Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Identifisere noe "mystiskt brunt" i toalettet


Anbefalte innlegg

Numitor skrev (1 time siden):

...men de limer seg ikke fast i bunnen av skåla. Da ville det sett likedan ut i bunnen av sisterna, gummipakningen ville ha lekket som en sil og fått dassen til å dra ned av seg sjøl.

Ikkje kun rust, men ein blanding av alt frå vatnet og alt som blir putta oppi toalettet. Enten enkeltkomponentar eller kjemiske kombinasjonar får det til å samle seg belegg. Dette skjer over lang tid, gjerne fleire år.

Det dannar seg belegg i sisterna òg, men der er det kun vatn som går gjennom. I tillegg er den gjerne i plast, som kanskje har andre eigenskapar mtp. kva som festar seg.

Ei kjelde påstå at jern i vatnet kan bidra til rust når det blir eksponert for oksygen, som fører til den raudbrune fargen.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Zeph skrev (2 timer siden):

Ikkje kun rust, men ein blanding av alt frå vatnet og alt som blir putta oppi toalettet. Enten enkeltkomponentar eller kjemiske kombinasjonar får det til å samle seg belegg. Dette skjer over lang tid, gjerne fleire år.

Det dannar seg belegg i sisterna òg, men der er det kun vatn som går gjennom. I tillegg er den gjerne i plast, som kanskje har andre eigenskapar mtp. kva som festar seg.

Ei kjelde påstå at jern i vatnet kan bidra til rust når det blir eksponert for oksygen, som fører til den raudbrune fargen.

Jeg leser hva du sier men kan ikke fri meg fra at du mener det minst sannsynlige av alt er årsaken til brun dass-skål.

På engelsk kalles dette possibiliter ergo probabiliter, som er en tankefeil hvor det som ikke er umulig blir oppgradert til sannsynlig.

99,9% av alt som skylles ned i dass er dritt, og dritt er brunt. Sjansen for at noe annet skulle være årsaken er tilnærmet null, og vi kan ikke la oss lede av noe som er bortimot null, og aller minst sannsynlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Numitor skrev (27 minutter siden):

Jeg leser hva du sier men kan ikke fri meg fra at du mener det minst sannsynlige av alt er årsaken til brun dass-skål.

På engelsk kalles dette possibiliter ergo probabiliter, som er en tankefeil hvor det som ikke er umulig blir oppgradert til sannsynlig.

99,9% av alt som skylles ned i dass er dritt, og dritt er brunt. Sjansen for at noe annet skulle være årsaken er tilnærmet null, og vi kan ikke la oss lede av noe som er bortimot null, og aller minst sannsynlig.

Det er sagt at det kan vere rust i kombinasjon med anna. Det er du som har hengt deg opp i det og meiner nokon påstår hardnakka at det er rust og ingenting anna.

Sidan du er så sikker på kva det ikkje er, kan du ikkje heller argumentere for kva det faktisk er, gjerne med kjelder?

Om du meiner der er avføring så påstår dei fleste kjeldene på nett at det ikkje er akkurat det, uansett kor logisk du meiner det er og kor mange tankefeil du meiner eg begår, som nyttar meg av ressursar på nett snarare enn å prøve å finne ut av det sjølv.

Sitat

If you get brown stains in your toilet bowl, the good news is that it's not caused by anything that you, ahem, do in the bathroom. It's actually due to high concentrations of minerals in hard water, like calcium, iron, and manganese, that build up inside the toilet bowl over time, according to Hunker. In particular, iron oxide, or rust, is the main problem. If you don't clean your toilet regularly, these stains will naturally show up and darken over time.

Read More: https://www.housedigest.com/414781/this-is-whats-really-causing-your-toilet-bowl-stains/?utm_campaign=clip

 

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Musefella skrev (Akkurat nå):

Tenker at det ikke er porselen nederst der, eller at det er slitt bort.

Jeg tviler sterkt på at porselenets blanke overflate lar seg drite matt,  men porselen, dét er det hele veien.

Det man kan se med tanke på misfarging er der hvor vannstrålen treffer på gamle pissoarer eller toaletter, men det er overflate misfarging og ikke lag eller flak som trådstarters bilder.

 

Lenke til kommentar
Zeph skrev (1 minutt siden):

Det er sagt at det kan vere rust i kombinasjon med anna.

Som sagt, dét er det minst sannsynlige.

Som mennesker renner vi ikke rundt i lortefaret til det minst sannsynlige. Historikere kan ikke jobbe ut fra en norm som sier at det som er aller minst sannsynlig skal følges, det er noe som hører hjemme hos Disney og Trump-administrasjonen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Numitor skrev (43 minutter siden):

Jeg tviler sterkt på at porselenets blanke overflate lar seg drite matt,  men porselen, dét er det hele veien.

Det man kan se med tanke på misfarging er der hvor vannstrålen treffer på gamle pissoarer eller toaletter, men det er overflate misfarging og ikke lag eller flak som trådstarters bilder.

 

Jeg sa at porselenet kanskje var slitt bort nederst, da det tross alt er et spray belegg..

Jeg ser dog på side 2 at dette ikke er tilfelle.

Numitor skrev (46 minutter siden):

Som sagt, dét er det minst sannsynlige.

Som mennesker renner vi ikke rundt i lortefaret til det minst sannsynlige. Historikere kan ikke jobbe ut fra en norm som sier at det som er aller minst sannsynlig skal følges, det er noe som hører hjemme hos Disney og Trump-administrasjonen.

Tidenes mest hyggelige fyr du

Lenke til kommentar
Numitor skrev (1 time siden):

Som sagt, dét er det minst sannsynlige.

Som mennesker renner vi ikke rundt i lortefaret til det minst sannsynlige. Historikere kan ikke jobbe ut fra en norm som sier at det som er aller minst sannsynlig skal følges, det er noe som hører hjemme hos Disney og Trump-administrasjonen.

Inntil du kjem deg ut av den bobla og faktisk diskuterer saken så brukar eg ikkje meir tid på dette her.

Lenke til kommentar

Mange artige kjerringråd her inne. 
Dersom det er en god gammeldags dass, er det en ganske enkel sak å bare demontere avløpsrøret eller løfte opp hele dassen. Da vil de fleste bli overrasket over hvor mye dritt som også befinner seg under selve klosettet. Da kommer man inn "bakfra" - og kan pirke ut dritten med en liten kniv. Resten kan man skrubbe vekk.

Sterke såper og ymse, særlig skrubbekremer som inneholder små harde partikler som fungerer som et slipemiddel - gjør ofte at man skrubber vekk emaljen (den glatte fine overflaten) på porselenet, slik at fest og ymse fester seg lettere. 

Dere har sikkert sett at noen porselensvasker/badekar og lignende ikke har samme "glatte" overflate lengre. Det kommer gjerne av for sterke kjemikalier, såpe eller lignende som "ligger igjen" og etser på emaljen. Derfor bør man være forsiktig med kjemiske stoffer. 

Klor som mange sverger til, syns jeg er en unødvendig ting. Et unødvendig produkt sådan. Greit nok som blekemiddel. Men thats it. Det blir bakteriefritt og rent med vanlig oppvaskmiddel og/eller grønnsåpe også. Trenger i grunn ikke noe annet. Jif meg her og Jif meg der er bare et påfunn for at man skal kjøpe mer. Renholdsprodukter er ganske enkel kjemi - så har man oppvaskmiddel og grønnsåpe. Har man i grunn alt man trenger til hele hjemmet. 😜

  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Milhouse85 said:

Renholdsprodukter er ganske enkel kjemi - så har man oppvaskmiddel og grønnsåpe. Har man i grunn alt man trenger til hele hjemmet. 😜

Hvor mye tid estimerer du at Morten82 eller Zeph ville brukt på å rengjøre med oppvaskmiddel og grønnsåpe og hvordan burde de gått fram ?

Lenke til kommentar
vidor skrev (15 minutter siden):

Hvor mye tid estimerer du at Morten82 eller Zeph ville brukt på å rengjøre med oppvaskmiddel og grønnsåpe og hvordan burde de gått fram ?

I over 10 år nå, har jeg gjort følgende: 

Brukt en tom sprutflaske og blandet 1/10 grønnsåpe med en liten dæsj oppvaskmiddel - resten med vanlig vann. Tidligere hadde jeg også litt klor i flaska... men det har jeg gått vekk fra de siste årene. Denne flasken står i skapet rett ved dassen. Et par ganger i uka tar jeg en sprut i dass, og går løs med dobørsta i ca 5 sekunder. 

Har jeg en godt brukt sokk som skal kastes (pga hull eller ymse) tar jeg alltid med sokken på dass, gir sokken en god sprut av dococtailsåpa mi.... og vasker godt under kanten der vannet renner ut fra (under doringen). De færreste vasker under der ...

Nå gjør jeg dette både av miljøhensyn, økonomihensyn og som en liten "protest" mot Lilleborg & Co, som "skreddersyr" et nytt produkt for ethvert behov. Når det enkle ofte er det beste.... 

image.png.94e481b68bfccd6a347ae032b5bf2ae3.png

Kanskje det mest tullete produktet jeg vet om. Min "do-coctail-såpe" koster 1/1000 av denne plastflaska til 30 kr,- Jeg er overbevist om at "mitt" produkt er like bra som denne her...

Numitor skrev (2 minutter siden):

Hvilken erstatning vil du foreslå i verdens swimmingpools?

Vi snakker om klosett nå. Ikke om offentlige svømmebasseng. Det er noe helt annet.
Men, siden du kveruler - kan jeg jo korrigere meg selv: "Klor er unødvendig til å vaske dassen med.." 
I hjemmet; er klor et unødvendig produkt. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (4 minutter siden):

Vi snakker om klosett nå. Ikke om offentlige svømmebasseng. Det er noe helt annet.
Men, siden du kveruler - kan jeg jo korrigere meg selv: "Klor er unødvendig til å vaske dassen med.." 
I hjemmet; er klor et unødvendig produkt. 

Morsom du, definere hva vi snakker om?

Saken er at den tåpelige uttalelsen din falt som en staur.

Lenke til kommentar
Numitor skrev (11 minutter siden):

Morsom du, definere hva vi snakker om?

Saken er at den tåpelige uttalelsen din falt som en staur.

Hele tråden er om vask av toalett.
Ønsker du å diskutere f.eks rens av verdens svømmebasseng så står du fritt til å opprette en ny tråd om det.
Ett toalett er ikke spesiellt sammenlignbart med verdens svømmebasseng..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 5 måneder senere...

På jakt etter tips for å fjerne misfarging etter rust i doskåla havnet jeg her. Sannsynligheten er kanskje liten for at rust er årsaken for brunt belegg, men den finnes! Feks hvis du bruker en vannpumpe som har stått demontert i noen år og begynt å ruste inni uten at du er klar over det. Funket feilfritt ellers og det kom bare periodevis brunt vann fra springen, og lot jeg det renne det litt så var det klart igjen. Så jeg trodde jo at det var enten fra ledninger eller noe avleiring i brønnen min som ble virvlet opp når det regnet mye/ ved snøsmelte. Brukte den i to år uten å ane at det var rust som kom derfra. Never say never 😉20230331_095749.thumb.jpg.b12585f2e1eea81df873984cbdb4d4b4.jpg20230331_095848.thumb.jpg.bce0aad86d12fa7ce8c9af2e5d36c70b.jpg

Endret av britney65
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...