ja.  Sover du på siden bør du få sjekket om madrassen støtter de riktige steder så ryggsøylen blir så rett som mulig.  Det kan tenkes at madrassen har blitt så gammel og dårlig at du forsøker å kompensere for manglede støtte ved å gå i fosterstilling, men det resulterer bare andre problemer.  Madrassen skal passe til din vekt. 

En tempurpute kan sikkert også hjelpe da den gir god nakkestøtte når du ligger riktig.  Har brukt det i ~20 år og er veldig glad for den.  Syns det funker greit å ligge på siden på den også, avhengig av høyde på puten (ofte har de litt forskjellige høyde i hver side for at man kan finne det der passer en best). 

Nogen kan slite med snorking når de ligger på ryggen, kanskje relatert til mye overvekt, men du får bare finne det der passer deg.  Å sove på siden i avslappet stilling (ikke anspent som i en fosterstilling) er ikke noe stort problem så lenge madrassen er tilpasset deg og din vekt. 

Lenke til kommentar

Kom på en annen ting, hva slags fasthet man  velger på madrass, og hva slags fasthet og høyde på pute avhenger av hva slags sovestilling man har, og vekt. Veier man mye trenger man er mer fastere madrass, veier man mindre trenger man en mykere madrass. Så hvis du TS skal sove på rygg så husk å velg riktig pute og riktig madrass.

Lenke til kommentar
Letterboxd skrev (På 21.9.2022 den 23.00):

Virker som vitenskap sier den beste metoden for å sove er på ryggen. Jeg sover i en ganske bøyd fosterstilling, som jeg ikke tror er bra for min rygg, og får litt pusteproblemer med fjeset presset mot puten.

Men jeg snur meg altid automatisk tilbake på siden. Hvordan kan jeg tvinge megselv til å lære å sove på ryggen?

Noen ideer eller erfaringer?

Du kan prøve å sove delsvis på rygg, altså litt på skrått med putestøtte bak. Det å ligge direkte på skulder er ikke nødvendigvis bra for den heller mtp belastning, ei heller litt på siden.

Evt ligge på rygg med hode litt til siden, støttet av pute i den retningen hodet peker mot for å avlaste nakke

Endret av nacario
Lenke til kommentar

Får du i det heile tatt gjort så mykje med kva sovestilling kroppen din vil ha? Om du har sove på sida heile livet, korleis får du kroppen til å ligge på rygg når du søv og er ubevisst?

Uansett sovestilling så er det viktig at du har riktig støtte. Ligg du på magen så er neppe ei stor pute særleg ideellt. Ligg du på sida så er putehøgde viktig, og ha gjerne ei ekstrapute eller dyna mellom beina.

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...