Gå til innhold

Her er verdas kraftigaste skjermkort


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Dellers skrev (23 minutter siden):

Brått 17-18000 for 4080 da? Det er så langt fra aktuelt som det er mulig å komme. Ikke at jeg har noe behov med et 3080 i hus, men det er åpenbart at spilling på PC ikke er noe jeg kommer til å fortsette med. Alt har ei grense, og dette er langt, langt over for min del.

Ganske sjuke priser, men det er alltid alternativer dersom man ikke har råd til det dyreste.. 4070 og 60 blir billigere.. 

Lenke til kommentar
Dellers skrev:

Brått 17-18000 for 4080 da? Det er så langt fra aktuelt som det er mulig å komme. Ikke at jeg har noe behov med et 3080 i hus, men det er åpenbart at spilling på PC ikke er noe jeg kommer til å fortsette med. Alt har ei grense, og dette er langt, langt over for min del.

Er helt enig. Uansett hvor høy lysten er på et 4080 kort så kommer jeg ikke til å kjøpe til den prisen. Jensen Huang har jo selv sagt direkte at de kommer til å holde prisene kunstig høye selv om de ikke trenger det. Et direkte resultat av at idioter kjøpte 3xxx kort til en vanvittig pris. Selvsagt sitter sjefen selv i Nvidia og sier at "hey... ok siden dere er dumme nok til å kjøpe til den prisen så skal dere få lov til det." Sitter med et Asus 3080 12GB TUF kort selv som jeg fikk tak i brukt for 7000 kroner. En pris jeg er villig til å betale. Så da blir det enkelt og greit brukte kort på meg fremover da jeg gir ikke en krone over 8000 - 9000 for et kort. En plass for grensen gå. Så lykke til Nvidia vi alle vet at du får solgt det du ville selge uansett for verden har nok med idioter som kaster gladelig pengene etter dere uansett pris.
Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev:
Dellers skrev (23 minutter siden):

Brått 17-18000 for 4080 da? Det er så langt fra aktuelt som det er mulig å komme. Ikke at jeg har noe behov med et 3080 i hus, men det er åpenbart at spilling på PC ikke er noe jeg kommer til å fortsette med. Alt har ei grense, og dette er langt, langt over for min del.

Ganske sjuke priser, men det er alltid alternativer dersom man ikke har råd til det dyreste.. 4070 og 60 blir billigere.. 

Det er sant. Men pris / performance vil fortsatt være på trynet selv for et 4070 kort Tipper 4070 vil ligge en plass på rundt 8000 - 9000 kroner. Og det er område et 4080 / 4080Ti kort burde ligge på. IKKE et 4070.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
WigNut skrev (6 minutter siden):

Det er sant. Men pris / performance vil fortsatt være på trynet selv for et 4070 kort Tipper 4070 vil ligge en plass på rundt 8000 - 9000 kroner. Og det er område et 4080 / 4080Ti kort burde ligge på. IKKE et 4070.

Er i helt enig i at prisene er spinnville hehe. 

Lenke til kommentar

Er også enig i at prisene er blitt helt hinsides, men vil påpeke at man ikke trenger de beste kortene for å kunne spille. Selv kjøpte jeg et 3060 kort litt etter lansering for ca 5500, og det holder i massevis for meg. Jeg har heller ingen planer om å oppgradere denne generasjonen, men jeg er også en som ikke bryr meg om jeg må justere ned litt på grafikken for å kunne kjøre et spill. Ikke har jeg 4k skjerm heller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Prisen er ikke hinsides. Det er ikke meningen at hvermansen skal kjøpe 4090. RTX 4050, 4060 og 4070 er for mannen i gata. Gå tilbake noen år så ser dere at hvermansen ikke kjøpte GTX-kort. De kjøpte GT/GTS.

Går man 15 år tilbake var det ikke allverden man fikk for 6k.image.png.bc5b9671a786046b3af65aea4762bbbf.png

Markedsføringen var tydeligere før. Det er likevel ikke noe som tilsier at folk flest skal tro at det er 4090 som er kortet for dem.

Quote

GTS cards are the top-end cards that are meant for mainstream users who want excellent and fast graphics for gaming and multimedia use. On the other hand, GTX graphics cards are intended for enthusiasts who want to push their machines to the limits and get the absolute best.

 

Endret av BadCat
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
BadCat skrev (8 timer siden):

Prisen er ikke hinsides. Det er ikke meningen at hvermansen skal kjøpe 4090. RTX 4050, 4060 og 4070 er for mannen i gata. Gå tilbake noen år så ser dere at hvermansen ikke kjøpte GTX-kort. De kjøpte GT/GTS.

Første Titan-kortet kostet vel ca. kr 7.500, og det var "spinnvilt" på den tiden. GTX 1080 kostet vel rundt kr 8.000 da det kom men ble redusert til ca. kr 6.000 da 1080 Ti ble lansert noen måneder senere. 

Lenke til kommentar
Tobeass skrev:
BadCat skrev (8 timer siden):

Prisen er ikke hinsides. Det er ikke meningen at hvermansen skal kjøpe 4090. RTX 4050, 4060 og 4070 er for mannen i gata. Gå tilbake noen år så ser dere at hvermansen ikke kjøpte GTX-kort. De kjøpte GT/GTS.

Første Titan-kortet kostet vel ca. kr 7.500, og det var "spinnvilt" på den tiden. GTX 1080 kostet vel rundt kr 8.000 da det kom men ble redusert til ca. kr 6.000 da 1080 Ti ble lansert noen måneder senere. 

Men har de samme ytelse som et 4090? Om man legger til mer og mer hver generasjon så skulle man tro prisen gikk opp slik den gjør. Selvfølgelig tar de litt mer enn vanlig nå når de prøver å selge vekk 30 serien, men likevel er det ikke så utrolig at kortene blir dyrere.
Lenke til kommentar
WigNut skrev (11 timer siden):

 Sitter med et Asus 3080 12GB TUF kort selv som jeg fikk tak i brukt for 7000 kroner. En pris jeg er villig til å betale. Så da blir det enkelt og greit brukte kort på meg fremover da jeg gir ikke en krone over 8000 - 9000 for et kort. En plass for grensen gå. Så lykke til Nvidia vi alle vet at du får solgt det du ville selge uansett for verden har nok med idioter som kaster gladelig pengene etter dere uansett pris.

Det blir som de som sier at bensinen til bilen alltid er like billig, de fyller kun for 200,- hver gang. 

Er nok der grensen for meg også ligger, men må da etter hvert fire på egne krav om hvor god grafikk man ønsker, selv om de billigere kortene nå også har startet å gi god nok grafikk i det aller meste i forhold til hvordan det var for noen år siden. Blir nok en forskjell hvis jeg tar steget over til 4K en dag. Hopper uansett glatt over 4-serien, 3080 holder mer enn nok for meg en lang stund til.

Lenke til kommentar
Iki skrev (14 minutter siden):

Men har de samme ytelse som et 4090? Om man legger til mer og mer hver generasjon så skulle man tro prisen gikk opp slik den gjør. Selvfølgelig tar de litt mer enn vanlig nå når de prøver å selge vekk 30 serien, men likevel er det ikke så utrolig at kortene blir dyrere

Det er ikke slik at ytelse og kostnad for å produsere et kort skalerer lineært. Pris og fps henger sammen via korrelasjon, ikke kausalitet.

Skal et 5090 koste mer bare fordi det kommer til å yte mer enn 4090? Uavhengig av hva faktisk produksjonskostnad er?

Prisene top 30 serien har vært kunstig høy leeenge. Realistisk sett burde sikkert 4090 kostet mindre enn 3090, men Nvidia tenker alltid kun på seg selv. De er en bølle i industrien, noe mange som har jobbet med de er enige med.

Lenke til kommentar
Iki skrev (6 minutter siden):

Men har de samme ytelse som et 4090?

Selvfølgelig ikke, Titan er et 8 år gammelt kort men var på den tiden "top dog". Tradisjonelt sett i "gamledager" så erstattet typisk en ny generasjon prispunktet til den forrige. Man fikk altså bedre ytelse til samme pris om man kjøpte f.eks. GTX 580 enn hvis man skulle kjøpt GTX 480 et halvt år tidligere. Men prisutviklingen de siste åra har vært helt sjuk, spesielt etter RTX 2000-serien kom. Jeg sier ikke at det ikke gir mening eller at jeg ikke forstår hvorfor, jeg sier bare at det har vært kvalmt å følge med på prisutviklingen fra sidelinja. 

Lenke til kommentar
Iki skrev (35 minutter siden):

Men har de samme ytelse som et 4090? Om man legger til mer og mer hver generasjon så skulle man tro prisen gikk opp slik den gjør. Selvfølgelig tar de litt mer enn vanlig nå når de prøver å selge vekk 30 serien, men likevel er det ikke så utrolig at kortene blir dyrere.

Utgangspunktet for Moores lov som så langt har vært ganske beskrivende for denne type elektronikk siden 60-tallet er at antallet transistorer som det gir mening å putte inn i et gitt produkt/-kategori dobles hvert 2. år. Dette medfører også at varme/batteritrekk/strømregning for en gitt mengde jobb stadig reduseres.

Det har gitt oss en forventning om høyere ytelse for en gitt kost over tid. Det er hva som gjør at en 15 år gammel laptop ikke er noe å ha på i dag selv om den evt fungerer like godt som ny. Og hva som gjør at servere for tung regning har begrenset effektiv levetid.

 

Moores lov er ikke en fysisk lov men en empirisk observasjon av industrien. Ved et eller annet punkt så vil fysikken stoppe utviklingen. Antagelig. Det finnes andre lover som tilsier at kostnaden ved å lage en fabrikk som er i stand til å følge Moores lov vil bli stadig større - inntil et punkt hvor menneskeheten har råd til bare en fabrikk som så får monopol med de ulempene det innebærer.
 

Det at Nvidia har hatt svak konkurranse fra AMD, at vi har bare et par cutting edge chip produsenter i verden, at det har vært stor etterspørsel etter teknologien deres til kryptovaluta og maskinlæring, og at vi har hatt covid og krigen i Ukraina kan alt påvirke dagens situasjon. At menneskeheten i stor grad har forlatt PCer som digital hub i heimen og heller bruker tida si på telefon, nettbrett og netflix, at Intel sliter og Microsoft har gått lei av OS betyr kanskje at noe av volumet i GPU-markedet har forsvunnet og tvunget Nvidia til å «trekke opp stigen» med dyrere entusiast-produkter men uten det samme momentet på utvikling som før?

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (3 timer siden):

Skal et 5090 koste mer bare fordi det kommer til å yte mer enn 4090?

Ja. Om begge er i salg samtidig slik som 3090 og 4090 nå blir, så er det helt logisk at 5090 koster mere.

Comma Chameleon skrev (3 timer siden):

Prisene top 30 serien har vært kunstig høy leeenge. Realistisk sett burde sikkert 4090 kostet mindre enn 3090, men Nvidia tenker alltid kun på seg selv. De er en bølle i industrien, noe mange som har jobbet med de er enige med.

Prisene justeres etter hva folk betaler. Om folk ikke hadde kjøpt 30 serien så hadde ikke prisen vært så høy, men folk kjøpte så mye de klarte.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
36 minutes ago, Iki said:

Ja. Om begge er i salg samtidig slik som 3090 og 4090 nå blir, så er det helt logisk at 5090 koster mere.

Prisene justeres etter hva folk betaler. Om folk ikke hadde kjøpt 30 serien så hadde ikke prisen vært så høy, men folk kjøpte så mye de klarte.

 

"Folk" kjøpte nesten ingen ting, crypto spekulant firmaer kjøpte så mye de kunne.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...