Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Jordfeil komfyr


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
4 hours ago, ltdata said:

ja hvordan kan jeg finne ut dette da? 
Altså jeg har en intergrert stekeovn, med intergrert induksjonstopp. De har i hvert fall samme "kontrollpanel"
Jeg kan ta bilde hvis beskrivelsen min er uklar. Tror jeg bare trenger å bytte ut stekeovnen.

Enkelte er tydeligvis ikke helt oppdatert på moderne komfyrløsninger. Beskrivelsen din er klokkeklar. Integrert ovn med koketopp, betyr nettopp det. To enheter integrert inn i kjøkkeninnredningen. En klassisk komfyr er ikke integrert. 

Jordingsfeilen din kan bero på noe så enkelt som feil kobling av plugg på kabel. Slike ovner leveres normalt uten plugg, fordi pluggtype varierer fra land til land. Kjøpere må dermed montere plugg selv. (Å koble plugg på ledning er en av få ting man har lov til uten elektriker.) Er man helt uten kunnskap på slike ting, kan det skje feil - som eksempelvis at man har droppet å koble til jordingen. Før du kjøper ny ovn, bør du i det minste åpne opp og sjekke pluggtilkoblingen. Det skal være to strømledere + jording, tilsammen tre tilkoblinger. 

Lenke til kommentar
Mercruiser skrev (1 time siden):

Enkelte er tydeligvis ikke helt oppdatert på moderne komfyrløsninger. Beskrivelsen din er klokkeklar. Integrert ovn med koketopp, betyr nettopp det. To enheter integrert inn i kjøkkeninnredningen. En klassisk komfyr er ikke integrert. 

Ok, men jeg må nok ha det inn me teskje. Dette betyr altså at jeg kan bytte ut ovnen uten at jeg trenger å bytte ut koketoppen?

 

Mercruiser skrev (1 time siden):

Før du kjøper ny ovn, bør du i det minste åpne opp og sjekke pluggtilkoblingen. Det skal være to strømledere + jording, tilsammen tre tilkoblinger. 

Jeg er ikke veldig praktisk anlagt. Hvor åpner jeg opp? Hvor finner jeg disse koblingene? Må jeg skru ut ovnen først?

Lenke til kommentar
ltdata skrev (38 minutter siden):

Dette betyr altså at jeg kan bytte ut ovnen uten at jeg trenger å bytte ut koketoppen?

Nyere løsninger har helt separat koketopp og stekeovn, da kan de byttes uavhengig av hverandre. Du har en halvveis løsning, hvor koketopp styres av bryterpanelet på stekeovnen. Hvis du skal bytte, må du passe på at den nye stekeovnen har kontroller som passer med den gamle koketoppen. Her ville jeg byttet begge deler, og fått helt separate enheter. Du har trolig et komfyrstikk som gir strøm til begge enheter. Denne kan gjenbrukes på en induksjonstopp, og så trenger du en ny 16 A stikkontakt til stekeovnen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ltdata skrev (32 minutter siden):

Ok, men jeg må nok ha det inn me teskje. Dette betyr altså at jeg kan bytte ut ovnen uten at jeg trenger å bytte ut koketoppen?

Nei, her må du bytte ut alt. Dette er en gammeldags løsning hvor platetoppen er koblet til stekovnen (knappene til toppen sitter på stekeovnen). Det finnes noen få tilsvarende løsninger på markedet, f.eks. denne.

Det beste vil være å bytte til nytt hvor topp og stekeovn fungere hver for seg. Men da må du sansynligvis få lagt opp en ny 16A kurs til stekeovnen hvis det ikke er en egnet kontakt/kurs tilgjengelig, eller få en elektriker til å montete en "problemløser". Løsningen som er nå  har bare en 25A "komfyrstøpsel" tilkobling, og denne vil brukes av platetoppen alene hvis det settes inn en moderne løsning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr D skrev (2 timer siden):

Nei, her må du bytte ut alt. Dette er en gammeldags løsning hvor platetoppen er koblet til stekovnen (knappene til toppen sitter på stekeovnen). Det finnes noen få tilsvarende løsninger på markedet, f.eks. denne.

Det beste vil være å bytte til nytt hvor topp og stekeovn fungere hver for seg. Men da må du sansynligvis få lagt opp en ny 16A kurs til stekeovnen hvis det ikke er en egnet kontakt/kurs tilgjengelig, eller få en elektriker til å montete en "problemløser". Løsningen som er nå  har bare en 25A "komfyrstøpsel" tilkobling, og denne vil brukes av platetoppen alene hvis det settes inn en moderne løsning.

Ok takk. Hvordan løser jeg dette best praktisk og økonomisk egentlig? 

Kan elektrikern både løse koblingsproblemet og sette inn ny ovn/koketopp for meg?

Eller kan disse montørene fra Elkjøp også fikse det koblingsproblemet i tillegg til å sette inn ovn/koketopp? Eventuelt også jordingfeilen?

Lurer altså på om det mulig å slippe å både ha elektriker og Elkjøp installatør på besøk?

Lenke til kommentar
ltdata skrev (49 minutter siden):

Ok takk. Hvordan løser jeg dette best praktisk og økonomisk egentlig? 

Kan elektrikern både løse koblingsproblemet og sette inn ny ovn/koketopp for meg?

Eller kan disse montørene fra Elkjøp også fikse det koblingsproblemet i tillegg til å sette inn ovn/koketopp? Eventuelt også jordingfeilen?

Lurer altså på om det mulig å slippe å både ha elektriker og Elkjøp installatør på besøk?

Hvis du velger en tilsvarende løsning (koblet sammen med all betjening på komfyrdelen) som du har så kan de som leverer montere den. Men da vil det bli samme problem med at begge tingene må byttes hvis en går i stykker, det er svært få alternativer og ser ikke ut Elkjøp har det (Power har den jeg lenket til og et par andre).

Hvis du får elektriker til å sette opp en ekstra kurs (det gjør ikke Elkjøp) så kan du velge hva som helst, det kan bli billigere varer og det er enklere ved senere bytter. Om elektriker vil montere vet jeg ikke sikkert, men tipper ja hvis du betaler ekstra for det.

 

Lenke til kommentar
zanta skrev (10 minutter siden):

Stemmer, derfor sier jeg videre i innlegget som er sitert ufullstendig: "Her ville jeg byttet begge deler, og fått helt separate enheter".

Jeg siterte denne setningen fordi at å passe på at den nye stekeovnen har kontroller som passer med den gamle koketoppen ikke er et alternativ. Det bare villeder TS. Hadde du ikke skrevet den setningen så hadde jeg vært 100% enig med innlegget.

Lenke til kommentar
Mr D skrev (43 minutter siden):

Hvis du får elektriker til å sette opp en ekstra kurs (det gjør ikke Elkjøp) så kan du velge hva som helst, det kan bli billigere varer og det er enklere ved senere bytter. Om elektriker vil montere vet jeg ikke sikkert, men tipper ja hvis du betaler ekstra for det.

 

Ja jeg ønsker en ny løsning altså separate tilkoblinger og kontrollpanel.

Så da tror jeg den beste løsningen blir kanskje å kjøpe og hente ovn+koketopp på Elkjøp. Få det hjem og spørre om elektrikeren kan fikse koblinger + sette i ny ovn+koketopp

Lenke til kommentar

Jeg trodde det var komfyren, skiftet den og problemet, var der fortsatt.

Skrudde av beskyttelsedekselet, til varmeelementet paa toerketrommelen, stoevsugde vekk litt stoev, som laa i mellom koplingene.

Saa fungerte alt, hundre prosent.

Da er du ikke elktrikker, tenker du kanskje og det er riktig, men det var noe rart der, hver gang jeg brukte komfyren, begynte, sjauen.

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (28 minutter siden):

Ville først og fremst trekt ut stekeovnen og sett hvaslags tilførsel det er, det er ikke usannsynlig at det er et enkelt komfyrstikk som driver hele sulamitten. 

Ja det er vel naturlig nok det siden stekeovnen og koketoppen er en enhet med samme kontrollpanel?

Jeg må uansett få en elektriker til å lage en ny kobling hvis jeg skal ha ny ovn+koketopp

Lenke til kommentar

Siden du skriver at Jordfeilvarsleren bare piper når du bruker stekeovnen er det mest sannsynlig der feilen er, spesielt siden du beskriver at den ikke piper når du bruker platetoppen som er en del av produktet.

Hvis feilen var i det elektriske anlegget eller i pluggen som går til både stekeovn og platetopp så ville du fått piping uavhengig av om du brukte stekeovnen eller ikke.

Du kan prøve forskjellige innstillinger på stekeovnen for å lokalisere hva som er galt, f.eks. overvarme, undervarme, varmluft osv.

 

Jeg har hatt lignende problem, undervarmen sluttet å virke og etter en del måneder gikk jordfeilbryteren. Etter feilsøking viste det seg at det var et relé som slo på undervarmen som var utslitt/defekt. Til slutt kortsluttet det

Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (1 time siden):

Siden du skriver at Jordfeilvarsleren bare piper når du bruker stekeovnen er det mest sannsynlig der feilen er, spesielt siden du beskriver at den ikke piper når du bruker platetoppen som er en del av produktet.

Hvis feilen var i det elektriske anlegget eller i pluggen som går til både stekeovn og platetopp så ville du fått piping uavhengig av om du brukte stekeovnen eller ikke.

Du kan prøve forskjellige innstillinger på stekeovnen for å lokalisere hva som er galt, f.eks. overvarme, undervarme, varmluft osv.

 

Jeg har hatt lignende problem, undervarmen sluttet å virke og etter en del måneder gikk jordfeilbryteren. Etter feilsøking viste det seg at det var et relé som slo på undervarmen som var utslitt/defekt. Til slutt kortsluttet det

Ja samme her. Undervarmen har ikke virket siden 2013. Undervarmen virket ikke da jeg kjøpte leiligheten. Jordfeilvarsleren slår ut kun når overvarmen skrus på.

Så hvordan løste du problemet?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...